Évek óta siratjuk a tavaszt, hogy szinte nincs is, csupán pár nap, jobb években pár hét, és máris ugrunk a télből a nyárba. Pedig igazából van tavasz, csak jobban résen kell lenni, mert tény, hogy jóval rövidebb, mint az naptárilag indokolt lenne. Figyelnünk kell rá, lelassulni hozzá, hogy kiélvezhessük varázsát.
Csukás István: Isten megnyomja a tavasz-gombot
Isten megnyomja a tavasz-gombot,
s a régi verkli pattogva beindul,
a rigó kiköpi a téli szutykot,
csőrt csücsörít s fütyül bolondul,
a rügyek apró rajzfilmgyárak:
megrajzolják a millió levelet,
szuszog, dohog a vakondjárat,
megindul a forgalom odalent,
a nárcisz kis pöckét kinyomja,
a kapkodva vetkőző égre mereszti,
a vadrózsának tavalyi a rongya,
hullna már, de még nem ereszti,
dagad az akác nyakán az ér,
az éltető nedv lüktetve kering,
bámulok a kertben ösztövér,
apadó hitemmel, s megtelek megint
együgyű csodával, éltető nedvvel,
s kinövök a földből, mint a bokrok,
s motyogom, vén bolond, gyermeki hittel:
jól van, Isten, kapsz egy libacombot!
Most, hogy már bő egy hónapja be vagyunk zárva a négy fal közé, egyszeriben felértékelődik minden, ami ilyenkor odakint várhatna ránk - minden, ami virágzik, zöldell, zümmög és zizeg, süt, fúj vagy épp esik. Kényszerből lelassultunk, és ha végre mehetnénk, talán jobban észre is vennénk, mindazt, amit a természet produkál körülöttünk ilyenkor, ugyanis, ez zajlik éppen: Isten megnyomta a tavasz-gombot!
A képről: Pierre Bonnard 1867-ben egy Párizs melletti kisvárosban, Fontenay-aux-Roses-ban született. Nevéhez köthető a francia posztimpresszionista csoportosulás, a Nabis (1888-1899, héber szó, jelentése próféta) megalakítása, melynek Aristide Maillol, Félix Vallotton és Edouard Vuillard mellett Rippl-Rónai József és Vaszary János is tagja volt. Derűs színkompozícióju képeik kedvelt műfaja volt az enteriőr, művészetük a posztimpresszionizmus zárófejezete, de egyben a szecesszió nyitányát is jelenti, előkészítve az expresszionizmust.
Azért, hogy még teljesebb legyen az tavasz-élmény, a kép és a vers mellé zenének Pjotr Csajkovszkij Diótörőjéből a Virágkeringő a Daniel Barenboim vezette Berlini Filharmonikusokkal.