Tévémaci meghalt: bemutatjuk a fiatal írónemzedéket

.konyvesblog. | 2014. április 11. |

 közös.jpg

Én már nem lehettem úttörő és

az iskolában nem tanultam oroszul.

Az óvodában pedig nem kellett

pajtásnak szólítanom a Petikét,

de a tévémacival még én is

mostam együtt fogat, ahogy a

kis piros barátja, akinek a nevére

nem emlékszem. Ha volt

neki olyanja, egyáltalán.

 

Én már Kennel játszottam,

az asztal alatt dugásra

kényszerítettem Barbie-val.

És úgy tanultam németül,

hogy utáltam a németet,

közben meg oroszul is

tanultam számolni a

nővéremtől, és felvettem

a piros nyakkendőjét, mert

mindkettőt irigyeltem tőle.

Aztán szegény tévémaci

meghalt. A barátjával nem

tudom, mi lett, mert akkor

ő is eltűnt a képernyőről.

Közben megszerettem a

németet, de most már nehéz

tanulni ezt is. Oroszul még

el tudok számolni tízig.

A gimnáziumban meg

cserkész akartam lenni,

de nem lettem. És szerintem

a pajtás elég ciki megszólítás,

én mindenkit a nevén hívok.

(Pion István: Tévémaci meghalt)

Rambo és Hannibal Lecter előszeretettel szaval magyar klasszikusokat. Ezt tudjuk. De vajon kiknek a versét mondja majd idősebb korában Ryan Gosling, Shia LaBeouf, vagy James Franco? Még szép, hogy a most induló magyar szerzőkét! A költészet napja alkalmából a legtehetségesebb, harmincöt évesnél fiatalabb költőinket, íróinkat kérdeztük tehát. Mások mellett kedvenc könyvükről, példaképeikről. A költészetre irányuló nagyobb figyelmet arra szeretnénk felhasználni, hogy bemutassuk az ő nemzedéküket. Egy olyan generációt, akik együtt nézték végig Tévémaci halálát, akik látták még az egykori téeszüdülők fakuló gyékénytárolóiban a megsárgult Romana-füzeteket, akiknek – míg omlott a szocializmus – óvó kezek Fabulon naptejjel kenték be a vállait. Képek, kérdések és válaszok, valamint versek lesznek segítségünkre. A sorozat első felében megismerkedhetünk nagyon népszerű és alig ismert szerzőkkel is. Közös bennük, hogy mindannyian 35 év alattiak. 

Április 11-én folyamatosan jelentetjük meg a miniportrékat, jó szórakozást egész napra. Ezt a címkét kell keresni: U35.

A költészet nagyon népszerű lett újabban. Kedvenc példánk, hogy egy rajongólány Simon Márton Polaroidok című kötetének egyik versét tetováltatta magára. Továbbiakért érdemes megnézni a Tumblr-en a Simon Mártonhoz vagy Závada Péterhez kapcsolható címkéket! Előbbi szerzőhöz kötődik a februári eladási rekord is. Polaroidok című könyve – sokak számára váratlanul –,  a megjelenés után egy évvel tört a Libri eladási listájának élére. De Erdős Virág Ezt is el című verseskötetét is sokadszor kellett újranyomni.

Simon Márton polaroidja a bőrön

A közélet a(z egyik) legfontosabb téma

A költők és a versek népszerűségének konyhakritikusi szempontból két oka lehet, amelyek nem elválaszthatók egymástól. Egyrészt, újra nagyon fontos lett a közéleti líra. A politika és az irodalom összefonódása nem új keletű, közéleti versek az elmúlt nyolc, húsz, negyven évben is születtek, ám az előző politikai ciklusban ezek egyre hangosabbá és kiábrándultabbá váltak. Megmondóemberré tették a költőt, sőt sztárrá. A legjobb példa erre a több mint húsz éve a pályán lévő Erdős Virág, aki nem az udvarok, az öngyilkos merénylők vagy Trabantfejű nőszemélyek miatt lett megkerülhetetlen alakja a kortárs irodalomnak, hanem azért, mert rá mert tapintani a lényegre, méghozzá a nagy nyilvánosság elé állva, tüntetve, tiltakozva.  

Kemény István Búcsúlevél című versében már 2011-ben Magyarországnak szegezte, hogy

„Gonosz lettél, vak és régi

egy elbutult idegen néni

aki gyűlöletbe burkolózva még

ezer évig akar élni”.

Térey János a Magyar közönnyel reagált soraira, majd 2012-ben megjelent Szálinger Balázs Köztársaság című kötete és az Édes hazám című antológia, melyben Csengery Kristóftól Zalán Tiborig számos szerzőtől olvashattunk közéleti költeményeket.

„A lakosság, az ország, az idegen

Hatalom, a belső erők, a város

És a halál fogalmát majd a később

Kidolgozandó szövetségi Program

Határozza meg; az elkészülésig

A Magyar Értelmező kéziszótár

Szócikkei az iránymutatóak.”

– írja Szálinger a Magyar mártírvárosok szövetsége című versében. Bátran kiegészíthetjük annyival, hogy kicsit már a kortárs költészet is.

Slammelő/ slammelő/ meddig slammel ő?

A másik ok a slam poetry. Ami egyfelől műfaj, másfelől pedig egy nagyon aktív, szórakoztató és összetartó közösség. Rendszeresen szerveznek klubesteket (300 ember a Kolorban versek miatt? igen!), az országos versenyeik bőven telt házasak a Trafóban (450 ember a rímek miatt? szintén csak, igen!), járják az országot és Erdélyt, bárhol előkapnak egy cetlit vagy telefont, amiből olvasni kezdenek.

Kapcsolódó anyagok

Elmagyarázzuk, mi az a slam poetry

Bemutatjuk a 10 legjobb magyat slammert

Jó sok cikk a slam poetryről

A szépirodalmi periodikákban elvitatkozgatnak arról, hogy a slam az költészet-e vagy sem. Szerintünk igen, bár nyilván szokatlan ez a közönségvonzó, a közönséget kiszolgáló, alapvetően közéleti témákat megverselő műfaj (a slam hazájában, Amerikában nem pontosan ilyen, és országonként, nyelvenként eléggé változó, nálunk a hip-hop és Parti Nagy Lajos tették a legnagyobb hatást rá). A slamben vannak hagyományos költők és mc-k is, Csider István Zoltán, Pion István, Závada Péter, Süveg Márk Saiid, Horváth “Színész Bob” Kristóf, hogy pár nevet mondjunk csak. És persze a slam egyik oszlopa lett Molnár Tüntető-tüntető Péter, aki egy döbbenetes performansz-sorozatot eszelt ki: a híres és sokszor halott slamjének (itt lehet meghallgatni) a folyamatos átírását hajtja végre.

És akkor a tablóról

Induló életművekről általánosságban írni olyasféle, mintha éjszaka, bekötött szemmel próbálnánk meg a madarak röptéből jósolni. Kóklerség. Az idők változnak. Az persze biztos, hogy a költők, írók ma is szerelmesek. Hűségesek és csapodárok, dacosak és szépek. Frusztráltak és derűsek. Extro- és introvertáltak egyszerre. Szőr- és fotelapáktól származó, szereplírába, szürreáliákba vagy alanyi dalokba kapaszkodó betűemberek. Lakcímkártyájukon egy álombunker, egy foglaltház, a magas tenger menti felesleges part, a Kétvíz köz, esetleg a Balbec Beach szerepel. Szemükön zöldhályog, s gyorselőhívós géppel fotózzák a nappá lett lámpafényt. Nem tudják pontosan, Atlasz meddig bírja még, és lesz-e egy pont, ahol ő is megszakad.

Hőseink kékharisnyák és vampok, playboyok és teddyboyok egyszerre. Alig-alig alszanak, viszont míg ébren vannak, számos szöveget álmodnak papírra. Szerencsénkre. Többen közülük Kemény István bőrkabátjából bújtak elő. Szívesen viselik Tandori kötött sapkáját, sétáltatják Bartis kutyáját, de nagyra becsülik Krasznahorkai ősz szakállát is. Néhányan Petri elvett játékszerét keresgélik, mások Bodor Ádámmal innának meg egy-két kupica szilvóriumot.

 Némelyikük teákból építene katedrálist, a másik a kávéra esküszik. Többen gyrosos pizzát fogyasztanak. Ebből látszik, hogy nem csak az irodalmi műfajok határa mosódik el. Sokan elidegenedett testtapasztalatról verselnek, poszthumán alakjukat pedig asztalitenisszel és jógával tartják karban. Mások eleve elvetik a mozgást, vagy azért járnak csak focizni, hogy a mindenkori kapusokkal diskuráljanak a mindenkori csajokról.

 

Különösen izgalmas, amit a zenéről írnak. Jobbára jól esik nekik, ha Bach, Coltrane, Bartók, Miles Davis, Philip Glass vagy Nick Cave mossa le róluk a mindennapi élet porát, olykor persze – íráskor, főleg – csöndre vágynak inkább. Mintha jobban csípnék a tragédiákat, de egymás közt, suttogva elismerik azért, hogy komédia nélkül azok is ritkán ütősek. Borús, tavaszi estéken a Szaturnusz gyűrűit számolgatják, a következő pillanatban pedig már a pizzaszeletre való aprót. Ha valaki monográfiát ír majd róluk, üzenőfali bejegyzések ezreit kell összefésülnie. Előfordul, hogy belealszanak a Bovarynéba és szeretik, ha megszédítik őket a sorok. Mi pedig – ezt tudják, remélem – az ő soraiktól szeretünk megszédülni.

Ilyenek nagyjából. Meg egészen másmilyenek. Legjobb lesz, ha megismerkednek velük. Szóval, engedjék meg, hogy ezen a szép ünnepen bemutassunk Önöknek pár izgalmas arcot. Nagyjából egyidősek a szülinapossal. Ismerjék meg őket!  

(Az U35-ös anyagsorozatot Vass Norbert állította össze.)

Szerzők: Rostás Eni - Valuska László - Vass Norbert 


Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!