Röhrig Géza: Engem arra delegált az élet, hogy bizonyos dolgokról beszámoljak

Röhrig Géza: Engem arra delegált az élet, hogy bizonyos dolgokról beszámoljak

Június 4-én mutatták be Röhrig Géza Semmike-dalok című verseskötetét. A szerzővel Gács Anna beszélgetett. Szó volt a készülő regényéről, hogy miért nem hisz a reményben és a jelenlegi fiatal irodalomban, de arról is, hogy milyen volt számára az irodalmi élet a ’90-es években.

Szabolcsi Alexander | 2025. június 05. |

Hét év után újra verseskötettel jelentkezett Röhrig Géza. A semmike-dalok versei egy, már a szerzőtől megszokott nyelven szólalnak meg, előtérbe helyezve a kiszolgáltatottság, otthon, mindennapi élet és szülők kérdéseit, miközben nem felejtenek el humorosak vagy éppen megindítóak lenni. A kötetet június 4-én mutatták be a Turbinában, a szerzővel Gács Anna beszélgetett.

Röhrig Géza
Semmike-dalok
Jelenkor, 2025, 92 oldal.

A bemutatón sok minden kiderült magáról a központi figuráról, semmikéről, de mellette szó esett Röhrig készülő regényéről, arról, mennyire nem találja a helyét az irodalomban, és azt is megtudhattuk, milyen az igazán nagy vers (a kötetet a jövőheti könyvhét alkalmából is ajánlottuk).

„Arra szocializált az élet, hogy nem én ülök a volánnál”

A beszélgetés elején adta magát a kérdés, hogy mégis ki is a címben szereplő alak? Gács Anna megjegyezte, hogy Röhrig korábbi köteteihez képest mintha ez egy sokkal egységesebb gesztus lenne, hiszen semmike lehet akárki, allegorikus alak, de maga a társadalom kivetülése is. A szerző szerint mindegyik olvasat releváns lehet, ameddig azt nem a szerző, hanem az olvasói élmény vezérli.

Röhrig beavatta a közönséget, hogy a kötet főleg abból a nyomásból született, hogy még korábban ígért egy regényt a Jelenkornak, viszont ezt hosszú idő után sem tudta véglegesíteni.

Így a már kevés meglévő versből a szerkesztőjével, Nagy Boglárkával kitalálták, hogy minden vers kezdődjön semmikével. Aztán szinte egy csapásra életre kelt a karakter. Később pedig igazi kötődés alakult ki benne a karakter felé, sőt a kötet leadása óta is több semmike-vers íródott már.

-

„Semmike az olyan, mint egy sakktábla” – mondta enigmatikusan a szerző, majd kifejtette, hogy a versekben néha 20, néha 60 éves ez a karakter, és így leginkább a különböző lépésekre hasonlít a sakkból.

Az elején felolvasott versekből (amikből néhányat nálunk is elolvashatsz) egy kissé letargikus figura rajzolódott ki, amire Gács rá is mutatott: mintha semmike a remény hiánya lenne. A költő ezzel részben egyetértett. Sok vers van a kötetben, ami a boldogságról szól, de ő személy szerint a remény helyett a munkában és szorgalomban hisz, és ezt a karakterben is meg akarta rajzolni:

Arra szocializált az élet, hogy nem én ülök a volánnál”.

A nagy vers az olvasóról szól

A remény témája miatt felmerült, hogy hogyan is működik a távolság a karakter és a szerző között, ahogyan minden irodalmi megnyilvánulásnál, úgy itt is kérdés, hogy mennyire van benne a szerző a saját kötetében. A költő szerint, ahogyan korábbi Angyalvakond című köteténél, úgy itt is képviseleti költészetről van szó. Ezzel kapcsolatban a gyerekkorából is felidézett pár történetet, ami főleg a gyerekotthonokhoz kapcsolódott. A szerző nem ismeri saját szüleit, így sokáig gyerekotthonban élt, ebből fakad számára a költői megszólalás is:

Engem arra delegált az élet, hogy bizonyos dolgokról beszámoljak”.

-

Ezért is érzi azt, hogy a megszólalása nem mindig a sajátja, hanem másoknak ad hangot vagy éppen szerepet a köteteiben, miközben tisztában van azzal, hogy egy író mindig csak a saját élményeiből tud dolgozni. Felidézte azt is, hogy a 90-es években igen meggyűlt ezzel a baja. Az 1980-90-es évek lírafordulata, amit főleg Petri György és Tandori Dezső költészete dominált, távol állt Röhrigtől, és így kb. 10 évig nem is nagyon találta a helyét az irodalomban. A rendszerváltás után viszont ez megváltozott, és újra olvasottá vált az általa is képviselt vallomásos költészet.

Ezzel kapcsolatban pedig gondolatait is kifejtette a költészet és olvasó kapcsolatáról, hiszen a vallomásos költészet mintha közelebb vinné a befogadót valami elemi tudáshoz. Szerinte a vers mindig is az olvasóról szól, és egy igazán nagy vers azt mutatja meg, hogy mi zajlik az olvasóban:

A jó vers az, amiből megtudják, milyen József Attilának vagy Röhrig Gézának lenni. A nagy vers az, amikor megtudod, hogy milyen neked lenni”.

Az a bizonyos készülő regény

Az est folyamán többször is felmerült egy bizonyos készülőben lévő regény, amit még 2024-ben jelentett be a Jelenkor kiadó, jelenleg pedig az író elmondása alapján 800 oldalnál jár és 14 éves kora óta írja.

Gács Anna unszolásának hála egy kis ízelítőt is megosztott ebből a regényből, bár csak egy anekdota formájában.

-

A regényben szerepel egy Ezredes nevű fiú, aki gyerekotthonban él és onnan kapta a nevét, hogy csak az „ezredét” lehet elhinni annak, amit mond. A történet szerint a kisgyerek éppen arról mesél, hogyan került az intézetbe és a gyilkosságért elítélt apja valójában hogyan is halt meg. Az édesapja mozdonyvezető volt, aki egy balesetet akart elkerülni azzal, hogy a síneken játszó gyereket megmentette:

„Kiugrott a vonatból és gyorsabban szaladt, mint a lassuló mozdony. Életében nem szaladt még ilyen gyorsan, a tüdejét kiköpve rohant, megelőzte, egy-két méterre sikerült neki megelőzni a mozdonyt, és egy óriási vadmacska ugrással még éppen ki tudta lőni a kislányt a sínek közül, de arra már nem volt ideje, hogy ő is fölálljon és ezért a saját vonata ütötte el” – mesélte a szerző, mintha csak a regényt olvasta volna fel.

Sajnos több nem derült ki a regényről, de arról biztosított mindenkit Röhrig, hogy szorgosan dolgozik rajta.

„Én szűz vagyok, és nem akarok pornót nézni”

A beszélgetés végén arra terelődött a szó, hogy miért is alkalmazza olyan gyakran a költő a ballada és a dal formákat a verseiben. Gács kérdésére egy igen részletes válasz érkezett. Röhrig számára ez egyszerre kapcsolódik össze azzal, hogy ő főleg Bari Károlytól leste el a versírást, akivel első kötetén közösen is dolgoztak. A kettejük kapcsolata nagyban formálta azt, hogy miként is gondol a versírásra. Ennek meghatározó része, hogy amint Bari, úgy ő is inkább a kevesebb verset és a rövid sorokat szereti, nem akarja túlbeszélni a szövegeit.

-

Egy anekdotával vezette fel a barátságukat. Bari alapvetően ellenálló típus volt, 1972-ben egy verséért börtönbe is zárták, ehhez a beállítottsághoz pedig nagyon tudott kapcsolódni Röhrig:

„Kíváncsi voltam erre az emberre, és fölmentem hozzá.

Rögtön olyan kémiánk lett, hogy ott ültem 4-5 órát, majd utána boldogan vállalta a kéziratomat, anélkül hogy egy sort is olvasott volna belőle”.

De a kezdeti örömök után nem nagyon érezte, hogy be tud rendezkedni az irodalmi közegbe. Úgy érezte a ’90-es években, hogy az irodalmi közeg nem neki való, és nem is kell jobban értenie, hogy olvasni tudjon, ezt pedig egy frappáns mondattal jellemezte is:

„Én szűz vagyok, és nem akarok pornót nézni.”

Ez az ellenérzése a mai napig megvan, úgy látja, az irodalom nagyon egyneművé vált, és szinte csak értelmiségiek írnak már, mintha hiányozna egy olyan közeg, amiben magát is szívesen látná.

„Van egy ilyen irodalomszociológiai tendencia, hogy egyre értelmiségibbek az írók. Egyre inkább tojásfejűek, egyre inkább kerülnek ki a társadalomnak ugyanabból a rétegéből. (…)

Ilyen úrigyerekek foglalták el a fedélzetet”.

Fotók: Oláh Gergely Máté / Jelenkor Kiadó.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Röhrig Géza: a remény svédasztalára hánytam - Olvass bele a Semmike-dalokba!

Semmike nem remél, semmike nyafog.

...

Röhrig Géza: Eddig fenntarthatatlan módon éltünk

Röhrig Géza a New York-i helyzetről, önkéntes mukájáról és a számára kapaszkodót jelentő könyvekről is mesélt Nyáry Krisztián online beszélgetős műsorában. 

...

Röhrig Géza: Az utolsó tanú (részlet)

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

Szerzőink

Tasi Annabella
Tasi Annabella

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

Olvass!
...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!

...

A nyomozás még az esküvő alatt sem áll le: olvass bele A csütörtöki nyomozóklub folytatásába!

A csütörtöki nyomozóklub még a legváratlanabb pillanatban is képes elkapni a tettest. 

Listák&könyvek
...

6 dolog, amit tudnod kell az új Stephen King-sorozat előtt

...

Focilegendák, lakótelepek és őrjöngő diktátorok – A Margó Könyvek 6 kötete 2025-ben

...

9 ígéretes adaptáció az őszi estékre a Netflix, a Max és az Apple TV kínálatából