Peter Brook üres tereiben a kísérletező kedv mély emberséggel párosult

Peter Brook üres tereiben a kísérletező kedv mély emberséggel párosult

“Azzal válsz rendezővé, hogy rendezőnek nevezed magad, és aztán azzal üldözöd a többi embert, hogy ez igaz” - írta Peter Brook brit rendezőlegenda Változó nézőpont című könyvében, és ha valakinek, neki sikerült meggyőznie a világot arról, hogy ő maga a nagybetűs színházi rendező. A színházművészet 20. századi óriásának tartották, aki az 1970-es évektől Franciaországban élt, és létrehozta letisztult kísérleti színházát a párizsi Bouffes du Nord-ban. Szombaton hunyt el 97 évesen.

sa | 2022. július 04. |

“Brook fennen hangoztatja, hogy színházhoz nincs szükség látványos díszletekre, elegendő az »üres tér«. Az igazság az, hogy ő maga rendkívüli raffinériával alakítja ki színpadának »üres tereit«. Az üresség, az eszköztelenség artisztikus hatásának létrehozása úgy, hogy az még meg is feleljen a bemutatott mű tartalmi, esztétikai igényeinek - többek között ebben is megmutatkozik Brook rendezői zsenialitása”  - írta Brookról 1980-ban Mihályi Gábor a Nagyvilágban, miután volt szerencséje megnézni a rendező két darabját Párizsban. Eddigre Brook már megkérdőjelezhetetlen tehetségű színházi tekintély volt.

A Londonban, egy litván zsidó családban született “guru”, ahogy Mihályi hivatkozik rá, első előadását 17 évesen rendezte, és fiatalon emelkedett a legnagyobb brit rendezők sorába. Ő mutatta be Londonban Jean Cocteau és Jean-Paul Sartre műveit, majd 1947-50 közt a Covent Garden opera főrendezője volt, Richard Strauss Salome című operájához 1949-ben Salvador Dalí tervezett neki díszleteket és jelmezeket.

A Royal Shakespeare Company igazgatójaként a hatvanas évektől számos Shakespeare-drámát újraértelmezve vitt sikerre. Az Artaud-féle kegyetlen színház elvei szerint színpadra állította Jean Genet A paravánok című művét, valamint Peter Weiss nagyhatású darabját, a Marat/Sade-ot. Ez utóbbi szokatlan stílusa sokkolta a világot, ugyanakkor nemzetközi elismerést szerzett Brook számára. 

“Foghatok bármely üres teret és nevezhetem csupasz színpadnak. Egy ember végigsétál ezen az üres téren, miközben valaki más nézi, ennyire van szükség”

- írta Brook 1968-as Az üres tér című színházelméleti művében, amely magyarul is megjelent. A kötet leginkább vallomás volt arról, hogyan látta akkor a kortárs színház helyzetét, hogyan dolgozott és küzdött a kor teremtette problémákkal. Foglalkoztatta a közönség, tágabb értelemben a társadalom és a színház kapcsolatának megújítása, és ez kiterjedt arra is, amikor a színházi műhelymunka folyamatát elemezte. Árulkodó ars poetica, hogy a kötetben azt írta: a rendező az előadás legfőbb teremtő ereje. 1973-ban The Empty Space címmel Gerald Feil rendezett dokumentumfilmet Brookról és társulatáról - aminek akkor például Helen Mirren is a tagja volt:

Hatott rá Jerzy Grotowski lengyel, valamint Julian Beck amerikai rendező, majd negyven évig tartó brit sikerszéria után, amelyek során Laurence Olivier-től Orson Wellesig a legnagyobb színészeket rendezte, Peter Brook azt vallotta, hogy "kimerítette a konvencionális színház lehetőségeit". Elköltözött Franciaországba, ahol kísérleti színházcsinálásba fogott.

Párizsban Nemzetközi Színházkutató Központot létesített, majd 1974-ben nyitotta meg színházát a Bouffes du Nord épületében, ahol különböző kultúrákból érkezett színészekkel monumentális, egzotikus hatású előadásokat rendezett. Az autentikus és hiteles színjátszás jegyében Afrikában, Iránban, az Egyesült Államokban is folyatott kísérleti munkákat, amelyekben a színész és a néző kapcsolatának megújítása érdekelte.

A legismertebb mesterműve a Mahábhárata, az indiai eposz kilencórás színpadi változata, amelyet 1985-ben rendezett meg. A Színház írt a tíz évig készült darabról, és kiemelte, hogy Brook világmetaforaként értelmezte a mintegy 12 ezer oldalas ősi indiai művet. A monumentális trilógiaként bemutatott darabban – a Brooktól megszokott módon – a nézőtér a játéktér közvetlen folytatása volt, a szereplők pedig változatos harcmodort mutattak be (a nádparavánoktól a hosszú rudakon át nehéz kardokat és pajzsokat is használtak). “A játékstílust stilizált naturalizmusnak nevezném legszívesebben. A koreográfia olyan pontos zsinórmértéket követ, mint a távol-keleti színjátszásban, de szó sincs imitációról: erőből szúrnak és ütnek, csak pontos védekezéssel lehet elhárítani a támadást” – írta Koltai Tamás beszámolójában, és hozzátette, hogy a csatajeleneteket olyan hosszú “snittekben” komponálták meg, amihez hasonlót csak filmen látott. Kiemelte még a világítás és a fényhatások mesteri kezelését, valamint méltatta a soknemzetiségű szereplőgárdát, amely az emberiség metaforája is volt.

Emellett Brook fontosabb munkái között tartják számon Seneca Oedipusát is, amit az ősi barbár teatralitás újrateremtésére használ fel, valamint megrendezte az Athéni Timont, az Übü királyt, az Antonius és Kleopátrát. Filmet is készített, például A legyek urát és a Jean-Paul Marat üldöztetése és meggyilkolását.

A 2010-ben Budapesten is bemutatott Varázsfuvola-adaptációjával Brook 36 év után leköszönt a párizsi Bouffes du Nord színházigazgatói posztjáról, ám rövid, látszólag könnyed és egyszerű előadásait továbbra is ezen a játszóhelyen mutatta be, amelyet egy külvárosi, lepusztult és elhagyatott egykori színházépületből ő tett Franciaország egyik leghíresebb színházává.

A budapesti Trafóban is bemutatott Csatamező című produkció után, amely a Mahábhárata záró epizódjából készült, sokan azt gondolták, hogy a brit mester végleg visszavonul. Az emberi létezés alapkérdései, a háború, a halál, az igazságszolgáltatás témái azonban továbbra is foglalkoztatták, élete végén elsősorban saját maga által átélt történeteket vitt színre hosszú évtizedek óta állandó munkatársa, Marie-Hélene Estienne közreműködésével.

A brit becsületrend, az Order of the Companions of Honor tagjaként Peter Brook új horizontokat nyitott a kortárs dramaturgiában, elősegítette a különböző kultúrák, Európa, Afrika és Ázsia kultúrája közötti eszmecserét.

 

(Forrás: MTI, Nagyvilág, Színház, Literatura)

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

Hírek
...
Szórakozás

A sógun alkotója elárulta, mi sokkolta őt az eredeti regényben

...
Szórakozás

Buli a Budapest Parkban, drMáriás, PesText és még Van Gogh is [PROGRAMAJÁNLÓ]

...
Így döntöttek ők

Nyáry Luca: Már egy hete szélcsend van

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmesélni a holokausztot a gyerekek nyelvén? – Olvass bele!

...
Alkotótárs

Kiderült, ki lett a Mastercard – Alkotótárs ösztöndíj 10 döntőse

...
Hírek

3 új könyv áprilisban, amit szupersztárok írtak, és érdemes beszerezned

...
Hírek

Jane Austen bátyjának memoárját senki nem tudja elolvasni, pedig ritka kincseket rejthet

...
Zöld

10 dolog, amit jó, ha tudsz a pszichológusodról

...
Szórakozás

Ezeket az új adaptációkat nézd májusban a Disney+-on!

...
Beleolvasó

Miért nehéz Franciaországban fiatalnak lenni? Fehér Boldizsár megírta [MARGÓ KÖNYVEK]

Olvasd el Arnaud Dudek Légy észnél című regényének utószavát, melyet Fehér Boldizsár írt. 

Szerzőink

...
Kiss Imola

Daróczi Ágnes: A roma fiatalok oktatása nem Magyarország legelemibb érdeke?

...
Kiss Imola

Viszály: kinek fáj jobban az árulás, Capoténak vagy a Hattyúknak?

...
Vass Norbert

Mindig van lejjebb: a trópusi pokolban a hős legjobb barátja egy háromlábú kutya

A hét könyve
Kritika
Mindig van lejjebb: a trópusi pokolban a hős legjobb barátja egy háromlábú kutya
...
Podcast

Ezt senki nem mondta – Halász Rita: Már nem tudom úgy élni az életemet, hogy az írás ne legyen benne

Az Ezt senki sem mondta! podcast epizódjaiban alkotó szülők osztják meg tapasztalataikat a szülővé válás örömeiről és kihívásairól, valamint a gyermekvállalás és az alkotás kapcsolatáról. A hetedik epizódban Halász Ritát hallhattuk.

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...