Katharina von Bora, a reformáció legtehetségesebb topmenedzsere, Agatha Christie, a krimi koronázatlan fejedelme, Zsindelyné Tüdős Klára, a 20. század első felének ünnepelt divattervezője vagy épp egy hitvalló órásmester, Corrie ten Boom. Az alábbi kötetekből inspiráló női sorsok bontakoznak ki.
Mörk Leonóra: Saját utakon ‒ 15 vagány nő igaz története 3 évszázadból
Lánynak születtek, de meg sem fordult a fejükben, hogy emiatt be kellene érniük a fiúkénál szűkebbre szabott lehetőségekkel. Ha kellett, elfogadták, hogy csak függöny mögé rejtve vehetnek részt az egyetemi előadásokon, hogy kigúnyolják őket a férfiak, hogy álruhába kell bújniuk, hogy megállás nélkül gyereket várnak, mégsem tévesztették szem elől a céljukat. Nem mindig jártak sikerrel, de soha nem adták fel. Tanítottak, írtak, festettek, muzsikáltak, gyógyítottak, dolgoztak. Valóban a saját útjukon jártak, rendíthetetlenül és bocsánatkérés nélkül.
A kötet lapjain tizenöt nő portréja bontakozik ki, az 1500-as évek elejétől az 1800-as évek közepéig. Olyan személyiségeké, mint Katharina von Bora, Luther felesége és a reformáció legtehetségesebb topmenedzsere; Anna Maria van Schurmann, a 17. századi Európa legokosabb asszonya; Maria Sibylla Merian, a rovartan tudományának megalapozója és lélegzetelállító illusztrációk alkotója; Johanna Schopenhauer, az első sikeres hivatásos írónő; vagy épp a rézrozsdazöld festéket termelő montpellier-i nők, akik a 18. században felszámolták a két nem fizetése közötti bérszakadékot.
A modern női történetírás szerint Anna Melanchthon élete azt példázza, hogy a szellem szabadságát hirdető, az embert önállóan dönteni és gondolkodni képes lénynek tekintő humanizmus kizárta a nőket abból, hogy ennek az ideálnak megfelelően éljenek és válasszanak hivatást. Annát, aki a képzettségénél és az adottságainál fogva feltehetően legalább annyira alkalmas lett volna professzornak, mint a férje, még csak hallgatónak sem vették volna fel.
Az első, német egyetemen doktoráló nő (és egyben az első német orvosnő), Dorothea Christiane Erxleben, 1754-ben Halléban kapta meg a diplomáját, miután Nagy Frigyes porosz király felszólítására az egyetem kénytelen volt levizsgáztatni őt. Ám ő sem hivatalos medikushallgatóként, hanem orvos édesapjától sajátította el a szakmája elméleti és gyakorlati tudnivalóit. A társadalmi elvárások és a biológiája foglyaként Anna Melanchthon soha nem tudta bebizonyítani, mire lett volna képes, ha akadémiai karriert futhat be.
Mörk Leonóra író, újságíró, szerkesztő, műfordító, éveken át az Elle főszerkesztő-helyetteseként, illetve a Nők Lapja vezető szerkesztőjeként dolgozott. A regényeiben megszokott módon a Saját utakon lapjain is fordulatos kultúrtörténeti utazásra hív, ám ezúttal kitalált alakok helyett valós múltbeli személyiségekkel.
Zsindelyné Tüdős Klára: Csizma az asztalon ‒ Egy XX. századi női ikon önéletrajza
Zsindelyné Tüdős Klára a második világháború előtti békeévek ünnepelt divat- és jelmeztervezője, hazánk egyik első filmrendezőnője, akit a történelem tragikus eseményei arra késztetnek, hogy a szalonok és a művészet világából átlépjen a gyakorlati segítségnyújtás terepére. Budapest ostroma alatt államtitkár férjével menekülőknek és kibombázottaknak nyújt menedéket ‒ politikai meggyőződésükre való tekintet nélkül. A világégést követően istenhegyi villájukban szervez konferenciákat, hogy új reményt adjon veszteségeket szenvedett asszonyok százainak. Kitelepítése után is a Gondviselésbe vetett bizalommal néz szembe az újabb és újabb kihívásokkal és fordul a nélkülöző emberek felé.
Aki igazat akar olvasni életről, hitről, női sorsról, egyházról és világról Magyarországon, az nem tudja majd letenni ennek a szókimondó, bátor asszonynak az önéletrajzát.
Agatha Christie: Életem
„Agatha Christie legelragadóbb rejtélye nem más, mint a saját élete. Ebben a könyvben mindent elmesélt: fiatalkori románcait, a tönkrement és a boldog házasságát, élete különös eseményeit a viharos sikerhez vezető úton...” – írta az Életemről a Daily Mail.
Agatha Christie önéletrajzi könyve időutazásra hívja az olvasót. Az író könnyed stílusban, ugyanakkor mély őszinteséggel meséli el saját és családja életét. Az első történetek egészen a viktoriánus korig nyúlnak vissza, bemutatva az angliai közép- és felsőosztály életmódját és szokásait.
A fiatal Agathával átélhetjük a táncestek kellemes hangulatát, a párválasztás korabeli nehézségeit, a társadalmi elvárásoknak való megfelelés kényszerét. Az ifjúkori kellemes élmények után megjelennek a háborús borzalmak is, hiszen Agatha ápolónőként közvetlen közelről tapasztalhatta meg a frontról a kórházba került sebesültek szenvedéseit. Az önéletrajz nem csak a korabeli Angliát mutatja be, hiszen az írónő élete során rengeteget utazott, szinte az egész világot bejárta.
Első férjével tett világkörüli útját érdekes történetekkel és elragadó természeti leírásokkal eleveníti meg. Időről időre betekintést nyerhetünk egy-egy könyv vagy karakter születésének folyamatába, megismerhetjük a személyt vagy a helyszínt, amely az írót ihlette. A könyvben hangsúlyosan szerepelnek Agatha közel-keleti élményei, ezen belül a második férjével végzett régészeti munkássága. A közvetlen hangnemben elmesélt történetek sorozata egy egész világot nyit meg az olvasó számára, ugyanakkor átfogó képet, összegzést nyújt a krimi királynőjének gazdag munkásságáról.
Corrie Ten Boom: A menedék
Corrie Ten Boom (1892‒1983), az első hivatalos engedéllyel rendelkező holland órásmesternő békés polgári élete gyökeresen felfordul, amikor a nácik megszállják Hollandiát. A hitvalló keresztény család azonnal az üldözöttek mellé áll, és haarlemi házukban, a Beje-ben rejtekhelyet alakítanak ki, zsidókat bújtatnak és együttműködnek a földalatti ellenállással. Corrie óriási leleményességgel szerez élelmet és iratokat, tevékenysége kiterjedt mentőhálózattá alakul.
A mélyen hívő nő a koncentrációs tábort túlélve idős koráig a megbékélés fáradhatatlan nagyköveteként járta a világot. Nevét feljegyzik Jad Vasemben, a Világ Igazai között.
Az ő lélegzetelállító, igaz történe végső soron arról beszél, hogyan győzedelmeskedik a hit, a remény és a megbocsátás az elképzelhetetlen gonosz felett.