„A Beatles addig nem áll össze, amíg John Lennon halott” - Ma lenne John Lennon 80 éves

„A Beatles addig nem áll össze, amíg John Lennon halott” - Ma lenne John Lennon 80 éves

Először arra gondoltam, azt írom meg, milyen lenne, ha a születésnapját ünnepelnénk. Mármint nem a születésének az évfordulóját, hanem ténylegesen felköszönthetnék a világ minden tájáról: „Ma 80 éves a brit rocklegenda, John Lennon”. De hát amúgy is tele van az internet alternatív poptörténelemmel: mi lett volna, ha? A „ha” után nem szokták folytatni. 

Benedek Szabolcs írása.

Könyves Magazin | 2020. október 09. |

A rajongók között van valamiféle megállapodás, hogy nem mondják ki annak az embernek a nevét, aki 1980. december 8-án a New York-i éjszakában a Dakota-ház bejárata előtt (ahol az egykori Beatles-vezéren kívül például Leonard Bernstein is lakott, és ahol Roman Polanski Rosemary’s Baby című filmjét forgatták) meggyilkolta John Lennont. Persze ettől még nem fogják, nem is lehet az illetőt elfelejteni, aki épp a napokban került be újra a hírekbe, azzal, hogy a bíróság sokadszorra utasította el kegyelmi kérvényét.

 

Hogy mi lett volna, ha, arra az én válaszom az, hogy amennyiben Lennon életét alig 40 évesen nem oltja ki az az öt célzott lövés, a Beatles újra összeállt volna. A gyilkosság óta eltelt négy évtizedben rajongók generációja nőtt föl, és nemcsak számukra, hanem a közvélemény szemében is ma már elsősorban a 78 évesen is elképesztően pörgő Paul McCartney testesíti meg a legendát – ugyanakkor a Beatles John Lennon édesgyermeke volt.

A popkultúra legsikeresebb és legnagyobb hatású bandáját ő alapította, és az akkor szűnt meg, amikor ő már tojt az egészre.

Még akkor is, ha a folyamat végére formálisan Paul McCartney tette ki a pontot azzal, hogy 1970. április 10-én bejelentette kiválását a zenekarból. Amely igazából már hónapok óta nem létezett.

John Lennonban kora gyerekkorától fogva vibrált az önkifejezés vágya, amit a leghatékonyabban és legerőteljesebben a zenében tudott kiteljesíteni. Az időzítés is szerencsés volt: Liverpoolba az óceánjárókon pillanatokkal azután megérkezett a rock and roll, hogy Amerikában kitört az őrület. Ebben a nyugat-angliai szeles, esős kikötővárosban az 1950-es évek közepén minden srác gitárt ragadott, mert olyan akart lenni, mint Elvis. Lennon se volt kivétel. Egy ideig úgy tűnt, festő vagy rajzoló lesz belőle, ám a képzőművészeti főiskolát ott hagyta a rock and roll és a tizenhét éves korában megalapított saját együttese miatt, amelyet pár esztendővel később, több tag- és névcsere után Beatlesként ismert meg a világ.

  

A zenekar egyediségét számtalan módon elemezték már, mint ahogy hosszan lehet sorolni a hozzá köthető újításokat is. Néhány sarokpontot azért megemlítenék. Az egyik, hogy bár a Beatlest megannyi zenei hatás érte, az első pillanattól fogva a saját hangján szólalt meg, amelyet kendőzetlen őszintesége miatt egész generációja magáénak érezhetett. A másik, hogy nem állapodott meg egyetlen stílusnál, folyamatosan kereste az új utakat és lehetőségeket. A harmadik, hogy bár valódi zenei képzettséggel csak Paul McCartney rendelkezett, nemcsak hogy mind a négyen ösztönös zsenik voltak, hanem elképesztő munkabírásuk és szorgalmuk volt:

nyolc év alatt megcsináltak tizenhárom nagylemezt (abból egy dupla), huszonkét kislemezt, öt játékfilmet és számtalan turnét.

A negyedik, hogy a többi zenekarral szemben a Beatles nem egyetlen arcra épült, azaz nem volt frontembere, mögötte cserélhető figurákkal. Ez a helyzet kivételes szimbiózist hozott létre a bandán belül, de ez okozta a viszonylag korai feloszlást is. Amíg a Lennon képviselte karcos, időnként avantgárd tónusokat remekül kiegészítette McCartney formai letisztultsága, és mindezek mellett jól megfért George Harrison misztikuma, vagy éppenséggel Ringo Starr máig nem eléggé becsült dobjátéka (amely pontos és magabiztos ritmusaláfestést adott a többiek kísérletezéseinek), addig a dolog ragyogóan működött. A Beatles megszűnését pont a sokszínűsége eredményezte: tagjai a harmincadik életévükhöz közeledve saját útjukat akarták járni, és ebben korlátozta őket egyre inkább eltérő személyiségük és ízlésviláguk.

  

A szétválást főként Lennon akarta, miután egyre inkább rabnak érezte magát, ahogy fogalmazott, mindkét házasságában: a békés otthon üléssel fenyegető valódiban, illetve abban, amelyet a Beatlesszel kötött. Talán ő lett volna a rock első droghalottja, ha nem találkozik a japán avantgárd képzőművésszel, Yoko Onóval, akit sikk lenézni és megmosolyogni, pedig saját műfajában már a találkozásuk előtt ugyanúgy elismert volt, mint a pop világában John Lennon. Nem beszélve arról a hatásról, amit Lennonra gyakorolt, ami lehet, hogy időnként túl erős volt, ám hogy ő összességében jól érezte magát benne, azt a Beatles után született dalai bizonyítják. Míg a vér szerinti szülei nélkül felnőtt Lennont fiatalabb éveiben folyamatos útkeresés, időnként agresszivitástól se mentes lázongás és mások fricskázása jellemezte, addig ebben a korszakában zenéje letisztult, és olyan témák foglalkoztatták, mint a békeharc, a társadalmi egyenlőség és a női egyenjogúság. Nem is nagyon akarta a többiekkel való újraegyesülést. Noha az 1970-es évek második felében a sajtó folyamatosan napirenden tartotta a Beatles összeállásának kérdését, és a másik három tag például Eric Clapton esküvőjén együtt zenélt, Lennonnak esze ágában se volt visszatérni oda, ahonnan korábban szabadulni akart.

 

Ennek ellenére egyik utolsó interjújában nem zárkózott el attól, hogy valamikor a jövőben újra megpróbálhatnák a közös munkát, végtére is miért ne nézhetnék meg, hogy érettebb fejjel, bölcsebben mit tudnának Beatlesként összehozni. A magam részéről mérget vennék rá, hogy amennyiben 1980. december 8-án nem dördülnek el annak az embernek, akinek nem mondjuk ki a nevét, a lövései, a Beatles egykori tagjai idővel nemcsak hogy nem bírtak volna ellenállni a nyomásnak, de ő maguk is kíváncsiak lettek volna arra, hogy mire jutnak ismét együtt. Soha nem tudjuk meg, és azt se, hogyan fogadta volna a világ. Még az is lehet, hogy bukta lett volna. A Beatles egyediségét felsoroló listához ugyanis hozzá kell tennünk azt is, hogy megismételhetetlen volt. Egy adott pillanatban létezett – jött, győzött, aztán ment. Nem állt ismét össze, nem csinált újabb turnét és lemezt.

A Beatles-legenda fontos része az egyszeri alkalom.

Nem véletlen, hogy amikor az 1990-es évek közepén két, kazettán hátramaradt Lennon-demót a többiek befejeztek és Beatles-felvételként kiadtak, arra az újságírói kérdésre, miszerint ez jelenti-e az együttes újjáalakulását is, George Harrison – aki talán a legközelebb állt a bandából Lennonhoz, és folyamatosan morgott emiatt a projekt miatt, a harmadik dal kiadását meg is fúrta – a maga szarkasztikus módján azt felelte: „A Beatles addig nem áll össze, amíg John Lennon halott.”

  

Ma, a 80. születésnapra jelenik meg a ki tudja hányadik válogatásalbum – akár azt is mondhatnánk, hogy lennoni irónia, hogy évekkel ezelőtt ugyanezzel a címmel (Gimme Some Truth) már piacra dobtak egy másik összeállítást, meglehet, most egyszerűen megfeledkeztek róla. És persze itt a többi lemez, a Beatles idejéből és az azt követő, tragikusan szűkre szabott egy évtizedből. Továbbá filmek – a Beatles-mozikon kívül Lennon szerepelt a How I Won The War című 1966-os angol szatírában –, koncertfelvételek, tévészereplések. Na meg, bizonyítékként arra, hogy az a bizonyos vibráló önkifejezési kényszer egész életében végigkísérte, rajzok tömkelege, és három novelláskötet (az utolsó posztumusz), bennük azzal a nyelvfacsaró és nyelvet öltő humorral, amely pályafutása minden szegletének visszatérő momentuma volt. (A Beatles név is szójáték, Lennon találta ki. A megfejtéseket a szerkesztőségbe várjuk.)

Korántsem búcsúzóul álljon itt az a felvétel, amelyet George Harrison készített John Lennon fél évszázaddal ezelőtti, azaz 30. születésnapjára:

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A Beatlesé a leggyakrabban hivatkozott dal az irodalomban

...

10 apokrif a feloszlás utáni Beatlesről

...

A Beatlest olvasni kell

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Olvass!
...

A rasszizmus még a szellemek között is utoléri a gyerekeket – Olvass bele A javítóintézet című díjazott regénybe!

Az 1950-es években egyetlen rossz mozdulatba került, hogy egy színesbőrű gyerek a javítóintézetbe kerüljön. Olvass bele!

...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

A brit nyelv- és számzseni, a dán optimista klímapszichológus és a spanyol agysebész és karmester is velünk lesz.

Polc

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

...

Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja

...

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

...