200 éve sokkal több női író volt, aztán jöttek a férfiak

200 éve sokkal több női író volt, aztán jöttek a férfiak

Egy tanulmány szerint a női-férfi dinamikák nagyban megváltoztak az irodalomban az elmúlt 200 év alatt. A tendencia azt mutatja, hogy drasztikusan kevesebb női alkotó van, miközben a társadalmi nemekről való gondolkodás egyre szélesebb körű. A kutatás több ezer angolszász regényen vizsgálta, hogyan alakult az 1800-as évek és 2009 között az írók és karaktereik nemi megoszlása. A feminizmus népszerűbbé vált, a női írók mégis háttérbe szorultak. De hogyan történt ez? 

Szabolcsi Alexander | 2025. július 24. |

A társadalmi nemek és azok reprezentációi állandó változásban vannak, az utóbbi egy-két évtizedben talán jobban, mint bármikor korábban. Ez pedig az irodalomban sincs másképp: gondoljunk csak arra, hogy 100 évvel ezelőtt a Nyugat nemzedéke éppen csak megtűrte Kaffka Margitot, ma pedig már 100-nál is több női magyar író van, akit érdemes olvasni.

Egy 2018-as kutatás szerint viszont az angolszász irodalomban az elmúlt 200 évben elég drasztikusan változott a férfi-női erőtér: az 1800-as években sokkal több nő írt regényt, mint manapság. A 19. század végétől kezdődően azonban jelentősen több férfi író töltötte fel a szakmát, és ez a nyelvhasználaton is látszott. Míg a feminizmus első hulláma javában zajlott, és a társadalmi nemek kérdései fellazulni látszottak, addig a női írók egyre jobban a háttérbe kerültek.

De miért történhetett ez?

A kutatás 104 ezer regényt vizsgált, amelyek 1703 és 2009 között íródtak. A könyvek több online hozzáférhető könyvtárból származtak: ezek javarészt egyetemi gyűjtemények, de kevésbé akadémiai gyűjtést is végeztek, hogy átfogóbb képet kapjanak a problémáról. A kutatás során az írók nemét és a könyvekben megjelenő karakterek nemi jellemzését vizsgálták, amik között éles párhuzamot mutattak ki. A kutatás a Journal of Cultural Analytics oldalán jelent meg.

Miért kezdtek kiszorulni a nők?

A 19. és 20. század fordulóján egy érdekes ellentmondásra lehetünk figyelmesek: miközben javában dübörög a feminizmus első hulláma, a könyveknél egyre kevesebb a női író. Sőt, 1850 és 1950 között az irodalmi szcéna feléről a negyedére csökken a női alkotók száma, ezzel egyidőben pedig a női karakterek száma is esik.

1917-ben már az amerikai írók szinte teljes felhozatala férfi.

Ennek több oka is lehet a tanulmány szerint: egyrészt, hogy az amerikai modernség periódusában a nők által megmutatott és megírt tapasztalatok háttérbe szorultak. Ez akár trendszerűen is megfigyelhető az irodalomban, hiszen a nők átlagosan több és meghatározóbb női karaktereket alkotnak, mint a férfiak, így ha ezen figurák száma csökkeni kezd, az azt jelenti, hogy a női írók is visszaszorulnak.

A másik indok, hogy az írás a 19. század közepéig nem volt egy magasan elismert szakma, így sok nő írhatott.

Ellenben ahogy az 1840-es évektől több férfi író is hivatásszerűen foglalkozott szépírással, a másik nem visszaszorult: sokkal inkább a non-fiction irányába nyitottak, és 1950-ig nagyban dominálták is a területet. De mindennek egy még fontosabb eredője is van: a nemi szerepek oldódásával és a társadalmi nyomás csökkenésével a nők egyre több munkalehetőség közül választhattak, így az írás eltörpült a többi karrieropció mellett.

De mi a helyzet a karakterekkel?

A tanulmány másik fontos részlete, hogy az írók neme mellett a regényben szereplő karakterek mennyiségét és minőségét is vizsgálja. A írók nemének változásaival ellentétesen a karaktereknél pont a nemi sztereotípiák csökkenése figyelhető meg: 1850-től a női-férfi jegyek sokkal inkább elmosódnak.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy felbomlanak a heteronormatív jegyek, hiszen ugyanúgy nőkről és férfiakról van szó, de már kevésbé sztereotipikus módon jelennek meg az egyes figurák jellemzései. A tanulmány szerint a könyvekben akár olyan karakterjegyeket is észrevehetünk, hogy a látszólag nemtől független kifejezések, mint a „mosoly” vagy a „grimasz”, erősebben meghatározzák a női vagy férfi szereplők leírásait.

Gyakoriságot tekintve a női karakterek leírásánál a mosoly szerepelt többször, míg a férfiaknál a grimasz.

Érdekes lehet még azt megnézni, hogy a ház és a szoba konnotációi hogyan változtak az elmúlt 200 évben. A 19. század elején például a férfiaknak általános jellemzője, hogy házuk van, amiben a nőknek csak egy-egy saját szoba jut, ahol el tudnak bújni. A század végére azonban ez sokkal inkább átalakul, és a nőkhöz kezd el kapcsolódni a ház (lásd: háziasszony).

A tanulmány másik érdekes megállapítása, hogy a test sokkal dominánsabb a karakterizációban a 19. század elejétől. Például a szem milyensége az 1900-as évekig egyre fontosabb volt, míg a haj igazán csak a 2000-es évekhez közeledve lett meghatározó jelölő a karakterek nemi leírásában. Megfigyelhető tehát, hogy a nemek jellemzése már nem a terekhez kapcsolódik, hanem sokkal inkább a test, illetve a ruha leírásához.

A férfiak léptek a nők helyébe?

A tanulmány konklúziója, hogy a női írók mennyisége azért is csökkenhetett az 1800-as évektől, mert a korábban nők által dominált zsánereket a férfi írók vették át, miközben a feminizmus úttötése miatt a nők számára megnyílt a munkaerőpiac, így kevésbé voltak érdekeltek az írásban.

Ebből kifolyólag a nemi leírások is változhattak, mivel a férfi írók egy bizonyos irányba terelték az irodalmi trendeket.

Ezekből viszont nehéz egy konkrét megállapítást levonni. Annyi biztos, hogy a 19. század környékén a férfi írók nagyobb mennyiségben voltak jelen az irodalomban, és ezzel az egyes társadalmi nemeket érintő leírások és kifejezések is változtak. Bár figyelembe kell venni, hogy ez alapvetően magától is változik, mivel társadalmi, kulturális trendekhez van kötve.

Az ehhez hasonló kutatások ugyanakkor nagyban segítenek abban, hogy közösen gondolkodjunk a társadalmi nemek reprezentációjáról és az egyes nemi sztereotípiákról, amiket nap mint nap használunk.

(Cultureanalytics)

Fotó: National Gallery of Art, Washington

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Felhívás terápiára” – Orvos-Tóth Noémi könyvéről ír egy befolyásos brit lap

Orvos-Tóth Noémi Örökölt sors című könyvét ajánlja a Daily Mail. 

...

Meg lehet érteni a férjgyilkos magyar nőket? Amerikai szerző írt a tiszazugi asszonyokról

Lehet végső megoldás a gyilkosság?

...

„Ez a facebookos nő nem te vagy” – Olvass bele Dobray Sarolta könyvébe!

Dobray Sarolta kötetében apró történetek egész gyűjtménye fonódik össze. Részlet.

MARGÓ
...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

...

Lehet-e a zenetörténet közérthető? – Fazekas Gergely az Őszi Margón

Fazekas Gergely Négynegyed című könyvének bemutatóján számos izgalmas anekdotával lettünk gazdagabbak.

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

Szerzőink

ta
ta

Mérő Vera: Régóta mondom, hogy bocsánatot kérni nagyon jó dolog

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

Olvass!
...

Amikor Budapesten a gyerekeknek saját köztársasága volt – Olvass bele Miklya Luzsányi Mónika könyvébe!

Az Abszolút töri sorozat hőse saját családjának titkaira bukkan a háború utáni Budapesten.

...

A holokauszt Isten megváltási tervének része? A Nobel-díjas Jon Fosse válaszol

Miként gondolkodik a Nobel-díjas alkotó istenről, hitről és vallásról? Olvass bele!

...

Te mennyit fizetnél az anyád szabadságáért? Olvass bele Édouard Louis új regényébe!

A pénz nem boldogít, de szabaddá és függetlenné tesz. Főleg, ha egy alkoholista férj elől menekülsz. Olvass bele!

SZÓRAKOZÁS
...

A magyar Drakuláról készít filmet Leonardo DiCaprio

A film a színész fiatalkorára összpontosít. 

...

„Én sem vagyok boldog ettől” – George R. R. Martin reagált a kritikákra

Az író ezúttal mintha megértőbb lenne a rajongókkal.

...

Hallgasd meg, hogyan olvas fel Cillian Murphy a Shyból!

A Steve főszereplője videóban olvas fel Max Porter regényéből.