A krimiben és a stand-upban is a tökéletes időzítés a lényeg

A krimiben és a stand-upban is a tökéletes időzítés a lényeg

Az ausztrál komikus és író Benjamin Stevenson harmadik regényében a krimi műfaji tradícióját hozza különös játékba, hiszen egyrészt számba veszi a zsáner legfontosabb elemeit, de miközben ezekre reflektál, maga is izgalmas, fordulatos krimit alkot. A családomban mindenki gyilkos (itt bele is olvashatsz) olyan regény, melyen egyszerre nevetünk és borzongunk, miközben próbáljuk követni a váratlanabbnál váratlanabb fordulatokat és a szerző elképesztően okos történetvezetését, melyről már írtunk kritikánkban. Az írónak e-mailben küldtük el kérdéseinket stand up és krimi viszonyáról, a családi kötelékekről és arról, lehet-e bizonyos helyzetekben nevetni egy tragédián. 

Fotó: Monica Pronk

Kolozsi Orsolya | 2023. december 20. |
benjamin stevenson
A családomban mindenki gyilkos
Ford. Orosz Anna, Agave, 2023, 376 oldal
Benjamin Stevenson: A családomban mindenki gyilkos könyv

Ön egyszerre sikeres író és népszerű stand-up komikus. Alapvetően úgy gondolunk az írásra, mint csendes, magányos aktivitásra, míg a stand-upra épp ellenkezőleg, harsány és közösségi élményre. Hogyan egészíti ki az írás a stand-upos életformát?

Ha „a teremben” vagy a közönséggel, élősködsz az energiájukon és hozzájuk igazítod a komédiád anyagát. A kapcsolat az író és az olvasó között egészen más, mert az mindkét oldalán magányos tevékenység. Ezért próbálom megelőlegezni, előre érezni az olvasó energiáit – azt, ahogyan gondolkodik, és hogy miként érzi magát az egyes oldalakon, és hogyan tudom ezt a magam javára fordítani, hogy mikor tehetem az írásomat feszültebbé vagy meglepőbbé.

Mi a közös a krimiírásban és a stand-upban?

Mindkettő a feszültségről szól! A feszültség fenntartása és tökéletes időzítés a lényeg. A különbség csak annyi, hogy az eredmény nevetés vagy elakadó lélegzet – vagy éppen mindkettő.

A családomban mindenki gyilkos lapjain nagyon fontosnak tűnik a klasszikus krimi hagyománya. Kik a kedvenc írói, szereplői vagy könyvei ebben a műfajban? Kit gondol a legviccesebb krimiszerzőnek vagy karakternek?

Nagyon szeretem Sherlock Holmest, és különösen A sátán kutyáját kedvelem. Ez olyan lebilincselő történet, mely valósághű megoldást ad természetfeletti történésekre! Egyébként szerintem minden krimiíró vidám a színfalak mögött, még a komolyak is. Imádom Stuart Turton írásait is – nagyon frissek és szellemesek.

A regénye egy nagy család tagjai körül forog. Sokan gondoljuk, hogy jól ismerjük a családunkat, de a regényben úgy tűnik, mindenkinek megvan a maga sötét titka. Lehetséges, hogy talán épp a rokonainkat ismerjük legkevésbé? Vannak személyes tapasztalatai a nagycsaládokról? 

Hogy mennyire ismered a saját családod – ez a könyv alapja. De a másik fontos téma, hogy a család nem csak vérségi kötelék. A család az, amit útközben megtalálsz. Néhány szereplő szembesül ezzel a könyvben. Egyikük ki is mondja:

„A család nem azt jelenti, hogy kinek a vére folyik az ereidben, hanem hogy kiért vagy hajlandó vért ontani”.

Teljesen egyetértek ezzel.

A könyv egyik dilemmája, hogy a család a fontosabb, vagy az igazság. A narrátor szerint, úgy tűnik, az igazság az első. Egyetért vele? Mi a személyes válasza erre a kérdésre?

Szerintem az Igazság a fontosabb, mind a való életben, mind a regényben. Különösen a detektívtörténetekben – a kötelezettség a nyomozót (és így a szerzőt) terheli, hogy őszinte legyen az olvasóval!

Ernest bátyját egy lábszagú szárítóban ölik meg. Tragédia, de közben nevetünk is rajta. Hogyan sikerült egyensúlyt teremteni a humor és a fájdalom között? Mit gondol, mennyire külön minőségek ezek a valóságban? Vagy minden tragédiában van egy kis vicc?

Szerintem a humor a krimiben nagyon törékeny dolog, fontos megtalálni a kényes egyensúlyt. Bizonyos karakterek meghalnak – de azt hiszem, hogy a valódi emberek is egyedi módon reagálnak az ilyen nehéz helyzetekre, és gyakran épp a humor segít nekik. A regényben minden, ami történik, komoly, de a nézőpont, ahonnan látjuk, ettől még lehet könnyed. De mindenekelőtt, a gyilkosságok ellenére, azt szeretném, hogy az olvasóim jól érezzék magukat – ezért mindig erre törekszem.

A történetben a Fekete Nyelv nevű sorozatgyilkos egészen különleges módon öli meg áldozatait. Honnan jött az ötlet? 

Fekete Nyelv egy ősi perzsa kínzási technikával gyilkol. Szerintem minden krimi annyira jó, amennyire a benne elkövetett gyilkosság az, ezért nagyon szerettem volna egy leleményes módszert a gyilkosomnak. És meg akartam oldani a lehetetlen gyilkosságot: egy holttestet találnak, amely látszólag halálra égett, de nem olvadt el körülötte a hó.

Hogyan éghetsz halálra úgy, hogy a hó nem olvad el?

Ez az elképesztő kínzás, amit a regényben is látunk, adta meg a választ a kérdésre!

A narrátor, Ernest elmesél egy érdekfeszítő történetet, miközben a történet létrejöttének folyamatát is elbeszéli. A könyv metafikció, és mint ilyen, több rétegű. Lehet ezt úgy érteni, mint egy ironikus játékot a műfajjal? Mit gondol, értik az olvasók? 

Ez egy játékos kísérlet a műfajjal – és az olvasók nagyon szerették ezt a játékot. A legtöbb ember elég krimit olvasott ahhoz, hogy tudja, hogyan működnek. Ezért találkozni egy olyan történettel, amely reflektál arra, hogy „Tudom, hogy már azt hitted, hogy tudod, hogy fog ez menni” – igazán üdítő. A Sikoly filmek ezt teszik a horror műfajában, én pedig szerettem volna a régimódi krimikkel végigjátszani ezt a kísérletet. 

Sokszor jelentéktelennek tűnő dolgok válhatnak végzetessé a cselekmény előrehaladtával. Ezért talán sehol sem olyan fontos a tökéletes szerkezet, mint egy krimiben. Készít vázlatot írás előtt, minden részlet megvan előre? Vagy hagyja a történetet haladni, magától életre kelni? 

Úgy gondolom, kulcsfontosságú, hogy minden nyom és rejtvény előre ki legyen dolgozva, mert bonyolultan egymásra kell rétegezni őket, úgy, hogy a jelentéktelennek tűnő dolgok a végén nyomként relevánssá váljanak.

Általában mindent jól megtervezek, de azért hagyok magamnak egy kis játékteret is.

Végül is, ha nem lepem meg magamat időnként írás közben, akkor mivel fogom meglepni azokat, akik olvassák?

A könyvében a műfaj kliséire reflektál, tiszteleg előttük és gúnyt is űz belőlük egyszerre. Ez volt a cél? 

Abszolút! Csak úgy lehet igazán poénkodni valamin, ha tényleg nagyon szeretjük. Remélem, hogy a könyvem szeretetteljes hódolat a műfaj előtt, és persze mindeközben kiváló szórakozás is! 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Családtagok mészárolják le egymást egy kegyetlenül vicces és okos krimiben

Az ausztrál komikus regénye, A családomban mindenki gyilkos egyrészt Agatha Christie világát idéző detektívregény, másrészt letehetetlen meta-krimi rengeteg humorral és folyamatos kiszólásokkal, kommentárokkal.

...

És te mit tennél, ha éjszaka beállítana hozzád a bátyád egy zsák pénzzel és egy hullával?

A családomban mindenki gyilkos Agatha Christie és Arthur Conan Doyle találkozása a Tőrbe ejtve-filmekkel és A csütörtöki nyomozóklubbal. Ördögien csavaros történet, ami a klasszikus krimik szabályrendszerét tiszteletben tartva nyújt valami felejthetetlenül újat. Olvass bele!

...

Melyik könyvvel érdemes belépni Sherlock Holmes fiktív univerzumába?

Mindig izgalmas kérdés, hogy hol lépjünk be egy írói életműbe, melyik legyen az az első mű, amelyet elolvasunk egy szerzőtől. A Sherlock-szüzeknek nyújthat fogódzót ez az összeállítás.

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Futurotheca
...

Nehezet kérdez a gyerek? Így válaszolj a kényes kérdésekre!

Nem kell, hogy a nehéz témák nehéz beszélgetéseket szüljenek. Van megoldás!

...

Hogyan vezethet egy veszekedés váláshoz? Egy kötet, ami segít megelőzni ezt

A párkapcsolatoknak nem kell durva vitákkal zárulniuk, a viták megoldást is jelenthetnek. Olvass bele!

...

Hetente több mint egymillióan osztanak meg öngyilkos gondolatokat a ChatGPT-vel

Rengetegen számolnak be szuicid tervekről a ChatGPT-nek.

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

A brit nyelv- és számzseni, a dán optimista klímapszichológus és a spanyol agysebész és karmester is velünk lesz.

Minden, amit az irodalomterápiáról tudni szeretnél, egyetlen könyvben: Béres Judit Nicholas Mazza kötetéről

Minden, amit az irodalomterápiáról tudni szeretnél, egyetlen könyvben: Béres Judit Nicholas Mazza kötetéről

Mitől lesz terápiás az írás? Nicholas Mazza Irodalomterápia című kötetéről Béres Judittal beszélgettünk.

Szerzőink

Biró Zsombor Aurél
Biró Zsombor Aurél

Biró Zsombor Aurél: Ácsorgok a Mexikóin a Burger King előtt...

Kolozsi Orsolya
Kolozsi Orsolya

Szilasi László könyve arra kérdez rá, feldolgozható-e valaha az anya elvesztése