A krimiben és a stand-upban is a tökéletes időzítés a lényeg

A krimiben és a stand-upban is a tökéletes időzítés a lényeg

Az ausztrál komikus és író Benjamin Stevenson harmadik regényében a krimi műfaji tradícióját hozza különös játékba, hiszen egyrészt számba veszi a zsáner legfontosabb elemeit, de miközben ezekre reflektál, maga is izgalmas, fordulatos krimit alkot. A családomban mindenki gyilkos (itt bele is olvashatsz) olyan regény, melyen egyszerre nevetünk és borzongunk, miközben próbáljuk követni a váratlanabbnál váratlanabb fordulatokat és a szerző elképesztően okos történetvezetését, melyről már írtunk kritikánkban. Az írónak e-mailben küldtük el kérdéseinket stand up és krimi viszonyáról, a családi kötelékekről és arról, lehet-e bizonyos helyzetekben nevetni egy tragédián. 

Fotó: Monica Pronk

Kolozsi Orsolya | 2023. december 20. |
benjamin stevenson
A családomban mindenki gyilkos
Ford. Orosz Anna, Agave, 2023, 376 oldal
Benjamin Stevenson: A családomban mindenki gyilkos könyv

Ön egyszerre sikeres író és népszerű stand-up komikus. Alapvetően úgy gondolunk az írásra, mint csendes, magányos aktivitásra, míg a stand-upra épp ellenkezőleg, harsány és közösségi élményre. Hogyan egészíti ki az írás a stand-upos életformát?

Ha „a teremben” vagy a közönséggel, élősködsz az energiájukon és hozzájuk igazítod a komédiád anyagát. A kapcsolat az író és az olvasó között egészen más, mert az mindkét oldalán magányos tevékenység. Ezért próbálom megelőlegezni, előre érezni az olvasó energiáit – azt, ahogyan gondolkodik, és hogy miként érzi magát az egyes oldalakon, és hogyan tudom ezt a magam javára fordítani, hogy mikor tehetem az írásomat feszültebbé vagy meglepőbbé.

Mi a közös a krimiírásban és a stand-upban?

Mindkettő a feszültségről szól! A feszültség fenntartása és tökéletes időzítés a lényeg. A különbség csak annyi, hogy az eredmény nevetés vagy elakadó lélegzet – vagy éppen mindkettő.

A családomban mindenki gyilkos lapjain nagyon fontosnak tűnik a klasszikus krimi hagyománya. Kik a kedvenc írói, szereplői vagy könyvei ebben a műfajban? Kit gondol a legviccesebb krimiszerzőnek vagy karakternek?

Nagyon szeretem Sherlock Holmest, és különösen A sátán kutyáját kedvelem. Ez olyan lebilincselő történet, mely valósághű megoldást ad természetfeletti történésekre! Egyébként szerintem minden krimiíró vidám a színfalak mögött, még a komolyak is. Imádom Stuart Turton írásait is – nagyon frissek és szellemesek.

A regénye egy nagy család tagjai körül forog. Sokan gondoljuk, hogy jól ismerjük a családunkat, de a regényben úgy tűnik, mindenkinek megvan a maga sötét titka. Lehetséges, hogy talán épp a rokonainkat ismerjük legkevésbé? Vannak személyes tapasztalatai a nagycsaládokról? 

Hogy mennyire ismered a saját családod – ez a könyv alapja. De a másik fontos téma, hogy a család nem csak vérségi kötelék. A család az, amit útközben megtalálsz. Néhány szereplő szembesül ezzel a könyvben. Egyikük ki is mondja:

„A család nem azt jelenti, hogy kinek a vére folyik az ereidben, hanem hogy kiért vagy hajlandó vért ontani”.

Teljesen egyetértek ezzel.

A könyv egyik dilemmája, hogy a család a fontosabb, vagy az igazság. A narrátor szerint, úgy tűnik, az igazság az első. Egyetért vele? Mi a személyes válasza erre a kérdésre?

Szerintem az Igazság a fontosabb, mind a való életben, mind a regényben. Különösen a detektívtörténetekben – a kötelezettség a nyomozót (és így a szerzőt) terheli, hogy őszinte legyen az olvasóval!

Ernest bátyját egy lábszagú szárítóban ölik meg. Tragédia, de közben nevetünk is rajta. Hogyan sikerült egyensúlyt teremteni a humor és a fájdalom között? Mit gondol, mennyire külön minőségek ezek a valóságban? Vagy minden tragédiában van egy kis vicc?

Szerintem a humor a krimiben nagyon törékeny dolog, fontos megtalálni a kényes egyensúlyt. Bizonyos karakterek meghalnak – de azt hiszem, hogy a valódi emberek is egyedi módon reagálnak az ilyen nehéz helyzetekre, és gyakran épp a humor segít nekik. A regényben minden, ami történik, komoly, de a nézőpont, ahonnan látjuk, ettől még lehet könnyed. De mindenekelőtt, a gyilkosságok ellenére, azt szeretném, hogy az olvasóim jól érezzék magukat – ezért mindig erre törekszem.

A történetben a Fekete Nyelv nevű sorozatgyilkos egészen különleges módon öli meg áldozatait. Honnan jött az ötlet? 

Fekete Nyelv egy ősi perzsa kínzási technikával gyilkol. Szerintem minden krimi annyira jó, amennyire a benne elkövetett gyilkosság az, ezért nagyon szerettem volna egy leleményes módszert a gyilkosomnak. És meg akartam oldani a lehetetlen gyilkosságot: egy holttestet találnak, amely látszólag halálra égett, de nem olvadt el körülötte a hó.

Hogyan éghetsz halálra úgy, hogy a hó nem olvad el?

Ez az elképesztő kínzás, amit a regényben is látunk, adta meg a választ a kérdésre!

A narrátor, Ernest elmesél egy érdekfeszítő történetet, miközben a történet létrejöttének folyamatát is elbeszéli. A könyv metafikció, és mint ilyen, több rétegű. Lehet ezt úgy érteni, mint egy ironikus játékot a műfajjal? Mit gondol, értik az olvasók? 

Ez egy játékos kísérlet a műfajjal – és az olvasók nagyon szerették ezt a játékot. A legtöbb ember elég krimit olvasott ahhoz, hogy tudja, hogyan működnek. Ezért találkozni egy olyan történettel, amely reflektál arra, hogy „Tudom, hogy már azt hitted, hogy tudod, hogy fog ez menni” – igazán üdítő. A Sikoly filmek ezt teszik a horror műfajában, én pedig szerettem volna a régimódi krimikkel végigjátszani ezt a kísérletet. 

Sokszor jelentéktelennek tűnő dolgok válhatnak végzetessé a cselekmény előrehaladtával. Ezért talán sehol sem olyan fontos a tökéletes szerkezet, mint egy krimiben. Készít vázlatot írás előtt, minden részlet megvan előre? Vagy hagyja a történetet haladni, magától életre kelni? 

Úgy gondolom, kulcsfontosságú, hogy minden nyom és rejtvény előre ki legyen dolgozva, mert bonyolultan egymásra kell rétegezni őket, úgy, hogy a jelentéktelennek tűnő dolgok a végén nyomként relevánssá váljanak.

Általában mindent jól megtervezek, de azért hagyok magamnak egy kis játékteret is.

Végül is, ha nem lepem meg magamat időnként írás közben, akkor mivel fogom meglepni azokat, akik olvassák?

A könyvében a műfaj kliséire reflektál, tiszteleg előttük és gúnyt is űz belőlük egyszerre. Ez volt a cél? 

Abszolút! Csak úgy lehet igazán poénkodni valamin, ha tényleg nagyon szeretjük. Remélem, hogy a könyvem szeretetteljes hódolat a műfaj előtt, és persze mindeközben kiváló szórakozás is! 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Családtagok mészárolják le egymást egy kegyetlenül vicces és okos krimiben

Az ausztrál komikus regénye, A családomban mindenki gyilkos egyrészt Agatha Christie világát idéző detektívregény, másrészt letehetetlen meta-krimi rengeteg humorral és folyamatos kiszólásokkal, kommentárokkal.

...
Beleolvasó

És te mit tennél, ha éjszaka beállítana hozzád a bátyád egy zsák pénzzel és egy hullával?

A családomban mindenki gyilkos Agatha Christie és Arthur Conan Doyle találkozása a Tőrbe ejtve-filmekkel és A csütörtöki nyomozóklubbal. Ördögien csavaros történet, ami a klasszikus krimik szabályrendszerét tiszteletben tartva nyújt valami felejthetetlenül újat. Olvass bele!

...
Nagy

Melyik könyvvel érdemes belépni Sherlock Holmes fiktív univerzumába?

Mindig izgalmas kérdés, hogy hol lépjünk be egy írói életműbe, melyik legyen az az első mű, amelyet elolvasunk egy szerzőtől. A Sherlock-szüzeknek nyújthat fogódzót ez az összeállítás.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

A hét könyve
Kritika
Alan Moore tálalásában a képregényiparnak átható ondószaga van
...
Zöld

Megjavítani azt, ami elromlott: a szemlélet, amit újra meg kell tanulnunk // Repair

Litkai Gergely podcastsorozatának témája ez alkalommal a Repair - Hogyan hozhatjuk rendbe az elromlott tárgyakat, kapcsolatainkat és társadalmunkat című kötet, amiről a szerzővel, Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológussal beszélgettek.

...
Zöld

Peter Attia: a ránk leselkedő betegségek az apokalipszis lovasai

A hosszú élet nem a sorson vagy a géneken múlik: te is tehetsz érte ‒ tartja a világhírű orvosszerző, Peter Attia. Vedd fel a harcot te is, hogy elkerüld a diagnózis kimondását! Hogy hogyan? Olvass bele!

Szerzőink

...
Kiss Imola

A bántalmazás az irodalmi közegben sem az egyén ügye, hanem közös felelősség

...
Sándor Anna

Dűne 2: Hőssé válhat, aki tétovázik, mielőtt megragadja a hatalmat?

...
Kolozsi Orsolya

Virginia Woolf impresszionista ecsettel festi meg Mrs. Dalloway világát