Az átlagos életbe való beilleszkedés az egyediség elvesztését jelenti?

.konyvesblog. | 2019. július 26. |

Sally Rooney még csak 29 éves, de már két sikerlistás könyv szerzője. Az ír kortárs irodalom egyik legfeltűnőbb jelensége, aki csavaros válaszaival mindig meg tudja döbbenteni a beszélgetőpartnereit. Nem tartja sokra például, hogy irodalommal foglalkozik és ebből él meg, hiszen a regényeit bárki olvashatja néhány órás kikapcsolódást szerezve magának – azok is, akik a jelenlegi nem egyenjogúságon alapuló társadalmi rendszer fenntartásában működnek közre. Azokról pedig, akik azt kérdezgetik tőle, hogy vajon mindaz, amit a történeteiben megjelenít, a saját életéből vett élményeken alapul-e, az a véleménye, hogy valószínűleg csak féltékenyek, és a kora vagy a neme miatt elvitatják tőle a saját bevallása szerint is könnyen jött sikert, a fikciós teremtés képességét. 

Sally Rooney: Normális emberek

Fordította: Dudik Annamária Éva, 21. Század Kiadó, 2019, 301 oldal, 3990 HUF

 

A Dublinban élő, Írország egy nyugati parti kisvárosában felnőtt szerző gyors és meghökkentő észjárását a fővárosi Trinity College diákjaként járatta csúcsra, amikor csatlakozott az egyetemi vitaklubhoz. A vitaestek lényege, hogy a résztvevőknek tizenöt perces felkészülés után egy véletlenszerűen kiválasztott álláspont mellett kell minél szenvedélyesebben érvelniük egy előre nem ismert, aktuális társadalmi kérdést érintő témában. Népszerűséget, és ezzel státuszt akart szerezni az addig magányos lány, ami, valljuk be, az egyetemi világ igazi valutáját jelenti. Végül odáig jutott, hogy fölényesen nyerte az Európai Bajnokságot. Erről az élményéről ír a Dublin Review-ban 2015-ben megjelent önvallomásában. Az írás feltűnt a brit Wylie ügynökségnek, akiknek a közreműködésével végül egy aukció keretében kelt el Rooney első regénye, a Conversations with friends (szabad fordításban Baráti beszélgetések). 

A Man Bookertől elesett, viszont őt lett a Costa-díj legfiatalabb nyertese

(Kép forrása) Az irodalmi elismerés történetének legfiatalabb szerzőjeként Sally Rooney nyerte el a legjobb regénynek járó Costa-díjat. A 27 éves író Normal People című könyvével söpörte be a díjat (a kötet a 21. Század Kiadó gondozásában várhatóan még az idén megjelenik magyarul is - a szerk.).

Magyarul először nem ezzel, hanem Rooney 2017-ben megjelent második regényével, a Normális emberekkel találkozhat az olvasó, de a két regény közös alapokon nyugszik. Mindkettőben a húszas éveik elején járó főszereplők vidékről csöppennek bele a fővárosi egyetemi élet kalandjaiba és visszásságaiba, és olyan szexuális kapcsolatba keverednek, amit a környezetük elől titkolniuk kell, és amelynek helyességét maguk is megkérdőjelezik. Mindeközben csípős, szellemes párbeszédeket folytatnak egymással a jelen aktuális társadalmi és gazdasági problémáiról, amelyekben ők is nyakig elmerülnek, mint például az egynemű kapcsolatok kérdése, a kapitalizmus közönyössége vagy a gazdagokat és szegényeket elválasztó kulturális fal áthatolhatatlansága. A hasonlóságok egyedi stílust adó hátteret képeznek, melynek könnyen felismerhető karakterjegyeit a kritikusok J. D. Salinger műveihez és Sylvia Plath Üvegbúrájához hasonlítják. A debütáló regény sokkal inkább a női főszereplő, Frances gondolat- és érzésvilágának kibontakozására koncentrál egy házas színésszel, Nickkel való viszonyában, míg a Normális emberek középpontjában két egyetemi éveit kezdő fiatal, Marianne és Connell bizonytalan, traumákkal terhelt kapcsolata áll. 

Marianne a nyugati parti kisváros, Carricklea nagy fehér kúriájában lakik anyjával és bátyjával. Az iskolában amolyan különcnek tartják, mert nem barátkozik senkivel, jobbára olvasással tölti az idejét és Dublinba készül egyetemre, az ország legrangosabb intézményébe, a Trinity College-ra. Connell egy apró sorházban él az anyjával, aki Marianne-éknál dolgozik bejárónőként. A fiú az iskolai focicsapat középcsatárja, mindenkit és minden helyet ismer a városban, és bármelyik lány szívesen lenne a barátnője. A két végzős diáknak eszébe sem jutna, hogy szóba álljanak egymással, ha nem találkoznának rendszeresen Marianne házának nappalijában, amikor Connell az anyjáért megy, hogy hazavigye a munkából. A kapcsolat kamaszos kísérletezéssel indul, és egyikük sem érti, hogy tulajdonképpen miért kezdett el vonzódni a másikhoz. Főleg Connell számára fontos, hogy titokban találkozzanak, hiszen népszerűségét veszélyeztetné, ha együtt látnák a bolondnak gondolt lánnyal, ám Marianne hatására ő is a Trinity-re jelentkezik. A találkozók aztán úgy érnek véget, ahogy az gyakran az életben is lenni szokott: Connell egy csinos, könnyebben elérhető másik lányt hív meg a végzősök báljába. Nem keresik a másikat, és egyiküknek sem jut eszébe, hogy tisztázzák a történteket. Legközelebb véletlenül találkoznak, már az egyetemen, ahol Marianne úgy érzi, megtalálta a saját közegét, míg Connell a tájszólásával, divatot nem követő, egyforma ruháival, szófukarságával hirtelen talajt veszt a lába alól: 

“Pár napja a lány kanapéján fekve a bor üledékét lötykölte a poharában, és kijelentette: Itt mindenki olyan sznob. Még ha ők bírnának is engem, én tényleg nem akarnék akkor sem a barátjuk lenni. Letette a poharát, Marianne-re nézett. Mellesleg ezért olyan könnyű neked, jegyezte meg. A te családod gazdag, ezért bírnak téged. A másik összeráncolta a homlokát, bólintott, mire Connell felnevetett. Szívatlak, mondta. Találkozott a tekintetük. Marianne is nevetni szeretett volna, de nem tudta, nem rajta élcelődnek-e éppen.” 

A szerepek felcserélődnek, és a helyzet olyan kihívások elé állítja mindkettőjüket, amelyek során esélyük nyílik arra, hogy felismerjék, milyen értékek fontosak a számukra, és hogy részt akarnak-e venni egyáltalán abban az életben, aminek az egyetemi világ csupán kegyetlen előjátéka. Connell úgy ismeri magát, mint aki folyton másokhoz igyekszik alkalmazkodni. Marianne ezzel szemben önálló személyiség, aki azzal sem törődik, ha mások azt pletykálják, hogy félreérthető képek kerültek ki róla az internetre. Mégis Connell lesz az kettőjük közül, aki elkezdi megismerni azt, hogy miben tehetséges, és bizonytalan lépéseket tesz egy választott karrier útján. Ezzel szemben Marianne az önfeladást, önmegtagadást, a másoknak való teljes alárendelődést választja. 

Miközben saját gyengeségeikkel és önmaguk elfogadásával küzdenek, időről időre újra találkoznak, majd megint elsodródnak egymástól. Mintha a vonzás és taszítás valami egyedi keveréke létezne kettőjük között, ami nem engedi, hogy elszakadjanak egymástól, ugyanakkor az összetartozás érzését a menekülés vágyával vegyíti. 

“Valószínűleg még kellemesebb a beszélgetés attól, hogy tudják, valószínűleg még egyszer szeretkezni fognak, mielőtt elaludnának, és Connell azt gyanítja, hogy a szex is jobb a bensőséges társalgás, az absztrakt és a személyes síkok közötti gyakori váltás miatt. Múlt pénteken, amikor utána egymás mellett feküdtek, Marianne azt mondta: Ez elképesztő volt, nem? Ő azt felelte, neki mindig egészen elképesztő. De ez most szinte romantikus volt, pontosított Marianne. Volt pillanat, amikor szinte érezni is kezdtem valamit irántad. Connell a plafonra mosolygott. El kell fojtani az ilyeneket, Marianne. Én is azt csinálom.” 

Rooney regénye a mai huszonéves fiatalok két nagy keresztjét állítja elénk: az értelmes élet keresését és az intimitástól való félelmet. Ez a generáció nem elégszik meg előre kirajzolt életpályák követésével, a könnyűnek tűnő egyszerű sikerekkel, a széles társadalomba való beilleszkedéssel. Valami egyedit szeretne alkotni, minden élményt megtapasztalni, és mindig többet tudni a világról. Tudattalanul ott munkál benne a félelem, hogy ha lemarad, kimarad. Ha megállapodik, az olyan számára, mintha önként választaná az unalmas mindennapok tetszhalálba vezető lassú enyészetét. A Normális emberek hősei kimunkálják a saját válaszaikat erre a dilemmára, válaszaik azonban nem véglegesek. Mindig van tér a változásra. Vagy ez csak illúzió, és életünk végéig ugyanazokkal a problémákkal fogunk küzdeni, miközben elhitetjük magunkkal, hogy megoldottuk őket?

Szerző: Monostori Andrea

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!