Az élet egy kártyavár, és nem te osztod a lapokat

Egy válás, három nézőpont: Fiala Borcsa regényében egy látszólag jól működő család kártyavárként omlik össze, a történet mégis elsősorban az újrakezdés lehetőségeiről szól. A Drill egy, a gyerekeiért mindent beáldozó anyáról, egy életközépi válságban szenvedő apáról, és egy ambiciózus harmadikról mesél, aki a felbukkanásával alaposan megkeveri a lapokat. Hűtlenség, kiégés, eltávolodás, önfelfedezés és boldogságkeresés – ezekről szól a Drill, amely közben azt a kérdést is feszegeti, hogy meddig érdemes küzdeni egy kapcsolatért.

Forgách Kinga | 2020. szeptember 17. |

Fiala Borcsa új regényében mindenki a boldogságot keresi, csak éppen az élet nem mindenkinek ugyanazokat a lapokat osztja. A Drill, ahogy arra a cím is utal, egy csavaros „kártyajáték”, ami megmutatja, hogy az életben nem mindig úgy alakulnak a dolgok, ahogyan azt elterveztük, és legfőképpen a kapcsolataink azok, amelyek váratlan fordulatokat vehetnek, anélkül, hogy erre különösebb ráhatásunk lenne. A pókerből ismert drill, azaz hármas szett ebben a könyvben egy szerelmi háromszög metaforája, amely egyben a szerencse forgandóságára és a sors kifürkészhetetlen útjaira is utal. „Húzzuk a lapokat a sors asztaláról, és megpróbáljuk őket értelmezni. Vagy jól kijátszani. De hogy mi van a másik kezében? És hogy ő mit lát bennük? Ki annak a megmondhatója? Senki sem.”

Fiala Borcsa
Drill 
Libri, 2020, 196 oldal
-

A Drill három nézőpontból meséli el egy válás és egy újrakezdés történetét.

A fő szál elbeszélője Judit (Kőr Dáma), aki bár valahol a tudata mélyén érzi, hogy a férjével kissé elhidegültek egymástól, szeretné újra feléleszteni a köztük lévő tüzet. Egy utazás alkalmával előhozakodik a kételyeivel és javaslataival, de azzal kell szembesülnie, hogy elkésett: a férje már beleszeretett valaki másba, már elvesztette őt. A másik nézőpont Andrásé, a férjé (Treff Király), aki a pszichológusának mesél arról, milyen is volt a házasságuk Judittal és hogyan, milyen konfliktusok, mindennapi küzdelmek miatt csúszott szét a köztük lévő, valaha erős kapcsolat. A harmadik szemszög pedig Rékáé (Káró Dáma), a határozott, mégis sérülékeny fiatal business coaché, aki egy weboldalon meséli el titkát: beleszeretett egy házas férfiba és küzdeni akar érte, mert tudja, a felesége mellett boldogtalan.

Mivel mind a három kulcsszereplő véleménye jelen van a könyvben,

végül összeáll egy egészen összetett történet, amelyben mindenkinek megvan a maga igaza,

és amelyben senkit sem lehet hibásnak kikiáltani. A főszereplő azonban még ebben a leosztásban is egyértelműen Judit marad, terjedelem tekintetében ő az, akinek a megélése a legnagyobb hangsúlyt kapja, és ő is a legszimpatikusabb karakter, aki a legnagyobb együttérzést ébreszti az olvasóban.

Fiala Borcsa: Nem lecserélni, hanem megjavítani kellene az elromló kapcsolatokat - Könyves magazin

Fiala Borcsa hamarosan megjelenő, Drill című regénye egy házasság felbomlását meséli el, megmutatja, hogy egy lapnak - paradox módon - mindig három oldala van. Egy középkorú férfi házasságának válsága, a harmadik fél felbukkanása, klasszikus, jól ismert történet.

Judit az elhagyott nő archetípusa, aki a férje elköltözése után összeomlik, de aztán nagyon is megpróbál ellene menni annak, hogy ez határozza meg a továbbiakban az életét és az identitását.

Ha így nézzük, a Drill egy gyászfolyamat könyve: megmutatja, mik azok a pszichés reakciók, megküzdési módszerek és feldolgozási fázisok, amelyek egy ilyen válást követően dolgoznak az emberben. Judit esetében ezek a szakaszok nagyon kitapinthatóan megjelennek: a kezdeti megroppanást és depressziót követően a düh és az önmarcangolás veszi át az uralmat. Napi szinten csekkolja az interneten a „másik nőt”, de közben magában is keresi a hibát. Mit rontott el? Miért nem volt jó feleség? Miért nem elég szerethető? Aztán szépen lassan elkezdi összeszedni magát, és újra rátalál önmagára és a saját nőiségére. Kicsit kibújik a bőréből, megpróbál visszatérni ahhoz a vagány csajhoz, aki fiatal korában, a házassága előtt volt. Majd ez is elmúlik, megnyugszik és fokozatosan helyreáll az önbecsülése. 

Szeretni kezdi magát, attól függetlenül, mi történt vele.

„Szerettem feleség, meg anyuka lenni, még ha roppant ósdinak hangzik is ez ma már. Na mindegy. Másképp alakult. Úgyhogy elengedtem ezt a dolgot. Most már tudom, nem az határoz meg, hogy kinek a tartozéka vagyok. Végre elkezdtem észrevenni és értékelni a saját, önálló és független helyemet a világban. Jó így. Jó egyedül. Megnyugtató.”

A házasság sokszor apróságnak tűnő dolgok miatt csúszik szét - Könyves magazin

András, Judit, Réka - ők Fiala Borcsa új regényének főszereplői, amelyből kiderül, hogy minden lapnak három oldala van. A egy szétcsúszóban lévő házasság története, amelyben adott egy túl sok terhet cipelő családapa, egy megfáradt családanya és egy bizonyos harmadik. A Drill a törékeny kapcsolatokról és a megszokás romboló erejéről is mesél.

A Drill, amellett, hogy egy inspiráló fejlődéstörténet, visszamenőlegesen is megpróbálja felfejteni, miért is ment szét András és Judit házassága. Ennek kapcsán pedig nagyon súlyos kérdések merülnek fel és nagyon fontos témák kerülnek előtérbe. Például, hogy miként csúszhat szét a felek közötti egyensúly, ha az egyik félnek ezerrel megy előre a karrierje és emiatt sokszor a családjára nem szán elég időt, miközben a másik feladja a karrierálmait és teljesen beáldozza magát a családnak. Hogy mivel jár, ha nem jut elég energia egy párkapcsolatban a rendszeres, minőségi együttlétre. 

És ami a legijesztőbb: ha az embert bedarálja a hétköznapi mókuskerék és rutin, előfordulhat, hogy észre sem veszi, hogy már jó ideje boldogtalan. 

Fiala Borcsa könyvében az a jó, hogy beránt és visz magával. Együtt megyünk Judittal az elhagyatottság legmélyére, hogy aztán felismerjük, nem is akkor vált igazán magányossá, amikor elvált, hanem már jóval előtte az volt. És együtt megyünk Andrással és Rékával is, akik közösen fedezik fel újra, mik azok az élmények, amikért érdemes élni. A Drill egy szomorú történet, amiben a szereplőknek fontos veszteségekkel kell elszámolniuk, de ami tele van humorral és reménnyel is. Azt sugallja, bármi is történik velünk, bármilyen lapokat oszt is az élet, fel lehet állni, sőt, olykor erősebben, boldogabban lehet kijönni nehéz helyzetekből, mint azt el tudjuk képzelni. 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Fiala Borcsa: Nem lecserélni, hanem megjavítani kellene az elromló kapcsolatokat

Fiala Borcsa hamarosan megjelenő, Drill című regénye egy házasság felbomlását meséli el, megmutatja, hogy egy lapnak – paradox módon – mindig három oldala van. A szerzővel Csepelyi Adrienn beszélgetett a Margón.

...
Beleolvasó

A házasság sokszor apróságnak tűnő dolgok miatt csúszik szét

Fiala Borcsa új regénye egy szétcsúszóban lévő házasság története, amelyben adott egy túl sok terhet cipelő családapa, egy megfáradt családanya és egy bizonyos harmadik. A Drill a törékeny kapcsolatokról és a megszokás romboló erejéről is mesél. Olvassatok bele!

...
Nagy

„Megadom a kegyelemdöfést” [Képeslap]

Idén nyáron egy apró analóg játékra hívtuk meg a kortárs írókat, mert a járvánnyal együtt érkező online élet már saját magunktól is elidegenített, nem csak egymástól: arra kértük őket, küldjenek nekünk képeslapot.  Most Fiala Borcsa küldeményét láthatjátok. 

KÉPALÁ 2020
...
Nagy

Elindult a KÉPALÁ pályázat - Neked mit mesél a fotó?

...
KÉPALÁ - Testőrök között

Győry Domonkos: Papamobil [Képalá]

...
KÉPALÁ - Apa

Papp Ágnes: Vízidő [Képalá]

...
Kritika

Nagy-Britannia legrosszabb évei, legrosszabb évei

Nagyon ritka, hogy egy szépirodalmi mű valamely (bármely) politikai-társadalmi eseményre szinte azonnal rezonálva jelenjen meg, és ez még akkor is igaz, ha Ali Smith már jó pár évtizede tervezte az Ősz című regényét – pontosabban az Évszakok címet viselő kvartetet. Az Őszt az első poszt-Brexit-regényként szokás emlegetni, de annál sokkal több, hiszen egyszerre az elmúlás és az útkeresés könyve. Nálunk pedig most ez a hét könyve.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

McCarthy első regénye olyan, mint egy szakadozott némafilm

...
Szeder Kata

„Az identitás akkor veszett el, amikor a technológia fölénk kerekedett” – interjú Vámos Miklóssal

...
Bányász Attila

Stephen King a mindennapjainkban találta meg a gonoszt

A hét könyve
Kritika
Nagy-Britannia legrosszabb évei, legrosszabb évei
...
Nagy

Barabási Albert-László szerint idén márciusban kezdődött a 21. század

Melyik hálózatképből lett először műalkotás, mit jelent a vizualizáció a kutatásban, és milyen következményekkel járhat, ha egy globális hálózat túlontúl besűrűsödik? Ilyen és ehhez hasonló kérdések is szóba kerültek Barabási Albert-László és Valuska László beszélgetésén.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

„Itt nincs történelmi igazságtétel” - Anna Politkovszkaja: Orosz napló

A 2010-es évek szerte a világon a demokratikus berendezkedések, ezzel együtt a szabad sajtó gyengüléséről, illetve a mindent elárasztó propagandáról is szóltak. Magyarországon különösen. Többek között erről beszélgettünk az orosz újságírót, Anna Politkovszkaját alakító Fullajtár Andrea színésznővel és az Orosz napló szerkesztőjével, Filippov Gábor politológussal. A darabot február végén mutatták be a Katonában, a pandémia miatti szünet után pedig jövő héttől ismét színre kerül.

...
Nagy

„A fennmaradó házasságokat boldognak tekintjük, még ha nem is boldogok” – Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Taffy Brodesser-Akner Fleishman bajban van című regényével több cikkben is foglalkoztunk már. Ezúttal a könyvből vett kedvenc idézeteinket gyűjtöttük össze.

...
Nagy

Rubik Ernő nem akarta megírni a kocka történetét, mégis megmutatta, hogyan gondolkodik

Rubik Ernő szórakoztató és szerény megtaláló, aki a feltaláló szót nem szereti. A világon egymilliárdan játszottak már a kockájával, ami kulturális jelenséggé vált. 1983-ban már majdnem írt egy könyvet, de az végül nem jelent meg. Megjelent A mi kockánk.

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Meseország mindig is mindenkié volt, csak erről nem tudott mindenki

Nagy Boldizsárt, a kötet szerkesztőjét kérdeztük a Meseország mindenkié koncepciójáról, és beszélt a Grimm-mesék hatásáról, a Disney-film változásáról és a kötet szakértőcsapatáról.

...
Hírek

Boldizsár Ildikó: Meseország valóban mindenkié, mi döntjük el, hogy kit/mit engedünk onnan magunkhoz

Napok óta a Meseország mindenkié című mesekönyv tartja lázban az országot. Boldizsár Ildikó író-meseterapeuta azonban megszerezte és elolvasta a kötetet, majd egy Facebook-posztban fejtette ki, miről is szólnak a mesék, és mi a véleménye a botrányról.

...
Gyerekirodalom

Milyen kortársat vigyünk az iskolába? [Manó]

Mindig élénk figyelem kíséri és parázs vita zajlik akörül, hogy mi kerüljön fel az iskolai kötelező olvasmányok listájára. A téma örök, mi pedig eljátszottunk a gondolattal, ha tehetnék, a hazai gyerekkönyvkiadók vajon milyen kortárs műveket ajánlanának a tanárok figyelmébe. Ezúttal a Manó Könyvek alternatíváit mutatjuk.