Hiába menekülsz otthonról, utolér a szégyen – Didier Eribon könyvéről

Hiába menekülsz otthonról, utolér a szégyen – Didier Eribon könyvéről

Tavaly jelent meg Didier Eribon Visszatérés Reimsbe című szociografikus életrajza, amely az osztályváltás és a szégyen kapcsolatáról mesél. Milyen elmenekülni otthonról? Hogyan térhet haza az, aki már a szülei nyelvét sem érti? És főleg: miért kell bűntudatot éreznie valakinek azért, mert sikeres lett az életben? 

Szabolcsi Alexander | 2025. szeptember 13. |

Mindannyian ismerjük a történetet: a szegény családból származó fiatal mindent megtesz azért, hogy többre vigye, mint a szülei. Amikor ezt rengeteg kemény munka árán eléri, többet nem tekint a múltba. Sikersztorinak hangzik, pedig az osztályváltás szégyennel jár. És vajon mi van azokkal, akik otthon maradtak? Akik sokszor rajtuk kívülálló, társadalmi vagy politikai okok miatt sosem léphettek arra az útra, amire a gyerekük? 

A Visszatérés Reimsbe nehéz, de felszabadító olvasmány azoknak az első generációs értelmiségieknek, akik kitörtek a szegénységből, elhagyták az otthonukat és egyre távolabb kerültek attól a környezettől, amiben felnőttek.  

Didier Eribon
Visszatérés Reimsbe
Ford. Fáber Ágoston, Napvilág, 2024, 232 oldal. 

Didier Eribon 1953-ban született francia író és filozófus, munkásságát Michel Foucault fiolozófusról írt monográfiájával kezdte, széleskörűen foglalkozik francia irodalommal, a melegek társadalmi helyzetével. Magyarul eddig két könyve olvasható: a Miről szólnak a képek? 1999-ben jelent meg, a Visszatérés Reimsbe pedig 2024-ben. 

Kulturális migránsok

Az egyetemi évek alatt végig azokat a kapcsolódásokat kerestem, amik leírják a saját helyzetemet. De csak akkor jöttem rá, hogy amit érzek, azzal nem vagyok egyedül, amikor Milbacher Róbert A kulturális migránsokról című esszéjével találkoztam. A szorongásom, a túlteljesítési vágyam és az imposztor szindrómám nevet kapott: egy kulturális migráns vagyok. 

A fogalom (ami soha nem terjedt el széles körben) azonos azzal, amit Eribon könyvében olvasunk: az alulról érkező fiatal felküzdi magát egy magasabb társadalmi osztályba, úgy viselkedik, gondolkodik, beszél és öltözködik, ahogy azt elvárják tőle, azt olvassa, amit abban a közegben illik. És emiatt sokszor úgy érzi: nem csak a családját, de saját magát is szembeköpi.

De mi ez a bűntudat? Honnan jön a szégyen, amit a származásunk miatt érzünk?

A Visszatérés Reimsbe pontról pontra vezet végig ezen az úton: megmutatja, hogy egy szegény családból érkezett fiatal hogyan lesz képes a munkás szülők kevés keresetéből egyetemre járni, majd professzorként elhelyezkedni. De mivel ez nem egy fejlődésregény, hanem egy szociográfiába bújtatott önéletrajz, itt az a fontos, hogy ez milyen következményekkel járt rá és a családjára nézve.

Mélyen magunkba nézni és elfogadni azt, akik vagyunk

Eribon végignézi az elmúlt bő száz évet, és szülei, illetve saját gyerekkori történeteit felelevenítve szembesít minket azzal, hogy a társadalmi osztály és az osztályváltás valós fogalmak, és hogy valójában nem abból lesz valaki, aki akarja, hanem akinek a környezete ezt megengedi.

Az osztályváltás itt nem marxista lózung, hanem egy tényszerű szembenézés azzal, hogy a társadalom bizonyos tőkéket máshogyan oszt meg szegény, tehetős és gazdag csoportok között. Ehhez mérten Didien nem a levegőbe beszél, végigveszi szüleinek társadalmi adottságait, milyen munkákat, iskolát végeztek, a korabeli politikát és azt is, hogy milyen társdalmi intézmények (ösztöndíj) segítették ahhoz, hogy ott tartson, ahol.

Bár a szöveg rengeteg akadémiai kifejezést és okfejtést tartalmaz, a száraz adatoktól nagyon messze vagyunk.

Akár egy Annie Ernaux-kötetben, szinte ott ülünk a hajnali fényben úszó konyhában a reggeli felest fogyasztó apa és a harmadik cigire rágyújtó anya között a reggeli műszak előtt.

Eribon csapongó, de végig izgalmas ritmusban tárja fel, milyen körülmények között nevelkedettl, hogyan élte meg a tanulást, a homoszexualitás felfedezését, az otthonról való elmenekülést, és azt a folyamatot, amiben a tanulás miatt szükségszerűen úgy érezzük, jobbak vagyunk, mint a szüleink.

A szégyen ebben a kötetben két irányba működik. Látjuk, hogy Eribon hogyan távolodott el a szüleitől, hogyan tagadta le egyre inkább a származását, hogy aztán felnőtt létére megpróbáljon újra kapcsolódni a szüleihez és a gyökereihez. Szégyen volt elmenni és szégyen visszatérni is.

De a kötet feloldoz a nyomás alól: nem vagyunk hibásak azért, amiért nekünk sikerült kitörni, de a szüleinknek nem, még ha a környezetünk előszeretettel fel is rója ezt nekünk.

A sorsunkért nem a szüleink a hibásak, hanem a társadalom

A Visszatérés Reimsbe egy olyan szemléletet kínál nekünk, ami segít kilépni a minden közösségi platformról ránk zúduló nyomásból: hogy az egyetlen megoldás az életben, ha önmagunkat változtatjuk meg. Persze ez egy működő stratégia lehet, de ettől még azok a társadalmi folyamatok, amik a mi problémáinkat is okozták, nem szűnnek meg. 

Eddig a kötetig úgy gondoltam, hogy a származásunkat szégyellni, letagadni kell. De most végre vehetek egy nagy lélegzetet, mert Didier Eribon ráébresztett: mindez csak a fejemben van.

Az határoz meg bennünket, amivé lettünk, nem pedig az, ahonnan elindultunk. 

Fotó: Wikipédia

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„Apám egy júniusi vasárnap kora délutánján meg akarta ölni az anyámat” – jön Annie Ernaux új kötete

Szeptemberben érkezik a megrázó kisregény. 

...

Annie Ernaux irodalmi fényképalbumba sűrítette az élet illékonyságát

„Eltűnik majd az összes kép” – ezzel a mondattal nyit Annie Ernaux Évek című könyve, amely akár egy régi fényképalbum, úgy tárja elénk egy élet szakaszainak változásait és az elmúlt évtizedek nagy korszakváltó pillanatait. A kortárs francia irodalom egyik legjelentősebb írójának rendhagyó önéletírása a hét könyve. 

...

5 izgalmas regény a fiatal, francia nyelvű irodalomból

Hamarosan megkezdődnek a 2024. évi olimpiai játékok, így minden szem Párizsra és Franciaországra szegeződik, ráadásul az őszi Könyvfesztivál díszvendégei is a franciák. Ezek apropóján mutatunk most 5 regényt a kortárs francia irodalom fiatal íróitól.  

Kiemeltek
...

Jókai 200: „Életében legendává vált, de szembesülnie kellett a saját szellemi hanyatlásával”

Csillagász, néprajztudós és író egyaránt megszólalt a Jókai Mór születése 200. évfordulójára rendezett kiállítás megnyitóján.

...

Miért szereti a fikció a nehéz anya karakterét?

Érzelmi távolságtartás, feszült kommunikáció, családi minták továbbvite, leválás: az anyával vaszó viszony az irodalomban is meghatározó téma.

...

„Van, amikor a szavak megmentik az embert” – Kavakami Mieko Budapesten

Dolgozott gyárban és hostessként is, ma már befutott, díjnyertes szerző. Ilyen volt a japán Kavakami Miekóval találkozni. 

A hét könyve
Kritika
A regény, ami figyelmeztetni akart a nácik kegyetlenségeire - Sally Carson: Görbe kereszt
A hosszú menetelés nem egy hagyományos Stephen King-horror, és pont ettől megrázó

A hosszú menetelés nem egy hagyományos Stephen King-horror, és pont ettől megrázó

Megnéztük a legújabb Stephen King-adaptációt. 

Olvass!
...

Egyetlen diplomatán múlik az emberiség sorsa? Olvass bele John Scalzi új sci-fijébe!

Újabb résszel tér vissza John Scalzi Vének háborúja könyvsorozata. Ezúttal egy polgáháború közepén találjuk magunkat. Olvass bele. 

...

Nézd meg, miért lelkesedik a BookTok: olvass bele a Quicksilverbe!

Egy jóképű tünde harcos, egy különleges képességekkel rendelkező lány, titkok és cselszövések, valamint sok-sok romantika.

...

Két kislány örök barátságot köt Magyarország német megszállása alatt – Olvass bele Jean Hatzfeld regényébe!

A nácik által megszállt Budapesten csak az állatkert nyújt egyedül menedéket. Olvass bele!