Julianna Marguliest a színészet és az anyaság tanította meg, hogy senkinek sem jó, ha szétszakítja magát

Julianna Marguliest a színészet és az anyaság tanította meg, hogy senkinek sem jó, ha szétszakítja magát

A férjem védelmében és a Vészhelyzet című sorozatokban nyújtott kiváló alakításáról ismert színésznő, Julianna Margulies biztos kézzel jegyzi le élete és munkája történetét ebben a mélyen felkavaró memoárban. Olvass bele!

Könyves Magazin |
Julianna Margulies
Napsugárlány - Egy váratlan élet
Ford. Szűr-Szabó Katalin, Partvonal, 2022, 256 oldal
-

Julianna pirospozsgás, eleven kislányként kapta a családjában a "Napsugárlány" becenevet. Nagyon kicsi volt még, amikor elváltak a szülei, így aztán gyermekkorában rengeteget kellett utazgatnia különc anyja és távol lévő apja miatt, s meglehetősen bohém neveltetésben részesült. Élt Párizsban, Angliában, New Yorkban és New Hampshire-ben is, és mindenhol nagy felfordulás, bizonytalanság vette körül. Ekkoriban eszmélt rá, hogy nincs más hátra, neki kell rendet teremtenie a rendetlenségben, segítenie másokon, és végül fiatal nőként megtalálnia a maga útját a világban, hogy elismert színésznő válhasson belőle.

Ez persze nem ment könnyen: nehéz döntéseket kellett meghoznia, bonyolult kapcsolatokkal és megsemmisítő visszautasításokkal kellett szembenéznie; ugyanakkor szép számmal akadtak olyan pillanatok is, amikor sors, hit és tehetség összeadódott: Julianna felejthetetlen sikereket könyvelhetett el a pályáján és a magánéletében egyaránt. Ezek a pillanatok változtatták végül nyugalommá a korábbi káoszt.

Julianna Margulies: Napsugárlány - Egy váratlan élet

Tizenhetedik fejezet 

A férjem védelmében 

A férjem védelmében első epizódját 2009 márciusában Vancouver-ben forgattuk. Kieran tizenhárom hónapos volt. Keithszel hosszan beszélgettünk arról, hogyan tudnánk ezt a helyzetet megoldani. Két napnál hosszabb ideig sosem voltam távol Kierantől, így most pánikba estem magam, a fiam, mindhármunk miatt. Keith megőrizte a nyugalmát – a viharban mindig ő a biztos rév –, és emlékeztetett a bölcs szavakra, amelyeket egyszer a bébiszitterünk mondott, amikor nem tudott eljönni, és a hétvégén is dolgoznom kellett, így Kierant félévesen negyvennyolc órára Keithre kellett bíznom: 

„Talán nem úgy csinálja, mint te, de meg fogja csinálni.” 

Igaza volt: amikor hazaértem, a ház nem úgy festett, mint amikor elindultam dolgozni, de Kieran kuncogott, tele volt a pocakja, és száraz volt a pelenkája. Boldog volt az apukájával. Feleslegesen izgattam magam. 

Egy hónap azonban már más tészta. A látogatás ki volt zárva, ezt jól tudtuk. Hogy egy hónap alatt végezzünk az egész forgatással, ahhoz heti hat napot kellett dolgoznunk. Nem volt értelme hazajönni, hogy aztán visszamenjek. Többet töltöttem volna utazással, mint Kierannel. 

Az első vancouveri hetem brutális volt. Most, hogy először voltam a férjem és a fiam nélkül, sokkos állapotba kerültem: úgy éreztem, mintha levágták volna a végtagjaimat. Egyik nap egy kart, másnap egy lábat. Nélkülük nem tudtam, hogy mozogjak. A második hétre már hálás voltam, hogy abban maradtunk, egyedül leszek a forgatáson: a napok elviselhetetlenül hosszúra nyúltak, és kínkeserves volt megtanulni a szöveget. Minden szabad percemre szükségem volt, hogy tanulhassak és aludhassak. 

Amikor annak a végtelennek tetsző hónapnak a végén hazamentem, egy pillanat alatt felvettük a megszokott ritmust. Azt hittem, hogy elsősorban Kieran fogja megszenvedni a távollétemet, ezzel szemben ő nagyszerűen érezte magát, hiszen még túl kicsi volt ahhoz, hogy felfogja, mennyi ideig is voltam távol. Én szenvedtem a legtöbbet; bűntudat mardosott, hogy otthagytam. Újdonság volt, hogy ennyire hiányzik: másfajta vágyódás volt, a szívemet állandóan kínozta a hiánya, és a munka utáni vágy meg az anyaság között vergődtem. 

Miután a sorozat kezdett befutni, és a forgatást szerencsére áttették New Yorkba, én továbbra is azzal kínlódtam, hogy megtaláljam a kellő egyensúlyt. Minden vágyam az volt, hogy a tudomásukra hozzam: ott vagyok velük, számomra ők állnak az első helyen. De csakis a hétvégéken tudtam ezt az értésükre adni. Vacsorákat terveztem, bevásároltam és főztem nekik, reméltem, hogy olyan meleg, otthonos fészket teremtek a hétvégéken, amelynek a hangulata kitart majd a következő hétvégéig, miközben igyekeztem magamhoz térni a hatvan-egynéhány órás munkahétből, ami a hátam mögött volt, és felkészülni a következő hétre. Olyan voltam, mint egy forgóajtó, csak pörögtem körbe-körbe. 

A sorozatok forgatásán a pénteket „péntszombat”-nak hívjuk, mert ilyenkor egész éjjel forgatunk, sokszor bele a szombat reggelbe. Ez azzal járt – főleg az első évadban –, hogy szombaton hajnalig dolgoztunk. Amikor hazamentem, lábujjhegyen settenkedtem el Kieran szobája előtt, és imádkoztam, nehogy fent legyen, hogy bezuhanhassak az ágyba, és pár órát alhassak, mielőtt elkezdődik a napunk. Ha ébren volt, hogyan hagyhattam volna figyelmen kívül? Nem mehettem el a szobája előtt úgy, hogy ne néztem volna be hozzá. Meg kellett ölelnem, játszanom kellett vele, reggelit kellett készítenem neki. A kisbabám volt, szüksége volt az anyukájára. Örökös kimerültségemet ezzel észszerűsítettem. Keith ugyan mondta, hogy keltsem fel, ő majd ellátja Kierant, én meg alszom egy kicsit, de erre sosem voltam képes. Ha fáradt voltam, még akkor is bekúszott a bűntudat az álmaimba, és felriasztott. 

Valahányszor a hétköznapokon a szokottnál egy órával később jöttek értem, hogy munkába vigyenek, mindent elkövettem, hogy kimutassam Kierannek, mennyire szeretem. A reggelije mindig valóságos művészi alkotás lett. A zabkása nem egyszerűen csak zabkása volt, hanem faragott, formázott és formába préselt gyümölcsök, bogyók, bármilyen tápláló élelmiszerek sokasága, amit csak találtam, és ezekből képeket alkottam a tálkájában. Be kellett hoznom az időt, amit aznap nem tölthetek vele, mert úgy gondoltam, hogy a vesződséges kreációimon keresztül valahogy megérti, mennyire szeretem. Ha Keith korán ment el, és Kieran még aludt, kitakarítottam Keith gardróbját, az ingeit úgy rendeztem el, ahogyan valamikor a South Molton Street-i üzletben, Londonban: szín szerint raktam őket sorba, az ingujjakat az ujjaim közé csippentettem, hogy az ingek egyenlő távolságra lógjanak, így a szekrénye olyan volt, mint egy áruházi fogas. 

Örömmel csináltam mindezt, amikor csak akadt egy pici szabadidőm. Mindkettejüknek tudnia kellett, hogy jelen vagyok mint anya, mint feleség. Annyira féltem, hogy elhagyatottnak érzik magukat, hogy fel sem tűnt, az egyetlen, akit elhanyagolok, én magam vagyok. 

Az idő olyan fényűzés volt, amiről csak álmodoztam.

Az alvás olyasmi, amire nap mint nap sóvárogtam. Visszatekintve fogalmam sincs, hogyan sikerült mindezt végigcsinálnom. Akkora hévvel vetettem bele magam a munkámba, hogy néha magamra sem ismertem. Százfélével zsonglőrködtem, munka, kisbaba, férj, szülők és barátok között szakadtam szét. Mindennap felmásztam egy hegyre, de sosem értem a csúcsra, mindig lemaradtam. Olyan vagyok, aki szeret egy lépéssel előrébb járni, aki listákat ír, kipipálja, amit megcsinált, rendezett, hogy az élet nyugodtabb és könnyebb legyen nekem és körülöttem mindenkinek. Ebben a helyzetben nem volt helye a tévedésnek. Soha. Mégsem panaszkodhattam. Megvalósult az álmom, bár egész idő alatt annyira lefoglalt a zsonglőrködés, hogy alig voltam jelen bárhol is, mindig a következő tennivalón járt az eszem. 

Kieran első mondata ez volt: „Anya dolgoz.” A második: „Anya kimerül.” 

Amikor A férjem védelmében marketingkampánya elkezdődött, a képem egyik napról a másikra felkerült Manhattan összes autóbuszára. Kieran a babakocsijában ülve oda mutatott: „Anya busz!” – kiabálta zavarodottsággal vegyes örömmel. A városban mindenütt kiplakátoltak, óriásplakátokon, épületek falán, a metróban, amerre csak néztünk, a piros ruhás anyukája nézett vissza a kisfiamra. Hét közben többet látott a plakátokon, mint otthon. Különös, hogy jelen voltam számára, jóllehet nem voltam ott. 

Amikor reklámozni kezdtük A férjem védelmében című szériát, úgy, hogy az újságírók előtt néha sorban a egész szereplőgárda helyet foglalt, Chris Nothnak és nekem azonos korú fiaink voltak. Minden sajtókonferencián akadt egy újságíró, aki megkérdezte, hogyan egyeztetem össze az anyaságot a munkamennyiséggel. E pillanatokban mintha kést döftek volna a szívembe. Olyan őszintén válaszoltam, ahogy csak tudtam. Elmagyaráztam, hogy mindent elkövetek, amit tudok, de aggódom, hogy ez sosem elég. Elmondtam, hogy az állandóan cipelt bűntudattal küszködöm, mert nem vagyok annyit otthon, amennyit szeretnék, hogy keveset alszom, és hozzátettem azt is, hogy nincs olyan, hogy „egyensúly”, amikor az ember napi tizennégy-tizenöt órát dolgozik. Ugyanakkor a sorozat forgatásának hét éve alatt Chrisnek egyetlenegyszer sem tették fel ezt a kérdést. Igaz, neki nem volt olyan megterhelő a szerepe a szériában, mint az enyém, de azért mindig furcsállottam, sőt bosszantónak éreztem, hogy a férfiaktól sosem szokták ezt megérdeklődni. 

A sajtóbeszélgetésekről nagyobb szorongással távoztam, mint amekkorával odaérkeztem. Pedig már úgyis a lelkifurdalás súlyát hordoztam. 

Anyám nemrégiben mesélte, hogy a csemetéikkel otthon maradó barátnőit állandóan azzal piszkálják a gyerekeik, hogy miért nem mentek el dolgozni, miért nem építettek karriert. Anyámnak viszont azért tett szemrehányást mindhárom lánya, mert ő fontosabbnak tartotta a munkáját és önmagát. „Az ember sosem lehet elég szép vagy okos” – nevetett anyám a dolog iróniáján. 

Én arra vagyok huzalozva, hogy úgy érezzem, soha nem elég, amit csinálok. Ha nem egy forgatási helyszínen vagyok, a szabadidőmet sosem töltöm gondtalanul. Ezt a könyvet is a kínok kínjai között írtam meg, mert ha akadt egy szabad percem, mindjárt arra gondoltam, hogy írnom kellene. Ha nem az írás elmaradása miatt szidom magam, akkor azon lovagolok, hogy a szekrényeket kellene rendbe tennem, mindenfélét ki kellene dobálnom, rendezkednem kellene. Szervezettebbnek kellene lennem. És ez így megy reggeltől estig. Ha sikerül valamit elvégeznem, elégedett vagyok a teljesítményemmel, de csak akkor engedem el magam a következő hajnalig, amikor a reggeli kávémmal leülök összeállítani az újabb listákat. Bizonyára az őrületbe kergetem a férjemet, amikor rémülten felkiáltok: 

– Ó, istenem, ezt vagy azt fel kell hívnom! – Mire ő bölcsen így válaszol: 

– De drágám, ők sem hívtak. – A megjegyzése elképeszt, hiszen nekem sosem erre a srófra jár az agyam. Ahogy egyre idősebb leszek, igazán próbálkozom, igyekszem egy kis tétlenséget beiktatni az életembe. 

A barátnőm, Nancy hangja cseng a fülemben: 

„Ha úgy bánnék veled, ahogy te bánsz magaddal, már nem lennél a barátom.”

Igaza van, sosem bánnék olyan keményen senkivel, ahogy magammal szoktam. 

Gyerekkoromban vágytam a korlátozásokra. Szerettem volna, ha valaki ellenőrzi a házi feladatomat, vagy hogy mikor érek haza. Mivel ez hiányzott az életemből, saját szabályrendszert teremtettem, amely lehetetlenül merev volt. A szüleim azon a véleményen voltak, hogy talán ez a gyereknevelés legjobb módja: hagyjuk, hadd álljanak meg a saját lábukon, irányítsuk őket szeretettel, ugyanakkor adjunk teret nekik, hadd találják ki, náluk milyen szabályok válnak be. Erről nem vagyok teljesen meggyőződve. Talán ha a szüleim többet követeltek volna tőlem, én kevesebbet várnék el magamtól? De biztos olyan jó dolog volna ez? 

A gyereknevelésben apám és anyám is az ellenkező oldal felé hajlottak. Apám olyan messzire futott kontrollmániás anyámtól, amilyenre csak tudott. Anyám sosem maradt meg egy szerelem nélküli kapcsolatban, ahogy az ő anyja, hanem egyik férfitól a másikig röpködött. Én ezzel szemben nem akartam rájuk hasonlítani, elváltan, káoszban leélni az életemet. 

Amikor A férjem védelmében szériát forgattam, kaptam pár kemény leckét. Állandóan nem lehet minden az enyém, néha viszont mégis. Szerencsére volt hét évem, hogy erre rájöjjek, és egy engem támogató, kiegyensúlyozott, észszerűen gondolkodó partnerem, aki segített megértenem, mikor érdemes harcolni valamiért, és mikor kell elengedni a dolgokat. Idővel megtanultam elfogadni, hogy nem lehetek egyszerre mindenütt, és nem végezhetek jó munkát, ha folyton úgy érzem, szétszakítom magam.

Kapcsolódó cikkek
...
Könyvtavasz

Tove Alsterdal új krimijében rejtélyesen tűnnek el az emberek az északi sarkkör közelében

A többszörösen díjazott skandináv krimi, a Gyökerestül kitépve nyomozónője, Eira Sjödin ezúttal rejtélyes eltűnések nyomába ered. Ám hamarosan szeretett főnökének is nyoma vész. Olvass bele!

...
Könyvtavasz

A macskák profik abban, hogy aggódás helyett inkább a valóságos dolgokkal foglalkozzanak

Sólyom Anna hőse egy különleges helyen próbál szerencsét, de a káosznak tűnő szituáció idővel meghatározó élménnyé alakul át. Olvass bele a Macskabárba!

...
Könyvtavasz

Hogyan beszélgess kamasz gyerekeddel

Hogyan értsük meg és beszélgessünk kamasz gyerekünkkel? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk Michelle Icard kézikönyvéből, amelyben a szerző több évtizedes munkáját összegzi. Olvass bele!

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

A pár másodperces videó egy elmerülten olvasó fiúról rövid idő alatt a TikTok kedvencévé vált.

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

Az ukrán házaspár, Romana Romanisin és Andrij Lesziv képeskönyve érzékenyen, de bátran mesél nehéz, mégis fontos témáról gyerekeknek, arról, hogy mit jelent, ha valahol háború van.

...
Gyerekirodalom

Mi lesz, ha kevered Tolkient a magyar népmesékkel?

A Tolkien-féle fantasy és a népmesék hangulata keveredik Magyar Katalin különleges könyvében, a Jeripuszban, melyben a gonosz legyőzése a cél.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...