Sarah Polley egy megrázóan őszinte memoárban írta meg, milyen traumákat szenvedett el gyerekszínészként

A Run Towards the Danger angolul a napokban jelenik meg, a színész, rendező kendőzetlenül ír benne a gyerekkori gyászról, az elhanyagoltságról és a szórakoztatóiparban elszenvedett traumákról. 

fk | 2022. május 31. |

Sarah Polley kanadai színésznő, énekesnő és rendező gyerekként a Váratlan utazás című sorozat révén lett híres. A Lucy Maud Montgomery regényéből készült filmsorozatban a főszereplőt, Sarah Stanley-t alakította. Ezután még több filmben is szerepelt, de később a rendezés és a forgatókönyvírás felé fordult és számos díjat nyert munkáival. 2006-ban például Alice Munroe A medve átjött a hegyen című novellájának feldolgozásáért, az Egyre távolabbért Oscar-díjra is jelölték, a „Legjobb adaptált forgatókönyv” kategóriában. 2012-ben pedig megrendezte az Apáim története című dokumentumfilmet, mellyel összesen 24 díjat nyert el. De az ő nevéhez fűződik a Margaret Atwood regényéből készült Alias Grace című sorozat is, amelyet maga adaptált és a producere is ő volt. Gyerekszínészként Sarah Polley többszörösen is traumatizálódott, most azonban elismert rendezőként úgy döntött, szembenéz a múltjával, és egy nagyon őszinte memoárban írta meg, miken ment keresztül az elmúlt 43 évben. A Run Towards the Danger angolul a napokban jelenik meg, a rendezővel a Guardian készített hosszabb interjút.

Ahogy az a cikkből kiderül, Sarah Polley már gyerekként is elég extrovertált volt, a keresztény óvodában, ahová járt, szívesen szórakoztatta a társait a Gyalog galopp egyes dalaival, az óvónők nem kis megbotránkozására. Nyolcévesen már jóformán gyakorló gyerekszínészként jelentkezett a Münchausen báró kalandjaiból készült filmbe, amelyhez azonban még túl fiatal volt, a forgatások – amelyek során robbanásoktól zajos csatamezőkön kellett átszaladnia – nagyon megviselték. (Többek közt ez is az oka annak, hogy a saját gyerekeit sokáig nem engedte színészkedni.)

Első könyvének teljes címe angolul így hangzik, Run Towards the Danger: Confrontations With a Body of Memory (azaz Futni a veszély felé: küzdelem a test emlékezetével). A kötet egyfajta esszésorozat, amelyből összeáll a színész és rendező epizodikus memoárja. A könyvben Polley mesél a gyerekként megélt gyászról (csak 11 éves volt, amikor meghalt az édesanyja), a szélsőséges lámpalázáról, terhességéről és korai anyává válásáról, valamint a szórakoztatóiparban elszenvedett sérüléseiről. De a memoárban kapott egy fejezetet Jian Ghomeshi kanadai műsorvezetővel való kapcsolata is, akit 2014-ben bíróság elé állítottak, mert azzal vádolták, hogy több nőt is megtámadott. Polley ebben a fejezetben őszintén ír arról, hogy 16 éves korában bántalmazó szexuális kapcsolatba került vele, és hogy annak idején gondolkozott rajta, hogy ő is vallomást tegyen ellene, a környezete azonban azt tanácsolta neki, hogy inkább hagyja a dolgot. A rendező arról is kendőzetlenül beszél a könyvben, hogy édesanyja halála után az apja hogyan hanyagolta el őt, és hogyan költözött el otthonról 14 éves korában, illetve arról is, hogy miként derült ki, hogy más a biológiai apja. És persze szó esik a Váratlan utazás forgatásáról is, amelyben egy szerződés miatt benneragadt gyerekként, és amely miatt nem volt ideje és lehetősége meggyászolni az édesanyját.

Sarah Polley jelenleg Miriam Toews 2018-as, igaz történeten alapuló regényének, a Nők beszélgetnek a megfilmesítésén dolgozik. Erről itt írtunk bővebben.

Hírlevél feliratkozás

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Sarah Polley vászonra viszi a bolíviai nők elleni erőszak történetét

A tehetséges, kanadai színész-rendező Miriam Toews 2018-as, igaz történeten alapuló, megrázó regényét filmesíti meg, a szereposztás pedig már most ígéretes.

...

A zárka csendje az, ahol a valódi kérdések visszhangozni kezdenek egy nő fejében

...

Ezeket a könyveket olvasd, ha nézed az Unbelievable című sorozatot

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
A hét könyve
Kritika
Han Kang új regényében a tömegsírok képét a hóesés sem tudja kitörölni
Tari Annamária az AI-ról: Ami elmúlik egy áramszünettel, az nem tudás

Tari Annamária az AI-ról: Ami elmúlik egy áramszünettel, az nem tudás

Miért veszélyes, ha mindenről kikérjük a ChatGPT véleményét, és mit tesz az AI a tudásunkkal?

Inkeri Markkula finn író: Ez a könyv az én szerelmes levelem az északi természethez

Inkeri Markkula finn író: Ez a könyv az én szerelmes levelem az északi természethez

Inkeri Markkula regénye lélegzetelállító tájakra repíti az olvasót, miközben szerelemről és klímaváltozásról is szól. Interjú.

Szerzőink

Bakó Sára
Bakó Sára

Tari Annamária az AI-ról: Ami elmúlik egy áramszünettel, az nem tudás

Kolozsi Orsolya
Kolozsi Orsolya

A bolgár őshazakutatás abszurdjában a magyar valóságot látjuk

Kiemeltek
...

Nádas Péter és Rajk László története egy elválaszthatatlan sorsban fonódik össze

Megnyílt Nádas Péter Helyszínelés című kiállítása. Beszámoló. 

...

Han Kang új regényében a tömegsírok képét a hóesés sem tudja kitörölni

 A könyv végére úgy betemeti a lelkünket a hó, hogy alig bírunk kimászni alóla. 

...

Kajdi Csaba és a Cyla-terápia: Mindannyian genyók vagyunk

Új könyvében családi legendákat és személyes titkokat árul el Kajdi Csaba.