A gyengéd hangvételű történet a szerelemről és az emlékezésről szól, és egy lenyűgöző életmű csúcspontja lehet. Paul Auster az egyik legismertebb amerikai író, aki több mint 30 könyvet írt, és ezeket több mint 40 nyelvre fordították le. A 76 éves író első, saját nevén publikált könyve, a különálló, egymással mégis összefüggő darabokból álló regénytrilógia (New York trilógia) már a nyolcvanas évek végén világhírűvé tette, ezt követte a többi nagy regénye, a Holdpalota, a Leviatán, Az illúziók könyve és a Brooklyni balgaságok. Auster több országban kapott írói díjakat és kitüntetéseket, ő a PEN (nemzetközi írószervezet) amerikai elnök-helyettese.
Az új regény főhőse, Seymour Baumgartner kilenc éve gyászolja feleségét, kilenc éve él lángoló fájdalomban, csonkolt lelki végtagokkal, hiszen a felesége volt az a fele, aki őt éppé és egésszé tette. A fantomfájdalmak lázában aztán egy napon kétszer is belehasít a valódi, fizikai fájdalom. Megégeti a tenyerét, és a térde is majdnem eltörik. A fizikai fájdalom eme két jelképes pillanatával kezdődik a gyógyulás és az emlékezés története. Az emlékezés Auster trükkös kaleidoszkópikus technikájának köszönhetően a főszereplő fiatalkorának, szerelmének és felesége írásainak egymásra tükröztetésével jön létre.
Amikor a férfi egy hónapja él az üres házban, annyira hiányolja a számára megszokott, szonátának hallott írógépkopácsolást, ami kiszűrődött Anna szobájából, hogy bemegy a helyiségbe, és maga kezd el gépelni, hogy felidézze a megszokott hangot. Vagy kávét tölt az asszonynak, és leveleket ír neki.
A férfi látszólag életben van, életjeleket ad, de mégsem él.
Ha van fantomfájdalom-szindróma, akkor talán van fantomszemély-szindróma is, és Baumgartner ebben szenved, miközben egyre homályosodó memóriával küzd terebélyesedő gyászával, küzd a jóért, küzd önmagáért. Hogy sikeres lehet ez a harc? Hogy rátalálhat-e a remény egy hetvenéves férfira, aki gyakorlatilag kivonta magát a valóságból, és annyira magányos, hogy a könyvfutárral való beszélgetés pár perce jelenti számára az igazi kommunikációt? Hogy felesége szövegeinek felidézésével, összerendezésével végre sikerül-e őt illő módon eltemetni magában? Minden kérdésre választ kapunk Paul Auster tizennyolcadik regényéből, mely hőseposz elengedésről és befogadásról, elmúlásról és megelevenedésről.
A gyászával és az elmagányosodással küzdő férfi története mögött az író komoly magánéleti nehézségei is állhatnak. Legutóbb márciusban írtunk a szerzőről, amikor kiderült, hogy rákkal kezelik a Sloan Kettering Klinikán.
Paul Auster amerikai írót rákkal kezelik New Yorkban, amit felesége, Siri Hustvedt jelentett be.
Paul Auster az elmúlt időszakban tragédiák sorát élte át, tavaly halt meg a fia, akit korábban gondatlanságból elkövetett emberölés és gyermek jóllétének veszélyeztetése miatt állítottak bíróság elé. A vád szerint fiának, Daniel Austernek ugyanis köze volt tízhónapos lánya, Ruby 2021 novemberi halálához, amit heroin- és fentaniltúladagolás okozott.