A könyvkiadásban számos példa van rá, amikor a női szerzők férfinév alatt jelentették (vagy jelentethették) meg a könyveiket. Angliában a női irodalmi díj egyik legfőbb szponzorának számító Baileys úgy döntött, hogy az elismerés 25. évfordulójára visszaadja ezeknek a női szerzőknek az eredeti nevüket, és megjelentetett egy 25 részes könyvsorozatot, amelyben az írók végre a saját nevükön szerepelnek.
A Middlemarch című klasszikus például 150 év óta először nem George Eliot, hanem Mary Ann Evans neve alatt jelenik meg, az Indiana című regényt pedig először olvashatják úgy, hogy Amandine Aurore Dupin neve szerepel a borítón – George Sand helyett. A válogatásban vannak kevésbé ismert művek is – például egy feminista elbeszélés-gyűjtemény a 19. század végéről –, de akad köztük verseskötet és életrajz is – utóbbit (The Life of Martin R Delaney) Frances Rollin Whipper írta Frank A Rollin álnév alatt, és ő volt az első afroamerikai szerző, aki életrajzot publikált.
A könyvek ingyenesen letölthetők (angolul) pdf-ként és e-könyvként is, pont azért, mert a szervezők azt remélik, hogy a szerzők így végre láthatóvá válnak és megkapják azt az elismerést, ami jár nekik.
A válogatáshoz amúgy a Baileys megbízásából 3 ezer álnéven alkotó szerző műveit nézte át egy csapat; a díjalapító Kate Mosse pedig elmondta, hogy a nők annak idején a legváltozatosabb okokból választottak maguknak szerzői álnevet: volt, aki annak idején azzal indokolta, hogy a nőknek nem volt ildomos a nyilvánosság előtt alkotó emberként fellépniük, más az üldöztetéstől félt, attól, hogy az írásaival bajba kerülhet, és akadt olyan is, aki pusztán azt szerette volna, hogy a könyvet ne fogadják előítéletesen, hanem csak és kizárólag az érdemei szerint ítéljék meg.
Forrás: Guardian