Idén és jövőre még a „régi” magyar érettségit írják a diákok, 2024-től viszont változik a rendszer, új szabályok lépnek életbe. Az Eduline összeállítása szerint akkortól kezdve műveltségi teszt és sok magolás vár a vizsgázókra. Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke az Eduline-nak azt mondta, hogy az új szabályozással egy mozdulattal lesöpörték mindazt, amit az irodalomtanítás módszertanában az elmúlt harminc, sőt ötven évben történt.
Akik ma és jövőre érettségiznek magyarból, azoknak három feladatsort kell megoldaniuk középszinten: ebben van szövegértés, érvelés vagy egy hétköznapi műfajú szöveg megírása (ez lehet például egy levél), ezután pedig két műelemző feladat közül választhatnak. 2024-től a szövegértési feladatsor nyelvtani kérdésekkel fog kiegészülni, és eltörlik a gyakorlati szövegalkotást és az érvelést, helyette egy irodalmi-műveltségi tesztet kell majd kitölteniük a diákoknak.
Arató László szerint az új érettségi már nem azt méri, hogy egy diák mennyire vált értő olvasóvá, és mennyire képes egy irodalomi szöveget értelmezni, csak bemagolt ismereteket kér. Ráadásul szerinte a teszt „Damoklész kardjaként” lebeg majd a diákok és a tanárok feje fölött, „mert valójában senki nem tudja, mi lesz benne”. Beszélt arról is, hogy az új vizsgakövetelmények bebetonozzák a túlzsúfolt, megtaníthatatlan és megtanulhatatlan mennyiségű ismeretet tartalmazó tantervet. A szóbeli vizsgakövetelményekről elhangzott az is, hogy azokra a múltba fordulás jellemző, kevesebb lesz a 20. századi és a kortárs irodalom, miközben például bekerült a tételsorba egy régi magyar irodalmi tétel.
Az új NAT szerint amúgy életműtétel lesz jövőre Herczeg Ferenc is, ez pedig már a bejelentéskor nagy felűnést keltett. Az életműtétel azt jelenti, hogy az ország összes középiskolájának összes osztályában tanítani kell, minden évben szerepelnie kell minden érettségiző osztály tételsorában. (Herczeg először a következő tanévben kerül majd terítékre a középiskolákban, mivel az új NAT-ot is felmenő rendszerben vezették be 2020-ban, az író pedig a tizenegyedikes tananyagban szerepel.) Ugyanakkor Herczeg gyakorlatilag teljesen ismeretlen a diákok számára, sőt valószínűleg a tanárok egy része sem olvasott tőle semmit.
Forrás: Eduline