A Jane Eyre-ben szereplő őrült feleség egy szörnyű 19. századi gyakorlatot leplez le

A Jane Eyre-ben szereplő őrült feleség egy szörnyű 19. századi gyakorlatot leplez le

Ki találta romantikusnak Jane Eyre és Rochester szerelmét Charlotte Brontë regényében? A téma Budai Lotti Rizsporos hétköznapok nevű Facebook-oldalán került elő a napokban, ahol az is felmerült, hogyan bántak a 19. században a férfiak az őrültnek tartott nőkkel - és egyáltalán, mai szemmel milyen abszurd dolgokért járt az őrület billoga és az elzárás.

sa | 2022. november 09. |
Jean Rhys
Széles Sargasso-tenger
Ford. Tandori Dezső, Ulpius-ház, 2007, 302 oldal
-

Ahogy a Jane Eyre-ben olvashatjuk, mikor Rochester találkozik Jane-nel, majd elvenné feleségül, valójában már van egy felesége, Bertha Mason, akit őrültségére hivatkozva elzárva és titokban tart.

Budai szerint a regény alapján egyáltalán nem olyan egyértelmű, hogy Rochester első felesége ténylegesen őrült volt, amikor bezárták. Brontë ugyanis ezeket a leírásokat adja Rochester szájába:

„Esze csak annyi volt, mint egy csirkének, de ösztönei emberfelettiek és fékezhetetlenek. Mit el nem szenvedtem ezek miatt az ösztönök miatt! Bertha Mason, egy becstelen anyának becstelen leánya, 

végighurcolt mindazokon a megaláztatásokon, amelyeket csak egy féktelen temperamentumú és szemérmetlen asszony férje ismerhet meg amúgy istenigazában.”

„...kicsapongásai, szertelen életmódja időnek előtte kifejlesztették benne az elmebetegség csíráit”

Ismerve a 19. századi elképzeléseket a női erényről és természetről, Budai szerint itt leegyszerűsítve arról lehet szó, hogy Bertha megcsalta Rochestert, és miután ezért húsz évre bezárták, ténylegesen megőrült. A kor orvostudománya ugyanis “a női libidó jelenlétét és a női szexuális aktivitást (a hűtlenséggel és az engedelmesség megtagadásával együtt) alapból abnormálisnak tartotta – ami önmagában egy igen mélyreható téma  –, és okot adhatott az őrültté nyilvánításra”. Az pedig a korban szinte bevett gyakorlattá vált, hogy 

a terhessé vált nőktől (feleségektől, testvérektől) úgy szabadultak meg, hogy őrültnek nyilvánították őket.

Az “őrült nő” a 19. századi brit és amerikai irodalom egyik visszatérő témája volt. Sandra Gilbert és Susan Gubar The Madwoman in the Attic című, 1979-es kötetükben feminista szempontból vizsgálták a viktoriánus irodalmat - a címet a Jane Eyre-ből kölcsönözték. A könyvben Jane Austen, Mary Shelley, Charlotte és Emily Brontë, George Eliot, Elizabeth Barrett Browning, Christina Rossetti és Emily Dickinson munkásságát vizsgálták meg.

Gilbert és Gubar azt találta, hogy a 19. századi női írók a női karaktereiket az angyal és a szörny kategóriáira korlátozták. Ezt a kortárs férfi szerzőktől vették át, akik

hajlamosak voltak a nőket vagy tiszta, angyali lényeknek, vagy lázadó, ápolatlan őrülteknek ábrázolni.

Gilbert és Gubar Virginia Woolfra hivatkozva amellett érvelt, hogy magunk mögött kell hagyni ezt a dichotómiát (azaz kettősséget), és mind az angyal, mind az őrült nő figuráját “meg kell ölni”, hiszen egyik sem pontos, árnyalt ábrázolása egy nőnek.

Bertha Mason alakja egyébként már korábban megihlette az írókat és az olvasókat. Jean Rhys Széles ​Sargasso-tenger című, 1966-os regényében Bertha szemszögéből mondta el az ő történetét, és más nézőpontba állítja a Jane Eyre eseményeit is.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Elhunyt William Hurt, aki Rochestert alakította a Jane Eyre-ben

Hurt 1985-ben Oscar-díjat is nyert A pókasszony csókja főszerepéért.

...

A lázadásról és a zsenialitásról mesél az Emily Brontë életét bemutató új film

Végre megérkezett az első előzetes az Emily Brontë életét bemutató filmhez. Mutatjuk!

...

Charlotte Brontë imádta a divatot, amit egy különlegességekkel teli új kiállítás bizonyít

A Brontë Parsonage Museumban láthatóak mohawk mokaszinok és „a neglizsé viktoriánus megfelelője” is.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
A hét könyve
Kritika
A Mormota-nap dán verziója filozófiai mélységű kultregény – itt egy irodalmi szenzáció az év végére
40 éves a Sátántangó: „Az érdekelt, hogy miért ennyire szomorú mindenki a környezetemben”

40 éves a Sátántangó: „Az érdekelt, hogy miért ennyire szomorú mindenki a környezetemben”

A regény, amellyel a Nobel-díjas író életműve elkezdődött.

Kiemeltek
...

Az elhízás és a depresszió mögött evolúciós okok is állnak

Milyen árat fizetünk azért, hogy kényelmesebben és egészségesebben élünk, mint néhány ezer éve?

...

Lakner Zoltán: Fontos elfogadni, hogy van másféle álláspont is

A politológus szerint minden kapcsolatnak és közösségnek az az alapja, hogy elfogadjuk, mindenki más nézőpontból szemléli a világot. 

...

Milyen érzés idős nőként rádöbbenni arra, hogy semmit nem kezdtél az életeddel?

Cecilie Enger regényében egy agyvérzésen átesett hetvenes nő néz farkasszemet a múlttal.

2025 legjobb könyvei 40-31.

2025 legjobb könyvei 40-31.

Ezek voltak a kedvenc olvasmányaink: 2. rész.

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

40 éves a Sátántangó: „Az érdekelt, hogy miért ennyire szomorú mindenki a környezetemben”

bs
bs

8 könyv, amit mindenképp olvass el a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlótól