Pass Andrea: Finálé (debreceni Csokonai Színház)
“Történetünk pixelei, a legendás sztárpedagógus, Káldi Helga bukása és tanítványa, a kilenc éves Pál Berci rejtélyes halála köré szerveződnek. A mozaikokat olykor különös, máskor középszerű közszereplők tologatják kedvük szerint, miközben könyörtelenül peregnek az idő TikTok másodpercei, megalkotva az örök jelen szédületét. A Sodrás utcai általános iskola titkát szereplőink netnárcizmusa, valamint ürüléke keni össze. A valóság, mint egy százlábú eliszkol az ego vakító fénye elől, repedésbe bújik, csak éjszaka merészkedik elő, hogy átsétáljon az alvó arcokon. Szereplőink álmaiban még felsejlik valami a múltból, egy Nirvana-dal, egy Rembrandt-festmény, amit reggel egy frissítés könnyedén kitöröl. Kollektív tudatkimerülésben ébrednek, önként jelentkezve a felejtés Fináléjába, hogy eljátszhassák a bukott angyalok műsorát.”
Játsszák: Gelányi Imre m.v., Herczeg Tamás, Mercs János, Ráckevei Anna, Réti Adrienn m.v., Tolnai Hella, Wessely Zsófia, Vilmányi Benett m.v.
Matúš Bachynec: Tulajdonosok (nyitrai DAB Színház)
A retro hangvételű darab olyan társadalmi látlelet, amely egy hagyományos vígjáték köntösében jelenik meg. A szerző szinte szociológiai alapossággal vizsgálja a darab szereplői között alakuló interperszonális kapcsolatokat, a kisközösségben fellelhető pozíciókért, a helyi hatalomért vívott ádáz harcokat. A szereplők a társadalom jellegzetes figurái. Van itt fiatal katolikus házaspár, három gyermekes család, pragmatikus üzletember, magyar gyökerekkel rendelkező hisztérikus férfi, kellemetlen hivatalnok asszony, a múltról nosztalgiázó kommunista, egykori disszidens, több lakást bérbeadó gazdag hölgy, anyjával élő agglegény... Az egymás után sorjázó komikus jelenetek és abszurd helyzetek nemcsak szórakoztatnak, hanem kiváltják a "pont, mint nálunk!" élményét is. Mindenki számára ismerősek a régmúlt lakógyűléseinek és a jelen közgyűléseinek napirendi pontjai – a tetőjavítás, a lift felújítás, a gázvezeték cseréje. A tulajdonosokká vált lakók azonban képtelenek konstruktívan megoldani problémákat. Cselekvés helyett inkább intrikálnak, önző módon viselkednek, értelmetlen vitákat folytatnak csak azért, hogy bosszantsák a másikat. Mivel mindenki albetét tulajdonos, a pár tucat négyzetméternyi saját tulajdon jogot biztosít számára, hogy döntéseket hozzon, olyan hatalmat ad a kezébe, amellyel máshol nem, csak a saját lakóközösségében tud élni. Ezeket az embereket csak egy formai követelmény köti össze: a Közgyűlésen mindenről együtt kell dönteni.
Az előadás szlovák nyelven, magyar felirattal látható.
Játsszák: Gabriela Dolná, Ivana Kubáčková, Daniela Kuffelová, Eva Pavlíková, Andrea Sabová, Juraj Ďuriš, Branislav Matuščin, Martin Nahálka, Peter Oszlík, Jakub Rybárik, Tomáš Stopa, Marián Viskup, Ján Greššo és mások
Tomáš Dianiška: Fuss, Transzi, Fuss (ostravai Divadlo Petra Bezruce előadása)
Tomáš Dianiška író és rendező Fuss, transzi, fuss (Transky, body, vteřiny) című, 2019-ben a Színikritikusok Díjával kitüntetett produkciója egy groteszk elemekkel tarkított tragikus hangvételű színdarab, amely a sikeres atlétanő, Zdena Koubková fájdalmas életének és sorsfordító nemváltásának történetét meséli el. Narratív igénnyel, ugyanakkor csaknem dokumentarista módon tekint egy olyan ember összetett és nehéz életére, aki megpróbálja megtalálni (nem csak szexuális) identitását. A homoszexualitás és a transzszexualitás témájával foglalkozó történet tehát egy konkrét sorson keresztül mutatja be az emberi előítéletek tárházát, de a társadalom egy részének alkalmatlanságát is a másság elfogadására. Jakub Burýšek a főszereplő rendkívüli alakításáért elnyerte az Év Tehetsége Díjat.
Az előadás cseh nyelven, magyar és angol felirattal látható.
Játsszák: Jakub Burýšek, Pavla Gajdošíková, Markéta Matulová, Ondřej Brett, Michal Sedláček/ Václav Švarc, Vojtěch Johaník, Marie Křehlíková/ Lenka Kučerová/ Andrea Zatloukalová (m.v.), Miroslav Kudela, Michal Weber
Csábi Anna: Apró kozmikus félreértés (Temesvár Stúdió)
Éreztük már azt, hogy a családunkban, vagy a párkapcsolatunkban csak püffedünk és hízunk, egy másik férfi, vagy nő mellett pedig csonttá soványodunk? Mit szólnánk huszonöt kiló pluszhoz vagy mínuszhoz egyetlen repülőút alatt? Forgách András a mágikus valóság erős vizualitásával teremtette meg a 12 nő voltam univerzumát, melyet valószínűleg az inspirált, hogy a számára többé-kevésbé ismeretlennek, érzékinek ítélt női idegrendszer szerint kísérelt meg gondolkodni. A szövegek így varázslatosak, mégis hétköznapi problémákat dolgoznak fel, remek humorral fűszerezve. Ezek közül adjuk elő néhány nő különleges történetét, Albert Alpár álomszerű látványvilágában, könnyed átkötő dalokkal fűszerezve.
Játsszák: Lőrincz Rita, Csábi Anna, Tankó Erika, Borbély B. Emilia
Jordi Galcerán: Burundanga, avagy a maszk, a baszk meg a cucc (Ács Alajos Stúdió - Temesvár Stúdió)
Két egyetemista lány, egy informatikus, egy baszk, egy nem várt terhesség, egy elfeledett nagytőkés nagybácsi, némi elrontott szardellaszósz és egy nemzetközi terrorszervezet. Valaki igazságszérumot itat barátjával, csakhogy az igazságra már nincs felkészülve.
Jordi Garcelan kortárs katalán drámaíró és műfordító színművei valós időben, egyetlen helyszínen játszódnak, lehengerlő humorral, miközben alig észrevehetően társadalmi kérdéseket kínálnak megvitatásra. Legismertebb drámája, a többszörösen díjazott A Grönholm-módszer a nemzetközi sikere mellett az elmúlt években több hazai magyar és román nyelvű színház repertoárjában is feltűnt.
Játsszák: Lőrincz Rita, Keresztes Ágnes, Csata Zsolt, Orbán Zsolt, Rappert-Vencz Gábor