Húszperces álló tapsvihar fogadta Pedro Almodóvar A szomszéd szoba című filmjének bemutatóját a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon. Ebből már lehetett sejteni, hogy a spanyol rendező ismét maradandót alkotott. Ráadásul a saját határait is átlépte, ugyanis sokáig még a gondolattól is feszengett, hogy angolul csináljon filmet. Hetvenötéves korára A szomszéd szobával azonban túllépett önmagán, igaz, az elmúlt években már forgatott két rövidfilmet angolul: Az emberi hangot Tilda Swintonnal és a Strange Way of Life-ot Ethan Hawke-kal, valamint Pedro Pascallal, de a nagy műveket mindig az anyanyelvén készítette.
A halál kapujában játszódik Pedro Almodóvar megható drámája
Almodóvar éveken át a kétszeres Oscar-díjas Cate Blanchett főszereplésével tervezte elkészíteni A takarítónő kézikönyve (Manual of a Cleaning Woman) című filmet, ám végül amerikai író, Sigrid Nunez What Are You Going Through című regényének adaptációja mellett döntött. A Szomszéd szoba egyszerre intim melodráma és komoly társadalomkritika. A produkciót a Warner stúdió forgalmazza,
Almodóvar alkotása megőrizte spanyol gyökereit, és távol maradt attól, hogy Hollywood a maga képére formálja.
Almodóvartól az is erős húzás volt, hogy két olyan színészt nyert meg, mint az Oscar-díjas Julianne Moore és Tilda Swinton, akik már a jelenlétükkel is magas polcra helyezik a filmet. A Warner bros mindkettejüket főszereplőként nevezi az idei díjszezonban, ugyanis Swinton és Moore karakterei egymást kiegészítve ütnek nagyot. Swinton a haldokló Martha szerepében lenyűgözően kelti életre azt az asszonyt, aki csendes méltósággal fogadja el sorsát, és lassan, fájdalommentes természetességgel halványul el.
Julianne Moore energiája teljes más: egy szóval jellemezve, Ingrid a stabil nő, aki árnyékként követi Marthát a halálba, de ahogy lassul az élet, ahogy halványul Martha karaktere, úgy bontakozik ki Ingrid, aki a végére talán még dominánsabb is, mint hinnénk.
A halál, mint visszatérő téma, Almodóvar munkásságában eddig is jelen volt, bár dinamikusabb, színesebb formában. Az alkotó egy interjúban elmondta, hogy már jóval A szomszéd szoba előtt is foglalkoztatta a kérdés, és mindig idegennek érezte a természetes elfogadást, amellyel az emberek a halálhoz viszonyultak.
„Soha nem tudtam elfogadni az ötletet, hogy valami élő egyszerűen megszűnik létezni – saját magamat is beleértve”
– mondta.
A Szomszéd szoba tehát nemcsak nyelvi váltás Almodóvar számára, hanem egyfajta mélyebb, személyesebb reflexió is a halálra, de a súlyos téma ellenére mégis könnyen indul a történet. Egy New Yorki-i könyvesboltban kígyózik a sor, mindenki sorban áll, hogy dedikáltasson a híres írónővel. Ingrid egymás után fogadja a olvasókat, miközben tudomást szerez róla, hogy évek óta nem látott barátja, a New York Times egykori haditudósítója, Martha rákban szenved és talán már csak hónapjai vannak hátra.
A dedikálás után Ingrid azonnal meglátogatja Marthát a kórházban, aki megnyugtatja: úgy néz ki, hogy a kísérleti terápia működik.
A barátok újra összekapcsolódnak, Ingrid minden nap meglátogatja Marthát, de úgy tesznek, mintha a halál nem lebegne Martha felett. A közös múltjukról sztorizgatnak, nosztalgiáznak előkerülnek a (közös) pasiügyek, no meg Damian, akivel mindketten lefeküdtek és akivel Ingrid a mai napig találkozgat. A könnyebb napok után Martha rossz hírt kap: súlyosan romlott az állapota, a rák már a csontjáig hatolt.
A halál luxusa
A történet tétje itt válik egyértelművé: megéri megvárni, amíg maga a halál viszi el az embert, vagy nincs értelme ölbe tett kézzel várni rá, cselekedni kell, és véget kell vetni az életnek, mielőtt a rák teszi ugyanezt Marthaval. Az egykori haditudósító számtalanszor szembenézett már a halállal, a fronton egészen közelről látta. Nem fél a haláltól, de a szenvedést el akarja kerülni. Haragszik a szívére, ami a betegség ellenére olyan erős, akár egy élettel teli kamaszé, épp ezért nem adja fel könnyen a teste a harcot. Az orvosok szerint még akár évekig küzdhet, de
Martha méltósággal akar szembenézni a halállal.
Eldönti, hogy saját kezébe veszi a sorsát, mielőtt a fájdalom elhatalmasodik rajta. Házat bérel egy szép helyen, és amikor elérkezettnek látja az időt, bevesz egy tablettát, amit a dark weben vásárolt, de tudja, hogy egyedül nem lesz képes rá. Megkéri Ingridet, hogy tartson vele pár hétre az erdei luxus házba, de
nem kér semmi mást, csak azt, hogy aludjon a szomszéd a szobában.
Ingrid dolga ezután csupán annyi, hogy a halála napján értesítse a mentőket és a rendőrséget. Martha mindent pontosan megtervez, hogy Ingirdet ne keverje gyanúba, különben a barátja könnyen rács mögé kerülhet.
Erre a kérésre kell igent vagy nemet mondani Ingridnek, aki retteg a haláltól, (nemrég könyvet is írt róla) miközben igyekszik szétszálazni Martha és a lánya félreértett kapcsolatát, de úgy dönt, hogy megpróbál felnőni a feladathoz.
A barátnők megérkeznek a festői környezetbe, a helyszín tökéletesen békés, de az ottlétük apropója kínos feszültséggel tölti be a teret. Megállapodnak a jelben:
ha Ingrid arra ébred, hogy Martha hálószobájának ajtaja zárva van, Martha megtette, amiért jöttek.
Az élet a te dolgod!
Ahogy telnek napok, úgy lassul minden, a történet szinte teljesen kifullad a film második felére. A titok szerelmek, az írás, Martha fiatalkori szerelme szép lassan kicsordogál egyre közelebb ér Marthához a halál, aki tárt karokkal várja azt, elfogadja, hogy többet nem láthatja a kedvenc filmjét, a hópelyheket és a lányával se tudja rendezi a viszonyát. Martha volt szeretője, Damian (John Turturro) is fontos szerepet kap, aki egyre inkább a klímaváltozás és a környezet pusztításának kérdéseivel foglalkozik. A film legfontosabb üzenetét Martha lánya mondja el, amikor az anyja megkérdezi tőle, hogy szerinte vállalja-e a kemoterápiát vagy hagyja a kezeléseket:
A te dolgod! Ez A szomszéd szoba kulcsa.
Az eutanázia talán soha nem került még ilyen formában a vászonra, de A szomszéd szoba túllép azon, hogy számba veszi az érveket. Almodóvar filmje az eutanázia jogossága mellett teszi le a voksát.
2024-ben az eutanázia mindössze négy európai országban legális: Belgiumban, Luxemburgban, Hollandiában és Spanyolországban. Portugália szintén a legalizáció küszöbén áll, bár a törvényi szabályozás még várat magára. Almodóvar életművében a Szomszéd szoba nemcsak érzelmileg erőteljes alkotás, hanem fontos társadalmi üzenettel bír.
A rendező ismét bizonyította, hogy képes univerzális kérdéseket vizsgálni
úgy, hogy közben megőrizze egyedi látásmódját. A szomszéd szoba egyszerre személyes és globális történet, ami bármelyik olyan országban játszódhatna, ahol az eutanázia tilos.
Ez a film az érett Almodóvar korszak egyik kiemelkedő alkotása, bár nem mentes a hibáktól. A gyengébben sikerült visszaemlékezések, valamint John Turturro karakterének túlírt, a bolygó állapotáról szóló dialógusai némileg gyengítik az összhatást. Mindezek ellenére a film fájdalmasan aktuális témát dolgoz fel, méghozzá úgy, ahogy arra csak Almodóvar képes.
A szomszéd szoba azt a kérdést szegezi a nézőnek: Képes vagy tükörbe nézni, ha átsegíted a barátodat a halálon? Képes vagy vállalni a felelősséget a barátod szabadságáért, akkor is, ha ezzel bűnt követsz el?