A várandósság alatti hangulatingadozás inspirálta az egyik legvadabb modern táncművet

A várandósság alatti hangulatingadozás inspirálta az egyik legvadabb modern táncművet

Ma este mutatják be a Magyar Nemzeti Balett legújabb előadását Új(ra) lendületben címmel, amelyen három egészen különleges modern táncművet láthatunk. Az első, a Cacti azzal szembesít, hogy a kortárs táncban nem kell mindig a jelentést keresni. A második, az Örvény egy Philip Glass-zenére készített koreográfia, amely Az órák című filmet, és ezzel Virginia Woolf öngyilkosságának képeit idézi meg. A harmadik pedig egy bemutató: a Sad Case egyszerre játékos, ironikus és groteszk koreográfiáját maguk a világhírű alkotók, Sol León és Paul Lightfoot tanították be a táncosoknak. A napokban a balettest próbáján jártunk és belestünk a kulisszák mögé.

Fotók: Kummer János / Magyar Állami Operaház

Forgách Kinga | 2021. szeptember 17. |

Fehérre festett balerinák, vad, furcsa és vicces mozdulatok, mexikói mambó zene – ez a Sad Case, amelyet a Magyar Nemzeti Balett öt táncosa most először fog bemutatni a közönségnek. Az egyik legimpulzívabb, legvidámabb és legőrültebb kortárs táncműnek az a különlegessége, hogy az alkotók, Sol León és Paul Lightfoot akkor készítették, amikor az első gyermeküket várták. A balett keletkezésére ők maguk így emlékeztek vissza: „Utólag vesszük csak észre, hogy az energia minden. Amikor a Sad Case-en dolgoztunk 1998-ban, Sol terhessége már előrehaladott állapotban volt, az érzelmek és a hormonok az egekben jártak. A nevetés, az őrület és az előttünk álló ismeretlen adta izgalom növelte hormonszint maga volt e mű köldökzsinórja.” A Sad Case tehát mindenekelőtt az életről és az energiáról szól. Bizonyára a táncosokat is komoly kihívások elé állítja a koreográfia változékonysága. A lényeg itt nem a kifinomultság és az elegancia, sőt,

a hangsúly inkább a vicces, bizarr, játékos és idétlen mozdulatokon van, amelyek olykor elmennek egészen a groteszkig.

Nehéz megfogni, hogy mitől olyan izgalmas vállalkozás ez a modern táncdarab, de nem véletlenül lett Sol León és Paul Lightfoot karrierjének egyik legfontosabb koreográfiája. Az egészet átjárja a vidámság, amit nagyban megalapoz a mexikói mambó zene, annak lendületes, határozott lüktetése.

A zene féktelen öröme találkozik a túlzó mozdulatokkal, amelyekben rengeteg játék van.

Hol állatias, hol törzsi elemeket látunk a táncban, máskor kifacsart, csúnya mozdulatokat, vagy gyerekek mozgására, játékaira emlékeztető gegeket. A komoly és a komolytalan határán billeg az összhatás, a táncosok hol nevetnek, hol kurjantak, hol egymásra tromfolva mutatnak be elképesztő szólókat, közben pedig különböző karakterek bőrébe bújnak, vagy épp tárgyakat személyesítenek meg. A végeredmény egészen megfoghatatlan, egyszerre felkavaró és felszabadító, ironikus és bizarr.

-

A próbák közben pár percet tudtunk beszélgetni Rónai Andrással, aki az idei évadtól a Magyar Nemzeti Balett magántáncosa lett, és aki a Cacti-ban és a Sad Case-ben is színpadra lép. Ő elmesélte, hogy nagyon izgalmas volt Sol Leónnal és Paul Lightfoottal együtt dolgozni, szerinte olyan sokat tanult és fejlődött ezekben a hetekben, hogy azt az egész pályáján tudja majd kamatoztatni. Beszélt arról is, hogy a koreográfiában vannak olyan részek, amikor tárgyakat személyesítenek meg. A legnehezebb számára az írógép megvalósítása volt, de végül sikerült ezt is eltalálni. Az öt táncost egyébként fehérre festik az előadáshoz, az egész darabot így táncolják végig. Rónai erről azt mondta, először rajta próbálták ki a testfestést, ami nagyon izgalmas volt, bár mivel vízálló festékről van szó, lemosni egyáltalán nem könnyű. Később sikerült az egyik koreográfust, Paul Lightfootot elkapni egy pillanatra és megkérdezni, mit szimbolizál a teljes testet fedő fehér festék. Ő azt mondta, a primitív, törzsi kultúrák rituáléit idézi meg, illetve a japánok táncszínházát, a butoh-t, amelyet a „legősibb” modern táncnak tartanak.

-

Az Új(ra) lendületben című balettesten bemutatják Alexander Ekman Cacti és Lukács András Örvény című egyfelvonásosát is. Utóbbi egy lírai és gyönyörű koreográfia, amelyet a Magyar Nemzeti Balett egykori szólistája Philip Glass zenéjére készített. A táncműben kilenc páros folyamatos örvénylését látjuk, a káosz és a rend váltja egymást, miközben a repetitív zene és a látvány együtt egészen intenzív érzéseket indít be a nézőben. A koreográfia a spirális mozdulatok, forgások köré szerveződik és ezek által mutatja be az élet körfogását. A táncdarabnak nincs cselekménye, ugyanakkor

a zene és a szimbolika Az órák című film egyik jelenetét idézi meg, amikor az öngyilkos Virginia Woolf kövekkel a zsebében besétál a vízbe.

Az est harmadik műve, a Cacti egészen formabontó: a világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman meg akarta mutatni a kritikusoknak és a közönségnek, hogy nem kell mindig mindenben a jelentést keresni, a darab így tulajdonképpen a kritika kritikája. A táncosok fehér kockákon mozognak, és míg a vonósnégyes játszik, ironikus hangú próza hangzik el. A ritmusjáték közben pedig olykor kaktuszok is felbukkannak a színpadon, de nem feltétlenül kell a szúrós növény szimbolikáját hosszan elemezni...

-

Az Új(ra) lendületben, a Magyar Nemzeti Balett modern estje az évadban hat alkalommal, 2021. szeptember 17-én 20:00 órától, 18-án és 19-én 11:00 és 19:00 órától, valamint 22-én 20:00 órától látható a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Négy formabontó bemutató az Operából – nem csak operarajongóknak

Újító, műfaji határokat feszegető előadások láthatók szeptemberben az Opera Eiffel Műhelyházában. 

...

A pesti Operában bértapsolók és pisszegők is dolgoztak a századelőn

Ki volt a magyar Rómeó és Júlia? Milyen szenzációs lélekvándorlás tartotta lázban a '30-as években a magyarokat? Ki volt a mozi első áldozata? Olvass bele Sal Endre új kötetébe, és megtudod, milyenek voltunk mi, magyarok a századelőn!

...

A tánc világnapja soha nem volt ilyen szomorú – Maradj otthon #38

Még sosem volt olyan szomorú a tánc világnapja, mint ma, amikor a tánccipők karanténban pihennek szerte a világon. Amióta kitört a járvány, a legelemibb, legfájóbb hiányom a tánc – nincs olyan pótcselekvés, amivel ki lehetne tölteni azt a veszteséget, amit a swingbulik és fesztiválok elmaradása okoz. A tánc az életformám, a heti boldogságadagom, a közösségi életem, a mindennapjaimat meghatározó alapritmus.

Kiemeltek
...

Kovács ikrek: A haragnak és a szerelemnek a legtöbbször előrejelzés nélkül lesz vége

Bruno Vieira Amaral Az első dolgok című regényéhez Kovács Viktor és Kovács Dominik írt utószót. 

...

Megújult a 2025-ös Margó-díj zsűrije

Énekes és színész is van a zsűriben: íme a részletek.

...

Biró Zsombor Aurél és Harag Anita a Mastercard – Alkotótárs irodalmi ösztöndíj győztesei

53 pályázat közül kerültek ki nyertesen. Munkáikat Jánossy Lajos és Nádasdy Ádám dícséri egy-egy laudációval.

André Ferenc: Az utolsó levél [Mastercard® – Alkotótárs]

André Ferenc: Az utolsó levél [Mastercard® – Alkotótárs]

Czakó Zsófia és André Ferenc nyerte az első alkalommal átadott Mastercard® - Alkotótárs ösztöndíjat. A két szerző a Könyves Magazin oldalán írói levelezésbe kezd - ennek az első darabját olvashatjátok most, mégpedig Czakó Zsófiától.

A hét könyve
Kritika
Így válik rémálommá egy reményteli szerelem az NDK árnyékában
Hogyan egyezteti össze egy HR-vezető a multis munkát a gyerekneveléssel? [Ezt senki nem mondta!]

Hogyan egyezteti össze egy HR-vezető a multis munkát a gyerekneveléssel? [Ezt senki nem mondta!]

Az Ezt senki nem mondta! podcast vendége dr. Mihók Krisztina, az Erste Bank HR-vezetője.

Simon Jolán, aki az egész életét Kassák Lajos árnyékában élte, pedig a magyar avantgárd úttörője volt

Simon Jolán, aki az egész életét Kassák Lajos árnyékában élte, pedig a magyar avantgárd úttörője volt

Simon Jolán megteremtette a magyar avantgárd szavalóművészetet és szinte Kassák mindenese volt. Mégsem emlékszik rá senki. 

Szerzőink

bzs
bzs

Nagy Mihály: Nem reménytelen vállalkozás, hogy akár 1700 évvel ezelőtti érzelmi állapotokat rekonstruáljunk

Bakó Sára
Bakó Sára

Tényleg lepereg előttünk életünk filmje? Ez a japán regény a túlvilág előszobájába visz