Cinzia Giorgio elismert olasz irodalmár és művészettörténész erre a felvetésre építette kilencven évet felölelő történelmi regényét, Az olasz divat nagyasszonyait. Az írónő művészettörténeti kutatásai mellett szívesen foglalkozik a kortárs divatvilággal, így nem meglepő, hogy a világ egyik vezető divatmárkája ihlette meg. Szerzői előszavában elmondja: "Ez a regény két nagyon különböző asszony történetét meséli el. Találkozásuk és szoros barátságuk csupán fikció. A regény a saját fantáziám terméke. Alapját egyrészt Maddalena Splendori, másrészt Adele Casagrande Fendi élete szolgáltatta. Előbbi a római lapokból ismert képzőművészeti modell, míg utóbbi az olasz divat egyik legfontosabb és legnagyobb hatású családjának feje, aki öt lányával, Paolával, Annával, Carlával, Francával és Aldával együtt úttörő szerepet játszott a női vállalkozók világában."
A barátság elképzelt, azonban a történelmi személyeken és eseményeken alapuló történet, valós lenyomata az 1920-as, '30-as évek virágzó olasz divatkultúrájának. A regény nemcsak a korabeli Róma utcáin vezet végig, de azon az úton is, amelyen a szerény családi vállalkozásból nemzetközileg elismert divatmárka válik a legendás Karl Lagerfeld segítségével. Ikonikus kollekciók születésének lehetünk szemtanúi, amelyeknek darabjai később rendszeresen feltűntek többek között Federico Fellini és Franco Zeffirelli filmjeiben, és amelyeket olyan hírességek viseltek, mint Sophia Loren, Liza Minnelli vagy Jackie Kennedy.
Maddalena és Adele, a két főhősnő a regényben azonnal felismerik, hogy hasonlítanak egymásra: ugyanaz a formabontó, bohém és szenvedélyes lelkület jellemzi mindkettőjüket. Mély barátság alakul ki köztük, amely generációkon át meghatározza a két család nőtagjainak kapcsolatát. A Fendi-dinasztia regényes történetében bátor, úttörő, szorgalmas és céltudatos női alkotókat ismerhetünk meg, akik minden nehézség ellenére hatalmas sikereket értek el a férfiak uralta világban.
Borítókép: Tamara Bellis/unsplash