A színészsztrájk hollywoodi idő szerint pénteken kezdődik, és meghatározatlan ideig tart. A stúdiókkal és filmgyártókkal a szerződésekről folytatott egyeztetések szerdán zátonyra futottak, miután a szakszervezet követelései és a filmgyártók ajánlata nem közeledett.
A döntés előtt már hollywoodi A-kategóriás sztárok sora tette egyértelművé, hogy hajlandóak sztrájkolni, például Meryl Streep és Jennifer Lawrence.
A forgatókönyvírókat tömörítő szakszervezet (Writers Guild of America) a színészekhez hasonló követelésekkel már május elején sztrájkot hirdetett, ami azóta akadályozza a forgatásokat, valamint forgatókönyv alapján készülő televíziós showműsorok gyártását. Erről itt írtunk bővebben:
Több ezer televíziós és filmes forgatókönyvíró lépett sztrájkba keddtől Hollywoodban, mert érdekképviseleti szervezeteiknek nem sikerült dűlőre jutniuk a filmstúdiókkal és streamingszolgáltatókkal. De hogyan érint ez minket, nézőket?
Tovább olvasokA követelésekről a Filmtett beszélgetett Hules Endrével, aki színész szakszervezeti tagként foglalta össze a fő problémákat, a követelésekről itt tudsz részletesen olvasni.
A követeléseket két fő ok indokolja:
1. A streaming felfutása a Covid óta
A színészek minimum fizetése szakszervezeti szerződéshez van kötve, ebből az új szolgáltatók kedvezményt kérnek arra hivatkozva, hogy még építkeznek - persze a kedvezményt azután is meg akarják tartani, hogy már profitábilisak. Ehhez jön az, hogy a színészek és az írók jövedelmének zöme nem ebből az eredeti fizetésből származik (ennek a nagyját egyébként elviszik az ügynökök, az adók, ügyvédek stb.), hanem azokból a jogdíjakból, amikor a filmet/sorozatot eladják külföldre, megjelenik DVD-n, felkerül streamingre stb. Ez utóbbi a streamingre gyártott tartalomnál nem áll, mert ott nincs további eladás. Tehát ha például a Netflix csinál egy filmet, akkor az első (csökkentett) fizetés jelenti a teljes bevételt, ami Hules szerint a minimális megélhetéshez sem elég.
2. A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése és használata
Az egy dolog, hogy húsz statisztát meg lehet sokszorozni vele, mintha megtöltenének egy stadiont, de Hules arról beszél, hogy már sorozatepizódokat is íratnak vele (ezek persze még nagyon rosszak, de olyat is tud ember is). Viszont az MI korlátlanul tudja használni például színészek hangját és képét is. A művészek emiatt biztosítékokat és kompenzációkat akarnak, a producerek pedig ezt most megtagadják.
Duncan Crabtree-Ireland, az SAG-AFTRA főtárgyalója az utolsó eszköznek nevezte a munkabeszüntetést, de hozzátette, hogy a filmgyártókat tömörítő szövetség, az AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) nem hagyott más választást. Hozzátette, hogy péntek reggeltől minden tagjuk ott lesz a sztrájkőrségben.
A színész már több mint nyolc éve halott, mesterséges intelligencia segítségével viszont most újrakreálják a hangját.
A filmgyártói szövetség, az AMPTP közleményben reagált a sztrájkra, e szerint a szakszervezet figyelmen kívül hagyta a stúdiók "történelmi fizetés- és jogdíjnövelési ajánlatát", ami érinti a nyugdíj- és egészségbiztosítási hozzájárulásokat, a próbajátékokra vonatkozó védelmet, és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó korlátozásokat a színészek helyettesítésére.
A sztrájk a gyakorlatban azt jelenti, hogy a színészek (az írókhoz hasonlóan) semmilyen produkcióban nem vesznek részt, ez vonatkozik a filmre és a tévére is. A promóció Hules szerint szürke zóna, de sok sztár ezt is a munka részeként kezeli. Ez magyarázza, hogy az Oppenheimer londoni bemutatóját egy órával előrébb hozták, hogy a sztrájk hivatalos kezdete előtt a színészek még megjelenjenek.
A tárgyalásoktól függően a színészsztrájk kihat majd nemcsak a filmgyártásra, hanem érinti az olyan nagy szórakoztatóipari eseményeket is, mint az Emmy-gála vagy a San Diego-i Comic-Con.