Miért akar írni, aki nem olvas?

Miért akar írni, aki nem olvas?

Lehet valaki jó író úgy, hogy nem olvas? Elvileg nem lehetetlen, de ez a gyakorlat több problémát is felvet. Egyáltalán miért akar írni valaki, ha nem érdekli az irodalom, ha nem olvas? 

Kolozsi Orsolya | 2023. július 13. |

Jászberényi Sándor néhány nappal ezelőtt egy Facebook-bejegyzésben adott hangot annak, hogy a jövőben nem igazán szeretne „mostírtamegynovellátésmegtisztelnélhaelmondanádmitgondolszérdemesebelevágnom” típusú leveleket a kedves olvasóitól. Posztjában adott is néhány tippet arra vonatkozóan, ha életközépi válsága vagy bármi más miatt bárki írásra (és nem latexruhás csoportszexre vagy zenélésre) adja a fejét. Kicsit odaszólt a kritikusoknak, és azoknak is, akik dicsőségre vágynak vagy nem olvasnak irodalmi folyóiratokat. 

Noha a bejegyzésnek nem én vagyok a célközönsége, a négyes pont mégis megfogott:

„Ha nem tudsz felsorolni húsz könyvet, ami minden szexnél nagyobb hatással volt rád, ne is próbálkozz. Az írás 90 százalék olvasás, 10 százalék írás. Előbb jön az irodalom, utána a munka. Ha ezt nem érted, inkább fess”

– írja A varjúkirály és A lélek legszebb éjszakája című kötetek szerzője. Ez a kitétel valószínűleg mindenkinek szöget üt a fejébe, aki valaha is foglalkozott az irodalmi tehetséggondozás bármilyen formájával, hiszen ismerős problémára utal.

A középiskolások közül nagyon sokan szeretnek vagy szeretnének írni, vonzza őket az önkifejezés összes formája, így az írás is. Rengeteg vers, elbeszélés, dráma születik olyan diákok tollából, akik egyébként bevallottan nem szeretnek olvasni (és persze olyanok tollából is, akik fanatikus olvasók), de ezt a hozzáállást valószínűleg a felnőttkor beköszöntése sem változtatja meg hirtelen. Rengetegszer vetődött már fel bennem a kérdés, vajon miért ír az, aki nem olvas? Először is a praktikus probléma: ha valaki nem olvas, és az olvasástól alapvetően idegenkedik, hogyan építhet arra, hogy az ő művét majd bárki is elolvassa? Hogy egyáltalán léteznek olvasó emberek? Erre persze lehet válasz, hogy kizárólag magának ír, például naplót, amit nem is szeretne megosztani senkivel, írása egyfajta terápia, szublimáció, nem vágyik hírnévre, sikerre, babérokra. De amennyiben mégis dédelget magában ambiciózus álmokat, hogyan várhatja, hogy olvassák és érdeklődjenek iránta, ha ő maga nem kíváncsi másra? 

A másik: az írás mesterség, ami részben tanulható, részben nem (újabb vitalehetőség: a poeta doctus és poeta natus szembeállítás), de annak, aki írni akar, mindenképpen tudnia kellene, mi az, ami színvonalas szöveg.

Aki életében öt regényt olvasott el, nem biztos, hogy tudja, mi a jó regény,

aki harmincat, az talán kapiskálja, de én tényleg azt gondolom, hogy ennél jóval több szöveg elolvasása után lehet igazán látni, mi az, ami jó, mi az, ami nem. (És itt persze megint lehet vitázni azon, hogy az ízlés szubjektív, és persze az is, de azért nem teljesen.) Egész egyszerűen azért, mert annak, hogy mi a jó regény (és most maradjunk ennél a műfajnál), nincsen definíciója, nincsenek lefektetett szabályai, biztos kritériumai. Egészen máshogy jó az Emlékiratok könyve, A Karamazov testvérek és a Sátántangó, az Oblomov, A szerelem a kolera idején vagy a Termelési-regény. Különböző témák, nézőpontok, beszédmódok és technikák, teljesen eltérő szövegek, mégis közös bennük, hogy műfajuk legnagyobbjai. (Persze, és ez megint messzire vezet, más a kánonra támaszkodni, mint új, most születő művekről elmondani, jók-e vagy sem, de itt is a sok könyv ismerete, a számosság lehet az olvasó segítségére.)

Vissza az eredeti témához: aki nem olvas, hogyan láthatná a saját szövege minőségét és lehetőségeit a többihez képest? Honnan van viszonyítási pontja?

Mihez méri magát?

Mások szövegeinek, műveinek ismerete nélkül ez lehetetlen. Egyébként meg, aki író szeretne lenni, Jászberényi tanácsai mellett megfontolhatja Charles Bukowskiét is:

Charles Bukowski: szóval író akarsz lenni?

ha nem kiszakad belőled   
dacolva mindennel,
ne tedd.
hacsak nem jön magától,
szívedből, lelkedből, szádból
és zsigereidből,
ne tedd.
ha órákon át kell ülnöd
a képernyőt bámulva,
vagy írógéped fölött hosszan
görnyedsz,
míg keresgéled a szavakat,
ne tedd.
ha pénzért teszed vagy
dicsőségért,
ne tedd.
ha azért teszed, mert
nőket akarsz ágyadba,
ne tedd.
ha ott kell gubbasztanod, és
folyton átírod az egészet,
ne tedd.
ha csak rágondolsz, és máris robot,
ne tedd.
ha próbálsz úgy írni, mint valaki
más,
felejtsd el.

ha várnod kell arra, hogy felüvöltsön
benned,
várj türelmesen.
ha soha nem üvölt fel,
csinálj valami mást.
ha fel kell olvasnod feleségednek,
vagy barátnődnek, barátodnak,
szüleidnek, vagy bárkinek,
akkor még nem vagy kész.

ne légy olyan, mint sok más író,
ne hasonlíts azokhoz,
akik csak gondolják magukról,
ne légy szürke, unalmas és
kérkedő sem, ne süppedj bele az ön-
imádatba.
a könyvtárak
üresen ásítoznak
ettől
a fajtától.
ne légy ilyen.
ne tedd.
hacsak nem lő ki
lelkedből rakéta módjára, hacsak a hallgatás
meg nem őrjítene, vagy
öngyilkossá, gyilkossá nem tenne, ne tedd.
hacsak sugárzó napod
nem gyújtja fel bensődet, ne tedd.
ha valóban eljön az ideje,
s ha kiválasztott vagy,
majd jön
magától, és veled marad.
amíg bele nem halsz, vagy benned nem hal.

nincs más mód.

és soha nem is volt.

(ford. Ullrich Katalin)

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Annie Ernaux sokszor azért szeretkezett, hogy írásra késztesse magát

A Nobel-díjas francia író egy korábbi, felszabadító erejű viszonyára emlékezik, melyet egy harminc évvel fiatalabb diákkal folytatott. 

...

Borda Réka: Az írás tényleg mindenen átsegít

Idén nyolcadik alkalommal kapja meg egy első prózakötetes szerző a legjobbnak járó Margó-díjat. A hagyományunkhoz híven interjúsorozatban mutatjuk be a rövidlistára került jelölteket. Most Borda Réka mesél.

...

Halász Rita: A regényírás is olyan, mint a Camino

E/3 sorozatunkban ezúttal Halász Rita mesélt az első olyan traumájáról, amelyet megírt, az El Caminón való bolyongás és a regényírás kapcsolatáról, valamint arról a dermedtségről, amely a Mély levegő megjelenése, illetve a Margó-díj után lett úrrá rajta.

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?

...

A feminista író, akit a fasiszták el akartak törölni, Elena Ferrante pedig újra felfedezte

Alba de Céspedes a 20. századi olasz irodalom egyik kiemelkedő alakja: küzdött a fasizmus ellen, baloldali és feminista nézeteit írásaiban sem titkolta. Börtönbe zárták, bestseller könyvét betiltották, ma pedig talán népszerűbb, mint valaha – ez pedig részben Elena Ferrante érdeme.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

...
bs

A spiritualitás fogja megoldani az ökológiai válságot? – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...
Borbély Zsuzsa

Egy Jókai-regényben független nő nem lehet boldog

Kiemeltek
...

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?

A gyerekkorról nemcsak nosztalgikusan, hanem őszintén is lehet beszélni. Lana Bastašić Tejfogak című novelláskötete a hét könyve. 

...

„A halál nem fájhat ennyire” – Totth Benedek írása egy még el nem készült regényből

Olvasd el a részletet, ami a Könyves magazin nyomtatott különszámában jelent meg először.

...

Petőfi és Szendrey Júlia szerelme: miért választja egy finom úri kisasszony a szegény költőt?

Bizonyára sokan azt gondolják, hogy már mindent megírtak Petőfi Sándorról és Szendrey Júliáról, pedig Gyimesi Emese kötete teljesen más fényben mutatja meg ezt a kapcsolatot.