Állítólag tizenegy könyve lapult a fiókban, mire megjelent az Elbűvölő feleségem. Mi tartott ennyi ideig a megjelenéssel? Mi fog történni ezekkel a korai sztorikkal?
Igazából nem is próbáltam kiadatni őket. Évekig csak hobbiként tekintettem az írásra, sosem karrierlehetőségként. Amikor megírtam az Elbűvölő feleségemet, egy helyi írócsoportba járó barátom imádta. Igazából ő a felelős ezért az egészért! Odaadta egy barátjának, aki ismert egy ügynököt New Yorkban. Ez az ügynök beajánlott egy másik ügynöknek, aki végül is két nap alatt eladta a könyvet. Életem legkülönösebb és legcsodálatosabb mázlija volt ez! Ami az első tizenegy könyvet illeti… Pontosan ott fognak maradni, ahol vannak.
Szeretek inkább előre tekinteni, mintsem hátra, és remélem, hogy csak egyre jobb leszek az írásban.
Mindkét megjelent regényében fontos elem a mérgezés, szerhasználat, kényszergyógyszerezés. Ez csak egy könnyen használható dramaturgiai elem, vagy van esetleg valamilyen személyes kapcsolat is a hátterében?
Nem, nincs semmi személyes.
A szerhasználati problémák meglehetősen gyakoriak az USA-ban,
így valószínűleg mind ismerünk valakit, akinek volt már gondja vele. A mérgező anyagok szintén gyakoriak, ezeket pedig kényelmes dolog használni a hasonló könyvekben.
Másik fontos elem és közös pont a regényekben a család. A családnak védelmet, biztonságot kéne nyújtania. Mikor és miért vált mégis ennyire veszélyessé?
A modern „családi thriller” (domestic thriller) valószínűleg a Holtodiglannal (Gillian Flynn) kezdődött. Családi thriller alatt azt értjük, amikor egyik főszereplő sem rendőr, vagy detektív, egyáltalán semmi közük nincs a rendfenntartó erőkhöz. A sztori pedig az otthont, családot helyezi középpontba. Szerintem ez azért lehet népszerű, mert mindig érdekes azt látni, hogy valójában mi zajlik a zárt ajtók mögött. Néha egyenesen félelmetes. Általában azt csinálom, hogy fogok valami hétköznapi dolgot – például egy külvárosi családot, vagy egy családi kirándulást – és valami rendkívülire futtatom ki. Így az átlagembernek is megvan a kapcsolódási pontja, de remélhetőleg szórakoztató is a végeredmény.
Te meddig mennél el a családi örökségért? - Könyves magazin
Beth, Portia és Eddie Morgan évek óta nem találkoztak egymással, amire jó okuk volt. De amikor jómódú nagyapjuk meghal, és a végrendeletében egy titokzatos, furcsa utolsó kívánság teljesítéséhez köti a több millió dolláros örökségét, a testvérek és házastársaik kénytelenek összejönni egy autós kirándulásra, amelynek során átszelik az országot.
Jó mélyre temetett titkok nélkül mit sem érne az egész zsáner. Mennyire bonyolult íróként jó rejtélyeket kitalálni? Hogy néz ki ennek a folyamata?
Nem tervezem el előre a regényeimet, így írás közben épp ugyanúgy fedezem fel a történetet, mint az olvasó. Egyfelől számomra is ettől lesz szórakoztató. Ezek a titkok nálam természetes módon, maguktól jelennek meg írás közben, és ahogy éppen végiggondolom, hogy mi történik az egyes fejezetekben. Egyáltalán nem tervezem el őket előre. A karakterekkel kezdek, a környezettel, meg egy halvány ötlettel, hogy mi is történjen, és innen indulok tovább.
A könyveiben egyaránt felbukkannak mérgezések, családi viszályok, valós helyszínek, mélyre menő karakterrajzok. Mennyi kutatómunka van egy ilyen krimi mögött?
Könyve válogatja.
Az Ő kezdte családi túrája igényelte talán a legtöbb kutatást.
Minden egyes helyszín, turistalátványosság valós, így ki kellett dolgoznom a kirándulás útvonalát, és azt, hogy a család minden nap reális távot haladjon. Korábban már keresztülutaztam az országon, de sosem ilyen specifikus útvonalon. Azt tudtam, hogy ez a család nem szokványos helyekre látogatna, ezért meg kellett találnom ezeket a fura, oda nem illő megállókat. Az országunk pedig, mint kiderült, tele van ilyesmikkel.
Mi volt az Ő kezdte (kritikánk ITT) legfőbb inspirációs forrása?
Egy barátom mesélt egy régi családi túrájukról. Sok apró dolog félrecsúszott útközben – volt, aki megbetegedett, autó problémák, stb. Elkezdtem gondolkodni, és arra jutottam, hogy egy hosszú kirándulás jó kiindulópontja lenne egy thrillernek.
A testvéri kapcsolatok pedig tele vannak titkokkal, elfojtott sérelmekkel és családi múlttal, így mindig amolyan puskaporos hordóként működnek – ezért választottam őket a kirándulás résztvevőinek.
Egy könyv értelmezése nagyon más lehet különböző olvasóknál. Az ön értelmezésében mi az Ő kezdte fő tanulsága?
Alapvetően ez egy családtörténet. Ha egy családról van szó, az egyik legfőbb kérdés, hogy mi minden öröklődik nemzedékről nemzedékre? És ezek a tulajdonságok vajon örökletesek, vagy a környezeti hatások számlájára írhatók? Az Ő kezdte családjában a testvérek nem feltétlenül „normálisak”, de ugyanígy a szülők, vagy nagyszülők sem. A furcsa viselkedési minták régre nyúlnak vissza esetükben. Nem várhatod el a diszfunkcionális környezetben nevelkedett gyerekektől, hogy funkcionáló felnőttekké váljanak.
Mit lehet tudni a készülőben lévő Elbűvölő feleségem filmadaptációról?
A könyv megfilmesítési jogait az Amazon Studios és Nicole Kidman produkciós cége, a Blossom Films opciózta le, és remélhetőleg egyszer mozikban is láthatjuk. A hír éppen azelőtt érkezett, hogy beütött volna a világjárvány, szóval egyelőre én is csak ennyit tudok.
És mi a helyzet az Ő kezdtével? Tervben van az adaptációja?
Egyelőre még nem. De remélem, hogy egyszer ennek is az ideje.
Lehet-e már tudni valamit a következő regényéről?
Igen, a következő könyvem címe For Your Own Good (A saját érdekedben), és a Belmont Academy nevű magángimiben játszódik. Teddy Crutchert választották az év tanárának, és mindent, de tényleg mindent megtesz azért, hogy a diákjai az összes leckét megtanulják, amit meg kell nekik – legalábbis a saját meghatározása szerint. Csak kár, hogy azok a fránya szülők és a többi tanár folyton az útjába állnak…