Hogyan dolgozik három férfi író, hogy női szerzővé váljon?

Hogyan dolgozik három férfi író, hogy női szerzővé váljon?

Kisebb botrány lett abból, amikor 2021-ben egy női krimiszerző nyerte a rangos és sok pénzzel járó Premio Planeta de Novela díjat - majd az átadón kiderült, hogy Carmen Mola valójában három férfi: Jorge Díaz, Agustín Martínez és Antonio Mercero. Új regényükben az általuk teremtett, népszerű és önfejű felügyelő, Elena Blanco nyomozásba kezd. A legyek menyasszonyában egy fiatal nőt az esküvője előtt brutálisan megkínoznak, ugyanolyan módszerrel, ahogy a húgát is meggyilkolták hét évvel korábban – csakhogy a feltételezett gyilkosa azóta is rács mögött van. A szerzőkkel a kiadó készített interjút, amiben meséltek extrém gyilkossági ötletekről, a közös alkotási folyamat előnyeiről és kihívásairól, és arról is, hogyan fogadták az olvasók, mikor kiderült, hogy férfiak állnak a női írói név mögött.

Könyves Magazin | 2023. február 03. |
Carmen Mola
A legyek menyasszonya
Ford. Tolvaj Zoltán, General Press, 2023, 360 oldal
-

Azt már tudjuk, hogy A legyek menyasszonya szereplői milyen döntéseket hoztak. És önök? Milyen mértékben volnának hajlandók felrúgni a szabályokat a bűnelkövetők méltó megbüntetése érdekében?

Szerencsére írók vagyunk, nem rendőrök. Szeretünk a szereplőink morális kettősségével játszani a történeteinkben, legyenek akár rendőrnyomozók, akár bírók vagy ügyvédek, akik állítólag azon fáradoznak, hogy megvédjék a társadalmat egyes eltévelyedett személyek abúzusaitól. Persze való igaz, hogy az ember néha személyes késztetést érez rá, hogy minél súlyosabb eszközökkel büntesse meg a gonosztevőket, de hangsúlyozom, szerencsére az ítélet és a korbács nem a mi kezünkben van. Az irodalmi műveken belül sokféle viselkedés elfogadható, ami a valós életben megrökönyödést szülne.

Létezik a műfajnak és az emberi aljasságnak egy olyan határa, amit a krimiíróknak nem volna szabad átlépniük?

Igen,

az eltúlzott és felesleges erőszak.

Pár esetben mi is cenzúráztuk a szövegünket, és kihúztunk a regényből egy-két oldalt, amint rájöttünk, hogy egy bizonyos mérték fölött a leírások öncélúak, és semmit sem adnak hozzá a cselekményhez. Habár írásaink nem épp a szelíd visszafogottságukról híresek, igyekszünk mérlegelni, mivel lépnénk át a jó ízlés határait.

Hogyan jutott eszükbe A legyek menyasszonyában szereplő, már-már betegesen morbid gyilkossági módszer?

A regényírást megelőző beszélgetéseken csak úgy röpködtek az ötletek. Rengeteg más elkövetési módot elvetettünk, mire rábukkantunk erre a borzalmas kínzási eljárásra. Egyik általános alapelvünk az, hogy igyekezzünk minél nagyobb meglepetést és megbotránkozást kelteni az olvasóban. Ennek a célnak az eléréséhez a már rögtön a mű elején felbukkanó, férgek által belülről elevenen felfalt test megfelelő ötletnek tűnt a számunkra.

-

Önök szerint hogyan működne a valóságban a rendőrség, ha az állomány zömét csupa olyan különc csodabogár alkotná, mint Elena Blanco felügyelő?

Szerintem abból semmi jó nem sülne ki. Eleve nem hiányozhatnak az állami testületekből azok a diszkrét, értelmes funkcionáriusok, akik a végsőkig tiszteletben tartják a szabályokat, és aprólékos türelemmel végzik a munkájukat ahelyett, hogy mindenféle önkényes és őrült akcióba bocsátkoznának. Az, ami egy irodalmi műben elfogadható, nem biztos, hogy jól működik a valóságban.

Miért döntöttek úgy, hogy álnéven adják ki a könyvet?

Azért, mert hárman vagyunk társszerzők. Ha mindhármunk neve fel lenne tüntetve a borítón, az csak elriasztaná az olvasót. A célunk az volt, hogy a könyv a lehető legtöbb olvasóhoz eljusson, többhöz, mint akármelyik másik szerző műve. 

A Carmen Mola álnév valójában egy írói kísérlet.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon az eltérő stílusaink megőrzéséhez vagy egy egységes mű létrejöttéhez ragaszkodunk-e jobban. Nem akartuk, hogy bármelyikünk neve szerepeljen a könyvben, ezzel igazolva annak tartalmát és a sikerét. Számunkra elég bizonyíték, hogy a regény enélkül is megállja a helyét a közönség előtt. És ez így is lett az első három közös regény esetében, de amikor 2021-ben elnyertük a spanyol irodalom egyik legrangosabb kitüntetésének számító Planeta-díjat, az anonimitásunknak máris befellegzett.

Hogyan fogadták önöket az olvasók, miután kiderült az igazság Carmen Mola személyéről? Egyesek még továbbra is azt hitték, hogy valóban létezik?

Volt pár olyan eset a dedikálások alkalmával, amikor néhány olvasó azt kérte, hogy Carmen Molaként írjuk alá a könyvet. Az olvasók többsége jól fogadta az előbújásunkat, sőt, úgy vettük észre, hogy még inkább lázba hozta őket. Persze akadtak olyanok, akik egyfajta csalódásként élték meg, mintha becsaptuk volna őket. Olyasmi dolog ez, mint amikor egy könyv olvasása után a kedvenc szereplőnk feltűnik a filmvásznon, és az őt megszemélyesítő színész láttán felmerül bennünk: „Nahát. Abszolút nem ilyennek képzeltem”. De az olvasók meghökkenése csak rövid ideig tartott, és felismerték, hogy nem az számít, kik rejtőznek a Carmen Mola álnév mögött, hanem maga a regény, amit megírtunk. A megjelenés évében nem is kaptunk mást, csak szeretetet és elismerést a könyvbemutatókon.

Női krimiszerző nyerte a milliós díjat, majd kiderült róla, hogy három férfi
Női krimiszerző nyerte a milliós díjat, majd kiderült róla, hogy három férfi

Spanyolországnak is megvan már a maga Elena Ferrantéja: az egymillió eurós díjazású Planeta-díjat ugyanis egy Carmen Mola nevű női krimiszerző nyerte, ez azonban szerzői álnév, és három férfit takar.

Tovább olvasok

És hogyan lehet csapatmunkában megírni egy regényt? Miben tér el az egyéni próza- és forgatókönyvírástól?

Az első, amit az embernek figyelembe kell vennie, hogy nem egymagában dolgozik, hanem egy írói csapat tagjaként. Mivel jár ez? Azzal, hogy a szöveg minden apró részlete, a cselekmény szövésétől a szereplők kitalálásáig minden, ami végül a papírra kerül, egy kollektív alkotási folyamat eredménye, teljesen függetlenül az egyéni stílusunktól. Ennek sok előnye van. Amikor egyedül dolgozol, néha döccen a cselekmény, vagy épp befejezettnek gondolsz egy olyan szereplőt, akinek a jelleme nincs kellően kidolgozva.  Viszont ha másokkal együtt dolgozol a szövegen, akkor sokkal könnyebb ezeket a csapdákat elkerülni, hiszen előbb-utóbb valamelyikünk úgyis felhívja a másik figyelmét a történetszövés vagy a jellemábrázolás hiányosságaira. Úgy is mondhatnánk, hogy hármunk esetében a szöveg egységére fókuszáló figyelem meghatványozódik. Cserébe nyilvánvaló, hogy egy Carmen Molához hasonló, kollektív szerzőség esetében egyikünk sem fogja ráerőltetni a többiekre a saját elképzeléseit, és igyekszik háttérbe szorítani a stílusát. Ez utóbbira megmarad az egyéni, magányos munka. 

Az önök egyéni munkássága szervesen összefonódik a televíziózás és a filmgyártás világával. Már eleve annak tudatában írták meg Elena Blanco felügyelő történetét, hogy az egyszer majd filmvászonra is kerül?

Egyetlen pillanatra sem gondoltunk erre, bár – ahogy említi – abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az irodalom, a televízió és a filmgyártás világában is elég otthonosan mozgunk. Ezért van az, hogy ha felmerül bármelyikünkben egy olyan sztori, amiből jó sorozatot lehetne készíteni, akkor tudatosan erre a célra gyártjuk a tartalmat. Ám A legyek menyasszonya és minden egyéb regény esetében, amely Carmen Mola álnév alatt született, az érdeklődésünk középpontjában maga az irodalom állt. Ezzel a szándékkal kezdődik és ezzel is ér véget. 

Nem szeretünk azon gondolkodni regényírás közben, hogy ebből vajon érdemes volna-e sorozatot csinálni.

Másrészt való igaz, hogy szélesebb körű a hatásunk a médiára, mint sok más mai alkotónak. Ez valamilyen módon a könyvünk lapjain is tetten érhető.

Dolgoznak jelenleg valami újdonságon?

A legyek menyasszonya utóélete és promóciója jelenleg leköt minket, de amikor van rá elég időnk, egy tizenkilencedik században játszódó krimin agyalunk. Ilyenkor Elena Blanco felügyelő történetét a polcra tesszük, és igyekszünk visszatérni a korábbi közös regényünk (La Bestia) stílusához, amellyel elnyertük a rangos Planeta-díjat. Annak a könyvnek a megírása rendkívül örömteli folyamat volt mindhármunk számára, és úgy tűnik, a végeredmény az olvasókat sem hagyta hidegen. A jelenleg körvonalazódó, új regényünk azonban nem ennek a folytatása lesz, sokkal inkább az a sajátos műfaji és stiláris keveredés fogja jellemezni, ami a frissen megjelent sikerkönyvünket is.

Tolvaj Zoltán fordítása

Az interjúért köszönet a General Press Kiadónak!

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Női krimiszerző nyerte a milliós díjat, majd kiderült róla, hogy három férfi

Spanyolországnak is megvan már a maga Elena Ferrantéja: az egymillió eurós díjazású Planeta-díjat ugyanis egy Carmen Mola nevű női krimiszerző nyerte, ez azonban szerzői álnév, és három férfit takar.

...
Szórakozás

Szerelemmel, intrikával átszőtt politikai thriller lesz a Tündérkert

„Egy százéves regénytől talán sokan egy ósdi és poros történetet várnának, de a Tündérkert meglepően komor, drámai, kegyetlenül csavaros, erőszakos és szexi” – ígéri a jelenleg forgó sorozat rendezője.

...
Hírek

Spanyolországban bevezethetik a menstruációs szabadságot

A spanyol kormány a jövő héten hagyhatja jóvá azt a reformtervezetet, amely lehetővé teszi majd, hogy a súlyos menstruációs fájdalomtól szenvedő nők havonta három nap szabadságot vegyenek ki a munkahelyükön. Könyvek hírek mellé.

...
Nagy

2024 legjobb könyvei 10-1.

Így olvastunk mi 2024-ben.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

Természetesen olvasok
...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

...
Zöld

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

...
Zöld

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

...
Zöld

3 könyv szülőknek, amit érdemes előjegyezni szeptemberben

...
Zöld

Most éppen naponta ennyi lépést kell tenned a tudósok szerint az egészségedért + 3 könyv

...
Zöld

A fantáziád segít a legtöbbet az ökológiai válság ellen - Olvass bele a Világelejébe!