Kiss Edina: Az írás számomra életismeret

Kiss Edina: Az írás számomra életismeret

Szólamok a szívkamrából címmel jelent meg nemrég Kiss Edina harmadik kötete. A nyolc novellát tartalmazó könyv kapcsán spontán életmesékről, hétköznapi terápiáról ezerszer újjászülető szövegekről és a viszonylagos szabadságélményről is beszélgettünk a szerzővel.

Nyitókép: Fülöp-Vidosa Beáta

vn | 2023. december 02. |
Kiss edina
Szólamok a szívkamrából
Publicity Aim Kft., 2023, 167 oldal
-

A Kecskeméti Főiskola Tanítóképző karán szereztél diplomát, öt éven át dolgoztál pedagógusként, később pedig jógát oktattál. Ezek egytől egyig közösségi, interakciókat kívánó intenzív társas helyzetek. Szemben az írással, ami csendet és magányt feltételez. Mikor találtál rá az írásra és kik voltak a mestereid?

Az írás valamilyen formában mindig jelen volt az életemben, jóllehet, egy ideig csak rejtett módon. Már a főiskolás évek alatt írtam a suliújságba ‒ bár ma már nem merném senkinek megmutatni azokat a verseket ‒, a jógaoktatás mellett pedig szakmai cikkeket publikáltam. Fiatal anyukaként az esti lefekvés előtti mesélés volt a kedvenc időszakom, ami az első években spontán életmeséken alapult. Tulajdonképpen az aznapi élményeket ültettem át állattörténetekbe vagy egyszerűen csak más nevekkel, hasonló karakterekkel, rendeztem izgalmasabb formába a hétköznapi eseményeket. A gyerekek szívesen hallgatták, persze idővel, a fejlődés egy pontján rájöttek: „Anya, ez rólunk szól!”

Azt hiszem, akkor váltottunk mesekönyvekre.

A kreatív prózaírás alapjait Dr. Mezővári Gyula Íróműhelyében tanultam. 2018-ban és ’19-ben látogattam az újságíróként, főszerkesztőként és irodalmi mentorként ma is aktív „mgy” kurzusait. Ettől kezdve folyóiratokban és antológiákban is megjelentek novelláim. Az Égszínkék című első önálló kötetem 2020-ban jött ki. Ahogy ennek, úgy a következő két könyvemnek is Nádasi Krisztina volt a szerkesztője, aki az elmúlt években sokat segített a hangom csiszolásában.

A honlapodon olvasható bemutatkozásból lehet tudni, hogy számos önismereti módszert tanulmányoztál, és hogy folyamatosan fejleszted magad. Mit ad neked az alkotás?

Az alkotás ‒ legyen szó zenéről, táncról vagy írásról ‒ mindig természetes módon volt jelen az életemben. Egyfajta hétköznapi életterápiaként fogom tehát fel az alkotást, ugyanis úgy nőttem fel, hogy a művészetek gyakorlása a mindennapjaim része volt. Szóval ez számomra nem afféle választott út, hanem alapvető igény. A kreatív alkotói folyamatot – Nietzsche után – egyfajta arany ösvénynek tartom. Úgy gondolom, aki gyakran megfordul ezen az úton, az nagyobb ön- és életismeretre tehet szert. Ebből a két minőségből pedig – ha nem is közvetlenül – kirajzolódhat a viszonylagos szabadságélmény.

Az írás tehát a játékos, konstruktív öröm mellett az egyre pontosabb életismeretet jelenti nekem.

Mindhárom köteted novellákat tartalmaz, úgy sejtem tehát, hogy ez az a forma, ami a leginkább érdekel, ami a leginkább otthonos neked. Pedig nem könnyű műfaj ez. Kíváncsi lennék, a hazai és a világirodalomból kik a kedvenc novellistáid, kik azok, akiknek az írásai a legtöbb életismeretet közvetítik neked?

A magyar irodalomból Móricz Zsigmond, Kosztolányi Dezső, Csáth Géza, Lázár Ervin és Tóth Krisztina novelláit olvasom legszívesebben, az utóbbi pár évben pedig Szabó T. Anna prózája is nagyon fontos lett nekem. A világirodalomból Csehov, Kafka, a kortársak közül pedig Alice Munro, Ljudmila Ulickaja, Olga Tokarczuk, Sandra Cisneros és a japán Murakami Haruki a kedvenceim.

Murakami egy japán kísértettörténettel melegített a Nobel-bejelentésre
Murakami egy japán kísértettörténettel melegített a Nobel-bejelentésre

A pár nappal ezelőtt, Tokióban tartott felolvasóesten a jó ideje az irodalmi Nobel várományosaként számon tartott szerző elmondta: fontosak számára a rémtörténetek, a Svéd Akadémia elismerésével kapcsolatos esélyeiről azonban nem beszélt.

Tovább olvasok

Tavaly jelent meg az Éteri hangok című hangoskönyved, amelyen az Égszínkék és az Étertánc novellái közül szólal meg jó néhány szöveg ‒ Hámori Gabriella, Péterfy Bori és Szinetár Dóra tolmácsolásában. Milyen élmény volt mások hangján hallani a történeteidet?

Mindhármuk munkássága fontos nekem, így aztán felemelő érzés volt az ő hangjukon visszahallani az írásaimat. Bízom benne, hogy az „olvasók” is ugyanezt tapasztalják, hiszen meggyőződésem, hogy minden történetnek a mesélővel, az olvasóval kezdődik a valódi élete. A novellák a kapcsolódáson keresztül kelnek életre,

éppen ezért a befogadói által minden történet ezerszer újjászületik.

A már emlegetett Éteri hangok tulajdonképpen válogatás, és ebből a szempontból az összegzés és egyszersmind a lezárás gesztusát is érzem benne. Mennyiben folytattad a lélektani motívumokra koncentráló, kapcsolatokról szóló, női szempontú elbeszéléseket, és mennyiben kínált számodra új utakat az idén novemberben megjelent Szólamok a szívkamrából című kötet?

Jogos a felvetés, de az Éteri hangok felvétele alatt mégsem volt bennem olyan cél, hogy lezárjak valamit. Egyszerűen csak ki szerettem volna próbálni a hangoskönyv műfaját. Az ötlet amúgy a kiadótól származott, hiszen 2022-re az olvasói és szakmai visszajelzések alapján már körvonalazódott, hogy melyek az első két könyvem leginkább sikerült történetei. Ezek kerültek fel az Éteri hangokra.

Amiatt sem érzem, hogy lezárult volna valami, mert ahogy te is említed, az új kötet novelláiban is fontos szerepet kaptak a lélektani folyamatok, vagy, ahogy én hívom ezeket: a belső ok-okozati viszonyok. Számomra sokkal fontosabb kérdés ugyanis, hogy mi zajlik belül, hiszen cselekedeteink, életvitelünk, hitrendszereink, választásaink energiatérképe többnyire láthatatlan. Ezeket a folyamatokat igyekeznek leleplezni a Szólamok a szívkamrából történetei.

Abból a szempontból viszont tényleg tapasztalható az előző kötetekhez képest némi elmozdulás, hogy hosszabbak lettek a novellák.

Gyakran hallani, hogy mostanság divatos női sorsokról, karakterekről írni. Meglehet, de azt gondolom, az elmúlt évszázadok férficentrikus rendszerei tükrében bőven van még mit egyenlíteni a mérlegen. A Szólamok a szívkamrából is többnyire olyan történetek gyűjteménye, amikben a női figurák igyekeznek visszaszerezni az erejüket vagy éppen rátalálni az önazonosságra. Gyakran sikerül nekik, de előfordul olyan is, hogy nem. Én mindig az első kimenetelnek szurkolok, és íróként csak akkor engedhetem meg, hogy a reménytelenség áldozataivá váljanak a hőseim, ha annak igen nyomós oka van.

A reménytelelenséget említed, és talán ide kapcsolható, hogy Dr. Béres Judit a fülszövegben terápiás novelláknak nevezi a Szólamok a szívkamrából szövegeit. Mivel az írásaidban számos szempontból előkerülnek határhelyzetek ‒ valóság és képzelet, ébrenlét és álom vagy éppen a kapcsolati dinamikák kapcsán –, az is érdekes lehet, hogy a legfrissebb novelláid az olvasó vagy inkább a szerző számára kínálnak gyógyulást?

Az olvasónak a legtöbb irodalmi mű eleve gyógyulást kínál, vagyis az olvasásnak – ahogy az írásnak is – nem elhanyagolható terápiás hatása van. Oka van, ha együttérzünk egy karakterrel, de annak is, ha nem tudunk vele azonosulni valami miatt. Vannak témák, amiket nehezen engedünk magunkhoz közel, és olyanok is, amiket eltartunk magunktól ösztönösen. Számomra roppant izgalmas ez, és ezért voltam nagyon boldog, amikor az első két kötet kapcsán visszajutott hozzám a hír, hogy terápiás csoportokban és olvasókörökben is használják a történeteimet. Az irodalomterápia iránti érdeklődésem hozott össze Dr. Béres Judittal is, és hatalmas megtiszteltetés volt, hogy elvállalta az új kötet borítójára szánt ajánló megírását.

Kérdezted az író szempontjait is. Itt fontos, hogy meg kell különböztetni a terápiás írást, ami önmagában még nem feltétlenül szépirodalmi kategória és nem is az a célja, hogy szélesebb fórumra kerüljön. Ilyen esetben épp a még meg nem dolgozott érzelmi töltet gátolhatja a művészi értékkel való felruházódást.

Ezen írások célja nem az esztétikum, a forma és stílus valamiféle rendezettsége, hanem csupán a nyers trauma kivezetése.

Ugyan éles határok nincsenek, de szerintem saját traumatikus élménnyel dolgozni csak jó pár év elteltével lehet. Bár nem rólam szólnak a novelláim, de egy-egy téma feldolgozása számomra is mélyebb megértést, analízist jelent. Mint minden író, én is dolgozom „hozott anyagból”, még ha időnként ez csak nyomokban tartalmaz is saját élményeket. Hiszek abban, hogy nem kell feltétlenül minden fájdalmat vagy örömet a sajátunkként átélni ahhoz, hogy a téma számunkra inspiráló legyen. Talán a kollektív és transzgenerációs tapasztalatok miatt is sok kérdés, félelem vagy éppen motiváció van bennünk egy-egy téma iránt akkor is, ha nem éltük azt át közvetlenül az adott helyzetet. Szerintem mindenesetre ennél is izgalmasabb kérdés az, hogy mennyire szól a novella az olvasóról, és mennyire tudja őt megérinteni.

Szponzorált tartalom

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Ulickajának ötven évig kellett várnia, hogy észrevegyék [Visszapillantó]

Visszapillantó-sorozatunkban ezúttal Ljudmila Ulickajáról készítettünk portrét, 2013-ban ugyanis Örökbecsű limlom című kötetével a top50-es listánkra került. 

...
Kritika

Alice Munro novelláiban a takaros előkertek mögött mindig ott a titok, a temetetlen múlt

Az irodalmi Nobel-díjas Alice Munro novellái a hétköznapok egyhangúnak tűnő szövetét bontják meg, hogy megmutassák a drámait az átlagos sorsokban, életekben. A hét könyve a Valamit el akartam mondani, melyből kiderül, hogy a rendes házak falai között is súlyos poklok rejtőzhetnek. 

...
Hírek

Murakami Haruki azt kéri, ne rombolják le íróvá válásának helyszínét

A japán író azt kéri, ne tegyék tönkre a Jingu stadiont, ahol elhatározta, hogy író lesz.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

A hét könyve
Kritika
Mindig van lejjebb: a trópusi pokolban a hős legjobb barátja egy háromlábú kutya
...
Nagy

K. Varga Bence: Akna és kampó

„Egyetlen perc. Fent sár és csizma, lent betoncsend, torokkattanás” ‒ K. Varga Bence A csont és a csönd címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez a második rész.

...
Podcast

A háromtest-probléma: mi lesz velünk, ha 400 év múlva elpusztítanak minket a szuperokos high-tech lények?

Hogy sikerült a Netflix adaptációja a kínai programozóból lett író, Cixin Liu regényéből, A háromtest-problémából? A Könyves Magazin podcastjában nemcsak a sorozatról, hanem a regényfolyamról is beszélünk, hallgassátok!

Szerzőink

...
K. Varga Bence

K. Varga Bence: Akna és kampó

...
sa

Ezeket a könyveket olvasd, ha jobban meg akarod ismerni a roma irodalom gazdagságát!

...
Sándor Anna

A legújabb tündéres fantasy kellemesen borzongat, miközben ősi varázslatok mélyére húz

...

A háromtest-probléma: mi lesz velünk, ha 400 év múlva elpusztítanak minket a szuperokos high-tech lények?

...

Ezt senki nem mondta – Halász Rita: Már nem tudom úgy élni az életemet, hogy az írás ne legyen benne

...

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve