Az évtized legfontosabb színházi előadásai

Az évtized legfontosabb színházi előadásai

Az évtized legnépszerűbb és legemlékezetesebb könyvei után most összeszedtük az évtized legemblematikusabb színházi előadásait is. A meglehetősen szubjektív válogatás fő szempontja az volt, hogy melyek azok az igazán maradandó színházi élmények az elmúlt tíz évből, amit, ha lehetne, most azonnal újranéznénk, és amik olyan nyomot hagytak szerintünk a magyar színházművészet palettáján, amire sok évtized múlva is biztosan emlékezni fogunk. Egyszerűbben: ezek voltak a kedvenceink a 2010-es években bemutatott darabok közül.

Rezek Bori | 2021. március 17. |

1. Pintér Béla és Társulata: Titkaink, 2013 (Szkéné Színház)

-

(Fotó: Puskel Zsolt) 

Nagy volt a kísértés, hogy az elmúlt évtizedből több Pintér Béla előadás is felkerüljön a listára, de aminek mindenképp itt a helye - sőt, talán kimondhatjuk, hogy a legfontosabb előadás volt az elmúlt 10 évben, az a 2013-ban bemutatott Titkaink. A Jaffás üvegekből orsós magnóból és kockás terítős presszóasztalból álló nosztalgiavonatra felülve röhöghetjük ki a már rég elfeledett pártállami, szocialista időket és közben folyamatosan szorul össze a gyomrunk attól a felismeréstől, hogy ez valójában a jelenünk tűpontos lenyomata. A politikai alapon osztogatott állami díjaktól, a legintimebb titkainkkal való visszaéléseken át, az alkoholizmusba menekülők tehetetlenségéig rengeteg minden megjelenik, amiről nagyon szeretnénk azt hinni, hogy már a rendszerváltással magunk mögött hagytuk. A társadalmi traumáink feldolgozására számos alkotó tett kísérletet az elmúlt években, de Pintér képes a legzsigeribb módon emlékeztetni minket arra, hogy nagyon sok restanciánk van még. Pintér Béla pályája kezdete óta mestere a komikum és a tragikum, illetve a népi és urbánus jegyek egymásba játszásának, de talán itt ért Pintér színháza igazán a csúcsra.

2. Mohácsi János: Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe, 2011 (Nemzeti Színház)

-

(Fotó: Gordon Eszter) 

Az Alföldi-féle Nemzeti Színház talán legjobb előadása volt az Egyszer élünk, ami Mong Attila János vitéz a Gulagon című könyve alapján készült. A Mohácsi-testvérek darabjában egy kicsi és felfoghatatlan eseményből szinte váratlanul az ország huszadik századi története bontakozik ki, ami óriási bravúr. 1946-ban Lovasberényben János vitéz előadásra készül a falu lakossága, de a szereplőket kényszermunkatáborba viszik. A történelem és a mese keveredik az Egyszer élünkben Kovács Márton élő népzenéjére. Az ötvenes években hárman visszatérnek, ketten meghalnak. A három felvonásos darab óriási mű, amiben Kulka János, Stohl András és Makranczi Zalán is nagyot játszik, és bár a téma szörnyű, mégis olyan fogást találtak rajta Mohácsiék, hogy nemcsak nagy történetté, hanem felemelő, sőt szórakoztató előadássá vált. Az előadás párbeszédet kezdett a saját történelmi múltunkkal, az elbeszélhetetlen történeteinkkel.

3. Soharóza-Halas Dóra -Nagy Fruzsina-Bartha Márk-Fekete Ádám: Az ügy, 2018 (Trafó)

-

(Fotó: Mészáros Csaba) 

A művészetelméletben jártas emberek előszeretettel használják a német Gesamtkunstwerk, azaz összművészet kifejezést, ha több művészeti ág keveredik egy alkotáson belül. A színház műfaja valójában mindig ilyen, hiszen a zene, a látvány, a szöveg, a mozgás szinte mindig megjelenik valamilyen mértékben, de nagyon ritka az, hogy ezek az eszközök tényleg teljesen egyenrangú elemekként szolgálják és építsék egymást. Az ügy című előadás stábjában nincs egy mindenki felett álló rendező, helyette két zeneszerző és egy jelmeztervező felel a koncepcióért, a játszók pedig nem színészek, hanem kórustagok. A fényűző divatbemutató show nem a kiváltságosok vágyott életét mutatja be megfizethetetlen ruhakollekciókon keresztül, hanem a kisemberek hétköznapi bosszúságait, tehetetlen elkeseredéseit és a bürokratikus rendszerek útvesztőjében átélt kétségbeeséseit tárja elénk, mindezt sárga csekkekből, banyatankokból és tojástartókból készült jelmez kreációkkal, Kodály Zoltán zenéjével és Fekete Ádám dalszövegeinek páratlanul pontos szellemességével. Az előadást egyébként a színikritikusok a legjobb előadás díjára is jelölték, ami ritkaság számba megy a függetleneknél, mert a független színházi előadásoknak saját kategóriája van, és állandó vita tárgyát képezi, hogy van-e értelme ennek a megkülönböztetésnek. 

4. Mundruczó Kornél - Proton Színház: Látszatélet, 2016 (Trafó)

-  

(Fotó: Rév Marcell)

Mundruczó Kornél színházában szinte mindig keveredik a hiperrealizmus és a szürrealizmus, az előbbi leginkább a témaválasztásokban, míg utóbbi az ábrázolás módjában jelenik meg többnyire. Így van ez a 2016-ban bemutatott Látszatéletnél is. A rendező addigi előadásaihoz képest fontos különbség, hogy ezúttal nem a fizikai erőszak reprezentációjára került a hangsúly, ám az emberi kiszolgáltatottság megjelenítése itt is központi motívum. Az előadás két nagy szegmensében megjelenik a szegények és kisebbségben élők védtelensége, megalázottsága és a túlélésre törekvés lehetséges technikái, valamint a nők párkapcsolati erőszakból való kimenekülése és annak lehetetlensége. Két fő oka van annak, hogy ennek az előadásnak a listán a helye. Az egyik Ágh Márton díszlete, (amit a Jupiter holdja című filmben is kiszúrhattunk), és mindaz, amit ez a hihetetlen szcenikai elem tud. Bármennyire is szeretnénk, most nem írjuk le, hogy pontosan mi is történik, viszont a jó hír az, hogy a Trafó áprilisban újra műsorra tűzte az előadást, úgyhogy mindenki megnézheti a saját szemével. A másik színháztörténeti fontosságú mozzanat pedig az előadás első fél órája, amiben egy óriási kivetítőn, premier plánban láthatjuk a cigányasszonyt játszó Monori Lilit. Ami itt történik, az nem is színészet, az tanítani való varázslat.

5. Horváth Csaba - Forte Társulat: A nagy füzet, 2013 (Szkéné Színház)

-

(Fotó: Dusa Gábor)

2013-ban Agota Kristof regényéből nemcsak Szász János rendezett nagyjátékfilmet, (amivel elnyerte Karlovy Vary-ban a Kristály Glóbuszt), de Horváth Csaba rendezésében a Forte Társulat is létrehozta A nagy füzet színházi adaptációját, amit már több, mint 100 alkalommal tűzött műsorra a Szkéné, ami a függetleneknél igazán nagy szó. A magyar kortárs színház Horváth Csabának köszönheti a fizikai színház meghonosítását és továbbgondolását, illetve a Forte Társulat megalapítását, ahol színészek, táncosok, mozgásművészek együtt kísérleteznek új színházi formákkal. A regény egy, a háború elől vidékre menekített ikerpár történetét dolgozza fel. A folyamatos éhezést, a felnőttek kegyetlenkedéseit, a háborúk embertelenségét és a kiszolgáltatottságot tökéletesen jeleníti meg Horváth Csaba azzal, ahogy a félig meztelen testekre folyamatosan nehéz krumplis zsákokat és hatalmas tököket pakol, amik hol szétloccsanva semmisülnek meg, hol súlyos teherként nyomják össze a háború elszenvedőit. 

(A válogatás egyetlen előadása, amit most is bármikor megnézhetünk!)

6. Radu Afrim: A Nyugalom, 2015 (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház)

-

(Fotó: Tompa Miklós Társulat)

Bartis Attila A nyugalom című regénye és az Anyám, Kleopátra című színdarab egyvelegéből íródott előadásszöveg első olvasásra lehet, hogy egy kisrealista előadásért kiáltana, de Radu Afrim rendezésében nagyon erősen bekúsznak a román színházi hagyományok és a pontos lélektan mellett nagyon erősen megjelenik egy álomszerű, szinte túlzóan teátrális képi világ, például a valaha volt elegáns szobabelső, azaz a színpad közepén egy lápos, algás vizesárkot láthatunk. A szereplők maguk is, mintha egyre jobban süllyednének bele valamiféle nyúlós, hínáros mocsárba, miközben fel-felvillannak a múlt jóval dicsőbb emlékei. Ezeket viszont már jócskán beárnyékolja a toxikus anya-fia kapcsolat, akik képtelenek ebben a nyomasztó, fojtogató hangulatban együtt élni, mégis egy életre egymásra vannak utalva. Az egész előadás az érzékeinkre hat és ezeken keresztül késztet gondolkodásra, ahelyett, hogy intellektualizálná ezt a beteges viszonyt. Ezzel pedig két kézzel ránt be minket is a posványba.

7. Hajdu Szabolcs - Látókép Ensemble: Ernelláék Farkaséknál, 2015 (Maladype Színház)

-

(Fotó: Czitrovszky Balázs)

A címre kattintva nem véletlen, hogy nem egy előadás, hanem egy film trailerét láthatjuk, ugyanis Hajdu Szabolcs lakásszínházi előadásából hamar elkészült a filmváltozat is, amiért Karlovy Vary-ban elnyerte a Kristály Glóbuszt és Hajdu Szabolcs a legjobb férfi színésznek járó díjat is megkapta. Az Ernelláék Farkaséknál egy trilógia első része, ami kirajzolta a következő két előadás (Kálmán-nap, Egy százalék indián) egyedi formanyelvét is. A személyesség és az intimitás eszközeivel beszélnek a hétköznapok szorongásairól, örömeiről és válságairól, amihez elég, ha a társadalmunk legkisebb egységét, a családot és az abban megjelenő viszonyokat vizsgáljuk meg közelebbről, mindössze pár méter távolságból. A magyar közönség egész biztosan magára ismerhet ezekben a szénceruzával megrajzolt archetípusokban, és a köztük kibontakozó, zavarbaejtően ismerős kapcsolatokban, de 2019-ben az isztambuli Oyun Atölyesi színház is színpadra állította Hajdu Szabolcs darabját, amiből arra lehet következtetni, hogy ezek az interperszonális helyzetek és konfliktusok a világon mindenhol nagyon hasonlíthatnak egymásra.

8. Vajdai Vilmos - TÁP Színház: Utas és holdvilág, 2017 (Trafó)

-

(Fotó: Toldi Miklós)

A magyar színpadokon ritkán látni olyan vakmerő, újító szándékú előadásokat, mint a TÁP Színház provokatív előadásai, ahol sokszor az alkotók direkt szemben úsznak az árral. A kísérletezés vágyából néha viszont olyan egyedülállóan különleges dolgok jönnek létre, mint a Trafóban bemutatott Utas és holdvilág. Keményen próbára tesz minket, a nézőket és a játszó személyeket egyaránt. Az előadás 5 és fél óra hosszú, ami a shakespeare-i színházban még megszokott volt, a mai kor embere viszont már elszokott attól, hogy ennyi időn keresztül képes legyen egyetlen dologra koncentrálni. Persze az egyetlen dolog itt elég megtévesztő lehet, hiszen az egész előadás egy komplex képzőművészeti alkotás, ami a vizualitást illeti, miközben egy teljesen szokatlan dologgal találkozunk: a playback-színházzal. A színészek mint élő bábok tátognak egy 2002-es rádiójáték felvételére, például az Európát bejáró főszereplőt, Mihályt Bodó Viktor hangján, de Laboda Kornél megformálásában láthatjuk. 

9. Hegymegi Máté: Peer Gynt, 2017 (Stúdió K Színház)

-

(A kép a Stúdió K Színház honlapjáról származik.)

A másik hasonlóan embert próbáló, szintén 5 órás előadás Hegymegi Máté Peer Gynt-je, ahol nemcsak a főhős van mindig úton, hanem a nézők is. A Stúdió K-ból elindulva busszal viszik a közönséget a kőbányai pincerendszer hűvös, nyirkos és kellően misztikus, zegzugos tereibe, majd éjfél körül egy kápolnában ér véget a közös utazás. A színházi terekből való kilépés nem újdonság, de sajnos kifejezetten ritka manapság. A helyspecifikus előadások önmagukban is nagyon emlékezetes színházi élményt tudnak nyújtani, pusztán a szokatlanság és a változatosság miatt, de az igazán jól eltalált terek képesek olyan jelentésrétegekkel felruházni az előadást, amire a színházi tér valószínűleg csak stilizált módon lenne képes. A felnövéssel járó tévelygéseink és útkereséseink tökéletes fizikai kivetülése a pincerendszerben töltött pár órás bolyongásunk, ahonnan nem lehetünk biztosak, hogy melyik út fog minket kivezetni és egy idő után egyáltalán nem is tudjuk, hogy pontosan merre tartunk. Szellemileg, lelkileg és fizikailag egyszerre élhetjük át az úton levés és a felfedezés rejtélyességét, de néha a pánik is meg-megjelenik, hogy mindeközben végérvényesen eltévedhetünk.

10. Kovács D. Dániel-Szputnyik Hajózási Társaság: A heilbronni Katica, 2015 (Jurányi Ház)

-

(Fotó: Dömölky Dániel)

Bodó Viktor társulata, a Szputnyik Hajózási Társaság hét évet élt meg, majd 2015-ben az egyre bizonytalanabbá váló finanszírozás miatt kényszerűen úgy döntöttek, hogy befejezik működésüket. Egyik legikonikusabb előadásuk a A heilbronni Katica, ami Kleist történelmi lovagjátékából készült. Az éberálom szerű képek a legminimalistább eszközökkel a legszebb és legmágikusabb szerelmi történetet mesélik el, amit az elmúlt sok-sok évben láthattunk színpadon. Olyannyira minimalista az előadás, hogy szinte egy szegényszínházi kiáltvánnyal is felér, aminek persze egy része bizonyosan rendezői koncepció is, de a fent említett pénzügyi nehézségek miatt nem is nagyon volt miből költekezni. A heilbronni Katica nagyon jó példája annak, hogy ha valójában nincs pénz arra, hogy létrehozzanak egy új produkciót, kreatív rendezői megoldásokkal, díszletet helyettesítő fényjátékkal, izgalmas szereposztással és erős színészi jelenléttel mégis olyan előadás születhet, amire sokáig fogunk még emlékezni.

+1. Fehér Balázs Benő: Tajtékos napok, 2014 (Ódry Színpad)

-

(Fotó: Dudás Ernő)

A lista végén pedig mindenképpen szerettünk volna megemlékezni az Ódry Színpadról, ahol egy bő fél évszázadon át léphettek először színpadra a mai magyar színházi élet fontos alakjai, azok is, akik az egyetemen tanultak és azok is, akik más utakon lettek a színházművészet jelentős szereplői. Itt indult el sok rendező, dramaturg és tervező pályája és ide járt sokáig a pesti színházszerető közönség délutánonként, esténként és késő éjszakánként vizsgaelőadásokat nézni. Az egyik legnagyobb sikerű előadással zárjuk válogatásunkat, Fehér Balázs Benő Tajtékos napokjával, ami több, mint öt évig futott az SZFE Padlásán. Ez egy egyetemi vizsgaelőadás esetében egészen páratlan, hiszen a diploma után a színészek különböző városokba és különböző színházakhoz szerződnek és szinte lehetetlenné válik, hogy újra és újra előadják ezeket a közös szerelemből született alkotásokat. A közönség rajongása viszont sokáig életben tartotta a kultuszregényből készült kultuszelőadást. Az előadás mesebeli világáról maga a színlap elmond mindent, amit tudnunk kell róla: “Colin beleszeret Chloéba. Chloé beleszeret Colinbe. Chloénak lótusz nő a tüdejében. Egér.”

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Az évtized színházi embere: Pintér Béla

Pintér Béla munkája hatásában és népszerűségében is kőszínházakkal vetekszik, a 2010-es évtizedben ért a csúcsra, bemutatjuk.

...
Nagy

Mundruczó Kornél: Megpróbálom fenntartani a saját függetlenségemet

...
Nagy

Az évtized legfontosabb magyar könyvei 1.

Az évtized legfontosabb magyar szépirodalmi megjelenéseit vesszük sorra a héten. Ötvenes listánkat közel harminc felkért szakértő, kiadóvezető, szerkesztő, kritikus, egyetemi tanár és újságíró segítségével állítottuk össze. 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Hírek

Bereményi Vadnai Bébijének látszólag egy nő a főszereplője, valójában a város [Budapesti nők]

...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.