Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

Edith Eva Eger memoárja egy megindító történet a holokauszt megéléséről és feldolgozásáról. Egy fiatal lány felnövését követjük végig háborún, kínzáson és szenvedésen keresztül, hogy a végén oda érkezzünk meg, hogy a megbocsátás mindannyiunk lehetősége, az élet megválasztható.  

Edith Eva Eger
A balerina
Open Books, 2024, 228.

Edith Eva Egert, a 97 éves, magyar származású pszichológust 2017-ben az egész világ megismerte, mikor megjelent A döntés című könyve. A koncentrációs tábor története nemcsak külföldön, de itthon is nagy sikert futott be, ahogyan a második, Az ajándék című írása is. A megjelenést követően mi is készítettünk interjút az íróval, sőt arról is írtunk, hogy színházi feldolgozás készül a könyvből.  Edith Eva Eger a magánéletben rengeteg embernek segített már, mint pszichológus, de köteteivel még több emberhez tudja eljuttatni, mit jelent szeretni, elfogadni és szembenézni a múlttal.

Az OpenBooks gondozásában megjelent A balerina is egy haláltábor történetét dolgozza fel, viszont most nagyobb hangsúlyt fektetve arra, hogy ne pszichológusként, hanem túlélőként, memoár formájában mesélje el nekünk a holokauszt alatt felnőtt lány küzdelmeit.  

Túlélés, újrakezdés, megbocsátás, ezek ennek a történetnek a hívószavai, amellyel az író arra szólít fel minket, nézzünk szembe a történelemmel,

ismerjük meg az életét, és lássuk, a felépülés és a boldogság választás kérdése.

Egy lány felnövéstörténete, egy nő megszületése a második világháború alatt, ahol a holokauszt minden nap újabb halált rejt magában.  

A történelem kezében

„Ha az egész életemet egyetlen pillanatba tudnám sűríteni, egyetlen állóképbe, ez volna: három nő várakozik sötét gyapjúkabátban, egymásba font karral egy csupasz udvaron. Kimerültek. A cipőjük is poros. Egy hosszú sorban állnak.”

Ezzel a képpel kezdődik Edith memoárja, három nő áll a sorban, csak egymásra számíthatnak, és nem tudják, hogy csak percek választják el őket attól, hogy örökre megváltozzon minden. A balerina egy nő története a holokausztról, hogy mit jelent korán elveszteni a gyerekkort, és koncentrációs táborban megtanulni az életet. 

A felnövést viszont nem szokványosan kell értenünk, az idő tábor előttre és utánra bomlik fel, az élet értelmét veszti, a holokauszt után semmi sem folytatódhat, úgy ahogyan egyszer volt.

Pontosan ez a kérdés áll az elbeszélés központjában. Megismerjük Edith háború előtti életét, szerelmét, szüleit, hogy elveszti a tandíját, hogy megjön az első menzesze, és látjuk a zsidótörvények hatását, a kirekesztést, a háborúra utaló jeleket. Aztán egyszer csak a családot elviszik, végigkövetjük Edith mindennapjait a táborban, csak hogy mire a szenvedések után eljutunk a felszabadulásig, már bennünk is van a kérdés: hogy milyen élet vár ezek után Edithre?

A test emlékezik

Az Érdekvédelmi terület című film zárójelenetében egy náci parancsnok, több haláltábor vezetője, halad le a minisztérium lépcsőjén, és az egyik fordulóban hirtelen elhányja magát. A náci tiszt kegyetlenségét saját teste sem bírja elviselni, kiveti magából, a film sejteti, hogy hamarosan meghal. A film ekkor egy éles vágással a jelenbe vált, és egy haláltábor múzeumát mutatja, emberek takarítanak, pakolnak, készülnek a nyitásra. A jelenetben a test és a történelem összeér, a holokauszt a racionalitáson kívülre esik, és már nem a tettek vagy ideák lesznek a fontosak, hanem a test története. A megszámlálhatatlan ember halála, a testek szisztematikus elpusztítása.

A holokauszt feldolgozható úgy is, mint a test elpusztítása. A balerina úgy meséli el a történetet, hogy a középpontba a testet helyezi. Egy serdülő lány testi tapasztalatai egy életre meghatározóak lehetnek, hiszen ekkor érzi először, mit jelent az intimitás, ekkor alakul ki a testképe, a ciklusa, és úgy általánosságban az alakja és az ehhez kapcsolódó identitása.

Ezt Edith történetén is végigkövetjük, látjuk milyen az első menstruációja, a nemi érése, és főleg azt, hogy táncosként a test számára több mint érzékelés, a táncban a test eszköz és megélés.

A történet ezt a koncepciót fordítja feje tetejére. Egy lány, aki éppen belenő testébe, bekerül egy táborba, ahol elveszti haját, ruháit, sőt még mindennapi mozgását és kinézetét is. Az egységesített, egyéniségtől megfosztott test tömeggé válik, közös szenvedéssé, és így Edith-nek amellett hogy kínozzák, dolgoztatják, verik még azzal is meg kell küzdenie, hogy mindent elvesznek tőle, egy senki lesz.

A test viszont a háború után sem épül újra, a test emlékezik. A testnek évek kellenek míg fel tud épülni, a gyomor nem fogad be ételt, az izmok nem mozognak. És talán valami már sosem lesz ugyanolyan. A nőben örökké ott fog élni az emlék, hogy egy katona látta először meztelenül. A test a szenvedés alapja, de a túlélésé is.

A menekülés próbái

Az egyetlen menekülést a test életben tartása jelenti. A fókuszált figyelem a mindennapi felkelésre, munkára, sorbanállásra, evésre, lefekvésre. A tudat megerőltetése, hogy a túlélés csak akkor lehetséges, ha a test túléli. A tábor embertelen körülményei ellenére a hit mégsem múlik el, Edithben végig ott él a remény, hogy ez mind kibírható, és a táborban jelenik meg a groteszk öröm, hogy a meggyötört test szép.

A kényszermunka közben többször is felmerül, hogy a lányok egymástól azt kérdezik: „szép vagyok?”, vagy esetleg olyan ruhát válogatnak maguknak, amiben szépnek érzik a testüket. Ennek talán legjobb példája, amikor egyik este „ciciszépségversenyt” tartanak egymás között, és a teljesen lesoványodott, beteg, sérült testekben is a szépet, a menekülést keresik.

A test kinézetén kívül a másik lehetőség a mozgás, kitörés a monoton munka alól, az elnyomott helyzetből, az eltűnésből. 

Táncolni a történet szerint azt jelenti: kezedbe venni a sorsod,

a zene ritmusára kecsesen és magabiztosan mozogni, megfegyelmezni a testet, kilépni a sorból, mert aki a zenére mozog az több már mint ember, mint test, az művészet, örök.  

Több ilyen kulcsjelenetet is látunk a könyvben: amikor Erikkel, a gyerekkori szerelmével táncol Edith, ez az intimitás, a szerelem megélése, majd látjuk ahogy Dr. Josef Mengele előtt kell táncolnia, itt már a túlélést jelenti a mozgás, végül pedig a történet vége felé a feldolgozást.

Szembe kell nézni a múlttal

A kötet elsődleges motivációja és célja a szembenézés. Azzal, hogy az ember végigmondja a saját történetét, azzal önazonossá is válik vele, és itt lép be a kérdés, hogyan választjuk meg saját szerepünket ebben a történetben. A kötet második felében, ahol már megtörtént a felszabadulása, Edith azt keresi, hogyan lehet megérteni a múltat, és mit jelent ott folytatni, ahol egyszer a háború megszakított mindent.

A felszabadulás viszont nem egyszerű, mentálisan és fizikálisan is hosszú időt jelent, és mindig ott van a lehetőség, hogy nem lehet.

„Csontvázak menetelése. A többségünk testileg annyira összeomlott, hogy járni se tud. […] 

A rabruhánk mocskos és foszlott, olyan rongyos és szakadozott, hogy alig takarja testünk. A bőrünk is alig takarja csontjainkat. […] Könyökök, térdek, bokák, arcok, ujjpercek és bordák állnak ki mindenütt, mint a kérdőjelek. Kik vagyunk most?”

Edith megismeri Bélát, aki új élettársa lesz a jövőben, hazaköltözik, nővéreivel él újra együtt, békében. Viszont a mindennapok nem ugyanolyanok, sok ismerősről, családtagról kiderül, hogy „nem jött vissza”, vagy már „nem lakik itt”. Erikről is kiderül, hogy ennyi év után hiába vár rá Edith. Tehát nem marad más választása, vissza kell térnie oda, ahova a teste húzza.

A kötet lezárása egyben visszatérés Auschwitzba. Edith a lerombolt épületek között keresi azt a kisgyereket, aki egyszer, sok évvel ezelőtt, átsétált az „Arbeit macht frei” felirat alatt, és örökre megváltozott. Az idős nő és a fiatal lány áll egymással szemben, akár a saját anyja is lehetne, és nem gondolkozik, felmenti a kislányt. Minden úgy történt, ahogy történnie kellett, és ahogy teste újra azon a helyen van, ahol minden történt, képes elengedni, és szabaddá válni.

Az emlékezés, amint felfedi önmagát

A könyv nem tagadhatná le, hogy egy pszichológus írta. Más holokauszt elbeszélésekben is a fókusz mindig a megértésen és a feldolgozáson van, említhetem Charlotte Delbo Auschwitz és utána vagy W. G. Sebald Austerlitz című köteteit. Hogy miért történt ez, miért ezekkel az emberekkel, és miért így. Viszont A balerina sokszor túlmagyaráz, ahol más elbeszélés hagyja, hogy a képeket megfejtse az olvasó, ott ez a szöveg egyetlen értelmezésre szűkíti a jeleneteit, vagy éppen figyelmen kívül hagyja, hogy a karakterei nem fekete-fehérek.

Erre példaként az egyik kulcsjelenetet említem. Egy kiskorú lányt kiválasztanak a táborban, hogy a náci vezetőt szórakoztassa, vagyis Edith táncol Mengele előtt. A jelenetet, ha nem egy memoárban olvasnám, el se hinném, annyira extrém. Itt sok minden eszünkbe juthat, mire gondol ilyenkor az a kiszolgáltatott ember, akit éppen egy tömeggyilkos kényszerít arra, hogy megalázkodjon előtte. Aki nem mellesleg a történet szerint nemrég ölte meg a lány anyját.

Viszont a düh, zavarodottság, és félelem helyett Edith elbeszélésben az imádság jelenik meg:

„Én az elmémben szabad vagyok, ő viszont soha nem lesz az. Mindig együtt kell majd élnie azzal, amit tett. Sokkal inkább fogoly mint én. 

Miközben egy elegáns spárgával a koreográfia végére érek, imádkozni kezdek, de nem magamért. Hanem érte.”

A kötet a múltat idézi fel, de kérdés: nekünk olvasóknak az igazat mondja, vagy az értelmezést? Ugyanis többször érezzük a történet közben, hogy nem egy elbeszélést olvasunk, hanem példákat, már előre feldolgozott, sorrendbe állított, és letisztázott példákat arról, hogyan lehet ezt a történetet a legjobban elmesélni. Nincsenek kérdések, sem árnyalat, megoldások és válaszok vannak, ami egy ilyen történet esetében érthető, viszont az olvasás közben bennem végig ott dolgozott, hogy vajon ez ennyire egyértelmű vagy valamit elhallgatnak előlem? És én az utóbbira hajlok.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Edith Eva Eger: Senkinek sincs hatalma felettünk, csak önmagunknak

Lehet, hogy nem szeretjük a vírushelyzetet és kényelmetlennek érezzük, de ez csak ideiglenes és túl fogjuk élni – Edith Eva Eger szerint az utóbbit kell tudatosítanunk magunkban, hogy átvészeljük a mostani időket. A döntés és Az ajándék című bestsellerek írója tegnap a Hősök Tere Karantén Szalon vendége volt.

...

Edith Eva Eger: Magamat is és a magyarokat is általában nagyon jó túlélőnek tartom

Ősszel jelenik meg Edith Eva Eger új könyve, Az ajándék - 12 életmentő lecke a Libri Kiadónál. Az itthon is sikeres A döntés című könyve után valami praktikusabbal állt elő.

...

Színházi adaptáció készül Edith Eva Eger A döntéséből

Csányi Sándor és Tenki Réka első közös színházi előadása április 29-én debütál a MOM Kulturális Központban.

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Annie Ernaux szembenéz a szégyennel, ami a Nobel-díjig juttatta

1952-ben gyökeresen megváltozott Annie Ernaux élete, amikor az apja rátámadott az anyjára. A szégyen ennek állít emléket.

...

Fehér Renátó: Van szeretet, szolidaritás és menedék a mindenkori agresszió idején is

Fehér Renátó alkotói kisesszéjét közöljük.

...

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

Rendhagyó podcastadás. 

Olvass!
...

A gyötrő emlékek elől egy gondtalan szigetvilág sem nyújthat menedéket – Olvass bele Barnás Ferenc regényébe!

Te képes lennél magad mögött tudni a múltat, ha elutaznál Magyarországról? Olvass bele Barnás Ferenc kötetébe.

...

Ezt a cozy fantasy-t imádja a BookTok-közösség: Olvass bele Sarah Beth Durst regényébe!

Mutatunk egy részletet egy BookTok-kedvencből.

...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!

Hírek
...

Könyvet ír a tiktokker, aki azt állítja, hogy 30 éves korában tanult meg olvasni

...

Gisele Pelicot ügye miatt módosítják a nemi erőszakról szóló törvényt Franciaországban

...

Salman Rushdie új könyvében arról ír, hogy cserben hagyták a szavak

...

Tompa Andrea: Egyik országból a másikba küldenek, onnan pedig vissza

...

Mit gondolhatott valójában Bob Dylan, amikor irodalmi Nobel-díjat kapott?

...

Bridget Jones halhatatlanná válik: szobrot kap Londonban