A horogkereszt árnyékában végnapjait éli a felszabadult, frivol Berlin

A horogkereszt árnyékában végnapjait éli a felszabadult, frivol Berlin

A német Volker Kutscher könyvsorozata nemcsak egy antihős detektív sorsát követi nyomon, de a háttérben megvillantja a weimari köztársaság bukásának és a náci Németország felemelkedésének mindennapjait is. A könyveket a Babilon Berlin című filmsorozat dolgozza fel. Magyarul most jelent meg az ötödik kötet, amelynek középpontjában egy sorozatgyilkosság és a nácik térnyerése áll. Enyhén spoileresen folytatjuk.

Ruff Orsolya | 2022. július 07. |
volker Kutscher
Elestek márciusban
Ford.: Csősz Róbert, General Press, 2022, 600 oldal
-

A Babilon Berlint a premier idején minden idők legdrágább német sorozataként hirdették, és nem is lehetett rá panasz, a színészi alakítások, a dramaturgia, a díszletek, a jelmezek, a képek, minden a helyén volt (enyhe szívfájdalom, hogy talán valami ilyesmi lehetett volna a Budapest noir is, ha annak idején nem esik kútba az HBO-féle adaptáció). A sorozat Volker Kutscher regényeit dolgozza fel, amelyek a húszas-harmincas évek Berlinjében követik végig a kölni detektív, Gereon Rath nyomozását és egyéni pokolra szállását. Németországban idén októberben jelenik meg a kilencedik kötet, a negyedik évad premierjét pedig (amely a Goldstein című könyvet dolgozza fel) 2022-re tervezik. A sorozatkészítők korábban azt mondták, hogy 1933-ig követik majd az eseményeket, azon az időszakon túl már nem kívánnak továbblépni: „Ha egy sorozatot Babilon Berlinnek hívnak, akkor az egy rendkívüli városról szól, rendkívüli időkben. És ez a rendkívüli korszak, a Babilon-időszak, egy szabad és felszabadult kor, 1933-ban véget ért”.

Magyarul nemrég jelent meg a könyvsorozat ötödik része, az Elestek márciusban, ami viszont már pont ebben az időszakban játszódik. Rath egy hajléktalan veterán halála miatt nyomoz, ami rutinfeladatnak tűnik; ebben az ügyben a gyilkosságiak amúgy sem törik magukat különösebben, főleg, mivel az új náci kapitány irányítása alatt egy csomó detektívet átirányítanak, és ráállítják őket a kommunistákra. A hullák száma ugyanakkor egyre szaporodik, és az is kiderül, hogy kapcsolat van az áldozatok között – az első világháború idején egy egységben harcoltak a franciák ellen. A szóban forgó időszakról egy Achim von Roddeck nevű hadnagy írt regényt (ennek a címe valójában az Elestek márciusban): ebben leleplezni vél egy zsidó származású századost, aki gyerekeket lőtt le, eldugott egy rakás aranyat, a háború végén pedig állítólag felrobbant és halottnak nyilvánították. Az egykori katonából lett regényíró viszont azt sejteti, hogy Engel százados visszatért, és bosszút áll a régi bajtársakon, így egykettőre rendőri védelmet sürget magának. Az állítólagos fenyegetés miatt persze óriási érdeklődés övezi a könyv megjelenését, és Roddecknek is gyorsan emelkedik a csillaga, a náciknak ugyanis kapóra jön az ellen-Remarque – utóbbi könyveit, sok más nem kívánatos íróéval együtt, pedig hamarosan máglyán égetik el.

A weimari köztársaság végnapjai ezek,

a baljós jelek egyre szaporodnak, de a társadalom egy része még mindig nem érzi, hogy éppen szétesőben van az addig jól ismert világuk. Köztük van Gereon Rath is, aki azt hiszi, hogy a nácik hőzöngésének hamarosan vége, és a közeledő választásokon majd visszaleng a politikai inga: „A nácik már úgyis leszálló ágban voltak, csak egy kicsit türelemmel kell lenni, és a bolondokházából, amellyé Németország az utóbbi két-három évben vált, többé-kevésbé ismét normális hely lesz majd”. A Reichstag felgyújtása viszont jó alkalmat ad a náciknak a mozgósításra és a leszámolásra, és az SA börtönei gyorsan megtelnek. Kutscher könyve, amellett, hogy fordulatos, és szépen építkezik és vezet végig a nyomozáson, elég részletes történelmi tablót fest a demokratikus végnapokról is. Ami persze azzal is jár, hogy átalakul, majd eltűnik a dekadens, frivol, a szabadságát megélő Berlin.

De nemcsak az éjszakai és művészi élet lesz más. A hivatalokban például egyre többen vállalják fel náci szimpátiájukat, az opportunisták számára új utak nyílnak („De valójában csak egyszerű átlagemberek voltak, akik még gyorsan fel akartak ugrani a megfelelő vonatra, mielőtt az felgyorsulna”), a zsidó származású vezetőket eltávolítják, a zsidó tulajdonban lévő üzletek ellen bojkottot hirdetnek. Rath ugyanakkor még mindig nem hiszi, hogy a nácik meg tudják szilárdítani a hatalmukat („A nácik már megint a szájukat tépik”), ellentétben menyasszonyával, az ugyancsak a rendőrségen dolgozó Charlyvel, aki

a legrosszabbra készül.

Az ötödik kötetben Kutscher nagy teret szentel kettőjük kapcsolatának is, ami egy krimihez képest talán túl nagy súlyt is kap időnként, de a karaktereket mindenképp építi. A történelmi noirok közül még mindig ez az egyik legjobb sorozat, a történelmi háttér és a krimiszál is nagyon rendben van, még ha az ötödik rész helyenként kicsit túlírtnak is tűnik. A filmsorozat apró részletekben eltér a könyvektől, és a nagy eldöntendő kérdésre (melyik legyen előbb: a könyv elolvasása vagy a sorozat megnézése?), elég egyértelműen a könyv áll az első helyen, viszont a Babilon Berlin annyira pazar kiállítású, hogy kár lenne lemondani róla.

Volker Kutscher
A hatvanéves Kutscher német irodalmat, filozófiát és történelmet tanult, majd napilapok szerkesztőjeként dolgozott. 1996-ban publikálta első krimijét, a Gereon Rath-sorozat első része pedig 2007-ben jelent meg Németországban. A széria megalkotásánál nagy hatással volt rá a Maffiózók-sorozat, és két mozifilm, amelyeket gyors egymásutánban látott még 2002-ben: A kárhozat útja című film Sam Mendestől, és a Fritz Lang rendezte M – Egy város keresi a gyilkost című 1931-es klasszikus.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A Babilon Berlin még úgyis izgalmas, ha kivonjuk belőle Berlint

Magyarul már a negyedik részénél jár a német Volker Kutscher krimisorozata, amelyet legtöbben talán a Babilon Berlin című sorozat miatt ismernek. A Halál a mulatóban annyiban más az eddigiekhez képest, hogy Kutscher az egész krimiképletből kivonta az egyik legizgalmasabb összetevőt, magát a bűnös várost, Berlint. Szerencsére a sztori még így is nagyon jól működik.

...

A Babilon Berlin bűnnel és piszkos alkukkal teli világában semmi sem csak fekete vagy fehér

...

Kondor Vilmos csalódott interjút adott a Budapest noirról

Kiemeltek
...

Az LMP-s Ungár Péter versben mondja el, mi a baj a világgal - Olvass bele!

Politikusnak lenni nem egyszerű, főleg akkor, ha utána rögtön költőnek áll az ember. Ungár Péter az LMP társelnöke nemrég versekbe foglalta azt, hogyan látja a világot. Olvass bele!

...

A Föld napja: 7+1 könyvújdonság, amivel visszatalálhatunk a természethez és az egyszerűbb élethez

A bolygónk csodálatos hely: ha egy kicsit túllátnánk a saját kis valóságunkon, észrevehetnénk, milyen intelligens növényekkel és állatokkal vagyunk körülvéve. 

...

Önmagunkba zárva élni nem azt jelenti, hogy magányosak vagyunk

A mai világban már nem arról beszélünk, hogy hogyan tudunk egymással kapcsolódni, hanem hogy egyáltalán tudunk-e. Szaniszló Judit A másik ember című kötete a hét könyve.

Hírek
...

Vezess egy skót könyvesboltot a nyaralásod alatt!

...

Vért könnyezik Wednesday a sorozat új előzetesében

...

Kisvonatok szállítják a könyveket a New York-i Közkönyvtár olvasóinak

...

Taylor Swift és Diana hercegnő inspirálta Emily Henry új könyvét

...

200-szor hallgatta végig A nagy Gatsbyt, már aludni sem tud nélküle

...

Nicholas Sparks és M. Night Shyamalan közös regényen dolgozik

Polc

Hány generációra hat egy trauma? - A Long Island-i kompromisszum

...

A pokol nem egy fekete vizű tó alján, hanem az emberi lélek legmélyén rejtőzik

...

Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

...

Életközépi válság thriller elemekkel: hogyan is lehetne „normális” az, aki elől elhallgatták a múltat? 

...