Az ukránokat megölhetik, de nem kényszeríthetik arra, hogy olyat írjanak le, amit nem akarnak

Az ukránokat megölhetik, de nem kényszeríthetik arra, hogy olyat írjanak le, amit nem akarnak

Mit érthet meg az olvasó az ember kiszolgáltatottságából egy olyan naplóból, ami a háború kitörésével párhuzamosan születik? Az ukrajnai író nézőpontja hogyan működik az orosz agresszor elbeszélésével szemben? Szergej Geraszimov Harkivban született 1964-ben, itt tanult és él a mai napig, feleségével, lányukkal, annak barátjával, öt macskával és egy hörcsöggel, oroszul beszél. A háború első napján kezdte írni naplóját, ami rekordsebességgel jelent meg a nemzetközi könyvpiacon, így Magyarországon is a Helikon Kiadónál Bartók Imre fordításában. Ez a hét könyve.

Valuska László | 2022. július 18. |
Szergej Geraszimov
Harkivi napló
Fordította: Bartók Imre, Helikon Kiadó, 2022, 270 oldal

A Harkivi napló a háború élő közvetítése egy lakásból, vagyis egy olyan nézőpontból, ami személyes, közeli, sebezhető és megrendítő. Geraszimov vállalása nem lehet más, mint az események leírása, ami nélkülözi az újraírást és a hosszabb távot, vagyis az irodalmi munkát. “Nem a trauma volt az oka annak, hogy naplót kezdtem írni, hanem a szorongás, ami a nagyfokú meglepetéssel és hitetlenséggel keveredett, mert errefelé senki nem gondolta, hogy ez megtörténhet. Az irrealitás nyomasztó érzése lett úrrá rajtunk, ami még mindig nem múlt el teljesen. Még mindig, mikor ránézek valami különösen borzalmas dologra, például egy valamikori lakóépület nyolcadik emeletéről lelógó betonlapra, egy fa legfelső ágain lógó virágos függönyre, egy véres csizmára a törmelékkupacon, úgy érzem, csak rosszat álmodom.

Ezek a dolgok nem történhetnek meg a huszonegyedik században.

Ezt az érzést próbáltam feldolgozni, de ez eleve feldolgozhatatlan” - válaszolta Geraszimov a Libri kiadói csoport hivatalos blogjának, a Nyugati térnek.

“Ez a könyv szokatlan gyorsasággal született. Nem véletlenül, hiszen gyorsan kell írnod, ha éppen bombákat szórnak rád, és repeszdarabok szálldosnak a fejed körül. Még akkor is, ha egy-két órára abbamarad a bombázás és a lövöldözés, gyorsnak kell lenned, ha le akarod írni mindazokat a tapasztalatokat, tényeket és részleteket, amelyek máskülönben örökre elillannának” - írja Geraszimov a könyve előszavában, majd később így folytatja: “A sietős írásnak egyaránt vannak előnyei és hátrányai. A legnagyobb előny, hogy az ember ilyenkor hajlamosabb jóval őszintébb lenni, mert egyszerűen nincs rá ideje, hogy elmismásolja a dolgokat. Ehhez ugyanis idő kell. Minden hazugság egy újabb emelet, amelyet a látott és érzett dolgok talapzatára építünk. A hátránya ugyanakkor, hogy az ember olykor nem látja a fától az erdőt, vagyis nem veszi észre a nagyobb összefüggéseket.”

A könyv nem akar más lenni, mint amit a cím sugall, leírása annak, ahogy a saját és környezeted élete egyik napról a másikra radikálisan megváltozik: a pusztítás, a halál története, amelyben az elbeszélő is alárendelt, tehetetlen áldozattá válik.

A napló egyszerre nyújt betekintést az ott élők lehetetlen életébe, reflektál a politikai és társadalmi helyzetre, valamint játékba hozza az emlékezetet. A valós idejű elbeszélés teszi megrázóvá és kikerülhetetlenné a könyvet. Az Ukrajnával foglalkozó antropológus, a St. Andrews-i Egyetem kutatója, a 2014 óta az országban dolgozó Vonnák Diána a vele készített interjúnkban azt hangsúlyozta, hogy Ukrajnát ne az orosz agresszor nézőpontjából, hanem saját jogán értsük meg. Geraszimov naplója ebben segít.

Vonnák Diána: Ukrajnát ne az orosz agresszor nézőpontjából, hanem saját jogán értsük meg
Vonnák Diána: Ukrajnát ne az orosz agresszor nézőpontjából, hanem saját jogán értsük meg

Ukrajna történetét szovjet és orosz nézőpontból ismerjük, vagyis az agresszoréból. 2014 óta fontos változások történtek Ukrajnában, amit három hete megtámadott Vlagyimir Putyin orosz elnök. Az Ukrajna-szakértőt kérdeztük.

Tovább olvasok

Február végén, a háború első napjaiban azt vettem észre, hogy az alapvetően rövid, vicces kihívások, szívatások és éneklések által népszerűvé vált TikTokon megjelent a háború. Az egyik felhasználó a hatodik emeleti lakása ablakán kamerázott ki: az utcán pár ember futólépésben, behúzott nyakkal közlekedett, miközben a távolból rakéták süvítését és becsapódását lehetett hallani. Az ő hatodik emeleti nézőpontja az én hatodik emeleti nézőpontom volt.

Sokféle könyvet olvastam már háborúkról, de azok időben mindig távol estek: az események, a beszámolók vagy egyszerűen az olvasás időpontja. A kilencvenes évek elején az Öbölháborút már az esti híradókban követtük, a délszláv háború repülőit mi is hallottuk, illetve ismerősök is meséltek a vajdasági helyzetről, majd a nyaralásaink során később első kézből láthattuk a pusztítást. Az Arab tavasz esetében már kiemelten fontos volt a közösségi média, azon belül is a Twitter. 

Geraszimov azt csinálja, amit a közösségi média világában egy író tehet: a lehető leggyorsabban közvetít az eseményekről, felelősen és pontosan. 

Pár hete meglátták a kezemben a Harkivi naplót, és az a cinikus reakció érkezett, hogy gyorsan le akarnak húzni minden bőrt a háborúról, mintha a háborút is monetizálni lehetne, ahogy az Instagramon egy influenszer teszi az életével. A tét ennél sokkal nagyobb: nemcsak az író saját élete, hanem egy nemzeté. A kegyetlenség és a pusztítás felfoghatatlan, mindenki a saját eszközeivel vívja a háborút, Geraszimov azzal, hogy Ukrajna története az ő nézőpontjából legyen látható.  

Az itt és most megértése nyilvánvalóan rendkívül fontos egy ilyen helyzetben, de ezt a feladatot a világ különböző médiumai elvégzik, viszont épp ezért a szemtanú elbeszélése számomra különösen értékes. Február 24-e óta nemcsak a magyar, hanem a világ összes közéleti újságja percről-percre tudósít az eseményekről videobeszámolókkal, helyszíni riportokkal. A háború része, hogy az oroszok és az ukránok is uralni akarják a nagy narratív keretet, amely a rengeteg katonai és civil áldozattal járó eseménysorozatot meghatározzák. A médiát alapvetően politikai és katonai megszólalások uralják, az Ukrajnában élő civil lakosság hangja alig hallatszik. 

A nagy narratív keret maga is fikció abban az értelemben, hogy elbeszélői nézőpontok versenyeznek egymással, amelyek a mai mediatizált térben maguk is fikcionalizáltak. Az agresszor oroszok kiépített dezinformációs hálózattal, amely egyébként a magyar állami médiában is kritikátlanul megjelenik. Aki a nagy történetet uralja, az mindent vihet - ez látszik kívülről, és ezért például a deep fake Klicskótól a kamu fotós beszámolókon át mindennel találkozhattunk már a háború kitörése óta. A történeteket a politikai közösségek kisajátítják vagy átalakítják, hogy saját elbeszélésük részét képezzék, és ez Magyarországon sincsen máshogy. 

Szergek Geraszimov könyvére ezért is van szükség: hiteles szemtanúként mutatja be a háború első két hónapjának történetét egy tök átlagos társasház egyik lakásából. Talán empátiát is tanulhatunk.

Geraszimov nem gyűlölni akarja az oroszokat, a két nép közötti kapcsolat nyelvileg és kulturálisan is természetes neki. A háború első heteiben rokonaim barátai közül nemcsak Budapestre menekültek, hanem volt olyan, aki családjával Ukrajnából Moszkvába kellett meneküljön az orosz hadsereg elől. Ennyire összetett a probléma. A szerző nem volt rajongója Zelenszkij elnöknek, viszont láttatja, hogyan vált államférfivá, de megmutatja azt is, hogy nem megkérdőjelezhetetlen: a napló végére nyilvánvaló lesz az író számára, hogy a kormánya pontosan tudta, mikor és hol támadnak az oroszok, de mivel nem akartak pánikot kelteni, nem adtak erről hírt, és emiatt sok civil áldozat hunyt el. 

Ukrajna lerohanásának egyik első irodalmi lenyomata a Harkivi napló

Harkiv ostromáról számol be Szergej Geraszimov író könyve, a Harkivi napló, amely a Könyvhétre magyarul is megjelenik Bartók Imre fordításában.

Tovább olvasok

A könyv nem válik oroszellenes pamfletté, de Geraszimov a két nép közötti különbségekről is beszél, amit persze a helyzethez illő reflexiókkal kell kezelnünk. Szerinte az oroszok olyanok, hogy ha eléjük tesznek egy vonalas papírt, akkor bármit leírnak, amit diktálnak nekik, míg az ukránok rögtön más felületre kezdenek írni, majd ha ezért megbüntetik őket, széttépik a lapot. Nem véletlen, mondja, hogy az elmúlt harminc évben mindhárom ukrán forradalmat az előzte meg, hogy valaki rájuk akarta erőltetni a maga vonalazatt papírját. “Megölhetnek bennünket, de senki sem kényszeríthet rá, hogy olyasmit írjunk le, amit nem akarunk”.

A Harkivi napló segít megérteni azt, hogy nem elsősorban a nagy történetek a meghatározóak a háborúban, hanem az egészen aprók vagy hétköznapiak. Például az, hogy a szerző megakadályozza annak a két rózsabokornak az elpusztítását, amit az anyja úgy szeretett. És a szabadsága miatt teheti meg ezt. 

Az Ukrajnában élők hazájukért, az otthonaikért, a hétköznapjaikért harcolnak: innen talán megérthető, hogy miért támogatja a világ fegyverekkel a harcaikat.

Valaki a lakásában fallabdázik, más minden nap sorban áll, egy férfi a kilencedikről kötélen ereszkedik le a nyolcadik emeleten lévő lakásába, Geraszimov ír. A napló arra is választ ad, hogy a béke jobb a jelenlegi helyzetnél, de az is érthetővé válik, hogy minden nemzet szuverenitása kiemelten fontos, és nem lehet különböző indokok következtében megtámadni más országokat.

A háború a saját emlékezethez való viszonyt is újraírja, ahogy megsemmisülnek épületek, sportpályák vagy középületek. Geraszimov tekintetén keresztül azt is érzékelhetjük, ahogy elpusztul az épített környezet, és helyét a rom és a hullák veszik át. Mindez borzasztó hidegben történik, amivel önmagában nehéz egy ilyen helyzetben megküzdeni, kabátokban alszanak, matracokkal fedik be az ablakokat, hősugárzókat működtetnek. Valaki a lakásában, valaki a pincékben vagy az óvóhelyeken igyekszik túlélni a rakétatámadásokat. 

A Harkivi napló nem gondolkodik a napló műfaján, nem akar paradigmát váltani, nem játszik a nézőponttal, hanem azt adja, amit a cím is vállal: dokumentálja egy szemtanú életét. Ha valaki nem követte a háború napi történéseit, akkor ezzel elkezdheti. Ha valaki napi szinten követte, az a térképek, halálozási és katonai adatok után eggyel közelebb engedheti magához a háború nézőpontját, hogy ne csak értse, hanem érezze is, minek vannak kitéve az Ukrajnában élő civilek. Geraszimov könyve a mostnak készült, nem az örökkévalónak, és ez kivételesen előnyére válik a kész műnek.

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Ukrajnában betiltják az orosz könyveket

Az ukrán parlament vasárnap megszavazott két törvényt, amelyek Ukrajna területén szigorúan korlátozzák az orosz könyveket és zenéket.

...
Hírek

Ukrajna lerohanásának egyik első irodalmi lenyomata a Harkivi napló

Harkiv ostromáról számol be Szergej Geraszimov író könyve, a Harkivi napló, amely a Könyvhétre magyarul is megjelenik Bartók Imre fordításában.

...
Nagy

Vonnák Diána: Ukrajnát ne az orosz agresszor nézőpontjából, hanem saját jogán értsük meg

Ukrajna történetét szovjet és orosz nézőpontból ismerjük, vagyis az agresszoréból. 2014 óta fontos változások történtek Ukrajnában, amit három hete megtámadott Vlagyimir Putyin orosz elnök. Az Ukrajna-szakértőt kérdeztük.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Daróczi Ágnes: A roma fiatalok oktatása nem Magyarország legelemibb érdeke?

Milyen volt elsőnek lenni? Ki és hogyan képviseli a romákat? Mi történik a romani nyelvvel? Életút-kötete kapcsán többek között ezekről is beszélgettünk Daróczi Ágnessel, a roma mozgalmak egyik úttörő alakjával.

...
Kritika

A Bálnahullás letehetetlen thriller arról, mi van, ha véletlenül lenyel egy ámbráscet

Daniel Kraus Bálnahullás című thrillerében az óceán és egy ámbráscet gyomrának hátborzongató mélyén egy kamaszfiú küzd az életben maradásért, miközben végiggondolja apjához fűződő kapcsolatát is. Lélegzetelállítóan izgalmas könyv, melyben nemcsak az óceán, de a lélek mélységei is feltárulnak.

...
Podcast

Anyaság, apaság, az érzések kavalkádja – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

Ezt senki nem mondta! című podcastunk hatodik adásában Szabó T. Anna és Dragomán György voltak a vendégek, a beszélgetésükhöz pedig könyvajánló is tartozik Ott Anna válogatásában.

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

...
Nagy

Borbély András: Rafi Lajos verse lyukat üt a világon [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Borbély András költő, szerkesztő Rafi Lajos egyik versét választotta.

...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

Hírek
...
Hírek

Bödőcs szipogó kérvényezője sosem nyúlt le uniós forrásokat

...
Gyerekirodalom

6 könyv, ami a holokauszt témáját dolgozza fel gyerekeknek

...
Hírek

Rekordot döntöttek a magyar olvasók

...
Hírek

Bartis Attila és Tóth Krisztina is versenyben van az EBRD Irodalmi Díjáért

...
Hírek

Ledöntötték Radnóti Miklós mellszobrát Győrben

...
Hírek

Meghalt András Ferenc, a hazai krimit új alapokra helyező rendező

...
Szórakozás

8 könyv, amiről azt hitték, soha nem lehet filmre vinni

...
Szórakozás

A sógun alkotója elárulta, mi sokkolta őt az eredeti regényben

...
Szórakozás

Buli a Budapest Parkban, drMáriás, PesText és még Van Gogh is [PROGRAMAJÁNLÓ]

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Viszály: kinek fáj jobban az árulás, Capoténak vagy a Hattyúknak?

Fényűzés, intrika, hűtlenség, egy megtörtént botrány, sztárszínészek –  a Viszály: Capote és a Hattyúk című sorozatban minden adott a sikerhez. Megnéztük.

...
Szórakozás

Ezeket az új adaptációkat nézd májusban a Disney+-on!

A Disney+ április végi és májusi premierjei között négy könyvadaptációt is találsz. 

...
Nagy

6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Huszonöt évvel azután, hogy Matt Damon, Jude Law és Gwyneth Paltrow főszereplésével filmre vitték Patricia Highsmith thrillerét, Mr. Ripley ismét hódít, ezúttal fekete-fehérben. Összegyűjtöttünk hat érdekességet a vadonatúj Netflix-sorozatról.