Hány generációra hat egy trauma? - A Long Island-i kompromisszum

Hány generációra hat egy trauma? - A Long Island-i kompromisszum

Transzgenerációs traumák, true crime, a szupergazdagok kiüresedett élete és a zsidó identitás – Taffy Brodesser-Akner második könyvében, a Long Island-i kompromisszumban a kortárs kulturális közegben pörgő minden témát érint. Egy gazdag amerikai család három generációját követhetjük nyomon, amint megszerzik vagy elveszítik vagyonukat. Miért éppen ő? Miért éppen mi? A Fleishman bajban van szerzőjének új könyvében minden felfűzhető erre a kérdésre.

Borbély Zsuzsa | 2025. április 14. |

A Long Island-i kompromisszum alapötletét Jack Teich 1974-es elrablása adta. A milliomost fegyveresek támadták meg és rabolták el a saját kocsifeljáróján. 750 ezer dollár váltságdíj fejében engedték el 7 nap után. A fogság alatt antiszemita és a gazdagokat becsmérlő szidalmakat vágtak a fejéhez, miközben azzal fenyegették, hogy kifosztják a házát. A Long Island-i kompromisszumban szereplőkhöz hasonlóan a valóságban is csak egy elkövetőt sikerült elfogni és elítélni a feltételezett négy helyett. Teich 2020-ban könyvben is megírta a történetét  és a traumát.

Taffy Brodesser-Akner
A Long Island-i kompromisszum
21. Század Kiadó, 2025, 464 oldal, Fordító: Kepes János

Taffy Brodesser-Akner ismerte a családot, sőt, a közelükben lakott, az alakokat azonban nem róluk mintázta. A gesztussal részben kapcsolódik a valódi bűncselekményeket feldolgozó dokumentumfilmek és fikciós sorozatok áramlatához, amik lényegében mind arra keresik a választ, miért éppen azzal történt a bűncselekmény, akivel? Miben volt ő más?

Miközben lényegében ugyanarról beszél, mint az Utódlás vagy a Fehér Lótusz sorozatok: a gazdagok eseménytelenül fullasztó és különféle okokból kibírhatatlan életéről.

És arról, miben mások ezek az emberek. Mi indokolja, hogy luxusban élnek? 

Szegény gazdagok

Fletcherék a Long Island-i Middle Rock uralkodócsaládja. Gyáruk biztosítja a környék megélhetését és teszi lehetővé, hogy ők hatalmas birtokokon álló házakban éljenek. Miközben családja bent reggelizik az egyik ilyen elől, a saját felhajtójukról rabolják el 1980-ban, egy márciusi reggelen az alapító fiát, az aktuális igazgatót, Carl Fletchert.

Egy hét elteltével a 250 ezer dollárnyi váltságdíjat terhes felesége kézbesíti, karján a kisebbik fiukkal, aminek eredményeként az összevert családfőt, Carlt kiteszik egy benzinkúton.

Az elkövetők és a pénz nagyobbik része soha nem kerül meg, annak ellenére, hogy kiderül, a férfit a saját gyára alagsorában tartották fogva.

Carl, felesége és két kisfiuk látszólag jelentősebb fennakadás nélkül élik tovább az életüket. Eltekintve attól, hogy a családot irányító nagymama magához költöztette őket. Gondosan ügyelnek, hogy soha senki ne beszéljen az ügyről a gyerekek előtt. A negyven éven át fenntartott látszat a nagymama halálával együtt, úgy tűnik, a fejükre omlik, és maga alá temeti a dinasztiát.

Sorozatgyártás

Az eredetileg a New York Times újságírójaként dolgozó Taffy Brodesser-Akner specialitásai a nagylélegzetvételű portrécikkek.

Britney Spears, Nicki Minaj vagy Gwyneth Paltrow is interjúalanya volt. Utóbbihoz gyakorlatilag beköltözött egy időre.

Talán az itt szerzett tapasztalatainak köszönhetően képes valamennyi szereplő perspektíváját bemutatni – mintegy melléktermékeként pedig pontosan ismeri a gazdagok világát.

Első regénye, a Fleishman bajban van rögtön szakmai- és közönségsiker lett, olyannyira, hogy a 2019-ben megjelent könyvet ő maga adaptálhatta sorozattá 2022-ben, Jesse Eisenberg és Claire Danes alakítják a válófélben lévő házaspárt. Az új könyv megfilmesítési jogait az Apple+ vásárolta meg.

Az új történeten már korábban elkezdett dolgozni, mint a Fleishman bajban van-on. „A vagyon és a kiváltságok helyzetével kapcsolatos érzéseimet akartam tisztázni” - mondta el egy interjúban. A vagyon itt a régimódi felfogás szerinti sérthetetlenséget is jelenti. Az, hogy általa megvásárolható a lelki nyugalom, kiválthatóak a borzalmak. Az a kérdés foglalkoztatta, hogy jobban járt, hogy nem vagyonos családban nőtt fel és magának kellett megtalálnia a boldogulás útját? Vagy könnyebb lett volna az élete, ha nem kell aggódnia a pénz miatt?

Fleishman bajban van, de Fletcheréknél is nagy a gáz

„Nem veled történt, csak a testeddel!”– mantrázza Carlnak az anyja az elrablása után, de ez a varázsige sem számolja fel a megtörténteket.

Minden szőnyeg alá söprés és kezdeti bizakodás ellenére Fletcherék négy évtizeddel később a traumareakciók egész tárházát vonultatják fel. 

Carl és felesége, Ruth, az akkoriban még kevéssé ismert, poszttraumás stressz szindróma hatásait nyögik. A férfi az elrablását követően többé nem él teljesértékű életet, anyja és felesége gondoskodása alatt tölti az éveket depressziós és mániás periódusok között. Felesége őt választja a gyerekei, Nathan, Beamer és Jenny helyett: minden figyelmét, energiáját és szeretetét felé fordítja.  

A nagyobbik fiuk, Nathan életét – felnőve a családjáét is – a félelem, a rettegés és a szorongás határozza meg. Még jogászként sem tudja kivívni nagyanyja elismerését. 

Tökéletes ellentéte a középszerű akciófilmek forgatókönyvét jegyző öccse, Beamer, aki elkísérte anyját a váltságdíj átadására. Beamer az önpusztításért mindent megtesz, ötletszerűen szedi és keveri a gyógyszereket, drogokat és a szex legváltozatosabb és legdurvább fajtáit próbálja ki. 

A fenti leírás mintha ellentétes lenne a kifelé mutatott képpel: Beamer protestáns, szőke feleségével és gyerekeivel próbál a lehető legtávolabb kerülni a gyerekkorában látott családképtől. Végtelen leszokási próbálkozásai után mindig az újrakezdésről ábrándozik, mintegy ismételve nagyapja vagy apja történetét. 

Még az emberrablás után néhány héttel született húguk, Jenny sem mentes a bűntény okozta lelki sebektől, az anyaméhben is hatott rá a tragédia. Carl mindhárom gyereke csak sodródik, miközben a gyártól érkező osztalékból élnek.

Emberrablásban elveszett gyerekkor

A regény lelkiismeretesen sorra veszi valamennyi családtag nézőpontját. Megtudjuk, melyikük személy szerint, hogy élte meg azt a márciusi napot és a következő heteket, éveket. 

A szülők, Carl és felesége gyakorlatilag eltűntek a gyerekeik és a saját életükből is Carl állapota miatt. Feleségének csak néha jut eszébe, hogy valójában a városban akart élni és múzeumba járni.

Az irányítást mindenki felett a nagymama vette át, akitől még a rabbi is rettegett.  

A gyerekek közül a negyvenes évei elején járó Beamer BDSM orgiákon éli újra apja elrablását, és próbál túllépni azon, hogy barátja és forgatókönyvírótársa írta meg helyette és nélküle a saját családja sztoriját egy Utódlás-szerű sorozatban, és csinált belőle karriert. 

Nathan sikeresen örökítette át félelmeit a gyerekeibe, viszont a családja összes pénzét elvesztette - hála egy csalónak. Jenny szinte önvédelmi mechanizmusként alszik hihetetlen mennyiséget és próbálja ellensúlyozni családja ténykedését a szakszervezet tagjaként.

Brodesse-Akner nemcsak a külvilág felé mutatott látszatot ábrázolja, hanem a valóságot is, a nagypapa hiteles történetét, vagy Carl végső feloldozását. A hagyományok és a család megtartó ereje helyett itt ezeknek a másik oldala, a béklyózó, mércékhez és régi sémákhoz láncoló  természete mutatkozik meg.

Generációk és traumák

A vagyon mellett a zsidó identitás határozza meg Fletcherék sorsát vagy még inkább az ehhez való viszonyuk. A The Guardian újságírójának meghatározása szerint az új könyv Jonathan Franzen Javítások című művének zsidó verziója. Talán nem olyan meglepő a hasonlóság, tekintve, hogy Brodesser-Akner négyszer olvasta Franzen munkáját, és hogy  ő is zsidó családból származik.  Bár az író nem gyakorolja a vallást, a közeg fontos szerepet tölt be ebben a regényében is, akárcsak az elsőnél. 

A szereplők aktuális tapasztalata, hogy a vagyonuk ellenére nem sérthetetlenek, egy régebbi és mélyebb traumára rakódik rá: a holokausztra.

Emellett mindannyiuk feje felett függ egy soha el nem érhető, mítikussá növelt nagyapa képe, aki a holokauszt után annyira meggazdagodott, hogy a családjának több generációja ma is ebből él. A nagyapa a nácik elől menekülve csinálta meg a szerencséjét: megreformálta majd megvette a gyárat. 

A családot irányító nagymama mindenkivel elégedetlen, senki sem érhet a nagyapa sikereinek nyomába. Eközben a folyamatos kritizálásával a matriarcha maga teszi képtelenné az önálló életre gyerekeit és unokáit is. A bankszámláikra negyedévente érkező osztalék pedig feleslegessé teszi, hogy bármilyen értelmes tevékenységet keressenek maguknak.

A kérdés minden helyzetben az, miért éppen mi? 

Miért velünk történik – az emberrablás, a politikai támadások vagy épp a hihetetlen gazdagság? Belebújt a dibuk – adja meg a választ a nagymama. A zsidó mitológia szerint egy szellem, aki a földön rekedve bolyong, nem juthat a mennybe. Alkalmanként más testét veszi át. Nem lehet tudni, miért húznak valakinek zsákot a fejére és gyömöszölik egy autó csomagtartójába. Arra sincsen magyarázat, miért keres valaki négyszázszor többet, mint egy átlagember. Ahogy azt sem lehet tudni, miért romlik el a gyárban a gép. Talán ezek mind a dibuk hibái, ahogy az is, hogy nem vagy önmagad.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

„A fennmaradó házasságokat boldognak tekintjük, még ha nem is boldogok” – Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Taffy Brodesser-Akner Fleishman bajban van című regényével több cikkben is foglalkoztunk már. Ezúttal a könyvből vett kedvenc idézeteinket gyűjtöttük össze.

...

Fleishman hamarosan a képernyőn is ​bajban lesz

A regényt nagyon szerettük, felkerült a 2020-as év könyve listánkra is.

...

2020 legjobb könyvei 50-41.

A koronavírus-járvány miatt a 2020-as év sok szempontból más volt, egyvalami viszont nem változott: ugyanolyan kíváncsisággal és lelkesedéssel olvastuk az új könyveket, és nem változott az sem, hogy ezeket az olvasmányélményeinket az év végén listába rendeztük. A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve. Addig is itt az első adag, 50-től 41-ig!

A hét könyve
Kritika
A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről
Biró Zsombor Aurél: Az első könyvemet szerettem írni, a másodikat is szeretni akarom [Alkotótárs]

Biró Zsombor Aurél: Az első könyvemet szerettem írni, a másodikat is szeretni akarom [Alkotótárs]

A Mastercard – Alkotótárs ötödik pályázatán az első tízbe jutott Biró Zsombor Aurél. Interjú.

Milyen lenne ma egy „kifinomult” nő, ha Jane Austen írna róla regényt?

Milyen lenne ma egy „kifinomult” nő, ha Jane Austen írna róla regényt?

Mennyire lenne fontos számára, hogy például jól menjen férjhez?

Szerzőink

Könyves Magazin
Könyves Magazin

Biró Zsombor Aurél: Az első könyvemet szerettem írni, a másodikat is szeretni akarom [Alkotótárs]

Chilembu Krisztina
Chilembu Krisztina

A magány egy város, ahol életre kelnek a falak – Murakami új kötetéről

Listák&könyvek
...

Három könyv a számokról Lovász László rangos tudományos díja mellé

...

5 sötét fantasy, amiben az erdő el akar pusztítani

...

Ezek az elmúlt 10 év legnépszerűbb memoárjai a Goodreadsen