Tandori egyik kedvenc kortárs verseskötete a pátosszal folytat különös játékot

Tandori egyik kedvenc kortárs verseskötete a pátosszal folytat különös játékot

Mesterházy Balázs 2006-ban megjelent első kötetét tavaly nyáron szárnyára kapta a hírnév, ugyanis a monumentális Tandori-hagyaték feldolgozása során kiderült, hogy a 2019-ben elhunyt költő nagyra értékelte a benne található verseket. Többek között ez is oka lehetett annak, hogy a Kalligram Kiadó idén újra közreadta (némileg kibővítve, új versekkel is kiegészítve Szélen balzsam 2.0 címen) a 17 éve megjelent könyvet, melyet most mi is elolvastunk. 

Fotó: Tihanyi Anna

Kolozsi Orsolya | 2023. július 19. |
mesterházy balázs
Szélen balzsam 2.0
Kalligram, 2023, 96 oldal
Mesterházy Balázs: Szélen balzsam 2.0 könyv

Tandori Dezső hagyatékából tavaly nyáron került elő a Korántsem farsangi tőrmellékek című, hat versből álló ciklus, amelynek különlegessége, hogy annak egy részét pályatársához, Mesterházy Balázshoz írta. Tandori életművében más kortárs verses kritika ezen kívül nem ismert. A négy évvel ezelőtt elhunyt szerző életművének terjedelme legendás, így a hagyaték feldolgozása is folyamatosan zajlik, és egyáltalán nem egyszerű feladat. Bár Tandori állítólag 2004-ben elhatározta, hogy élő szerzőről többé nem ír kritikát, Mesterházy Balázs debütáló kötete, a 2006-ban megjelent Szélen balzsam kivétel lett, és a nyelv és az érzelmek viszonya kapcsán Tandori Szép Ernőt és Pilinszky Jánost („Pilinszky is ő mollban”) említette lehetséges irodalmi párhuzamokként. 

Az időközben további versesköteteket (Soha nem látott bálnák hangja, Random), novellaregényt (Gesztenye placc), verses regényt (Penészes isten) is megjelentető Mesterházy Balázs akkor a következőképpen kommentálta a felfedezést: „Szavakat nehezen talál az ember! Eddig publikálatlan Tandori-versciklus került elő a hagyatékból! Ez már önmagában szenzációs, na de… TD a ciklust nekem címezte, sőt, nekem és részben rólam írta! Jesszasz! Most kiderül(t) feketén-fehéren az is, hogy mit gondolt első kötetemről, a Szélen balzsamról! A vers 5 oldal, rajzok is benne, talán a Jelenkor elnézi, hogy az első pár sort és egy rajzot befényképeztem. A Jelenkor a verset Tóth Ákos kiváló tanulmányával kísérve adta most közre, a 2022. nyári dupla-számban. Nem nagyon tudok mit mondani…”

A nemrégiben újra kiadott kötet négy ciklust tartalmaz, az első a sokatmondó Patetika címet viseli, és ebben a költő a pátosz hangnemével játszik úgy, hogy ötvözi azt a bizonyos szempontból ellentétének is tekinthető iróniával. A versek itt olyan kulcsmotívumokra épülnek, mint a szív, a szerelem, a magány, a sírás és a mulandóság. Terhelt irodalmi toposzokat vesz elő (a szív a középponti elem, nincs a ciklusnak olyan verse, melyben ne kerülne elő) és ezeket értelmezi újra töredezett, kiegészítésekkel és kommentárokkal párhuzamosan futó verseiben. Ez a nagyon patetikusnak ható, az emelkedettséget mégis folyamatosan visszavonó (a központozás hiányával, a szintaktika megbontásával, a különös szójátékokkal) versnyelv a klasszikus alanyi költészet nagy témáihoz nyúl, az elhagyott szerelmesről, az összetört szívről énekel:

„iróniát ha felfedezni vélek/a hangban patetika van ott/jaj zűrzavar van, a szívnek ez az űr a bája” (Patetika zűrzavarban)

A pátosszal való merész játék és a szív folyamatos középpontba állítása valamiért Charles Bukowski híres sorait juttatta eszembe az olvasás során („Van egy hely a szívben, ami betöltetlen/egy űr/Még legjobb pillanatokban/és a legjobb időkben is/tudni fogjuk,/Tudni fogjuk/jobban, mint valaha,/hogy az a űr a szívünkben/sosem lesz betöltve.”), mert a szív tér jellegét hangsúlyozza, és a szív mint hely jelenik meg a szövegekben. Ezen a helyen aztán lakozhat sok minden: éjszakák, szerelmek, álmok, magány és üresség is. Hogy mi a szív pontosan, nem derül ki, nyilván örök metafora, szimbólum és „3 hang meg 4 betű” (Szívezet).

A második, címadó ciklus versei mellett már nem szerepelnek az állandósult kommentárok, és mintha a versek is feszesebbé válnának itt, de a legfontosabb témák megmaradnak, bár a halál egyre nagyobb teret nyer. A könnyedség alapvető téma lesz, mintha a versek azt a célt tűzték volna ki, hogy megpróbáljanak fesztelenül, torkot szorító gombóc nélkül beszélni olyan dolgokról, mint a mulandóság:

„hogy hogyan lehet immáron majd mindig/sohasemlenni? a kérdést kéretik törölni/vagy leginkább csak könnyedén venni.” (És még csak nem is hangzik I.)

Itt felmerül a Mediterráneum is, az, hogy a mediterrán emberek „nem olvasnak Brechtet”, „nem nézik az órát”, és mindezek mellett nagyon szépen beszélnek a dolgok végességéről (Mediterránokba). Ezeknek a verseknek már központi témája lesz az írás, a megszólalás maga: hogyan lehet ezekről a nagy, komoly és nehéz dolgokról írni, vagy egyáltalán beszélni. A lírai én pedig kísérleteket folytat, miközben nagyon széles irodalmi (és nem irodalmi) regiszterben mozog, megidézi Adyt, Szép Ernőt, Hölderlint, egy verscímmel Kosztolányit is. „Amiről nem lehet írni, arról csak írni lehet” (És még csak nem is hangzik I.) mondja ki a paradoxont, mely Wittgenstein-parafrázis is egyben, és éppen arról beszél, hogy nem lehet, mégis muszáj keresni a megszólalás lehetőségeit.

Az Eminem-átiratok címet viseli a kötet harmadik része, ezt nem is kell magyarázni, és ennek kapcsán azt sem igazán, sok egyéb mellett miért kedvelte a kötetet Tandori, aki maga is Eminem-rajongó volt, a hagyatékot gondozó Tóth Ákos a következőket írta ennek kapcsán: „A két költészeti felfogás közötti szimpátia további jeleként olvasható a Mesterházy-kötet harmadik ciklusában bemutatott Eminem-átiratok sora is, hiszen tudható, nem sokkal korábban Tandori maga is több műben próbálkozott az amerikai rapművész megszólalásmódjának, illetve a neki tulajdonított előadói magatartás bizonyos elemeinek hagyományos költészeti formákhoz való hasonlításával”.  Az utolsó ciklus, a Magamat ölben versei láthatóan rövidebbek a korábbiaknál, gyakran mindössze 5-6 soros, tömör versek, melyekben az irónia egyre inkább háttérbe szorul és a klasszikus alanyi költészet megszólalásmódja jelenik meg, megfosztva a nyelvi rontottságtól, a szándékos szintaktikai hibáktól és ütemváltásoktól, melyek az előző részekben annyira jellemzőek voltak. Olyan ez a rövid kis ciklus, mintha itt érkeznénk meg Pilinszkyhez, elsősorban a Szálkák véglegesen redukált sűrűségéhez. A fény és az árnyék új, hangsúlyos motívumként bukkannak fel, a természet, az égbolt és a szél motívuma szintén ismétlődik több versben. A korábbiakhoz képest változás a nagyon intenzív képek megjelenése, a színekkel, a látványelemekkel való gazdagodás. Az olyan sorok, mint az

„És most a szomszéd ház/ cserepeiről csorog a fény” (Sol Invictus hava)

egyrészt a klasszikus modernség impresszionizmusát, másrészt a már említett Pilinszkyt is nagyon erősen felidézik. A fény a világ, az árnyék, az ember ezekben a verstöredékekben, melyek mindegyikéből kiszól a világ szépsége iránti fogékonyság és ezzel együtt (és épp ezért) valami őrületes halálfélelem. Reménytelenség, lemondás, a választás lehetőségének hiánya jelenik meg a záró ciklusban, mely szerint, ha van is Isten, nem figyel, az ember kénytelen magát menteni a leomló ég alatt:

Ölben

Halvány szívem mondaná, ha van

másik út, de nincsen.

Centiken múlik, hogy nem

zuhanok, közben az isten magában

beszél és morzsolja saját fülét.

Magamat hozom le ölben,

a leomló ég követ, centiméterenként.

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Mesterházy Balázs: Meg akartam alkotni egy saját nyelvi világot

...
Hírek

Megvásárolta Tandori Dezső hagyatékát a PIM

A Petőfi Irodalmi Múzeum megvásárolta december 20-án Tandori Dezső hagyatékát. 

...
Hírek

Megjelent Tandori Dezső új, egyben utolsó kötete

A szegedi Tiszatáj Kiadó gondozásában megjelent Tandori Dezső Felplusztulás, leplusztulás című könyve, mely a szerző 2018-ban és 2019-ben létrehozott műveiből készített bő válogatás - írta az MTI.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Hírek

Elveszett bibliai fát támasztottak fel egy 1000 éves magból

A Bibliában szereplő fa magját a Júdeai-sivatag egy barlangjában találták. Olyan növényről van szó, ami lokálisan kihalt, a Bibliában viszont többször is említik a gyógyító hatása miatt.

...
Zöld

A barátságaid is lehetnek mélyebbek és bensőségesebbek – olvasd el, hogyan

Cziglán Karolina pszichológus Elfogadó kapcsolódás című könyvével abban igyekszik segíteni, hogy a kapcsolatainkban merjünk sebezhetőbbek lenni, legyen szó barátságról, szülő-gyerek viszonyról vagy párkapcsolatról. Mutatunk egy részletet a kötetből.

...
Zöld

A zöld tea szuperegészséges, de nem csodaszer – 5 könyv a teázásról

A zöld teának nemcsak az illata elbűvölő, de számos nagyszerű hatással is számoltatnak azok, akik rendszeresen fogyasztják. Bemutatjuk a frissítő itallal kapcsolatos tényeket és mítoszokat, aztán ajánlunk öt könyvet a teázás szerelmeseinek.

...
Beleolvasó

A kassai bombázás és a háborúba lépés titkai – Olvass bele Ungváry Krisztián új könyvébe!

Egy rejtélyes bombázás Kassán, politikai manipuláció a háttérben. Miért lépett Magyarország háborúba a Szovjetunió ellen? Ungváry Krisztián könyve új megvilágításba helyezi a sorsdöntő döntés hátterét.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

Márquez kedvenc regényét feldolgozta a Netflix: A bűnhöz és szerelemhez csak a holtak értenek

...
Szabolcsi Alexander

„Nehezebb volt megírni A döntést, mint túlélni Auschwitzot” - Öt érdekesség Edith Eva Eger életéről

...
Valuska László

Grecsó Krisztián: Apám 20 évig nem engedte el, hogy színpadi ember legyen - és széttártam a karom

Kiemeltek
...
Nagy

„Nehezebb volt megírni A döntést, mint túlélni Auschwitzot” - Öt érdekesség Edith Eva Eger életéről

Edith Eva Eger életét döntően határozta meg Auschwitz, de képes volt felépülni, és ma már Amerikában él és dolgozik. 

...
Podcast

Grecsó Krisztián: Apám 20 évig nem engedte el, hogy színpadi ember legyen - és széttártam a karom

Az Apám üzent című új regényéről kérdeztük Grecsó Krisztiánt apaképekről, kitörési pontokról, férfi- és női vágyakról a Könyves Magazin podcastadásában, hallgassátok! 

...
Podcast

Szentesi Éva: Mindig találok egy családot, ahol befogadnak [Podcast]

Szentesi Éva sosem vágyott arra, hogy gyereket szüljön, de családot mindig is szeretett volna.

A hét könyve
Nagy
Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait
...
Szórakozás

Márquez kedvenc regényét feldolgozta a Netflix: A bűnhöz és szerelemhez csak a holtak értenek

Jorge Louis Borges is imádta a mexikói regényt, amit a Netflix feldolgozott. De ki is volt Juan Rulfo? Miért tér vissza mindenki a halálból Pedro Páramo miatt? Eláruljuk!