Csernobilban nemcsak a reaktor robbant fel, hanem az egész Szovjetunió

Csernobilban nemcsak a reaktor robbant fel, hanem az egész Szovjetunió

Matyáš Namai apokaliptikus-kisrealista képregényében a gonosz arctalan. A Csernobil – Az atomváros bukása a hamis propagandaszólamok és a túlburjánzó bürokrácia egyenes következményeként láttatja a százezrek sorsát, illetve a 20. század történelmét megpecsételő nukleáris katasztrófát.

Vass Norbert | 2024. augusztus 15. |

Tömbházak, iszkoló gólyák, tettre kész tűzoltók, büszke atomfizikusok, maszkot viselő katonák és orvosok, a hófehér reaktorépület, na meg a fekete füst, ami beborítja az eget. Matyáš Namai Csernobil-képregényének címlapján felvonul az 1986 áprilisában bekövetkezett katasztrófa jó néhány szereplője. Szimbolikusak és valódiak. A borítókép központi motívuma viszont kétségkívül a Szovjetunió megroppanását jelképező elrepedt sarló és kalapács-ikon.

Matyáš Namai
Csernobil – Az atomváros bukása
Ford. Illés-Süli Rózsa Krisztina, Troubadour, 2024, 112 oldal
-

A szükségszerű robbanás

A címlapon látható kompozíció egyszerre dinamikus és merev. Mintha a glasznoszty és a peresztrojka ellentmondásos időszakát ragadná meg képileg. A fejezetekre nem tagolt, hömpölygő cselekmény is erősíti ezt az olvasatot, hiszen Namai mintha a Szovjetunió erőn felüli hidegháborús aktivitása, a rendszert belülről rothasztó korrupció, a hamis propagandaszólamok,

valamint a túlburjánzó bürokrácia szükségszerű következményeként keretezné a csernobili robbanást.

A prágai rajzoló angol nyelven tavaly kijött stílusos albumát magyarul a Troubadour Books jelentette meg. A Csernobil – Az atomváros bukása jó szívvel ajánlható a képregény médiumával épp csak ismerkedőknek és fekete öves comics-olvasóknak is. És mivel józan távolságtartással, a vizuális történetmondás expresszivitását viszont messzemenőkig kihasználva mutatja be a 20. század egyik kulcsmomentumát, ismeretterjesztő funkcióján túl pedagógiai célokra is alkalmas lehet.

-

Halálos dózisok

A Csernobil ugyanis nemcsak kelet és nyugat fegyverkezési versenyének irrealitását skicceli fel, hanem az atomfizikához mit sem értő bölcsészek számára is érthetően magyarázza el a csatorna-típusú, nagy energiakimenetű reaktorok működésmódját és érzékletes metaforával mutatja be, hogy pontosan mi okozta a tragédiát.

A képregény első oldalán Namai egy összehasonlító táblázatot közöl, amiről leolvasható, mekkora sugárzással jár egy fogröntgen, egy mellkas-CT, mekkora dózis jelent halált, és látjuk az utóbbit jócskán felülmúló, a csernobili reaktor mellett, közvetlenül a robbanás után mért értéket is.

A képregény olvasása során végig velünk marad ez a sokkoló tudás.

Gyönyörű… és borzasztóan különös

A rajzoló alaposan átrágta magát a Csernobilról szóló dokumentumokon és megismerte a nemzetközi szervezetek a tragédiával kapcsolatos hivatalos statisztikáit. Mégsem adatoktól hemzsegő, illusztrált történelemkönyvet kapunk, ez pedig a feszes dramaturgián túl annak is köszönhető,

hogy bekerült a képregénybe néhány szemtanú visszaemlékezése is.

„1000 rubel fizetést kapunk. Normál körülmények között 400-at keresek, de nekem ez inkább a kötelességről szólt” – hallunk egy behívott tartalékost. „Elkezdtük megvenni a parasztoktól a házi vodkát. Aztán jön egy rendelet, hogy akit rajtakapnak, azt újabb szolgálatra bent tartják… De hát a vodka jó sugárzás ellen, nem?” – kérdezi kétségbeesetten egy fiatal katona a sokadik bevetés után. Egy gazda pedig, akinek a legszennyezettebb zónában volt a gazdasága, a következőt jegyzi meg: „Furcsa, minden olyan… gyönyörű volt. De borzasztóan különös.”

Radioaktív porszemek

Ahogy a fenti példák is mutatják, Matyáš Namai takarékosan és sallangmentesen mesél. A csernobili katasztrófa történelmi-politikai kontextusát sikerül egyetlen oldalon, szöveges kommentár nélkül, öt képben tökéletesen megragadnia.

A Csernobil első képkockái a hatvanas évekbe repítenek, aztán végigkísérjük az atomerőmű építésének egy évtizeddel későbbi kezdeteit, a cselekmény java viszont a katasztrófát megelőző és az azt követő napokra, hónapokra fókuszál.

A képregény higgadtan, már-már dokumentarista precizitással követi a káosz váratlanabbnál váratlanabb fordulatait.

A leghátborzongatóbbak mégis a robbanás másnapját bemutató képsorok. Kirándulókat, piknikezőket, házasságkötőket látunk a kék ég alatt. Senki sem tájékoztatta őket arról, hogy mekkora a veszély. A levegőben kavargó megannyi radioaktív porszem pedig észrevétlenül lepi be az ezernyi mosolygó áldozatot.

A halálos sebet kapott rendszer halálraítéltjei

A pártkongresszusok hatalmas csarnokaiban tapsolókat vagy a sugárzás miatt kitelepítetteket gyakran arctalanul vagy hátulról mutatja a kötet, beszédesen ragadva meg a kollektivizmus során személyiségüket vesztett tömegeket. A reaktor személyzetének, az üres boltok előtt sorban állóknak vagy a képtelen akciókra kijelölt fiatal tartalékosoknak viszont megismerjük a vonásait. Mintha a halálos sebet kapott rendszer halálraítéltjeivel szembesítene Namai.

-

A hatalmasra nagyított, a szocialista realista szobrászat esztétikáját idéző tudós-, munkás- vagy politikus alakok hátterében olykor eltörpülnek a megalomán homlokzatok. Másutt viszont a falanszterszerű gyárak, üzemek árnyékában látszanak hangyányinak az emberek.

A drámai hatás érdekében Namai invenciózusan és bátran kuszálja össze a léptékeket.

A tömeg és egyén, a felelős és áldozat, a kint és bent, valamint a mozdulatlan és a feltartóztathatatlanul meginduló ellentétpárjait egyaránt játékba hozó képregénye így egyszerre lesz kisrealista, szürreális és apokaliptikus.

Kék-sárga, kék-sárga

A szavakhoz hasonlóan Namai takarékosan bánik a színekkel is. A kék-sárga nemcsak a címlapon, de a kötetben végig dominál. Ez bizonyára a reaktor észak-ukrajnai elhelyezkedésére utal mindenekelőtt. Ha viszont figyelembe vesszük, hogy az orosz-ukrán háború kitörése után jelent meg a képregény,

a választásban nem nehéz meglátni a Kijev melletti kiállás üzenetét.

A Csernobil színezésében olykor a kék meg a sárga fúziójából születő zöld is megjelenik, de sokkal több a fekete, illetve a fehér. A behavazott örökzöldek vagy a kopasz nyírfák szikár geometriáját a göndör kémény- és cigarettafüst ellenpontozza egyes panelokon. A robbanáshoz, a tűzhöz, a forrósághoz, valamint a Szovjetunióhoz evidensen társítható vöröst azonban Namai végig kerüli.

-

Tetem a szarkofág alatt

A dokumentarista-rémálomszerű képregény első harmada baljós termelési filmre hajaz, a detonációt bemutató részei reményvesztett thrillerre hasonlítanak, az utána követő passzus pedig keserű elégia. A Csernobilban nincsenek hősök, és minden sors kötött pályán mozog. Leginkább a zűrzavarban és az elhallgatásban mutatja meg magát az arctalan gonosz.

Namai műve nemcsak az emberiség egyik legnagyobb katasztrófájáról, annak előzményeiről, illetve utóéletéről szól, hanem a Szovjetunió elkerülhetetlen bukását bemutató húsbavágó, hideg allegóriaként is működik.

A rajzoló értelmezésében ugyanis Csernobil katasztrófája ezt vetíti elő, ezt jósolja meg.

Elvégre a robbanás következményeként számos áldozathoz hasonlóan a Szovjetunió is kómába esett, még ha sikerült is pár éven ét életjeleket adnia. S reaktor fölé a sugárzás megakadályozása érdekében emelt szarkofág mégis mintha az egész keleti blokk holttestét takarná be szimbolikusan.

Nyitókép: matyasnamai.com

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Csernobil felpörgette a levelibékák evolúcióját: feketék lettek

Így is hat az ember a többi élőlényre: az 1986-os csernobili atomerőmű-baleset befolyásolta a levelibékák szelekcióját. Könyvek hírek mellé az állatok világnapján.

...

35 éve történt a csernobili katasztrófa

Harmincöt évvel ezelőtt, 1986. április 26-án történt a csernobili atomerőmű-baleset, amely az egyik legsúlyosabb katasztrófa volt a 20. század második felében. Könyvek hírek mellé.

...

Alternatív szocialista ballada Csernobilról

Listák&könyvek
...

5 izgalmas sci-fi idegen civilizációkról, ami adrenalindús utazást ígér

...

5 regény a festők kalandos és kusza életéről

...

Kutyák és metálsztár-memoár: 5 új non-fiction könyv, amit szerintünk olvass el

Polc

Apakeresés, szerelem, kultúrsokk és egyéb zűrök a Balkánon 

...

Van helye szeretetnek és megbocsátásnak az erőszak tájain? Kiss Tibor Noé új könyvéből kiderül!

...

Ezt a családot még a történelem se teheti tönkre, ameddig van, aki emlékezik

...

A Fehér Lótusz lakossági verziója nyulakkal érkezik

...
A hét könyve
Kritika
Török Ábel varázslatos könyve elhiteti, létezik egy szebb világ
Török Ábel varázslatos könyve elhiteti, létezik egy szebb világ

Török Ábel varázslatos könyve elhiteti, létezik egy szebb világ

Izgalmas forma, felejthetetlen történet: Török Ábel második prózakötete elcsendesíti az olvasóját. A harmadik ég a hét könyve.