Csernobilban nemcsak a reaktor robbant fel, hanem az egész Szovjetunió

Csernobilban nemcsak a reaktor robbant fel, hanem az egész Szovjetunió

Matyáš Namai apokaliptikus-kisrealista képregényében a gonosz arctalan. A Csernobil – Az atomváros bukása a hamis propagandaszólamok és a túlburjánzó bürokrácia egyenes következményeként láttatja a százezrek sorsát, illetve a 20. század történelmét megpecsételő nukleáris katasztrófát.

Vass Norbert | 2024. augusztus 15. |

Tömbházak, iszkoló gólyák, tettre kész tűzoltók, büszke atomfizikusok, maszkot viselő katonák és orvosok, a hófehér reaktorépület, na meg a fekete füst, ami beborítja az eget. Matyáš Namai Csernobil-képregényének címlapján felvonul az 1986 áprilisában bekövetkezett katasztrófa jó néhány szereplője. Szimbolikusak és valódiak. A borítókép központi motívuma viszont kétségkívül a Szovjetunió megroppanását jelképező elrepedt sarló és kalapács-ikon.

Matyáš Namai
Csernobil – Az atomváros bukása
Ford. Illés-Süli Rózsa Krisztina, Troubadour, 2024, 112 oldal
-

A szükségszerű robbanás

A címlapon látható kompozíció egyszerre dinamikus és merev. Mintha a glasznoszty és a peresztrojka ellentmondásos időszakát ragadná meg képileg. A fejezetekre nem tagolt, hömpölygő cselekmény is erősíti ezt az olvasatot, hiszen Namai mintha a Szovjetunió erőn felüli hidegháborús aktivitása, a rendszert belülről rothasztó korrupció, a hamis propagandaszólamok,

valamint a túlburjánzó bürokrácia szükségszerű következményeként keretezné a csernobili robbanást.

A prágai rajzoló angol nyelven tavaly kijött stílusos albumát magyarul a Troubadour Books jelentette meg. A Csernobil – Az atomváros bukása jó szívvel ajánlható a képregény médiumával épp csak ismerkedőknek és fekete öves comics-olvasóknak is. És mivel józan távolságtartással, a vizuális történetmondás expresszivitását viszont messzemenőkig kihasználva mutatja be a 20. század egyik kulcsmomentumát, ismeretterjesztő funkcióján túl pedagógiai célokra is alkalmas lehet.

-

Halálos dózisok

A Csernobil ugyanis nemcsak kelet és nyugat fegyverkezési versenyének irrealitását skicceli fel, hanem az atomfizikához mit sem értő bölcsészek számára is érthetően magyarázza el a csatorna-típusú, nagy energiakimenetű reaktorok működésmódját és érzékletes metaforával mutatja be, hogy pontosan mi okozta a tragédiát.

A képregény első oldalán Namai egy összehasonlító táblázatot közöl, amiről leolvasható, mekkora sugárzással jár egy fogröntgen, egy mellkas-CT, mekkora dózis jelent halált, és látjuk az utóbbit jócskán felülmúló, a csernobili reaktor mellett, közvetlenül a robbanás után mért értéket is.

A képregény olvasása során végig velünk marad ez a sokkoló tudás.

Gyönyörű… és borzasztóan különös

A rajzoló alaposan átrágta magát a Csernobilról szóló dokumentumokon és megismerte a nemzetközi szervezetek a tragédiával kapcsolatos hivatalos statisztikáit. Mégsem adatoktól hemzsegő, illusztrált történelemkönyvet kapunk, ez pedig a feszes dramaturgián túl annak is köszönhető,

hogy bekerült a képregénybe néhány szemtanú visszaemlékezése is.

„1000 rubel fizetést kapunk. Normál körülmények között 400-at keresek, de nekem ez inkább a kötelességről szólt” – hallunk egy behívott tartalékost. „Elkezdtük megvenni a parasztoktól a házi vodkát. Aztán jön egy rendelet, hogy akit rajtakapnak, azt újabb szolgálatra bent tartják… De hát a vodka jó sugárzás ellen, nem?” – kérdezi kétségbeesetten egy fiatal katona a sokadik bevetés után. Egy gazda pedig, akinek a legszennyezettebb zónában volt a gazdasága, a következőt jegyzi meg: „Furcsa, minden olyan… gyönyörű volt. De borzasztóan különös.”

Radioaktív porszemek

Ahogy a fenti példák is mutatják, Matyáš Namai takarékosan és sallangmentesen mesél. A csernobili katasztrófa történelmi-politikai kontextusát sikerül egyetlen oldalon, szöveges kommentár nélkül, öt képben tökéletesen megragadnia.

A Csernobil első képkockái a hatvanas évekbe repítenek, aztán végigkísérjük az atomerőmű építésének egy évtizeddel későbbi kezdeteit, a cselekmény java viszont a katasztrófát megelőző és az azt követő napokra, hónapokra fókuszál.

A képregény higgadtan, már-már dokumentarista precizitással követi a káosz váratlanabbnál váratlanabb fordulatait.

A leghátborzongatóbbak mégis a robbanás másnapját bemutató képsorok. Kirándulókat, piknikezőket, házasságkötőket látunk a kék ég alatt. Senki sem tájékoztatta őket arról, hogy mekkora a veszély. A levegőben kavargó megannyi radioaktív porszem pedig észrevétlenül lepi be az ezernyi mosolygó áldozatot.

A halálos sebet kapott rendszer halálraítéltjei

A pártkongresszusok hatalmas csarnokaiban tapsolókat vagy a sugárzás miatt kitelepítetteket gyakran arctalanul vagy hátulról mutatja a kötet, beszédesen ragadva meg a kollektivizmus során személyiségüket vesztett tömegeket. A reaktor személyzetének, az üres boltok előtt sorban állóknak vagy a képtelen akciókra kijelölt fiatal tartalékosoknak viszont megismerjük a vonásait. Mintha a halálos sebet kapott rendszer halálraítéltjeivel szembesítene Namai.

-

A hatalmasra nagyított, a szocialista realista szobrászat esztétikáját idéző tudós-, munkás- vagy politikus alakok hátterében olykor eltörpülnek a megalomán homlokzatok. Másutt viszont a falanszterszerű gyárak, üzemek árnyékában látszanak hangyányinak az emberek.

A drámai hatás érdekében Namai invenciózusan és bátran kuszálja össze a léptékeket.

A tömeg és egyén, a felelős és áldozat, a kint és bent, valamint a mozdulatlan és a feltartóztathatatlanul meginduló ellentétpárjait egyaránt játékba hozó képregénye így egyszerre lesz kisrealista, szürreális és apokaliptikus.

Kék-sárga, kék-sárga

A szavakhoz hasonlóan Namai takarékosan bánik a színekkel is. A kék-sárga nemcsak a címlapon, de a kötetben végig dominál. Ez bizonyára a reaktor észak-ukrajnai elhelyezkedésére utal mindenekelőtt. Ha viszont figyelembe vesszük, hogy az orosz-ukrán háború kitörése után jelent meg a képregény,

a választásban nem nehéz meglátni a Kijev melletti kiállás üzenetét.

A Csernobil színezésében olykor a kék meg a sárga fúziójából születő zöld is megjelenik, de sokkal több a fekete, illetve a fehér. A behavazott örökzöldek vagy a kopasz nyírfák szikár geometriáját a göndör kémény- és cigarettafüst ellenpontozza egyes panelokon. A robbanáshoz, a tűzhöz, a forrósághoz, valamint a Szovjetunióhoz evidensen társítható vöröst azonban Namai végig kerüli.

-

Tetem a szarkofág alatt

A dokumentarista-rémálomszerű képregény első harmada baljós termelési filmre hajaz, a detonációt bemutató részei reményvesztett thrillerre hasonlítanak, az utána követő passzus pedig keserű elégia. A Csernobilban nincsenek hősök, és minden sors kötött pályán mozog. Leginkább a zűrzavarban és az elhallgatásban mutatja meg magát az arctalan gonosz.

Namai műve nemcsak az emberiség egyik legnagyobb katasztrófájáról, annak előzményeiről, illetve utóéletéről szól, hanem a Szovjetunió elkerülhetetlen bukását bemutató húsbavágó, hideg allegóriaként is működik.

A rajzoló értelmezésében ugyanis Csernobil katasztrófája ezt vetíti elő, ezt jósolja meg.

Elvégre a robbanás következményeként számos áldozathoz hasonlóan a Szovjetunió is kómába esett, még ha sikerült is pár éven ét életjeleket adnia. S reaktor fölé a sugárzás megakadályozása érdekében emelt szarkofág mégis mintha az egész keleti blokk holttestét takarná be szimbolikusan.

Nyitókép: matyasnamai.com

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Zöld

Csernobil felpörgette a levelibékák evolúcióját: feketék lettek

Így is hat az ember a többi élőlényre: az 1986-os csernobili atomerőmű-baleset befolyásolta a levelibékák szelekcióját. Könyvek hírek mellé az állatok világnapján.

...
Hírek

35 éve történt a csernobili katasztrófa

Harmincöt évvel ezelőtt, 1986. április 26-án történt a csernobili atomerőmű-baleset, amely az egyik legsúlyosabb katasztrófa volt a 20. század második felében. Könyvek hírek mellé.

...
Beleolvasó

Alternatív szocialista ballada Csernobilról

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

A gyereknevelésnek nem szükségszerű velejárója a kiabálás – így előzd meg

Olvass bele Hal Edward Runkel családterapeuta könyvébe, aki ahhoz mutat új módszert, hogy a gyereknevelés feszült pillanataiban is megőrizhesd az önuralmad.

...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

Magyar kutatók két népszerű AI-szoftver verbális intelligenciáját hasonlították össze 9000 emberével.

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

Vajon nem veszítünk el valami létfontosságút azáltal, hogy az életünkben rejtve hagyjuk a halált? Hayley Campbell olyan emberekkel készített éleslátó és őszinte interjúkat, akiknek az elmúlás a mestersége. Olvass bele!

Listák&könyvek
...
Nagy

5 idézet a hét könyvéből: Naomi Alderman és A jövő

...
Nagy

Félelmetes és groteszk mesék – 7 kötet a világirodalomból, amit még idén olvasni fogunk

...
Nagy

Testvérviszályok, valódi háborúk, macskák és kalapács – A Margó Könyvek 6 kötete 2024-ben

Polc

És az megvan, amikor három techmilliárdos megtudja, hogy itt a világvége?

...

Knausgard az öröklét farkasaival ered a halhatatlanság nyomába

...

A székely időutazó, a megbicskázott regényszerkezet meg a rütyü

...

Egy mai fotelfilozófus sem ér többet egy középkori hóhérnál

...
A hét könyve
Kritika
A hallgatás a fegyverek kegyetlenségével szedi szét a családod
...
Nagy

Tükrök, trükkök és nőtörténetek – még 7 kötet a világirodalomból, amit már várunk

Női Hemingway, az amerikai minimalista próza mestere, Nobel-díjas szerző és orosz világsztár. Avagy, ha ősz, akkor világirodalom.