„Meghalni is csak állva lehet” – Vérfagyasztó látlelet Hitler Németországáról

„Meghalni is csak állva lehet” – Vérfagyasztó látlelet Hitler Németországáról

„Heil Hitler! Te vagy a legjobb barátom” – így kezdődik a gyerekek kedvenc mondókája a náci Németországban, ahol már az óvodában fanatikus harcossá nevelik a „néptest” tagjait. Kirsten Thorup regénye szinte elidegenítő kíméletlenséggel tárja elénk ezt a groteszk világot, ahol az embervadászat normalitás, a gyengeség pedig súlyos vétek. Meg lehet-e egyáltalán őrizni az érzelmeket, vagy a háború végleg elpusztítja a humanitást? Az Őrülten és halálosan a hét könyve.

Bakó Sára | 2025. május 05. |

Kirsten Thorup a kortárs dán irodalom egyik legmeghatározóbb alkotója, aki általában a nehéz helyzetben lévő, perifériára szorult társadalmi csoportok képviselőinek ad hangot szövegeiben. Magyarul ez az első kötete (itt mutattunk egy részletet), amely már a választott nézőpont miatt is roppant különleges. Hitler sötét korában járunk, ezúttal azonban nem a koncentrációs táborok pokla vagy a front véres küzdelmei tárulnak elénk, hanem egyenesen a náci közösség krémjének szemüvegén (vagy szemellenzőjén?) keresztül követjük az eseményeket.

Kirsten Thorup
Őrülten és halálosan
Ford. Soós Anita, Typotex, 2025, 395 oldal
-

Pokoljárás az igazságért

A regény elején ősz van, 1942: zsúfolt vonat siklik a pusztulás uralta tájon át München felé. Az elbeszélő lábán végigcsorog a menstruációs vér, áporodott szaga összevegyül az egymáshoz préselődő, izzadt testek kipárolgásával. Levegő nincs.

„Meghalni is csak állva lehet” – olvassuk.

Hamarosan világossá válik azonban, hogy távolról sem az uralkodó rezsim marhavagonban zötykölődő áldozatait kísérjük éppen figyelemmel. A főhős, Harriet fiatal háborús özvegy, aki gyermekeit hátrahagyva indul el szülőföldjéről, Dániából, hogy a nemzetiszocialista mozgalom fővárosában nézzen szembe férje emlékével.

A bolsevizmus ellen eltökélten harcoló Gerhard ugyanis a német megszállás során feladta a hazáját, hogy „a történelem megfelelő oldalán” álljon, és végül a Luftwaffe pilótájaként vesztette életét a keleti fronton.

Bár a feleség kétségkívül „őrülten, halálosan” szerette a férfit, elvakultságával nem tud teljes szívéből azonosulni.

„Nem akarom megismerni az igazságot, szeretném megteremteni a magamét” – határozza el a viszontagságos úton. De mihez kezd majd, ha a kegyetlen valóság felderítése nem összeegyeztethető a férj iránti lojalitással?

„A jövő testkultúrájának magasztos esztétikai kifejeződése”

A már-már végeérhetetlennek tűnő vonatozás gyötrelmeit Harriet testi tapasztalatain keresztül is követjük: folyamatosan monitorozza magát, a legkisebb rezdüléseire is felfigyel. A fojtogató, kellemetlen érzetekkel teli jelen hátterében pedig a nő múltja is fokozatosan feltárul a benne cikázó képek által. Megtudjuk például, hogy kimagasló testtudatát fiatalkori manökenkarrierjének és az ollerupi Testnevelési Népfőiskolának köszönheti, ahol a mindennapos vasszigor fegyelemre, kitartásra nevelte.

A nácikat ünneplő München utcáira megérkezve még nem is sejti, hogy szívósságára nagyobb szüksége lesz, mint valaha.

A hatékonyságot, lendületet és egészséget sugalló eszménykép a városról ugyanis igen hamar szertefoszlik. Thorup óriási tudásanyagot mozgósít a kötet lapjain, lenyűgöző kutatómunkájának eredményeit azonban nem könnyű megemészteni: a narrátorral karöltve olyan rémtettekkel szembesülünk, amelyek 80 év elteltével is a zsigereinkig hatolnak, és többé nem eresztenek.

Senki sincs biztonságban

„A Gestapo sohasem alszik” – ébred rá a főhős, akinek sötét tónusú bőre miatt minduntalan igazolnia kell magát, hiszen hiába háborús özvegy valaki, ha egyszer nem néz ki árjának. Harriet egy végletekig abszurd és erőszakos társadalomba csöppen, ahol a féktelen szórakozás és luxus árnyékában a legkisebb vétségért is halálbüntetés jár, az ünnepségeken a „szent félelem” kovácsolja össze a népet, a kórházakban pedig a Führer képét mutogatva ösztönzik gyógyulásra a megcsonkított katonákat.

A zsidók százezreinek bestiális meggyilkolásáról olvasva már ismerős információkkal találkozunk, Kirsten Thorup azonban az ábrázolt rendszer olyan rétegeit is feltárja, amelyekről sokunk alighanem most hall először.

A legszörnyűbb dolgok ugyanis gyakran a négy fal között zajlanak.

A főszereplőt férje volt bajtársa, Klaus és neje, Gudrun látja vendégül pazar, nagypolgári villájukban, melynek küszöbét átlépve a nő egyenesen az oroszlán barlangjába sétál.

Meddig tartható fent a szemellenző?

„A boldog tudatlanság az orvosságom” – mondja eleinte, csak idő kérdése viszont, és végleg lehull a lepel a rejtegetett borzalmakról. A házban dolgozó cselédek életén keresztül – akiket egységesen csak Ludmilláknak hívnak – a nácik által dolgoztatott rabszolgamunkások sorsába nyerünk bepillantást. A németeknél ugyanis valóban bevett szokás volt, hogy a leigázott országokban összegyűjtötték az embereket, hogy aztán szétosszák őket gyárakba, bányákba – vagy jobb esetben befolyásos családokhoz.

A még szinte gyerek lányok itt gazdáik szemében alsóbbrendűnek, felcserélhetőnek, kihasználhatónak számítanak.

A ház ura és társai egyiküket halálra erőszakolják, éppen miután megérkezik az érzéstelenítés nélkül végzett abortuszról, de ezen a ponton még mindig nem kaptunk eleget a vérfagyasztó kegyetlenkedésből. Kiderül, hogy Gudrunéknak van egy szellemi fogyatékos kislányuk, akit egy eutanáziaprogramot üzemeltető intézetbe visznek. „Egy életképtelen élet hősiesen átadta a helyét az egészségesnek” – hangzik el az édesapa szájából.

Férfiak pártja női szemmel

Ennyi gyomorforgató embertelenséget papírra vetni kétségkívül nem kockázatmentes írói vállalkozás, és nem is állítjuk, hogy Thorup könyve egyszerű olvasmány. A száraz, rövid mondatok, a józan ész megőrzésére szolgaló mantrázás és az állandó kétely elképesztő mértékig fokozza a feszültséget.

A szereplők meggyőződésbeli ingadozását végigkísérni pedig már-már őrjítő.

A regény legnagyobb bravúrja, hogy egy ennyire hangsúlyosan férfiközpontú rezsimet női szemmel mutat meg, így az eszmék iránti hűséget hirdető, mániákus gondolatfutamok mögött időnként felcsillan a bizonytalanság és a gyengédség. A rideg felszín és az összeroppanás szélén álló lélek kettőssége talán Gudrun karakterén a legszembetűnőbb: sokáig önkívületi állapotban dicsőíti a Führert, beteg gyereke halála után azonban felhagy az alkoholba és gyógyszerekbe való meneküléssel, és vezekelni kezd.

Együttérzés vagy megvetés?

Az Őrülten és halálosan nem kíméli az olvasóját: a mi lábunk alól is egyre inkább kicsúszik a talaj a teljes téboly és a pillanatnyi józanság villanásaival sodródva.

Harriet végig vallja, hogy a dolgokat minden oldalról meg kell vizsgálni – de nem bűn-e már eleve a semlegesség is egy ilyen világban?

Tudunk-e együttérezni ezzel a nővel, aki bár emberségre törekszik, mégis egy véletlenszerűen kiválasztott otthonba adja a fiait, hogy a náci bűnbarlangba utazzon? Vagy a háború tényleg minden erkölcsöt és érzelmet felülír?

Ehhez hasonló dilemmák sokaságával maradunk egyedül az utolsó oldalakhoz érve, de a történet itt nem fejeződik be, Thorup regénye ugyanis egy trilógia első kötete. Bár számos kérdés vár még válaszra, az Olga Tokarczuktól származó mottó tagadhatatlanul igaznak látszik: „ha minden védekezés nélkül, becsületesen és bátran néznénk a világot, megszakadna a szívünk”.

Fotó: Wikipédia

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Egy gyászoló nő előtt feltárul a náci hétköznapok kegyetlen valósága – Olvass bele!

Olvass bele Kirsten Thorup regényébe!

...

Philippe Sands lerántja a leplet arról, miért bújtattak egy náci tisztet a Vatikán emberei

Philippe Sands a Kelet-nyugati utca - A népirtás és az emberiesség elleni bűntett fogalmának eredetéről szerzője Budapesten is bemutatta új könyvét, mi pedig beszámolunk róla.

...

Hogyan árjásították a nácik a zsidók könyveit? [Ms. Columbo Olvas]

Karina Urbach a náci bűntettek történetének egy újabb rétegét tárta fel, amikor megírta nagymamája, Alice Urbach szakácskönyvének fordulatos történetét. Az Alice könyve egy szerteágazó családtörténet, amelyből kiderül, hogyan zajlott a 30-as, 40-es években a szakkönyvek „árjásítása”. Podcast. 

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Dr. Meskó Bertalan: Mindenkinek van jövőbeli Énje, csak nem beszélget vele, el kell kezdeni! // Futurotheca 01.

Ez a Futurotheca, a Könyves Magazin nonfiction könyvekkel foglalkozó podcastje. Műsorvezető: Valuska László.

...

Foci, szex, gyerekkori traumák és továbblépés: Friedenthal Zoltán ismét felolvas!

Hallgass bele az osztrák Tonio Schachinger és a bosnyák Lana Bastašić könyvébe!

...

Valuska László: A kultúrában mindig van választásunk, és mindig tehetünk fel kérdéseket

Valuska László a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

A hét könyve
Kritika
„Amikor nincs kiút, az egyetlen út befelé vezet” – Visky András új regénye a bátorságról és a szabadságról szól
Besétálsz a József Attila-lakótelepre, és Portugáliában találod magad

Besétálsz a József Attila-lakótelepre, és Portugáliában találod magad

Bruno Vieira Amaral Az első dolgok című regényében a portugál és magyar lakótelepek között elmosódik a határ. 

Listák&könyvek
...

10 dolog, amit minden könyvmolynak ki kellene próbálnia egyszer

...

4 regény, ami segít szembenézni az apával, aki sosem szeretett

...

3 emlékezetes regény, amit újraírt egy másik szerző