Háy János megírta a legkeményebb karantént, az életet

Háy János megírta a legkeményebb karantént, az életet

Egy titokzatos elbeszélő megszólítja a könyv olvasóját és beolvas neki: szembesíti az életével. Ez az olvasó a regény címében megnevezett cégvezető, aki lelép a családjától, és ez a cégvezető lehetek én is, mert mindenkinek van egy cége, amit vezet, az élete. A pénz hatalmáról, az értékek hiányáról, a család széteséséről, egy társadalom kisiklásáról szól Háy János új, sodróan izgalmas regénye, A cégvezető, ami a hét könyve.

Valuska László | 2020. november 16. |

Háy János
A cégvezető
Európa Könyvkiadó, 2020, 370 oldal

Ezt az évet sokan nem szeretik, de a Háy-olvasók kiváltságos helyzetben vannak: idén két könyvet kaptak, amelyek bizonyos szempontból kapcsolódnak egymáshoz, mégis teljesen különbözőek. A tavasszal megjelent Ne haragudj, véletlen volt a karantén élethelyzetre adott válasz, szuperszemélyes szöveg, ami Háy belső karanténját mutatja meg. A naplóbejegyzések elsősorban nem a körülöttünk lévő új élethelyzetre reflektálnak, hanem arra, mi történik az emberrel, ha tényleg magára kell zárnia a világot, és ott marad az emlékeivel, a gyászával, az érzéseivel, miközben folyamatos harcban áll a felejtéssel. A cégvezető című új Háy-regény nemcsak bizonyos szöveghelyeken kapcsolódik a tavaszi naplóhoz, hanem felfogásában is, mert ennél szigorúbban zárt karantént, mint egy élet, nem tudok elképzelni:

“Mikor arra tettél utalást, hogy mennyire megbánta, hogy nem apaként működött eddig, hanem cégvezetőként, hogy olyan volt a gyerekeinek, és egyre olyanabb lett, 

mintha a család is egy vállalkozás volna, amiben ő csendestársként vagy épp kültagként működik, de valójában nem vesz részt”.

Háy János: Létvizsgálatban vagyok érdekelt - Könyves magazin

Rendhagyó módon zajlott Háy János A cégvezető című regényének margós bemutatója, hiszen beszélgetőtársa, Bojár Gábor interneten keresztül jelentkezett be, az író pedig közönség előtt, a Várkert Bazár színpadán mesélt a szembesülés fontosságáról és a léttel szembeni jóindulatáról.

A cégvezető egymondatban elmesélhető története egyszerű, és ahogy az elbeszélő is említi („Hát igen, olyan életúton indultál el, ami már a kabaré szintjén sem artikulálható, mert annyira unalmas és érdektelen”), talán olyan banális, hogy a haverok sem hiszik el: a sikeres cégvezető lelép a feleségétől és a gyerekeitől a titkárnővel, hogy új életet kezdjen. 

Háy János úgy beszéli el a fenti egyszerű történetet, hogy már közben teljesen egyértelmű, nincsenek egyszerű történetek:

a saját életünk is sok más élettel áll hálózatos kapcsolatban, döntéseink soha nemcsak rólunk szólnak, hanem hatással vannak másokra is,

és ami sokkal nagyobb baj, mások döntései is visszahatnak ránk, történetileg, kulturálisan is meghatározott az életünk, ahogy a politika és a társadalmi mozgások is hatnak ránk. 

A cégvezető 370 oldalon kapja a magáét ettől az elbeszélőtől, aki óriási lendülettel, kitartóan és sokszor könyörtelenül mutatja be a cégvezető életét, korábbi döntéseit (sőt felmutat lehetséges döntéseket is). Olvasás közben úgy éreztem magam, mintha valaki fölém hajolna és folyamatosan, megállás nélkül, hol megértőbben, hol ingerültebben vagy dühösen szembesítene engem, mint saját életem cégvezetőjét, a cégem működésével.   

A regény elbeszélője egy mondaton belül olyan kanyarokat tud venni, hogy szóba kerülnek a kommunisták, Trianon, a vidék, a politika, az EU-pénzekből felhizlalt új elit vagy a holokauszt. A cégvezetőt olvasóként a meglepetésszerű alá-fölérendelt mondatokért szerettem a legjobban, mert látszólag az elbeszélő mondja a magáét sokszor töredezetten, dühösen, cinikusan, ismételve vagy fecsegve, de minden egy irányba tartva, hogy újra és újra megerősítse, nincs egyszerű történet. (Egyébként hasonlóan oldotta meg az egyik kedvenc magyar regényemben, a 2007-ben megjelent, A gyerekben. A cégvezető ennek lehet a párja, hiszen a gyerek fő karaktere is korunk hőse, ahogy a cégvezető is, aki egy olyan kor hőse, aminek nincsenek hősei: előbbit és utóbbit is hasonló társadalmi folyamatok termelték ki, de amíg előbbi megragadt a gyerekstátuszban, utóbbi elhitte, hogy lehet mindenható.)

“Egy életre megpecsételted magad az új nővel” - így kezdődik a regény, aminek a megszólítottja lehet a később folyamatosan alakuló cégvezető, akit Háy nem nevez meg, így elég általánosan lehet érteni, és az E/2. rögtön úgy is működésbe lép, hogy a regény olvasóját szólítja meg. A regénybeli analógiák és a fülszöveg is segíti azt az értelmezést, hogy

a saját életünk cégvezetői mi magunk vagyunk.

Egyébként lehet úgy olvasni, mintha egy belső hang szólítaná meg a cégvezetőt, de lehet profétikusabb hangütést érzékelni. Ehhez hozzáteszem, hogy nekem többször beugrott Faust és Mefisztó kettőse, vagyis az irodalom talán első kapitalista dealje. 

A cégvezetőhöz azon a ponton kezd el beszélni az elbeszélő, amikor már mindene megvan, és ezt a mindent sokféle szempontból definiálja és körbejárja Háy, mégis el kell azt veszítenie, és mintha ez a regény lenne az a szembesítés, ami emlékeztetné arra, hogy a boldogságát hogyan áldozta fel a meggazdagodás során. Mert ugye Mefisztó azt adta Faustnak, amit a cégvezető a saját alkui hosszas során megkapott: pénzt, hatalmat, nőket. 

Az elbeszélő szembesíti a megszólított cégvezetőt minden hibájával, és azért is mefisztós a tudása, mert egészben rálát a cégvezető életére, ahogy mások életére, a történelmi, gazdasági vagy politikai párhuzamokra is. Ettől válik az elbeszélői hang számomra időtlenné és általánossá. Háynak nincs szüksége Mefisztóra, mert ez az ördög, akivel nap mint nap alkut kell kötni, és aki egészében, hazugságoktól mentesen látja a cégvezető életét, valószínűleg a cégvezető belső hangja is lehet. 

A Mefisztó mindig mi magunk vagyunk, mi hozzuk létre és zárjuk magunkat össze vele, és csak egészen ritkán engedjük megszólalni, mert a szembesítés szar és fájdalmas. 

Goethe történetének középpontjában egy tudós, doktor Faust Mefisztóval bizniszel, hogy az ördög elviheti a lelkét, amennyiben boldognak érzi magát. “Vagyok, aki vagyok, akkor is, ha nem tudod, hogy vagyok, holott én vagyok a világ nagyrésze, én vagyok a sötét anyag” - ezt már A cégvezető elbeszélője mondja, ami arra utalhat, hogy a cégvezetőnél is többet tud, rálát az egész életére, egyetemes nagy kérdésekkel foglalkozik: “Nem tudod, ki vagyok, hogy netán alkalmazásban állok-e valamelyik cégednél, s úgy lesem ki az életedet, hát nem, inkább lehetne téged nevezni alkalmazottnak, akinek egy regénye van, és azt a regényt én írom le”

Háy regényének középpontjában egy cégvezető áll, akinek nem kell alkut kötnie az ördöggel, hiszen sikeres, omnipotens, megkérdőjelezhetetlen cégvezetőként erre neki nincs szüksége, a számok törvényeire, a racionalitásra építette karrierjét. Ahogy a regény több helyen megszólítja ezt a cégvezetőt, akkor ez a hang akár Mefisztóé is lehet. Mert A cégvezető is arról szól, hogy mi értelme az életünknek, ezért egy ponton túl kifejezetten azért szurkoltam, hogy a cégvezetőnk találjon legalább egy boldog pillanatot az életében. A barátaiból kiindulva erre sincsen sok esélye: “És meséltek azokról az emberekről, akik elérték, ami a céljuk volt, gazdagok vagy sikeresek lettek, s utána tényleg végig taccsra ment az életük, mert már abban sem reménykedhettek, ha gazdagok vagy híresek lesznek, akkor tényleg valami megváltozik”.

Hajlamos voltam Háy regényét úgy olvasni, mint ami lezárt egy korszakot: a cégvezető a szocializmusból a demokráciába történő átmenetben kezdett gazdagodni, így az elmúlt harminc év tőkefelhalmozásának, rendszerváltással és mesterségesen létrehozott új gazdasági elitjének történetét meséli el. Vagyis: történeteit. A többes szám azért fontos ebben az esetben, mert Háy bravúros hosszú mondataiban sorslehetőségeket mutat meg, és egy ember életének sem egy története van, hanem annyi, ahányszor és ahányféleképpen elmesélik (Háy tételmondatát, hogy mindenkinek egy élete van, amit él, ez talán nem változtatja meg, mert kifejezetten fontos, mit láttatunk az életünkről). És itt érkezik meg Háy narrációs trükkje: az elbeszélője a szembesítést úgy szétbeszéli, hogy a határozott állításokkal szemben a teljes elbizonytalanítás lesz a végeredmény. 

Kováts Adél átvezet egy kapcsolaton [FILMPREMIER] - Könyves magazin

Kováts Adél főszereplésével Háy János Egy férfi című novelláját felhasználva Grosan Cristina rendezésében készített kisfilmet az október 15-18. között megrendezésre kerülő Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár. A történet a Kortárs Felbeszélések podcast részeként jelenik meg: 18 kortárs magyar író 27 novellája elevenedik meg a Volvo és a Radnóti Színház jóvoltából, a Magvető Kiadóval együttműködésben, hogy az utazás sokszor holtidőként megélt perceit, óráit inspiráló és feltöltődést hozó irodalmi élményekkel töltsék meg.

Az élet ebből a szempontból is fikció, amit fokozatosan alakítunk, a cégvezető például úgy, hogy felépíti a cégvezető nagy mítoszát, a sikeres vállalkozóét, aki ért az üzlethez, a pénzhez.

Viszont ezek a nagy mítoszok törékenyek, és ezeket Háy elbeszélője könyörtelenül lerombolja. Megalkuvások, hazugságok, kicsinyességek, mániák, titkok, alkuk - minden lehet a háttérben. Lehet, hogy a cégvezető, ahogy nagyjából mindenki, egy ún. normális életet akart felépíteni, de arra pont ez a szöveg hívja fel a figyelmét, hogy egyáltalán nem az a normális, amit évtizedekig elképzelt. 

Háy János A cégvezetőben egy személyes történetbe csomagolta kapitalizmus- és társadalomkritikáját, közben a csomagban elrejtette az elmúlt harminc év kiábrándító történetét is, miközben a regény egyik nagy kérdése minden bizonnyal az, hogy mi a célja az életnek, ha az életet a pénz működteti. Itt megint összeér a tavaszi napló és a regény: a koronavírusjárvány azért tudott így végigzúzni a világon, mert nem az egyén igényei a fontosak, hanem egy rendszeré, amit a pénz működtet. Túlpörgettük az igényeinket,  azt éreztük, hogy pénzzel minden megvehető a boldogságtól az egészségig, és miközben fapadosokon utazva látszólag felfedezzük és megismerjük a világot, valójában azt el is pusztítjuk. A cégvezető pénzt tud csinálni, erre nagyon büszke, de pont a pénzzel leplezi azt az ürességét és boldogtalanságát, amit egyébként szintén a pénz hajszolásával hozott létre. 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Háy János: Létvizsgálatban vagyok érdekelt

Rendhagyó módon zajlott Háy János A cégvezető című regényének margós bemutatója, hiszen beszélgetőtársa, Bojár Gábor interneten keresztül jelentkezett be, az író pedig közönség előtt, a Várkert Bazár színpadán mesélt a szembesülés fontosságáról és a léttel szembeni jóindulatáról.

...
Egy kiállítás képe

Háy János: Ablak [Egy kiállítás képe]

Egy kép, egy befogadó, aki történetesen író. A műalkotás hat, inspirál, beindít vagyis nem hagy nyugodni. A Ludwig Múzeum és a Könyves Magazin folytatja Egy kiállítás képe című sorozatát, amelyben az írók és költők egy-egy műalkotást kapnak meglepetésszerűen, mert kíváncsiak vagyunk, mit hoznak ki belőlük a képek. Milyen kapcsolat alakul ki kép és nyelv között? El lehet mesélni, mit látnak a befogadók a műveken? Háy János írása David Hockney Ellenfény francia stílusban című műve alapján készült. A sorozat a Ludwig Múzeum Időgép című kiállításához kapcsolódik.

...
Nagy

Háy János számára a napló izgalmas játéktér volt

Háy János új könyve, a Ne haragudj, véletlen volt látszólag ugyan naplónak mutatja magát, de mégis sokkal több annál. A kötetet a Margó Irodalmi Fesztiválon mutatták be tegnap, ahol szó esett a személyességről, a napló műfajával való játékról, és az írói megújulásról is.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!