Elvesznek társadalmi szerepek közt a Szentjánosbogár lányok

Elvesznek társadalmi szerepek közt a Szentjánosbogár lányok

Kristin Hannah azonos című regényéből készített az Eastwick és a Született boszorkányok alkotója, Maggie Friedman egy romantikus dramedyt a Netflix számára, amelyben Kate és Tully három évtizeden átnyúló barátságát követhetjük nyomon. Az egyszerre három párhuzamos idősíkon játszódó történet nem rest mélyen megmeríteni minket a szentimentalizmus hullámai közt, miközben a két barátnő kapcsolata a képernyőn mindent kitakar: cselekményt, karaktereket és korszakokat.

Bányász Attila | 2021. augusztus 25. |

Szerencsés, akinek a gyermekkori barátsága évtizedeket képes átvészelni. Ha mindig ott áll támaszként mellette valaki, akire jóban-rosszban számíthat. Aki boldogan nevetve támogatja vagy vele sírva nyújt vigaszt. Aki keresetlenül őszinte, még akkor is, ha fáj. Aki megértő és önfeláldozó, mert saját magánál is fontosabb a másik. Épp ezért senki nem tud úgy és annyira megbántani, mint a legjobb barát.

KRISTIN hANNAH
Firefly Lane - Szentjánosbogár lányok
Ford.: Palásthy Ágnes, Könyvmolyképző, 2014, 656 oldal
-

Kate és Tully a ’70-es évek óta a legjobb barátnők. Valószerűtlen kapcsolatuk kamaszkorukban kezdődött, amikor a Firefly Lane-en egymás szomszédjai lettek.

Kate a víz és Tully a tűz:

előbbi a láthatatlan stréber, míg utóbbi a suli menő csaja. Az élet mégis egymás mellé sodorja őket, és ők támaszt keresve egymásba kapaszkodnak. Kate a magánéletben biztos lábakon áll: szerető családi háttérrel bír, ezért érzelmileg kiegyensúlyozott, az élet más területein azonban gátlásos és bizonytalan. Tully az anyjával él egy fedél alatt, ám az asszony minden szinten – hála a tudatmódosítóknak – a ’60-as években megrekedt hippi, aki vajmi keveset fog föl a valóságból, és törődik a lányával. Az érzelmileg elhanyagolt Tully kénytelen hamar felnőni: korán megtanulja a saját erejéből megszerezni, amit akar, de az élete kiüresedett, és a szeretethiánytól megkérgesedett szívvel képtelen megbízni másokban. Kivéve Kate-ben, akivel véd- és dacszövetséget kötnek.

-

Tully szeret a középpontban lenni, vehemens természetével rátelepedni másokra. Ahogy valaki találóan megfogalmazza az egyik epizódban: „ő a tornádó, mi meg lebegünk utána”. Szinte egy pillanat alatt Kate családjának részévé válik: fogadott nővérré a ’70-es, harmadik kerékké a ’80-as, és kéretlen nagynénivé a 2000-es években. Kate bájos esetlenségét képtelen levetkőzni, amivel rendre keresztbe tesz saját magának. A lányok felnőtt élete ugyanannál a tévétársaságnál indul a '80-as években, hogy aztán egyéni értékrendjük alapján kétfelé ágazzon: míg egyiknek a karrier, másiknak a család kerül előtérbe. Barátságuk azonban megmarad, bár alaposan próbára teszi az élet. Vajon valóban olyan elnyűhetetlen ez a kapocs, amelyen nem fog sem az idő, sem a tisztázatlan párkapcsolatok vasfoga? 

A barátság nemcsak megerősít, hanem egyben kiszolgáltatottá is tesz: a másik pontosan tudja, hogy mi fáj a legjobban.

-

Szinte vállalhatatlanul sok témát felkap a tízrészes első évad, melyekkel a szűkre szabott játékidő miatt csupán felszínesen foglalkozik: a ’70-es években Kate és Tully a tinilányok minden nyűgével és bajával szembesül az első havi vérzéstől a családi problémákon át az első szexuális együttlétig; a ’80-as évek Kate-nek a párválasztás és a családalapítás misztériumával telik, Tully a karrierépítés buktatóin lendül át; a 2000-es évekre mindketten a csúcson vannak, de rá kell ébredniük, hogy amit addig elértek az életben, mennyire kevés annak fényében, amiről kénytelenek voltak érte lemondani.

Vaskos társadalomkritika ez a nőkre kényszerített szerepvállalásról a család és a karrier függvényében. Kérdés: tényleg választani kell?

A siker titka a másikról való lemondásban rejlik? Valóban el kell-e ezeknek ilyen markánsan különülniük? Ha a gyerek(ek) kirepült(ek), középkorúként van-e létjogosultsága egy nőnek sikeres karriert építeni? És a karrierje csúcsán állónak középkorúként családot alapítani?

Hírlevél feliratkozás

Tully szerepét mintha Katherine Heiglre öntötték volna. Érezte ezt a színésznő is, akire a 2000-es évek mozis romkomjai után rátaláltak a sorozatok; a Firefly Lane – Szentjánosbogár lányok főszerepe mellett a produceri feladatokat is elvállalta. A sorozatban övé a drámai szál: a sikeres, kiégett showwomané, aki pikírt szarkazmusával takargatja megejtő sebezhetőségét. Kate szerepében Sarah Chalke bájos sutaságával hódít, bár gegjei sajnos nem csattannak akkorát, mint mondjuk a Született feleségek poénjai. Mindkét színésznőnek van rá lehetősége, és él is vele, hogy karaktereiket elmélyítsék: ők alakíthatták a 20-as és a 40-es évekbeli alteregóikat is, és gesztusaikban számottevő a különbség. Szó szerint felnőttek a feladathoz.

-

Bármennyire is jók Heigl és Chalke, a kamaszkori figuráikat alakító ifjúság leiskolázza őket: Ali Skovbye és Roan Curtis remek felnövéstörténetet kreálnak, különösen utóbbi nagyszerű a fiatal Kate szerepében, még akkor is, ha a grimaszolást olykor túltolja. A mellékszereplőkért viszont kár: a két barátnő annyira belakja a képernyőt, hogy a többiekre nem nagyon marad idő, pedig Kate meleg bátyjának történetszála, aki nem meri felvállalni a coming outot, Kate férjének életközepi válsága, nem beszélve Kate szüleinek felemás kapcsolatáról, mind-mind megérne egy misét.

A Firefly Lane – Szentjánosbogár lányok történetileg szétforgácsolja magát:

felnövéstörténet, szerelmi háromszög, szerelem, szex, párválasztás, családi és transzgenerációs problémák, gyerekszülés, vetélés, esküvő, házasság, médiahelyzet, metoo, coming out, mindenbe bele-belekap, de igazán mélyre nem merészkedik. Az egyszerre három párhuzamos idősíkon folyó történet ugyan reflektál egymásra, de ki is oltják egymás drámai feszültségét, nem beszélve arról, hogy olykor elveszik köztük a néző. Egyvalami marad, a két főhősnő között működő kémia, amely viszi előre a történetet. Kate és Tully szerethetőek, ez tesz kíváncsivá minket a sorsuk iránt. Nem pedig az epizód végi cliffhangerek, amelyek között van ugyan arcul csapós, de becsapós is, ami az elbaltázott dramaturgia miatt súlytalan, érdektelen, és inkább ellenérzést szül a nézőben. Kérdés, hogy az utolsó epizód előremutató befejezése visszacsábítja-e majd a nézőket egy újabb évadra. Megér ennyit (ez) a barátság?

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Klasszikusok csajos borítóval

...

Így készülnek a romantikus regények borítói

...

5 romantikus könyv, amit érdemes elvinned a nyaralásra

Kiemeltek
...

A támadó medve olyan, akár egy elvesztett családtag – Olvass bele Karin Smirnoff regényébe!

Még a legedzettebb vadászok is megremegnek, ha a legbelsőbb démonjaik tűnnek fel előttük.

...

„Gyűlölni fogják őket” – Ken Follett leleplezte új regénye főgonoszait

Minden regénybe kell egy antihős. Itt rögtön kettő is van!

...

Költészet, nyomozás és egy szerelmi háromszög – interjú Désérable francia író díjnyertes regényének fordítóival

A Francia Akadémia Nagydíját kiérdemlő kötetet még idén ősszel kézbe vehetik a magyar olvasók.

Olvass!
...

A világsztár magyar ikerpár, akikről még sosem hallottál – Olvass bele Vass Virág új könyvébe!

Az egész világ rajongott a magyar ikerpárért, mégis csapdában érezték magukat.

...

A zene ereje: olvass bele Mario Vargas Llosa utolsó regényébe!

Egy egyszerű firkász nekiindul, hogy felfedezze, honnan ered a perui népzene. A kutatás viszont hamar átfordul egy kacifántos utazássá. Olvass bele!

...

Szolnok nem fog elesni? Olvass bele Benedek Szabolcs legújabb könyvébe!

Érdekes képkockák Szolnok múltjából – mutatunk egy részletet Benedek Szabolcs könyvéből.

...

Hogy lehet kijönni egy apával, aki semmiben sem olyan, mint mások? Olvass bele a Köszi, apu! című regénybe!

Egy apa és felnőtt lányának kapcsolatát több tényező is nehezíti.

...

A gender befolyásolja a gondolatainkat is? Olvass bele A patriarchátus természetrajza című kötetbe!

Mit befolyásol a tásadalmi nem, a gender?

...

Naomi Watts a menopauzáról: „Hollywoodban létezik egy bájos kifejezés az ilyen nőkre: nem dugható”

Naomi Watts megírta a könyvet, amire neki is szüksége lett volna.