Elvesznek társadalmi szerepek közt a Szentjánosbogár lányok

Elvesznek társadalmi szerepek közt a Szentjánosbogár lányok

Kristin Hannah azonos című regényéből készített az Eastwick és a Született boszorkányok alkotója, Maggie Friedman egy romantikus dramedyt a Netflix számára, amelyben Kate és Tully három évtizeden átnyúló barátságát követhetjük nyomon. Az egyszerre három párhuzamos idősíkon játszódó történet nem rest mélyen megmeríteni minket a szentimentalizmus hullámai közt, miközben a két barátnő kapcsolata a képernyőn mindent kitakar: cselekményt, karaktereket és korszakokat.

Bányász Attila | 2021. augusztus 25. |

Szerencsés, akinek a gyermekkori barátsága évtizedeket képes átvészelni. Ha mindig ott áll támaszként mellette valaki, akire jóban-rosszban számíthat. Aki boldogan nevetve támogatja vagy vele sírva nyújt vigaszt. Aki keresetlenül őszinte, még akkor is, ha fáj. Aki megértő és önfeláldozó, mert saját magánál is fontosabb a másik. Épp ezért senki nem tud úgy és annyira megbántani, mint a legjobb barát.

KRISTIN hANNAH
Firefly Lane - Szentjánosbogár lányok
Ford.: Palásthy Ágnes, Könyvmolyképző, 2014, 656 oldal
-

Kate és Tully a ’70-es évek óta a legjobb barátnők. Valószerűtlen kapcsolatuk kamaszkorukban kezdődött, amikor a Firefly Lane-en egymás szomszédjai lettek.

Kate a víz és Tully a tűz:

előbbi a láthatatlan stréber, míg utóbbi a suli menő csaja. Az élet mégis egymás mellé sodorja őket, és ők támaszt keresve egymásba kapaszkodnak. Kate a magánéletben biztos lábakon áll: szerető családi háttérrel bír, ezért érzelmileg kiegyensúlyozott, az élet más területein azonban gátlásos és bizonytalan. Tully az anyjával él egy fedél alatt, ám az asszony minden szinten – hála a tudatmódosítóknak – a ’60-as években megrekedt hippi, aki vajmi keveset fog föl a valóságból, és törődik a lányával. Az érzelmileg elhanyagolt Tully kénytelen hamar felnőni: korán megtanulja a saját erejéből megszerezni, amit akar, de az élete kiüresedett, és a szeretethiánytól megkérgesedett szívvel képtelen megbízni másokban. Kivéve Kate-ben, akivel véd- és dacszövetséget kötnek.

-

Tully szeret a középpontban lenni, vehemens természetével rátelepedni másokra. Ahogy valaki találóan megfogalmazza az egyik epizódban: „ő a tornádó, mi meg lebegünk utána”. Szinte egy pillanat alatt Kate családjának részévé válik: fogadott nővérré a ’70-es, harmadik kerékké a ’80-as, és kéretlen nagynénivé a 2000-es években. Kate bájos esetlenségét képtelen levetkőzni, amivel rendre keresztbe tesz saját magának. A lányok felnőtt élete ugyanannál a tévétársaságnál indul a '80-as években, hogy aztán egyéni értékrendjük alapján kétfelé ágazzon: míg egyiknek a karrier, másiknak a család kerül előtérbe. Barátságuk azonban megmarad, bár alaposan próbára teszi az élet. Vajon valóban olyan elnyűhetetlen ez a kapocs, amelyen nem fog sem az idő, sem a tisztázatlan párkapcsolatok vasfoga? 

A barátság nemcsak megerősít, hanem egyben kiszolgáltatottá is tesz: a másik pontosan tudja, hogy mi fáj a legjobban.

-

Szinte vállalhatatlanul sok témát felkap a tízrészes első évad, melyekkel a szűkre szabott játékidő miatt csupán felszínesen foglalkozik: a ’70-es években Kate és Tully a tinilányok minden nyűgével és bajával szembesül az első havi vérzéstől a családi problémákon át az első szexuális együttlétig; a ’80-as évek Kate-nek a párválasztás és a családalapítás misztériumával telik, Tully a karrierépítés buktatóin lendül át; a 2000-es évekre mindketten a csúcson vannak, de rá kell ébredniük, hogy amit addig elértek az életben, mennyire kevés annak fényében, amiről kénytelenek voltak érte lemondani.

Vaskos társadalomkritika ez a nőkre kényszerített szerepvállalásról a család és a karrier függvényében. Kérdés: tényleg választani kell?

A siker titka a másikról való lemondásban rejlik? Valóban el kell-e ezeknek ilyen markánsan különülniük? Ha a gyerek(ek) kirepült(ek), középkorúként van-e létjogosultsága egy nőnek sikeres karriert építeni? És a karrierje csúcsán állónak középkorúként családot alapítani?

Hírlevél feliratkozás

Tully szerepét mintha Katherine Heiglre öntötték volna. Érezte ezt a színésznő is, akire a 2000-es évek mozis romkomjai után rátaláltak a sorozatok; a Firefly Lane – Szentjánosbogár lányok főszerepe mellett a produceri feladatokat is elvállalta. A sorozatban övé a drámai szál: a sikeres, kiégett showwomané, aki pikírt szarkazmusával takargatja megejtő sebezhetőségét. Kate szerepében Sarah Chalke bájos sutaságával hódít, bár gegjei sajnos nem csattannak akkorát, mint mondjuk a Született feleségek poénjai. Mindkét színésznőnek van rá lehetősége, és él is vele, hogy karaktereiket elmélyítsék: ők alakíthatták a 20-as és a 40-es évekbeli alteregóikat is, és gesztusaikban számottevő a különbség. Szó szerint felnőttek a feladathoz.

-

Bármennyire is jók Heigl és Chalke, a kamaszkori figuráikat alakító ifjúság leiskolázza őket: Ali Skovbye és Roan Curtis remek felnövéstörténetet kreálnak, különösen utóbbi nagyszerű a fiatal Kate szerepében, még akkor is, ha a grimaszolást olykor túltolja. A mellékszereplőkért viszont kár: a két barátnő annyira belakja a képernyőt, hogy a többiekre nem nagyon marad idő, pedig Kate meleg bátyjának történetszála, aki nem meri felvállalni a coming outot, Kate férjének életközepi válsága, nem beszélve Kate szüleinek felemás kapcsolatáról, mind-mind megérne egy misét.

A Firefly Lane – Szentjánosbogár lányok történetileg szétforgácsolja magát:

felnövéstörténet, szerelmi háromszög, szerelem, szex, párválasztás, családi és transzgenerációs problémák, gyerekszülés, vetélés, esküvő, házasság, médiahelyzet, metoo, coming out, mindenbe bele-belekap, de igazán mélyre nem merészkedik. Az egyszerre három párhuzamos idősíkon folyó történet ugyan reflektál egymásra, de ki is oltják egymás drámai feszültségét, nem beszélve arról, hogy olykor elveszik köztük a néző. Egyvalami marad, a két főhősnő között működő kémia, amely viszi előre a történetet. Kate és Tully szerethetőek, ez tesz kíváncsivá minket a sorsuk iránt. Nem pedig az epizód végi cliffhangerek, amelyek között van ugyan arcul csapós, de becsapós is, ami az elbaltázott dramaturgia miatt súlytalan, érdektelen, és inkább ellenérzést szül a nézőben. Kérdés, hogy az utolsó epizód előremutató befejezése visszacsábítja-e majd a nézőket egy újabb évadra. Megér ennyit (ez) a barátság?

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Általános cikkek

Klasszikusok csajos borítóval

...
Hírek

Így készülnek a romantikus regények borítói

...
Nagy

5 romantikus könyv, amit érdemes elvinned a nyaralásra

Kiemeltek
...
Nagy

25 év 50 legjobb dalszövege 02.

ABC-sorrendben haladunk!

...
Nagy

Hallgasd meg az Ezt senki nem mondta! podcast első évadának összes beszélgetését

Az Ezt senki nem mondta! című podcastban ismert emberek mesélnek szülővé válásuk örömeiről és nehézségeiről.

...
Nagy

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

Költészet, halál, édesanyja korai elvesztése – és kutyák. Interjú Jón Kalman Stefánssonnal.

Olvass!
...
Beleolvasó

A Keleti-blokk titkai a demencia homályába vesznek - Olvass bele Pasi Ilmari Jääskeläinen regényébe!

Milyen titkokat rejtegetett a nemzetközi karriert befutó pszichoterapeuta édesanya?

...
Beleolvasó

„Kieszem bánatból az egész alpesi vidéket” - Olvass bele Jaroslav Hašek humoros útinaplójába!

...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.