Szabó Magda 1940-ben diplomázott a Debreceni Egyetem latin–magyar szakán. A száraznak és komolynak tűnő szakpárt egy meglehetősen kreatív és önazonos témával zárta le: az ókori Róma szépségápolásából írt szakdolgozatot. Arról, hogy az igazán profik szinte bármilyen témában tudnak szakmaian írni bárki meggyőződhet, a diplomamunka ugyanis online elérhető, ahogy arra Fodor Marcsi újságíró az írónőről szóló posztjában felhívta a figyelmet.
A római szépségápolás az irodalom tükrében
"A szépségápolás az egyik fonál, mely az Ókor asszonyától a mai nőig vezet. Mert az asszony asszony, akármikor él is, és bár felölti százada álarcát, ez álarc alatt megtaláljuk igazi arcát, mely mindig egyforma marad. S marad a vágy is, az örök ösztön: hogy szebbé legyen, ezért tud már az Ókor is annyi szépítőszert felmutatni" - szögezi le a szerző az 1940-ben készült dolgozatban. Szabó külön fejezetet szentel a haj, a bőr és az arcápolásnak, az unguentum elnevezésű szer fajtáinak és még kozmetikairecepteket is gyűjt.
"Ha a pogány Róma irodalmi alkotásain végigtekintünk, csodálkozva vehetjük észre, hogy e számtalan mű hányszor tükrözi csillogó felszínén a szépségápolás kérdéseit. Hányszor szomorodik el Tibullus vagy Propertius kedvese mesterkélt szépsége láttán, s hányszor vet oda Ovidius szikrázó elméssége egy-egy kozmetikai jótanácsot az olvasóknak." - írja A római szépségápolás az irodalom tükrében című fejezetben.
Szabó Magda témaválasztása tökéletes összhangban volt személyiségével. Egész élete során szerette a nőiségét és a nőies dolgokat sminktől a ruhákon át a cipőig (Erről többek közt itt írtunk.). A PIM 2017-es, évfordulós kiállításán külön szekciót szenteltek a szépítőszereinek (A tárlatról szóló cikkünk itt olvasható). Emellett felidézték a kortársai beszámolóit is. Lator László például édes, macskaszerű nőként emlékezett Szabóra. "Talán Bereményi Géza említette, hogy meglepően kacér nő volt, pedig már ő idős néniként ismerte meg. Az írónő az egyik osztálytalálkozóján – hogy bosszantsa a szigorúan szabályozott gimnáziumot - műszempillával és magassarkú, aranyszínű papucskában jelent meg. (Ezek a kellékek megtalálhatóak a Szabó Magda portréit bemutató terem titkai közt.) Háy János például azt mondja róla: „Ő maga a rock and roll!”, olyan örök és közös nevező" - mesélték a kiállítás kurátorai egy interjúban.
Forrás: Fodor Marcsi Facebook-poszt, Digitális Irodalmi Akadémia