Kézenfekvő magyarázat lehet, hogy egyszerűen rossz könyveket választottak az adaptációhoz. A Lithub szerzője szerint „a 2022-ben bemutatott filmek közül zavarbaejtően sok adaptáció nem túl jó könyvek alapján készült”. Arra is bőven láthattunk példát az elmúlt évben, hogy a feldolgozások lettek rosszak, így nem juthattak el a jelölésig sem. Ilyen volt például A szürke ember (a könyvről ITT írtunk recenziót) vagy a Háromezer év vágyakozás. És bár 2022 hozott néhány jó adaptációt is, azok viszont a Lithub szerzője szerint nem voltak Oscar-alapanyagnak valók.
A könyvadaptációk csökkenésének másik valószínűsíthető oka lehet még, hogy a streaming szolgáltatókon keresztül bemutatott adaptációk viszont virágkorukat élik:
a könyveket sorozatokon keresztül adaptálni azért lehet jó választás, mert úgy az alkotók jobban ki tudják bontani a gazdag forrásanyagot, karaktereket és jellemfejlődéseket, amire másfél-kétórás filmben nem mindig van lehetőség.
De ejtsünk néhány szót arról is, milyen adaptációk kaptak figyelmet idén az Akadémiától (erről részletesebben írtunk már ITT).
A Nyugaton a helyzet változatlan (Erich Maria Remarque azonos című regénye alapján készült film) kilenc jelölést kapott, a Miriam Toews regényét feldolgozó Women Talking pedig a legjobb film és az adaptált forgatókönyv kategóriában kapott jelölést.
A megjelenését követően közel száz év kellett, hogy a németek feldolgozzák az egyik legnagyobb bestsellerüknek számító Erich Maria Remarque-regényt. A végeredmény egy látványos, naturális film lett, de nem emiatt fogunk rá emlékezni.
Tovább olvasokAz animációs filmek között egyébként több adaptáció is felbukkant, mint például a Pinokkió vagy a Csizmás kandúr (technikailag az olasz mese alapján) jelölték a játékfilm kategóriában; a rövidfilmek között pedig A Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló (Charlie Mackesy 2019-es könyve alapján) és a Farkasok éve (Pamela Ribon Notes to Boys című műve alapján).
A 95. Oscar-díjátadó idén március 12-én lesz.
Borítóképünkön: jelenet a Nyugaton a helyzet változatlan című filmből