Az olvasás vége: az elit egyetemisták is képtelenek befejezni egy könyvet

Az olvasás vége: az elit egyetemisták is képtelenek befejezni egy könyvet

A probléma az elit egyetemek diákjainál is jelen van. A hallgatók nem szoktak hozzá, hogy egy egész könyvet végig kelljen olvasniuk. 

bzs | 2024. november 12. |

A tanulmányaik során leginkább részletekkel, szemelvényekkel találkoznak, így amikor az egyetemen egy hét áll rendelkezésükre, hogy egy teljes könyvön átrágják magukat, egyszerűen nem tudják hogyan kell.

A Columbia Egyetem irodalom szakán tanító Nicholas Dames érzékelte, hogy a diákjai egyre kevesebbet olvasnak és azzal kapcsolatban sem voltak illúziói, hogy a hallgatók egy-két olvasmányt kihagynak a felkészüléskor. Azonban leesett az álla, amikor 2022-ben egy elsőéves egyetemista azzal kereste fel a fogadóóráján, hogy milyen embert próbáló számára a követelményrendszer. A szak megköveteli a diákoktól, hogy egész könyveket olvassanak el egy vagy két hét alatt, a hallgató azonban a professzor legnagyobb megdöbbenésére közölte, hogy a gimnáziumában soha nem kellett elolvasniuk egy teljes könyvet. Csupán kijelölt szemelvényeket, verseket vagy cikkeket olvastak.

Mindenről a telefon tehet

Dames és az ügynek utánajáró The Atlantic újságírója egyaránt több egyetemi tanárt is megkérdezett, és ők is hasonló tapasztalatokról számoltak be. Alapvetően két okra tudták visszavezetni a jelenséget: az olvasás oktatás módszertana, a másik a képernyők figyelemelterelő ereje. Egyesek szerint a diákjaiknak már egy szonett is komoly kihívást jelent. Ha pedig olyasmivel találkoznak, amit nem értenek, egyszerűen leblokkolnak. Ennek az oka valószínűleg részben a képernyők jelentette folyamatos csábítás. A közösségi média vagy az internet elvonja a figyelmet a hosszabb, elmélyülést igénylő feladatokról, illetve folyamatos szórakozást kínál az olvasás relatíve unalmas feladatához képest.

Ugyanakkor, ahogy arra Jared Henderson író, filozófus rámutat, ez az a generáció, amelyik minden korábbinál több szöveghez fér hozzá és többet is olvas – csak nem könyveket. A képernyők előtt töltött idő valamilyen formában ugyanis mégis olvasással telik, ha csak a TikTok videók feliratairól van is szól.

Az Egyesült Államokban az utóbbi évtizedekben inkább a rövidebb szövegekre, a feladatközpontú olvasásra koncentráltak részben a lemorzsolódás elkerülése miatt, részben pedig, ahogy az egyik tanár megfogalmazta: „Feladhatom nekik, hogy három hét alatt olvassák el az Iliászt, de egyszerűen nem fogják.” A tanárok kétségbeesetten próbálják alakítani a tananyagot a diákok igényeihez és képességeihez. A magániskolák követelményei még magasabbak, ez viszont még nagyobb tudásbeli szakadékhoz vezet a diákok között a családjuk jövedelmétől függően.

A szöveg értelmezése, részletekbe menő megértése helyett a diákokat a tesztek feladataira trenírozzák. A központi felméréseknek megfelelés a cél, nem az, hogy például képes legyél megtalálni a Bűn és bűnhődésben felbukkanó témákat.

Rosszul tanulunk olvasni

Jared Henderson szerint azonban létezik egy még ennél is alapvetőbb probléma: az olvasástanítás módszere. A klasszikus metódus szerint fonetikusan tanulnak olvasni a gyerekek egyenként megismerve és kiejtve a betűket majd ezeket olvassák szavakká.

Valamikor a hatvanas években azonban feltűnt egy új, forradalmi módszer, a szóképes olvasás. Ez az organikusabbnak tartott változat a szavak képét tanítja meg felismerni a gyerekeknek, akik így szinte maguktól tanulnak meg olvasni – az alap elképzelés szerint. A tanár csak a megfelelő környezetet biztosítja számukra és pár apró fogást mutat nekik.

Ez a módszer főleg az angol nyelvű országokban terjedt el és vált a hivatalos módszerré, de hazánkban is alkalmazzák. Az elmúlt évtizedekben azonban az angol nyelvterületen esett az írás-olvasás tudás. Egyre kevesebb gyerek volt képes elolvasni egy olyan hosszú szöveget, mint egy könyv. Számukra az olvasás kemény munkává vált és nem olvastak pusztán élvezetből. Az új módszer ráadásul nem alkalmazható a diszlexiás gyerekeknél, akik képességére kifejezetten rosszul hat a szóképes olvasás. A COVID-járvány alatt pedig a szülők számára is nyilvánvalóvá vált, hogy milyen problémás ez a módszer. (Az olvasóvá nevelés módszereiről itt írtunk.)

forrás: The Atlantic , Youtube 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A tudatos olvasást érdemes megtanulni, mert olyan, mint a meditáció

Kiolvasni egy könyvet nem ugyanaz, mint elolvasni. A tudatos olvasás művészete című könyvében Ella Berthoud bilioterapeuta elmagyarázza, hogyan hat az olvasás az agyunkra, a testi és lelki egészségünkre, ha odafigyelünk rá. Mutatunk egy részletet.

...

5 tipp, amik segítenek visszatérni az olvasáshoz egy hosszú szünet után

A multitasking, a darálós hétköznapok és a rengeteg képernyő előtt töltött idő után a nyár alkalmat kínál, hogy újból megszeresd az olvasást. De verskötetet vagy nagyregényt vigyél magaddal a strandra? Megosztunk veled öt olyan tippet, ami nekünk működik.

...

Számodra melyik a tökéletes hely az olvasáshoz?

Az olvasáshoz mindenekelőtt egy jó könyv kell és egy kíváncsi olvasó. De egy csendes, nyugodt és hangulatos zugot sem árt találni, ahol elmélyülhetünk a választott könyvben.

...

Hol a legnépszerűbb az olvasás Európában és melyik országban veszik a legkevesebb könyvet?

EU-szerte nő a rendszeresen olvasók száma annak ellenére is, hogy a kontinens déli és keleti országaiban kevesebb a közkönyvtár. Most akkor temessük-e az olvasást vagy sem?

...

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Kiemeltek
...

Gege: Nem tudom elképzelni, hogy a rap nélkül érdekes legyek

Sára Gergely, azaz Gege volt a Margó Könyvek podcast legújabb vendége. 

...

„Rettegek, hogy nem fogom tudni gyűlölni az apámat” – Gisèle Pelicot lányának könyvéről

„Borzalmas teher, hogy egyszerre vagyok áldozat és az elkövető gyereke.”

...

Gyurkó Szilvia: A bántalmazás elkövetői és áldozatai is köztünk járnak

Mik a gyerekkori szexuális bántalmazás jelei? Gyurkó Szilvia legújabb kötetéből kiderül.

Olvass!
...

Huckleberry Finn kalandjai a szökött rabszolga szemszögéből: Olvass bele a Pulitzer-díjas regénybe!

Mit gondol egy szökött rabszolga a világról, a nemzetéről és a rasszizmusról?

...

Ez a néprajzi kézikönyv segít megismerni a boszorkányok világát: olvass bele!

A boszorkányok fontos szerepet töltenek be az európai kultúrában, főleg a néprajzi jelentőségük miatt.

...

Horváth Viktor: Mennyire kenheti össze magát egy regény a saját kora közéletével és politikájával?

"A bolgártól optimális távolságra vagyunk."

SZÓRAKOZÁS
...

Elkezdődött a Dűne: Prófécia második évadának forgatása

És új szereplőket is hoz magával. 

...

Cserhalmi György visszatér a színpadra

Őszinte visszatekintés lesz az emberi élet törékenységére és humorára.

...

A gyászoló Benedict Cumberbatch-et egy varjú kísérti Max Porter könyvének adaptációjában

Erős, pörgős előzetes érkezett A bánat egy tollas állathoz.