„A 19. századig, a romantikáig terjedő időszakot tanulhatták a diákok rendes iskolai körülmények között, a későbbi szerzőket és műveket már online. Az pedig nem vitás, hogy az online forma értékcsökkentett tanítást jelentett az elmúlt hónapokban” - mondta Szabó Roland a lapnak. A vezetőtanár szerint a diákoknak könnyebb elemezni a klasszikus korszakokból származó, klasszikus műfajú verseket. A modern versek pedig, ugyan kötetlenebbek, a témaválasztásaikban ismerősebbek a mai kor olvasójának.
A cikkből az is kiderül, hogy a magyarérettségin József Attila a “legnépszerűbb” szerző, a kétszintű érettségi rendszer 2005-ös bevezetése óta négyszer szerepelt az elemző feladatban. Rajta kívül Berzsenyi Dániel, Tóth Árpád, Arany János, Vörösmarty Mihály és Radnóti Miklós is a gyakrabban előforduló nevek között van.
Szabó Roland szerint a végzősökhöz talán Petőfi Sándor, Kosztolányi Dezső és Tóth Árpád áll közelebb, „József Attila és Vörösmarty Mihály nehezebb az értelmezés szempontjából”.
A lap szerint a kétszintű érettségi bevezetése óta ritka az évfordulós szerző (idén például Pilinszky János lenne az, akitől nemrég egy korábban nem ismert jegyzetfüzet került elő). Ahogy az sem jellemző, hogy olyan művet kellene elemezni a középszintű érettségin, ami részletesen szerepel a tankönyvben. Ha mégis, akkor általában olyan szöveggel állítják párba, amit a tanulók valószínűleg kevésbé ismernek, és úgy kell összehasonlító elemzést írniuk. (Az elmúlt nyolc év műelemző feladatainak listáját szintén megtalálhatjátok a cikkben.)
(Kiemelt kép: Pixabay)