Ismét rosszul sült el a Coca-Cola és a generatív AI találkozása.
Az áprilisi Classic elnevezésű kampányban a vállalat olyan klasszikus műveket gyűjtött össze, amelyekben a márkanév megjelenik: bekerült szöveg Stephen King A ragyogás (a lenti videóban) és V. S. Naipaul Mr. Biswas háza című könyvekből. De használtak egy olyan szövegrészt is, ami nem J. G. Ballard angol sci-fi szerző műve, hanem a szerző által adott különböző interjúkból álló könyvből származik, amelyet évekkel a halála után adtak ki.
Az Extreme Metaphors: Selected Interviews with J. G. Ballard 1967-2008 (kb. Extrém metaforák – J. G. Ballard válogatott interjúk 1967-2008) című könyv 2012-ben jelent meg, három évvel a szerző halála után, Dan O'Hara és Simon Sellars szerkesztésében.
„A reklámban a képzeletbeli, J. G. Ballard által begépelt szavak sorát nem ő írta, ő csak beszélt, és az egyetlen ember, aki valaha is pontosan begépelte mindezt, az én vagyok” – mondta O'Hara, a könyv szerkesztője a 404Media munkatársának, Emanuel Maibergnek, aki először jelentette a hibát. Ami különösen felháborította a szerkesztőt, az a reklámban hibásan szereplő a ’Shangai’ szó volt. „Ballard soha nem írta volna el rosszul annak a városnak a nevét, ahol született” – tette hozzá O'Hara.
A kampány létrehozásán a VML marketingügynökség dolgozott együtt a Coca-Colával. A 404Media megkeresésére elmondták, hogy az AI-t „a kezdeti kutatási fázisban használták a márkaemlítéseket tartalmazó könyvek azonosítására”, de a vállalat manuálisan ellenőrizte a tényeket, és elérte a különböző szerzőket, kiadókat és hagyatékokat, hogy engedélyt szerezzenek.
Nem ez az első eset, hogy a Coca-Cola problémába ütközik, amikor generatív mesterséges intelligenciát használ reklámjaiban. Sok kritikát kapott a 2024 végén megjelent karácsonyi reklámsorozat is, amelyet sokan a kreatív munka kiváltására irányuló költségcsökkentő lépésnek minősítettek.
Kép: James Yarema, Unplash