A Zodiac című, az olasz képregényrajzoló, Gianluca Constantini által illusztrált, filozofikus visszaemlékezésben Ai Weiwei a kínai állatöv szemszögéből vizsgálja a művészi kifejezés és a szellemi szabadság közötti kapcsolatot.
1000 év öröm és bánat címmel írta meg a saját és édesapja, az ismert költő életrajzát Ai Weiwei, amelyből egy férfi, egy család, egy ország sorsa tárul fel, egyúttal egy művészi-alkotói kibontakozás stációit is végigkövethetjük. Ai Weiwei jelenleg Portugáliában él, onnan adott írásos interjút a Könyves Magazinnak – az önkényuralmi rendszerek paranoiájáról, a Twitterről és a politikai korrektségről is kérdeztük.
Tovább olvasokAmint a Penguin Random House ismertetőjéből kiderül, a kulturális forradalom idején, gyerekkorát száműzetésben élő Ai Weiwei többnyire csak a kormány által jóváhagyott képregényeket tudta olvasni. Bár a politikai propaganda korlátok közé szorította ezeket a kiadványokat, Weiweit lenyűgözte az alkotók azon képessége, hogy a művészetről és az emberiségről megfogalmazott gondolataikat grafikus történetmesélésen keresztül fejezzék ki.
A január 23-án megjelenő könyvről egyelőre nem lehet túl sokat tudni, de a Kirkus Reviews rövid ismertetőjéből az kiderül,
hogy a Zodiacban a kiáltvány és a mese műfaja keveredik.
Az első lecke a macskákról és az egerekről szól, amelyek közül az előbbiek nem szerepelnek a kínai állatövben, míg az egereket egyfelől leleményesnek és okosnak ismeri el, másrészt kártékonynak is tartja a hagyomány. Ai Weiwei az egerek csapdába ejtésének folyamatát idézi fel ebben a fejezetben, és azzal a gondolattal zárja a passzust, hogy „nyitva kell tartanunk az ajtót a szólás- és gondolatszabadság előtt – akár a macskák”.
A Margó Irodalmi Fesztivál a Jelenkor Kiadóval a portugáliai otthonában kereste fel Ai Weiweit, A szabadság lehetséges című kisfilmet most a Könyvesen is megnézhetitek.
Tovább olvasokAz egyik epizódban egy Hszi Csin-pingre gyanúsan hasonlító rendőrtiszt figyelmezteti a főhőst: „Ha művésznek nevezed magad, akkor arrogáns vagy. Inkább – a Párt elképzelése szerint – művészeti munkásnak kellene magadat mondanod”.
A meséknek minden esetben van politikai dimenziója. Az egyik rész például azt mutatja be, hogy a művészet a Mao által irányított Kínában küzdelmet jelent, ugyanakkor az önkifejezés az önmagunkkal való birkózás is. A szerző azzal a kijelentéssel zárja ezt a fejezetet, hogy
„minden nem-aktivista művész, halott művész”.
Ai Weiwei január 23-án, a New York-i városházán mutatja be a Zodiac című kötetet.
Forrás: Kirkus Reviews.