10 gondolat az olvasásról Harold Bloomtól

Hogyan és miért olvasunk? – ezt a kérdést járta körbe Harold Bloom, aki az Egyesült Államok egyik legfontosabb irodalomtörténésze volt, és tavaly hunyt el. Bloom a klasszikus kánon egyik legnagyobb védelmezőjeként How to Read and Why című könyvében azt vizsgálta, miért okoz örömet, és milyen haszna van az olvasásnak. A Műúton most megjelent könyvének bevezető fejezete Keresztes Balázs fordításában. 10 fontos gondolatot emeltünk ki belőle az olvasás szerepéről.

Könyves Magazin | 2020. május 11. |

Kép: Bencszúr Gyula: Olvasó nő az erdőben

A Miért olvasunk? című prológusban Bloom azt vizsgálta, vajon mi motiválja az embert arra, hogy könyvet vegyen a kezébe. Fontos leszögezni, hogy az olvasás alatt magányos tevékenységet értett, nem valamiféle kötelező (pl. egyetemi) feladat teljesítését. Esszéjében elkülönítette az olvasás öt alapelvét is. Ezek szerinte a következők: 

  • Tisztítsd meg elméd a zsargontól!
  • Ne akard megjavítani a szomszédodat vagy szomszédságodat azzal, amit és ahogy olvasol!  
  • A tanult ember gyertya, melyet minden ember szeretete és vágya lobbant lángra.
  • Az embernek leleményesnek is kell lennie ahhoz, hogy jól olvashasson.
  • Az ironikus visszanyerése

Könyvének teljes bevezetőjét a Műúton lehet elolvasni, mi most tíz fontos gondolatot emeltünk ki belőle:

  1.  Az olvasás egyik feladata, hogy felkészítsen bennünket a változásra, a végső változás pedig sajnos mindannyiunkat érint.
  2. Végső soron azért olvasunk — és ebben Bacon, Johnson és Emerson is egyetért —, hogy megerősítsük énünket, és megismerjük annak valódi érdekeit. 
  3. Ha az irodalomkritikának van még szerepe napjainkban, akkor az nem más, mint annak a magányos olvasónak a megszólítása, aki önmagának olvas, és nem olyan érdekekből, amelyek állítólag felülemelkednek az énen.
  4. Az önfejlesztés éppen elég nagy feladat elménk és lelkünk számára: az olvasásnak nincs etikája. 
  5. Vonjuk ki az iróniát az olvasásból, és az elveszíti minden fegyelmezettségét és meglepetését. 
  6. Ahhoz, hogy emberi gondolatokat emberi nyelven olvashassunk, tudnunk kell teljes lényünkkel, emberként olvasni.
  7. Shakespeare nem a nyugati kultúra összeesküvésének terméke; ő az olvasás összes alapelvét magában foglalja, és ebben a könyvben mindvégig a mércémként szolgál.
  8. Mindannyian különböző okokból vesszük rá magunkat az elmélyült olvasásra, melyek közül a legtöbb jól ismert: azért, mert jobban meg kell ismernünk önmagunkat, vagy mert tudásra van szükségünk, nemcsak magunkról és másokról, hanem a dolgok állásáról. Mégis, a manapság sokat szidott hagyományos kánon elmélyült olvasásának legerősebb, legautentikusabb indítéka nem más, mint a nehéz gyönyör keresése. Nem vagyok kifejezetten az olvasás erotikájának szószólója, és a gyönyörteli nehézség számomra a fenséges elfogadható meghatározása, a magasabb gyönyör azonban az olvasó küldetése marad.
  9. Arra buzdítok mindenkit, hogy találja meg azt, ami közel áll hozzá és hasznosítani tudja a mérlegelés és a megfontolás során. Olvasson elmélyülten, ne a hit vagy a megbizonyosodás, és ne is a megcáfolás kedvéért, hanem azért, hogy osztozzon abban az egy természetben, amely ír és olvas.
  10. Nem kell attól tartanunk, hogy olvasói fejlődésünk szabadsága önző lenne, mert ha autentikus olvasóvá válunk, munkánk gyümölcseként mások megvilágításának képessége visszaigazol majd bennünket. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

A könyvek történetéről, olvasásról és a kódexekről szóló feladatokat kaptak az érettségizők

Az első információk szerint eléggé érettségizőbarát szöveget kaptak a ma vizsgázó diákok. A műelemző feladat egy Fekete István-novellához, az összehasonlító elemzés pedig egy Arany János-vershez és egy Tóth Árpád-költeményhez kapcsolódik.

...

5 kérdés, amit a koronavírus hozott az olvasásba - Maradj otthon #30

Mi történik az ekönyvekkel a koronavírus után? Meddig olvasom bele a járványt bármibe? Sirokai Mátyás és a pandémia? Ki Elena Ferrante? Létezhet jó adaptáció? Valuska László otthon maradt és elgondolkodott a kérdésein.

...

Az olvasás jó hatással van a mentális egészségre

Egy új kutatás bizonyította, amit már eddig is sejtettünk: az irodalom megnyugtat, stimulálja az agyat és jó hatással lehet a depresszióra is. 

Olvass!
...

Egészségesnek lenni valójában egyenlő az őrülettel - Olvass bele Fehér Boldizsár novellájába!

Fehér Boldizsár egy groteszk és humoros prózában mutatja meg, hogy bárki, bármelyik pillanatban megőrülhet.

...

Mi a bánat történt a kamaszokkal a 2010-es évek elején?

A kamaszok szoronganak, szenvednek, elszigetelődnek és dühösek. Ez lehet az oka. 

...

Kell egy applikáció, ami fordít felnőtt és kamasz között – Olvass bele a Tárgyalhatunk című kötetbe!

Ecsédi Orsolya, akit a gyerekirodalom kidolgozatlan témái érdekelnek.

Polc

Életközépi válság thriller elemekkel: hogyan is lehetne „normális” az, aki elől elhallgatták a múltat? 

...

Knausgård volt felesége megjárta a poklot

...

Nem csak te érzed magad üresnek, ez a globális tapasztalat

...

Helyettesítheti-e a szexet egy vegyesbolt? – Murata Szajaka: Keiko vegyesboltja

...
A hét könyve
Kritika
Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról
Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

Első és utolsó versei jelentek meg Bak Róbertnek, aki az egyik legelhivatottabb olvasó, egyben súlyos beteg. Az Ameddig elhiszem című kötetének nem kicsi a tétje: a metaforikus túlélés. A hét könyve szembenéz a halállal.