„Hogyan lettem terrorista?” – olvass bele Lackfi János új könyvébe!

„Hogyan lettem terrorista?” – olvass bele Lackfi János új könyvébe!

Lackfi János legújabb kötetében a saját életét helyezte a középpontba és novellákon keresztül mutatja meg, hogyan lett kezdő íróból a mai önmaga. De azt is megtudhatjuk, miért lett tenorista helyett terrorista. 

sza | 2025. szeptember 01. |

Lackfi János a kortárs magyar irodalom egyik kiemelkedő alakja, legtöbben verseiről és gyerekkönyveiről ismerhetik, de az irodalom sok egyéb területén is bizonyított már. Legújabb kötete, A magam szakálla novellákban meséli el az író egy-egy meghatározó emlékét a tőle megszokott könnyedséggel és humorral. Így megismerhetjük a feltörekvő írót, az egyetemistát, az apát, az eleinte anyagi kihívásokkal küzdő házaspárt, és a már beérett, rutinos alkotót. Legutóbbi könyveiről, mint a Rocky és a Bejgliköztársaság korábban már írtunk, de Petőfi Sándor születésének 200 évfordulóján is megkérdeztük, mit gondolt az egykori költőről, sőt azt is feldolgoztunk, amikor összekapott a rendőrökkel. Ebben a részletben azt ismerhetjük meg, hogyan lett tenorista helyett terrorista

Lackfi János
A magam szakálla
Helikon, 2025, 349 oldal.

Lackfi János: A magam szakálla (részlet)

Hogyan lettem terrorista?

Operaénekes szerettem volna lenni, természetesen tenor, természetesen a hősszerelmes fajtából. Az asszony ingatag, a tenger fürdik bűvös, tünde fényben, hazám, hazám, te mindenem, eloszlik, mint a búborék, una furtiva lacrima. Legütősebb fellépéseim a mai napig a fürdőszobában zajlanak, szomszédaink szerint messziről hallani, mikor zuhanyzom.

Nagymamámmal, aki elképesztő karakteres asszony volt, együtt jártunk operába, tizenöt évesen szemrebbenés nélkül végigültem az ötórás Parsifalt, élveztem ezt az aranyozott, poros, modoros világot.

Gilda haldokolva simán lenyom egy ötperces áriát. A piacjelenetekben ál-sürgés-forgás, dinamikus kórusmuzsikára libegtetik az eladó vég vásznakat, rázzák a levegőben a műtyúkot, kedélyes vigyorral kínálják és táncléptekkel mustrálják a plasztik almát. A szerelmes jelenetek külön-külön, majd közösen, majd megint külön-külön, majd megint együtt éneklős, végül tüzes csókba torkolló rituáléja is tetszett. Tiszta sor, itt egy tuti udvarlós tipp, mindenki eldalolja a magáét, aztán puszi. És persze vicces volt, amikor az őszülő, ülőmunkás alkatú Radames azt áriázta százhúsz kilós Gildájának, hogy "karomban viszlek föl a bércre". Azért megnéztem volna.

Zenei tagozatos gimibe jártam, de ott a gyógymuzsikusok közé számítottam. Egyik tanárom járatott hangképzésre, és lelkemre kötötte, hogy ha majd híres tenor leszek, bocsássak rendelkezésére egy kis bungalót a trópusi szigetemen. Naná, hogy megígértem. Énekesi eltökéltségem szemhatárán azért felrémlettek konkrét akadályok is. Egy Gluck-opera bemutatójára készültünk, tanárunk száz őrült lelkes terve közül ez volt az egyik. Így-úgy megtanulgattam a férfi főhős áriáit, de mikor aztán összepróbáltuk a dolgot hősszerelmemmel, kiviláglott, milyen elképesztő a különbség. Tempóban, technikában, mindenben körülbelül két perc alatt darált be engem az igen szemrevaló szoprán kisasszony.

Nagy szerencse, hogy az elképzelés végül hamvába holt, én pedig rájöttem, hogy bitang sok tanulnivaló lenne még, ha szeretnék kilépni a fürdőszoba világot jelentő csempéi közül.

Talán ezért is mentem tanulmányi versenyre magyarból, éreztem, hogy a verstanhoz még mindig több közöm van, mint az összhangzattanhoz. Ha fellengzősen akarunk fogalmazni, kitört belőlem az elhivatottság, az irodalom Alienje. Ha prózaibban vesszük, győzött a lustaság.

A katalizátor-folyamat egy álszerelem volt. Azért nevezem így, mert egyetlen egyszer beszélgettünk másfél órát az illető lánnyal, aki amúgy régóta tetszett nekem, mint annyi más lány a gimnáziumban. Ráadásul egy karácsonyi sulibuli hangzavara vett körbe minket, alig értettük, mit mond a másik. A téli szünetben írtam száz rövid verset ehhez a lányhoz, egy használt nyugtatömb lapjainak hátuljára. A fecniket belesöpörtem egy fiókba, majd átválogattam, kijavítgattam, és húszat bemásoltam egy csíkos füzetbe, elszántan, hogy megmutatom édesanyámnak, aki régóta foglalkozott pályakezdő alkotókkal. Ennek volt köszönhető, hogy minőségi irodalmi bébiszittereink voltak.

Kemény István, Tóth Krisztina, Kun Árpád, Vörös István és mások vigyáztak ránk.

Persze kamaszok lévén nem kellett bennünket pelenkázni, szüleink csak azt szerették volna, hogy legyen felnőtt a háznál, ha elutaznak. Mi meg csuda jókat beszélgettünk!

Irtóztató komolyan elszántam magam, hogy ha édesanyám azt mondja, nem érdemes, akkor leállok az írósdival, mert akinek profik a szülei, az nem blamálhatja magát amatőrködéssel. Szerencsére rábólintott, csináljam csak. Nem tudom, vajon lett volna erőm abbahagyni vagy sem, ha ezt javasolja, de már nem is fog kiderülni.

Valamivel később, frissen beszerzett irodalmi álnevem fedezékében beküldtem egy marék verset az egyetlen létező országos diákirodalmi pályázatra, melynek pechemre édesanyám is zsűritagja volt. A másik versfelelős költőtárs olvasta először az anyagot, és megpendítette, hogy van itt ez a Lackfi, szerinte baromi jó. Csak nem ilyen finoman mondta, a fennkölt lírikusok ennél fűszeresebb kifejezéseket használnak. Anyám elfintorodott, barátunk meg elcsodálkozott.

– Neked talán nem tetszik?

– De igen, csak a fiam – felelte sóhajtva kedves szülém.

Így aztán végül Sárvár város KISZ-bizottságának különdíját kaptam meg, és a zsűri részéről Papp Márió beszédében megpendítette, hogy az elismerés csilloghatna fényesebben is, csak hát születni tudni kell.

Látszott, hogy a szocializmus végnapjait éli, és kezd meghasonlani önmagával, mert a díj egy Szász Endre-kerámia volt, a kommunista ifjak láthatatlan kezéből egy dekadens, emigráns művész munkáját vehettem át. Rút anyagiasságról tanúskodó gesztussal odahaza felajánlottam a műtárgyat édesanyámnak, aki ezerötszáz magyar forintért megvásárolta tőlem. Akkoriban úgy ítéltem meg, hogy kézzel fogható művészetre nem annyira, mocskos anyagiakra viszont annál inkább szükségem van. Így lettem tenorista helyett terrorista, hiszen az író ember mindig felrobbantja a világot, aztán a színes cserepekből összerak valamit, amiről a befogadó jó esetben elhiszi, hogy az a valóság.

Fotó: Lacki János szerzői oldala / Raffay Zsófia

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Lackfi János a Könyvhéten: Csodás gyermekkorunk volt, matyóhímzés módjára kidekorálva traumákkal

Megrázó beszédében azt vezette le, miért volt egyszerre csodás és borzalmasan traumatikus felnőni a generációjának.

...

Lackfi János: Petőfi szerelmes volt az életbe [Petőfi200]

Petőfivel kapcsolatos körkérdéseinkre ezen a héten Lackfi János válaszolt. 

...

Lackfi János ezt az 51 dolgot kívánja magának

Ma ünnepli 51. születésnapját Lackfi János, aki versben árulta el, mi az az 51 dolog, amit magának kíván.

MARGÓ
...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.

...

Lehet-e a zenetörténet közérthető? – Fazekas Gergely az Őszi Margón

Fazekas Gergely Négynegyed című könyvének bemutatóján számos izgalmas anekdotával lettünk gazdagabbak.

Olvass!
...

Amikor Budapesten a gyerekeknek saját köztársasága volt – Olvass bele Miklya Luzsányi Mónika könyvébe!

Az Abszolút töri sorozat hőse saját családjának titkaira bukkan a háború utáni Budapesten.

...

A holokauszt Isten megváltási tervének része? A Nobel-díjas Jon Fosse válaszol

Miként gondolkodik a Nobel-díjas alkotó istenről, hitről és vallásról? Olvass bele!

...

Te mennyit fizetnél az anyád szabadságáért? Olvass bele Édouard Louis új regényébe!

A pénz nem boldogít, de szabaddá és függetlenné tesz. Főleg, ha egy alkoholista férj elől menekülsz. Olvass bele!

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

Szerzőink

ta
ta

Mérő Vera: Régóta mondom, hogy bocsánatot kérni nagyon jó dolog

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

Listák&könyvek
...

Valérie Perrin, Ken Follett és Karády Anna a Bookline ősz eleji toplistáján

...

Íme Dan Brown új regényéből 5 prágai nevezetesség!

...

4 új memoár, amit nem tudsz letenni: versek, imák, függőségek