Ésik Sándor: A működő demokrácia alapja nem a győzelem, hanem a kompromisszum

Ésik Sándor: A működő demokrácia alapja nem a győzelem, hanem a kompromisszum

Vannak azok a jóféle pillanatok az életben, amikor egy sörözéskor vagy baráti vacsora során egy hozzáértő ismerősünknek sikerül annyira világosan (és persze szórakoztatóan) elmagyaráznia egy-egy szakmai fogalmat vagy összefüggést, hogy utána tényleg jobban értjük a világot magunk körül. Valami hasonlóra vállalkozott Ésik Sándor ügyvéd, amikor a Libri felkérésére megírta a Sanyikám, én nem politizálok című könyvet (itt beleolvashatsz), amiben egy Facebook-poszt közérthetőségével és lazaságával tárgyalja az állam, a társadalom, az igazságszolgáltatás működését, a történelmi örökségek és a szolidaritás (hiányának) kérdéseit. Vagyis mindazokat a dolgokat, amiket a történelem és állampolgári ismeretek óra keretében érdemes lett volna megtanulnunk és értenünk, mielőtt választópolgár lett belőlünk. Interjú.

(Fotók: Valuska Gábor)

Sándor Anna | 2022. február 02. |
ÉSIK SÁNDOR
Sanyikám, én nem politizálok - Az baj, mert akkor más fog helyetted
Libri, 2021, 248 oldal
-

Ésik gyakorlata persze megvolt az íráshoz, hiszen az ügyvédként praktizáló szerző évek óta vezeti a Facebookon a Csokonait parafrazeáló Diétás Magyar Múzsa nevű oldalt, ahol szerzőtársaival frappánsan kommentálnak főleg hazai és nemzetközi közéleti eseményeket. Egy-egy aktualitás apropóján pedig jogi, államigazgatási, diplomáciai stb. jelenségek hátterét is megvilágítják - ahogy azt tették nemrég például a társadalmi szerződéssel.

“Ez a könyv a felelősségről szól”, olvasható a kötet fülszövegében, ami a könyv szellemében amellett érvel, hogy felelősséggel tartozunk a saját életünkért, a hazánk sorsáért és a közös ügyeinkért is. A felelősségvállalás kiindulópontja pedig a tájékozódás és gondolkodás, amihez Ésik könyve hiánypótló alapot biztosít. 

Az olvasók országa című tematikus sorozatunk könyvek segítségével igyekszik körbejárni a legaktuálisabb közéleti kérdéseket a választások előtt. Interjúk, podcastek, recenziók, beszámolók, beleolvasók sorával hozunk képbe, mert hisszük, hogy a széleskörű tájékozódás is segít építeni a társadalmunkat. A sorozat többi cikkét itt találod.

Gyakori panasz Magyarországon, hogy a politika mindenbe belefolyik, a könyv címe viszont egy másik ismerős hozzáállást idéz, ez az “én nem politizálok”. Akkor most sok vagy kevés a politika?

A politikával kapcsolatos prüdériának van egy általános közép-európai oka, az apátia. Hogy hiába politizálunk, vagy hiába próbálunk valamit tenni, a végeredmény ugyanaz marad. A másik, hogy Magyarországon 40 éven keresztül aktívan szoktatták le az embereket a politizálásról. A klasszikus pesti kabarénak a háború előtt volt száz helyszíne, és a poénok a kikapós feleségről, a sikkasztó könyvelőről és hasonló banális szituációkról szóltak, de az egész műfajnak az volt a lényege, hogy mindig belevitték a napi közéleti aktualitást. Nem azon röhögtek, hogy rajtakapták a kertészfiúval a papnét, hanem hogy pontosan tudták, hogy melyik államtitkárt és melyik színésznőt kell beleérteni a jelenetbe. És aztán a háború után egy egész ország nézte a Szeszélyes évszakokat, aminek a végén mindig volt egy bohózat, amit a háború előtti nagy szerzők írtak, Rejtő meg a többi. Épp csak az aktualitást hagyták ki belőle, mintha tényleg csak a házasságtörés lenne itt a vicc. Hogy nem ezen kéne röhögni, azzal tudatosan nem foglalkoztunk, mert abból csak a veszekedés van. Ez leszivárgott oda, hogy a hétköznapjainkban sem állunk ki saját magunkért, amiből egy egymást erősítő folyamat lesz, hiszen aki a falusi polgármester ellen nem mer befeszülni, az nem fog a kormány ellen sem. 

Mik a polgárrá válás feltételei vagy velejárói a 21. században?

Nehéz kérdés, mert Magyarország a 19. századi polgárságot sem tudja megugrani. A könyvben is van szó arról, mekkora törés az 1944 és 1948 közötti időszak, mert az, hogy a zsidóságot nagyobb részben megölték, kisebb részben emigrációra kényszerítették, az az emberiességi szempontokon kívül azzal is járt, hogy számos községben, kisvárosban az a hajszálvékony vállalkozói réteg tűnt el, aminek volt valamiféle polgári foglalkozása. Tehát az 1-2 ezer fős faluban volt egy-két zsidó mesterember, kiskereskedő. Ez az első kör, ahol veszteséget szenved Magyarország. Aztán 1946-ban jön a svábok kitelepítése. Ha megint megnézünk egy kisebb magyar települést, ki az, akinek saját vagyona van, ezzel kapcsolatban önálló döntéseket hoz, a vele kulturálisan és vagyoni helyzetében azonos rétegbe tartozó emberekkel szövetkezni próbál, érdeket próbál érvényesíteni? A jómódú sváb gazdák tipikusan ez a réteg, de őket elzavarják Magyarországról. És akkor jön a harmadik kör, amikor feltesszük a kérdést, hogy ki maradt ebben a faluban, akinek az élete túlmutat azon, hogy az elemek szeszélyének kitéve próbál nem éhen halni, akkor az a kuláknak nevezett réteg. Ezt hívom tripla holokausztnak. 

Rövid időn belül három, polgári értékeket hordozó társadalmi csoportot semmisítettek meg, távolítottak el, tettek tönkre.

Amikor elkobozták ezektől az emberektől a földjüket, akkor a magyar települések 90 százalékáról kivesztek azok, akik vezető réteget tudnának alkotni, akik szerepmintákat tudnának adni a lakosságnak. Ezt a veszteséget azóta sem hevertük ki, és ez a fejlődési lépcső kimaradt nálunk.

És hogyan jelenik ez meg a jelenben?

A 21. században a vagyon már nem feltétlenül kötődik fizikai tárgyakhoz. Ma az a városi réteg, ami valamelyest független a hatalomtól, és van olyan jövedelemforrása, ami lehetővé teszi számára, hogy kimondja, amit gondol, javarészt értelmiségi. Illetve nagy kérdés, hogy értelmiségi pálya lesz-e az IT vagy nem. Ők akarnak-e majd bevonódni a közéletbe, mert egyelőre nagyon az látszik, hogy nem. Magyarországon egyébként van egy elég nagy olyan réteg, ami valamilyen multinál dolgozik, és elég jó jövedelme van. Függetlenek a magyar politika szeszélyeitől, tehát az Aldi pénztárost nem fogják azért kirúgni, amit a Facebookra kiírt, míg a tanárt igen. Tehát van egy elég nagy réteg, ami alkalmas lenne arra, hogy felvegye a társadalmi felelősségvállalás fonalát és megszólaljon ügyekben, elkezdjen aktívkodni, de nem teszi. Amikor az a kérdés, hogy mit értek azon, hogy nem politizálunk eleget, többek között azt is, hogy ez a réteg teljesen inaktív. Nem a pártpolitikában, hanem a közösségben inaktív. A Covid kapcsán elkezdtek ráérezni, hogy jé, egymásra vagyunk utalva. Orvos nincs, óvoda nincs, iskola nincs, kenyér nincs, élesztő nincs. A szomszédnak van befőttesüvegben kovásza, és tud adni, elmondja, hogyan kell kovászos kenyeret sütni. Ez egy generációs élmény lesz, csak még nem tudjuk. 

-

A közösségi részvétel nemcsak a polgárosodás felé segíthet ellépni, hanem a 21. századi modern demokráciához is szükséges.

A teljes nyugati típusú liberális demokrácia átment egy válságon, sőt, még nem is biztos, hogy kiért belőle. Ennek tünete a Brexit, Trump, egyébként Orbán Viktor vagy Salvini is, azaz hogy az embereknek elege lett a “minden rendben van, majd a politikai elit kormányoz” típusú politikai üzenetekből és választottak valakit, aki öklöt rázva azt mondta, hogy “megoldom a problémáitokat”. Aztán persze jött a kiábrándulás, de ez is mutatja, hogy az egész demokráciát újra fel kell fedezni, hogy ez csak részvétellel működik, ez csak nagy legitimációval rendelkező pártokkal, csak polarizáltan működik, tehát kell lennie benne markánsan eltérő véleményeknek.

Nem az a baj most, hogy túl polarizált például a magyar társadalom is? 

Igen és nem. Mert egyrészt polarizált ott, hogy Magyarországon jelenleg az a politikai kérdés, hogy Viktor vagy nem Viktor, és mindenki eszerint sorakozik fel egyik vagy másik oldalra. Az ellenzék pedig évek óta nem bír arra válaszolni, hogy akkor ők baloldali ellenzék, és mondanak valami baloldali dolgot, vagy ők Orbán ellenzéke, és félretesznek minden hagyományos politikai témát, hogy Orbán leváltására koncentráljanak.

De a polarizáltság nem pont a nagyobb legitimitást nehezíti meg?

Szerintem egy normálisan működő demokráciában kell lennie markánsan eltérő véleményeknek. Az a lényeg, hogy ezek feloldhatóak legyenek.

A működő demokrácia alapja nem a győzelem, hanem a kompromisszum. Amikor tudom, hogy ugyan most bármit keresztülvihetek, de az utánam következő azt lerobbanthatja, ezért inkább valami olyat próbálok megkezdeni, ami egy-két-három ciklus múlva is működni fog. Vannak olyan demokráciák, amik teljesen átálltak erre, például a német. Ott most az a helyzet, hogy a választó egyszer csak azt látta, hogy tulajdonképpen a pártok között különösebb különbség nincsen, szimpátiaszavazás volt, a Merkel-utódok nem tetszettek senkinek, és egy másik pasast választottak meg. Viszont Németország ugyanazon a pályán maradt. Tehát a német demokráciában kifejezetten jól jönne egy kis jobb és bal, hogy ne középen legyen mindenki, Friedrich Merztől, a CDU elnökétől arra is számítanak az elemzők, hogy pártját megpróbálja majd kicsit jobbra tolni.

Jogászként mit gondol a Magyarországot érő jogállamisági kritikákról. Jogállamban élünk?

Formálisan mindenképpen. Ott vannak a jogszabályokban azok a formális garanciák, amik az államot hivatottak sakkban tartani, csak nem működnek. A jogállamisági kritikák sokszor felületesek. Felhúzom magam az olyan generális kategóriákon, hogy Magyarországon antiszemitizmus, roma diszkrimináció, elnyomás van, mert ilyenkor tudom, hogy valaki nagyon gyorsan akarta megcsinálni a házi feladatot. Viszont vannak bőven olyan kritikák, a bírósági rendszert érintők, a szegregációt érintők, amelyek az utolsó betűig jogosak.  Fontos, hogy ezek nem Magyarország elleni kritikák, hanem Magyarország vezetésére vonatkozó kritikák. Bár mondjuk pont a szegregáció, főleg Kelet-Magyarországon, na, az a helyi társadalom leglelkesebb egyetértése mellett zajlik.

És nem mindegy, hogy egy központi kormányzat ilyenkor edukálni kezdi a társadalmat és integráló programokat vezet be…

Vagy rájátszik, igen. Viszont amikor az igazságszolgáltatásunkat éri kritika, hogy a bírókra nyomást gyakorolnak, és a kormány próbálja a bírói kinevezéseket befolyásolni, az igaz.

A jól működő közösségek társadalmában egy-egy pártnak nincs jelentősége a hétköznapokban
A jól működő közösségek társadalmában egy-egy pártnak nincs jelentősége a hétköznapokban

Itthon a "politizálás" szitokszó, pedig politizálni valójában annyit jelent, hogy foglalkozunk a közös ügyeinkkel. Mint ahogy azt ebben a könyvben Ésik Sándor ügyvéd, a Diétás Magyar Múzsa Facebook-oldal főszerkesztője is teszi. Olvass bele!

Tovább olvasok

Gyakran felmerül a mindennapokban a “rossz kormányzás” kritikaként. De ha egyet hátra lépünk, vajon a rossz kormányzás termeli ki az éretlen politikai kultúrájú társadalmat, vagy az éretlen politikai kultúrájú társadalom teremti meg a rossz kormányzás lehetőségét?

Hadd szemléltessem, a rossz kormányzás a tyúk, az éretlen társadalom a tojás. Melyik volt előbb?

Oké, akkor hogyan lehet kilépni ebből az ördögi körből?

Nem ismerek csodaszereket. Ráadásul ez nem úgy működik, hogy holnap bevezetünk egy programot, és attól majd három év alatt megjavul a magyar társadalom. A minket sújtó bajokat egy kormány mindig csak az unokáknak tudja megjavítani. Mindennek ilyen távlata van. Ráadásul sok hibás dolog Magyarországon kulturálisan rögzült. Amikor beteg vagyok, a szüleim, akik kifogástalanul képzett értelmiségiek, azonnal elkezdenek gondolkozni, hogy ki az ismerős orvos. Ezek nagyon régi és nagyon berögzült kulturális minták, tehát ha holnaptól be akarjuk vezetni a korrupciómentes egészségügyet, nem fog sikerülni. Holnaptól a kicsit kevésbé korrupt egészségügyet lehet bevezetni, holnaputántól a nagyjából korrupt egészségügyet. Jövő héten majdnem jó, de azért még korrupt az egészségügy, és majd az unokáknak lehet olyan egészségügyük, ami már nem korrupt. És ezt össze lehet kötni azzal, hogy a magyaroknak legyen hova eljárniuk az alapvető szűrővizsgálatokra, hogy csökkentsük az egészségügyön a terhelést. Emellett a normális egészségügybe kell orvos is. Csakhogy a születésszám csökken, teljesen nyilvánvaló, hogy kevesebb ember fog egyetemre járni, mint amennyi most. 

Tehát olyan társadalmi rétegek gyerekeit is be kell húzni az egyetemre, akik jelenleg a 14. életévüket már Tökölön kezdik, mert onnantól kezdve büntethetők.

Magyarul normális romapolitika kell, ahol az okos roma gyerek kijön a gettóból, iskolába megy, orvosi egyetemre jár, diplomát kap és praktizálni kezd. Ezek annyira összefüggő kérdések, hogy nem lehet őket egyenként megoldani, és éppen ezért nagyon lassú az ezekkel való haladás lehetősége. Ráadásul nem működik a civil társadalom nélkül. Maradva a roma kérdéseknél, a romapolitika 30 éve az Magyarországon, hogy mindig van egy díszroma, aki legitimálja a romapénzek ellopását. A nevek változnak, de a konstrukció mindig ugyanez marad. És amikor előkerül valami szent őrült civil, aki alapít egy iskolát, egy óvodát, egy akármilyen szociális intézményt, és azzal foglalkozik, hogy azt a húsz-harminc-ötven családot, akit elér, kivezesse a nyomorból, akkor őt meg eltapossák. Ez a civil társadalom elleni támadások igazi nagy kártétele, mert nem lehet semmit keresztülvinni anélkül, hogy ne találnánk hozzá elhivatott embereket, akik helyben csinálják.

-

A könyvnek nagyjából egyenletes a stílusa, gunyorosan, de logikus levezetésekkel magyaráz egy-egy jelenséget, problémát vagy éppen definíciót. Egy fejezetnél éreztem, hogy indulatosabb, ez a drog és prostitúció témája. Ezt én olvastam bele, vagy valóban benne van, és ha igen, mi az oka?

Ez az a rész, ami közvetlenül szakmába vág. Sokszor látom, hogy az emberek a jogot egy mindenható csodafegyvernek hiszik, amivel például bármilyen kábítószer-problémát meg lehet oldani. Tárgyaljuk a Markó utcában futószalagon azokat az ügyeket, hogy X díler eladott 50 embernek valami rettenetes patkánymérget. És a díler meg a vásárlók ott ülnek a vádlottak padján, mind egy nagyvárosi gettóban élnek, se kutyájuk, se macskájuk, szegények, vagyontalanok. Mégis mit csinálnának? Drogoznak. A szebb 14-15 éves kislányokból pedig mi lesz? Prostituált. És ez nem azért történik, mert ők drogozni vagy prostituálódni akarnak. Ezek nyomorjelenségek.

Több indulatot éreztem a könyv írásakor a nyomorról szóló fejezetnél, mert azzal kapcsolatban olyan sötétség van az emberek fejében.

Nem értik, hogy a nyomor, a mélyszegénység az emberi mivoltunk egy részétől is megfoszt minket. És hogy nem azért nem dolgozik valaki, mert lusta, hanem mert a dolgozni akarás és tudás egy szocializációs felvett minta. Nem tartozik sem az önfenntartási, sem a fajfenntartási ösztöneink közé, egy tanult magatartás, amit felnőtt korban már nagyon nehéz megtanulni. Lehetséges, csak nehéz és sokáig tart. Vegyük példának a raktárost. Arról nem gondoljuk, hogy az értelmiségi sikerszakmák csúcsa. Viszont tudni kell hozzá reggel 8-kor megjelenni a munkahelyen, a nap végéig józannak maradni, és csak akkor meginni egy sört, amikor vége a melónak. Tudni kell hozzá körülbelül 10-15 oldalas füzetnyi munkavédelmi előírást betartani. Tudni kell hozzá utasításokat értelmezni. Tudni kell legalább három-négy dolgot egymást követően megjegyezni. Ez öt olyan képesség, amiről mindenki azt hiszi, hogy az van, pedig ezeket tanuljuk, és a társadalom legalsó rétegeiben nem tanítják meg őket, azaz otthonról szocializációként nem hozzák. De az emberek annyira nincsenek tisztában azzal, hogy a szocializáció mit jelent, miért fontos, hogy az asztalt verve követelik a büntetést, hogy akkor majd jobb lesz. Megkérdezném tőlük, hogy szerintük hány olyan 13-14 éves roma lány van, aki önként megy el egy svájci kuplerájba dolgozni?

Ebben azért jó adag önigazolás is van, nem? Könnyebb azt gondolni, hogy az a lány eleve “rossz”.

Abszolút önigazolás, meg annak a tradicionális félelemnek a megjelenése, hogy azért annyira sokkal gazdagabb nem vagyok náluk. 

Magyarországon a magát középosztálynak képzelő réteg egészen kicsivel van csak a lecsúszási küszöb fölött.

És nem fogja tudni, hogy mikor csúszott le. Csak nagyon fél tőle, hogy egyszer csak azon kapja magát, hogy már lecsúszott.

A könyv műfaja vegyes, mert a fejezetek zöme olyan, amihez a végzettsége és a munkája miatt ért, és el tudja magyarázni (például szubszidiaritás vagy a hatalommegosztás elve), viszont mondjuk a környezetvédelem kapcsán le is írja, hogy ehhez nem, de ez és ez a véleménye.

A telexes Fábián Tamás tette fel azt a kérdést, hogy honnan értek ennyi mindenhez. És erre tényleg csak annyi a válaszom, hogy én vagyok az újságolvasó polgár. Miért van nekem véleményem a japán politikáról? Azért, mert néha bele szoktam olvasni, hogy ott mi újság. Alapvető értelmiségi szerep, hogy illik tájékozottnak lenni. A mi világra nyitott tájékozottságunk nagyon kicsi, és nem tudom, hogy ez specifikusan magyar jelenség-e. Viszont Magyarországon biztosan látszik, hogy nincsenek ahhoz hozzászokva az emberek, hogy a körülöttük lévő világról tájékozódjanak és ezzel kapcsolatban megnyilvánuljanak. Lehet, hogy amit véleményként leírtam, az felületes lesz. De még mindig jobb, mint azt mondani, hogy ezzel sem foglalkozom, azzal sem foglalkozom. Akkor mivel foglalkozom?

Egyébként milyen úgy munkába járni, hogy minden nap a Parlament mellett sétál el, közben pedig írja a Múzsát vagy éppen egy ilyen könyvet?

Még soha nem voltam a Parlamentben, csak a könyvtárban, és nem is tervezem. Indifferens. Az ügyfelek szeretik nézni, én meg szeretem, hogy ezért az ügyfelektől lehet pénzt kérni. Viccelni szoktam azzal, hogy tüntetéskor nem tudok hibázni. Fogok egy EU-zászlót, kiállok az erkélyre, kicsit hallgatom a beszédeket, aztán vagy lengetem a zászlót, vagy meggyújtom.

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

A jól működő közösségek társadalmában egy-egy pártnak nincs jelentősége a hétköznapokban

Itthon a "politizálás" szitokszó, pedig politizálni valójában annyit jelent, hogy foglalkozunk a közös ügyeinkkel. Mint ahogy azt ebben a könyvben Ésik Sándor ügyvéd, a Diétás Magyar Múzsa Facebook-oldal főszerkesztője is teszi. Olvass bele!

...
Nagy

Az olvasók országa: kerülj képbe a választások előtt!

Képzeljünk el egy olvasót, aki komolyan veszi, hogy a választás nemcsak hatalmi játszma, hanem valódi kérdések mentén kell válaszokat adni a mindenkit érintő kérdésekre. Képzeljünk el egy tematikus sorozatot, ami a könyvek segítségével igyekszik körbejárni a legaktuálisabb kérdéseket.

...
Nagy

Bödőcs Tibor: A családi viszonyokból levezethető a politikai működésünk

Bödőcs Tibor harmadik könyve, a Mulat a Manézs, a populista rendszerek szatírikus látlelete, ami nem csupán a hatalommal soha betelni nem tudó uralkodó osztály, de az őt éltető nép elé is tükröt tart. A könyv kapcsán többek között a család és politika viszonyáról, hatalmi mámorról, nemzeti nincs-élményről beszélgettünk a szerzővel.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

SZÓRAKOZÁS
...
Nagy

6 érdekesség, amit nem tudsz a Netflix Ripley-sorozatáról

Huszonöt évvel azután, hogy Matt Damon, Jude Law és Gwyneth Paltrow főszereplésével filmre vitték Patricia Highsmith thrillerét, Mr. Ripley ismét hódít, ezúttal fekete-fehérben. Összegyűjtöttünk hat érdekességet a vadonatúj Netflix-sorozatról.

...
Szórakozás

7 Oscar-díjas adaptáció, amit most láthatsz a Netflixen

Tuti befutókat néznél az este? Összeszedtük, milyen Oscar-díjas adaptációkat találsz most a Netflixen: lesz közte hard boiled krimi, izgalmas animáció, szórakoztató kaland és egy kakukktojás dráma is.

...
Szórakozás

„Ivy a kedvencem” – A Csengetett, Mylord?-enciklopédia szerzőjével beszélgettünk

Mi lehet a Csengetett, Mylord? titka, amivel ennyire betalált a magyar nézőknél? A sorozatról készült enciklopédia szerzőjét, Boromisza Istvánt kérdeztük.

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...