Zilahi Anna: Ebben a civilizációban az elnyomás kulturálisan kódolt a hatalmi viszonyokban 

Zilahi Anna: Ebben a civilizációban az elnyomás kulturálisan kódolt a hatalmi viszonyokban 

sa |

Sorozatunkban a Mastercard Alkotótárs 2023-as ösztöndíjasait ismerhetitek meg közelebbről. Az ötödik epizódban Zilahi Annával beszélget Ott Anna meghatározó, illetve inspiráló olvasmányélményekről.

Sorozatunkban a Mastercard Alkotótárs 2023-as ösztöndíjasait ismerhetitek meg közelebbről. Az ötödik epizódban Zilahi Annával beszélget Ott Anna meghatározó, illetve inspiráló olvasmányélményekről.

Mindig nagyon érdekes, amikor az írókat olvasóként kérdezzük. Fontos és terjedelmes olvasmánylistát lehet összeállítani számunkra kedves írók számukra kedves könyveiből. Most Zilahi Annát kértük arra, hogy mondja el, mik azok a könyvek és miért, amik fontosak voltak neki íróként és magánemberként egyaránt. Mieko Kawakami Breast and Eggs, Hegedüs Vera Ostoba és Kertész Imre Kaddis a meg nem született gyermekért című könyvei kerültek szóba – alább az elhangzottakból szemezgettünk.

Mieko Kawakami: Breast and eggs

Kawakami Mieko
Breasts and Eggs
Pan Macmillan, 2021, 430 oldal
-

A regény három japán nő küzdelmeiről szó, magyarul még nem, de angolul már elérhető. Olvasás közben Zilahi úgy érezte, a szerző mindent megírt, amit ő valaha akart, ezért számára szerzőként mindennek vége. Viszont amint letette a könyvet, elkezdtek cikázni a fejében a gondolatok. 

Sőt, ennek a kötetnek a hatására merült fel benne, hogy prózában is alkothatna.

Rögtön az elején például a regény egy nagyon pontos metaforában ragadja meg, hogy mit jelent a szegénység: a gyerekek arról beszélgetnek, kinek hány ablaka van otthon. Valaki egy ponton felveti, hogy az is számít, hogy mire nyílik az az ablak, mit láthatunk az üvegen túl. Zilahi szerint ez az osztálykülönbség egyik fontos jellemzője: aki nyomorogva él, annak eszébe sem jut, hogy egy szép tájat is láthatna az ablakából, mert vagy van ablaka a háznak vagy lakásnak, ahol felnőtt, vagy nincs. És ha van, az sem néz izgalmas, szép stb. helyre – Zilahi szerint ez maga a perspektíva hiánya. 

Hegedüs Vera: Ostoba

Hegedüs Verát Zilahi vendégként hívta meg az Alkotótárs korábbi podcastjába, mert ez a könyv példaértékű volt számára abban, hogyan lehet nyelvet teremteni az elbeszélhetetlennek. A kötet ráadásul ezt nagyon lírai, poétikus nyelven valósítja meg.

A kötet főszereplője egy írástudatlan nő, akinek így a nyelvvel is van egy különös viszonya. Egy kiközösített közösség tagja, ráadásul nő, akitől a családja is szabadulna. Később énekesnő lesz belőle, és ugyan ezzel kiszolgál egy rendszert, mégis az éneklés az, ami védelmet jelent a számára.

Kertész Imre: Kaddis a meg nem született gyermekért

Kertész Imre
Kaddis a meg nem született gyermekért
Magvető, 2003, 168 oldal
-

Zilahi ezzel a kötettel nagyon megküzdött, majd amikor másodjára is a kezébe vette, rájött, hogy semmire sem emlékezett belőle, csak a borzasztó fájdalomra, és arra a befogadói élményre, ami hetekre megbénította. A mostani beszélgetés előtt harmadjára is elolvasta, és úgy érzi, most értette meg jobban.

Az első olvasás során szerinte csupán önző és öncélú üzenetet vett át a könyvből a szabadságról. Azóta viszont arra is rájött, hogy az Ostoba és a Kaddis mennyire egymásra olvasható. A friss, harmadik olvasás során mintegy hat A4-es oldalnyi jegyzetet készített, mert próbálta megérteni, milyen szerkezettel épül fel a szöveg, és mert nagyon tetszik neki az a szervező elv, amikor az elbeszélés nem lineáris. 

Írás és munka viszonya kapcsán Zilahi kitért arra, hogy Kertész nem az írás szabadságáról beszél, hanem arról, hogy

Auschwitzot megjárva folyamatosan írnia, dolgoznia kell, mert ha nem ezt tenné, akkor élnie kellene, és annak beláthatatlan következményei lennének.

A kötet egy nem-mel kezdődik arra a kérdésre válaszként, hogy van-e az elbeszélőnek gyereke és szeretné-e, hogy legyen. Összekapcsolódik egymással a tekintélyelvű apaság és a haláltábor is, amikor Kertész kifejti a saját megtöretése történetét. Nagyon tekintélyelvű apja volt, aztán bekerült egy elnyomó gyerekintézetbe, és végül Auschwitz vált ennek a folyamatnak az abszolutizálásává. Az elnyomás kulturálisan bele van kódolva a hatalmi viszonyokba ebben a civilizációban – Kertész ezekre a maszkulin, elnyomó, apaelvű kódokra mond nemet azáltal, hogy nem vállalja az apaságot. Zilahi számára pedig megvilágító erejű volt a patriarchátusnak ez a feminista kritikája.

A beszélgetést meghallgathatod itt, Spotifyon és PodBeanen.

Kapcsolódó cikkek
...

Zilahi Anna: A fájdalom mint az emberi lét sajátossága érdekel

Zilahi Annát, a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjának nyertesét Ott Anna kérdezte. Szóba került Sárvár és Kemény István jelentősége a pályája alakulásában és a "kötetdüh" fájdalma. Elárulta, miért választotta a regényformát, és milyen alapvető kérdések foglalkoztatják a kötetével kapcsolatban. Podcast.

...

"A zsűrit a szövegrészlet szabadsága vette le a lábáról" - Laudáció Zilahi Anna írásáról

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte az idén harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat és a vele járó 3-3 millió forintot. A díjat a hétvégi Margó Irodalmi Fesztiválon adták át. Zilahi Annát Mán-Várhegyi Réka laudálta. 

...

Kerber Balázs és Zilahi Anna a Mastercard – Alkotótárs 2023-as győztesei

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte az idén harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat és a vele járó 3-3 millió forintot.

...

Puskás Panni: Az első novellámat remegve küldtem el az Élet és Irodalomnak

...

Ismernünk kell a Földet, hogy változtatni tudjunk – a Zöld könyv podcast könyvajánlója

...

Ezeket te is megteheted a Föld védelméért – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

A hét könyve
Kritika
Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?
...

Jókai Mór 200: 6 érdekesség az íróról

Jókai Mór regényeit iskoláskorunk óta olvassuk, könyvei ott vannak minden családi könyvespolcon. Bár 200 éve született, írói hagyatékával ma is foglalkozunk.

Kiemeltek
...

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?

A gyerekkorról nemcsak nosztalgikusan, hanem őszintén is lehet beszélni. Lana Bastašić Tejfogak című novelláskötete a hét könyve. 

...

„A halál nem fájhat ennyire” – Totth Benedek írása egy még el nem készült regényből

Olvasd el a részletet, ami a Könyves magazin nyomtatott különszámában jelent meg először.

...

Petőfi és Szendrey Júlia szerelme: miért választja egy finom úri kisasszony a szegény költőt?

Bizonyára sokan azt gondolják, hogy már mindent megírtak Petőfi Sándorról és Szendrey Júliáról, pedig Gyimesi Emese kötete teljesen más fényben mutatja meg ezt a kapcsolatot.

Olvass!
...

Hogyan változik meg az életed, ha kávéházat nyitsz a háború utáni Bécsben?

Az osztrák író és színész regénye az 1966-as évek Bécsébe kalauzolja az olvasót.

...

„Harmincnégy évesen még mindig az anyja elismerésére és áldására várt” – ilyen a mérgező anya-lánya kapcsolat

Hogyan lehet felépülni abból, ha az anyánk nem jól szeretett? 

...

A gleccser sem áll a szerelem útjába a finn író-biológus könyvében – Olvass bele!

Inkeri Markkula író-biológus hőse az éghajlatváltozás következményeit tanulmányozza egy gyorsan olvadó gleccseren, amikor egy titokzatos férfival találkozik.