25 éves a Romeo+Juliet: az MTV-esztétika, amely érdekessé tette a klasszikusokat

25 éves a Romeo+Juliet: az MTV-esztétika, amely érdekessé tette a klasszikusokat

A 16. század messze van, William Shakespeare öreg klasszikus, a Rómeó és Júliát olvastuk, feldolgozásban is sokszor láttuk, ami nemcsak egy átlagos történet, hiszen tényleg annyiszor feldolgozták már és olyan önjáró mítosszá vált, hogy feloldódott a szerelem egyfajta ősnarratívájaként. Újra és újra hozzányúlnak alkotók, mert olyan márka, amit könnyen el lehet adni az olvasóknak vagy nézőknek. A rengeteg adaptáció közül végül lesz egy-kettő, ami tényleg hozzáad valamit az eredeti szöveghez. November 1-jén volt 25 éve, hogy bemutatták a mozikban Baz Luhrmann Romeo+Juliet című filmjét Leonardo DiCaprio és Claire Danes főszereplésével. Az MTV-esztétika találkozása a reneszánsszal, a vizuális nyelv ütközése a tradícióval, gengszterek, tetoválások és drag queen a grandiózus adaptációban, ami bizonyította számomra, hogy nincs régi, porosodó szöveg, csak béna olvasó.

Valuska László | 2021. november 07. |
William Shakespeare
Rómeó és Júlia
Fordító: Nádasdy Ádám, Magvető, 2021, 154 oldal

1996-ban gimnazista vagyok, német adókon nézem az NBA-döntőt, nincsen bárhonnan elérhető internet, nincs közösségi média. Tévéműsorok, újságok és rádióadások vannak, meg rengeteg kötelező olvasmány, amelyekkel néha könnyebb, néha nehezebb kialakítani valamiféle viszonyt. A hivatalos és az örömolvasás már szétvált egymástól, sőt versengenek egymással: ami szerepel a Mohácsi-féle irodalomtankönyvben, az nyilván unalmas, ami friss megjelenés, az izgalmas. A moziban ez az év a Trainspottingról, a Fargóról és a Space Jamről szól (ez utóbbi csak Jordan története miatt). Az ősz slágere a svéd The Cardigans Lovefool című dala volt. 

Verona Beach és a gengszterromantika

A film úgy indul, mint a Beastie Boys Sabotage című klipje: a tévéből ismerjük meg a feleket, rengeteg vágás, szuperül pörögnek fel az események, bemutatják a szereplőket mint egy showműsorban, majd a Montague fiúk kocsijában vagyunk, kiég a szemünk a színektől, ilyen is lehetne a reneszánsz festészet az MTV korában. A történet a tehetetlen szerelemről szól, ahogy fiatalon rájövünk, hogy a saját történetünk az a család, a hagyomány története is, és vannak keretek, amiket lehetetlen elhagyni - mi mást értene egy fiatal középiskolás, mint azt a teljesen őrült szerelmet, aminek beteljesüléséhez mindennel meg kell küzdeni. És szerettem volna hinni, hogy az MTV-klipek világa az én világom is, az öltözködés, a fények, a színek és a vágás is. 

-

A Montague és Capulet család harca különleges volt, a film elején egymás mellett látunk két felhőkarcolót, majd azt követően már utcai lövöldözésbe keverednek egy benzinkúton a családtagok: a Luhrmannra jellemző vad színek mellé túltöltött, minden apró részletre ügyelő vizuális világ épült tetoválásokkal, aranyláncokkal és Hawaii-ingekkel (ld. David LaChapelle amerikai fotóművész képi világát). A tengerparti város dél-amerikai hangulatú, ahogy szimbolikájában találkozik az utca kultúrája, a hatalom, pénz és vallás összeolvadó szentháromságával. A történet helyszíne Verona Beach, amit Mexikóvárosban, Vera Cruzban, Los Angelesben és San Franciscóban forgattak.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Baz Luhrmann (@bazluhrmann) által megosztott bejegyzés

Luhrmann filmjeiben úgy emeli el a valóságtól a történeteit, hogy érezni a konstruáltságot, a szinte színpadi jelleget. A képnyelv olyan kollázstechnikát használ, amiben a katolikus egyház szimbólumai találkoznak a hiphop kultúráéval, ami a kilencvenes években vált mainstreammé. Verona Beach plakátjain Shakespeare-idézetek szerepelnek más-más műveiből, a fegyverek kardokról kapták nevüket, a ruhák nagy divatmárkák termékeiből (Prada, Dolce, Yves Saint Laurent) és kézzel festett Hawaii-ingekből állnak össze. 

-  

A szerelem egy nagy akvárium

Baz Luhrmann DiCapriót akarta a főszerepre, és bár sokáig úgy volt, hogy Natalie Portman lesz Júlia, végül az akkor 13 éves lány helyett, a túl nagy korkülönbség miatt, Claire Danes mellett döntöttek. A visszaemlékezések szerint állta DiCaprio tekintetét, nem jött zavarba tőle. A Romeo+Juliet ikonikus jelenetében a két címszereplő először egy hatalmas akváriumnál találkozik, torzítva látják egymást a kettejüket elválasztó vízen keresztül. Az eleve elemelt jelenetben a szereplők beöltöznek, Rómeó lovagi páncélt vesz, ezzel is visszalépve a 16. századba, Júlia angyalszárnyakat kap: ártatlan, játékos, elérhetetlen. 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Baz Luhrmann (@bazluhrmann) által megosztott bejegyzés

Mindketten fiatalok voltak, de Leonardo DiCaprio már megcsinálta az Egy kosaras naplóját, és tökéletes választásnak bizonyult egy gengsztercsalád romantikus, érzékeny hősszerelmesének. Igazából itt indul el a LeoMania, ami 1997-ben, a Titanic bemutatásakor robban be: minden poszteren, csomagolópapíron, matricán, újságban és tévében ő volt látható, vagyis nem ő, csak a képmása. Ő lett a srác, akibe a lányok szerelmesek, vagyis ő lett az, akivel meg kell küzdeni minden áldott nap.

 

Rajtunk olvasókon múlik minden

Baz Luhrman filmje a gimnazista énemnek többet tanított az irodalomról és az olvasásról, mint az akkori magyartanárom. Azt a mágikus pillanatot mutatta meg, hogy egy regény, dráma vagy vers bármilyen régi is, mégis tud ott és akkor hozzám szólni. Az olvasás azért varázslat, mert bármilyen régi szöveg aktuálissá válhat. És emiatt értettem meg, hogy a hagyomány soha nem lezárt és érinthetetlen, hanem folyamatosan mozgásban van, csak meg kell szólítani.

-

Akkoriban nem nagyon érdekeltek a szerzői szándékok, a történelmi kontextusok, sőt a keletkezéstörténetek se, csak az, hogyan hat rám a szöveg. Shakespeare-t én pont bírtam, de nagyon küzdöttem vele, a nyelvével, a túlzásaival és a történelmi távolsággal, ami számomra soha nem volt igazán érdekes vagy vonzó. Engem a jelen érdekelt, a saját világomat akartam megfejteni. A szerelem nagy kérdései lehetnek örökérvényű problémák, de nem szabad úgy tenni, mintha az esztétikai döntések csupán a csomagolást jelentenék. A Romeo+Juliet generációs alkotás lett, az MTV-kompatibilis zenei és vizuális világ máshogy szólt hozzánk, más lett a vágások miatt a ritmusa, sőt a túlzásból kezdett építkezni. Hatalmas neonkeresztek között sétál a főszereplő, a családhoz tartozás nemcsak a utcai bandák közösségeit idézi meg, hanem brandinget is jelent. A szerelem a kapitalizmus termékeként jelenik meg a L’amourra átrajzolt Coca-Cola reklámokon a falakon. A film dalai slágerlistára kerültek, zenekarokat indított el, de még a szuperalternak tartott Radiohead is elkészítette Luhrmann felkérésére a film zárószámát, ami végül nem került fel a hivatalos filmzene albumra, csak a poptörténetileg fontos OK Computerre.

-

Banálisan hangzik, de akkor értettem meg, hogy a lényeg, a szerzői szándék vagy a szöveg akkor is működik, ha másik korba vagy kontextusba helyezzük. A film nyitotta meg nekem ezt a másik világot: Baz Luhrmann rendezői állítása nem az, hogy elég trendin megcsinálni valamit, hanem az, hogy ezek a szövegek irodalomtörténeti kontextusukból kiszakíthatók és játékba hozhatók, és bár nézőként egy másik alkotást látunk, mégis visszavezethet az eredetihez. Erre még egy példát hozunkl: Bodó Viktor rendező Závada Péter átirata alapján az Örkény Színházban készített darabja, a Kertész utcai Shaxpeare-mosó még a Luhrmann-féle világra is ráemel, hogy magyar, sőt budapesti történetté alakítsa át a Rómeó és Júliát. A tavalyi év számomra legizgalmasabb, legőrültebb és legbevállalósabb színházi előadása a szövegből kiindulva épít új világot, lép párbeszédbe a klasszikussal - ezért kötelező megnézni. 

Érdemes meghallgatni Kötelezők című podcastsorozatunkat, amelyben Ott Anna Závada Péterrel beszélget a Rómeó és Júlia adaptálásáról:

Závada Péter átiratában Rómeó első szerelme a drog [Kötelező]
Závada Péter átiratában Rómeó első szerelme a drog [Kötelező]

A kötelező olvasmányok közös könyveink, amiket aligha tudunk elkerülni életünk során. A Kötelező podcast legújabb részében a Rómeó és Júliáról beszélgetünk Závada Péterrell.

Tovább olvasok

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Závada Péter átiratában Rómeó első szerelme a drog [Kötelező]

A kötelező olvasmányok közös könyveink, amiket aligha tudunk elkerülni életünk során. A Kötelező podcast legújabb részében a Rómeó és Júliáról beszélgetünk Závada Péterrell.

...
Beleolvasó

Mi is jellemezhetné jobban a tizenéveseket, mint a Rómeó és Júlia?

Olvass bele a Tilos az Á Könyvek Regényes Shakespeare sorozatának első kötetetébe, ami a Rómeó és Júlia és a Makrancos Kata történetét meséli el.

...
Nagy

Saját szoba: Rómeó és Júlia

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Kitakarja a politikus a szépírót? Elővettük Csurka István drámáit [Csurka 90]

Csurka István ma lenne 90 éves, így arra voltunk kíváncsiak, mit lehet tudni a drámáiról. Mik a fő témái, és milyenek a hősei? Felfedezhető-e bennük a későbbi politikus? Milyen út vezetett a bemutatásukig? És vajon aktuálisak-e még? 

...
Kritika

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

Tahir Hamut Izgil ujgur költő és filmes a családjával együtt 2017-ben sikeresen elmenekült Kínából a tömeges letartóztatások elől. Memoárjában bemutatja, hogyan számol fel a totalitárius állam egy kultúrát és egy népet. A Ha értem jönnek éjjel a hét könyve.

...
Nagy

„halálomat türelmesen begombolom” – ma lenne 70 éves Sziveri János

Kifejezetten rövid élet jutott neki, ma ünnepelné hetvenedik születésnapját, de már 34 éve halott. Sziveri János vajdasági születésű költőre emlékezünk.

...
Kritika

Hogyan lesz egy anyából kiapadt, halálszagú folyó?

Az Anyám, a folyó című olasz regény lírai hangon előadott, töredékekből építkező történetének egy anya-lánya kapcsolat az alapja: a negyvenes éveiben járó lány az emlékezetét, így identitását is egyre inkább elveszítő anyjának meséli el – mintegy a felejtés ellen dolgozva – családjuk szerteágazó históriáját.

...
Nagy

Márquez regénye a végakarata ellenére jelent meg – Kafka, Nabokov is hasonlóan járt

Gabriel García Márquez posztumusz kisregényének megjelenése hatalmas irodalmi szenzáció, de van egy kis üröm az örömben, hiszen nem titok, az író meg akarta semmisíteni utolsó írását. 

...
Kritika

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

A Nobel-díjas norvég szerző egymásba írja a hófödte tájat és a koromsötét éjszakát, egymásba játszatja hősét és annak környezetét. A Fehérség az egzakttól a transzcendens felé vezet, így egyszerre szolgál a kivonulás és a bevezetés könyveként.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

A legújabb Bűn és bűnhődés egyelőre nehezen találja az irányt

Dosztojevszkij nagy klasszikusát, a Bűn és bűnhődést Gáspár Ildikó adaptálta színpadra az Örkényben. Vannak erős pillanatai, mégis hiányérzetünk maradt.

...
Szórakozás

Most vagy soha! – Petőfi Sándorból hiányzik a nagypöcs-energia

Ápolt arcszőrzetek, tengernyi sár és pompás díszletek. Lóth Balázs Petőfi-filmje klasszicista képregénydramaturgiát követve mondja fel március 15. történetét, de esélyt sem ad arra, hogy azonosuljunk a hőseivel.

...
Szórakozás

Az Oscar-díjas American Fiction beavat egy bonyolult gyászfolyamat részleteibe

Cord Jefferson első játékfilmje nyerte a legjobb adaptált forgatókönyv kategória Oscarját. Utánajártunk, melyik regény volt az alapanyaga, és eláruljuk, hogy tetszett nekünk a Magyarországon egyelőre csak a Prime Video kínálatában elérhető mozi.

Hírek
...
Beleolvasó

Karin Smirnoff noirjában egy temetéssel válnak csak igazán sötétté a dolgok – Olvass bele!

...
Szórakozás

5 dolog, amiről jó, ha tudsz, mielőtt nézni kezded A háromtest-problémát

...
Hírek

Káprázatos lett az Álom luxuskivitelben gyémántokkal kirakott példánya

...
Hírek

Philip K. Dick egyik korai sci-fije új fordításban jelenik meg

...
Szórakozás

Nick Cave-dalok, Varró Dani-versek és Háy János-illusztrációk [PROGRAMAJÁNLÓ]

...
Szórakozás

Az éhezők viadala sztárja memoárban emlékszik vissza hat évtizedes pályafutására

...
Hírek

Megtalálták Kosztolányi Dezső első Byron-fordításának teljes kéziratát

...
Hírek

Vitézy Dávid: Esterházy Péter otthona helyén ne legyen társasház

...
Zöld

Mit kíván Jane Goodall a 90. születésnapjára?