25 éves a Romeo+Juliet: az MTV-esztétika, amely érdekessé tette a klasszikusokat

25 éves a Romeo+Juliet: az MTV-esztétika, amely érdekessé tette a klasszikusokat

A 16. század messze van, William Shakespeare öreg klasszikus, a Rómeó és Júliát olvastuk, feldolgozásban is sokszor láttuk, ami nemcsak egy átlagos történet, hiszen tényleg annyiszor feldolgozták már és olyan önjáró mítosszá vált, hogy feloldódott a szerelem egyfajta ősnarratívájaként. Újra és újra hozzányúlnak alkotók, mert olyan márka, amit könnyen el lehet adni az olvasóknak vagy nézőknek. A rengeteg adaptáció közül végül lesz egy-kettő, ami tényleg hozzáad valamit az eredeti szöveghez. November 1-jén volt 25 éve, hogy bemutatták a mozikban Baz Luhrmann Romeo+Juliet című filmjét Leonardo DiCaprio és Claire Danes főszereplésével. Az MTV-esztétika találkozása a reneszánsszal, a vizuális nyelv ütközése a tradícióval, gengszterek, tetoválások és drag queen a grandiózus adaptációban, ami bizonyította számomra, hogy nincs régi, porosodó szöveg, csak béna olvasó.

Valuska László |
William Shakespeare
Rómeó és Júlia
Fordító: Nádasdy Ádám, Magvető, 2021, 154 oldal

1996-ban gimnazista vagyok, német adókon nézem az NBA-döntőt, nincsen bárhonnan elérhető internet, nincs közösségi média. Tévéműsorok, újságok és rádióadások vannak, meg rengeteg kötelező olvasmány, amelyekkel néha könnyebb, néha nehezebb kialakítani valamiféle viszonyt. A hivatalos és az örömolvasás már szétvált egymástól, sőt versengenek egymással: ami szerepel a Mohácsi-féle irodalomtankönyvben, az nyilván unalmas, ami friss megjelenés, az izgalmas. A moziban ez az év a Trainspottingról, a Fargóról és a Space Jamről szól (ez utóbbi csak Jordan története miatt). Az ősz slágere a svéd The Cardigans Lovefool című dala volt. 

Verona Beach és a gengszterromantika

A film úgy indul, mint a Beastie Boys Sabotage című klipje: a tévéből ismerjük meg a feleket, rengeteg vágás, szuperül pörögnek fel az események, bemutatják a szereplőket mint egy showműsorban, majd a Montague fiúk kocsijában vagyunk, kiég a szemünk a színektől, ilyen is lehetne a reneszánsz festészet az MTV korában. A történet a tehetetlen szerelemről szól, ahogy fiatalon rájövünk, hogy a saját történetünk az a család, a hagyomány története is, és vannak keretek, amiket lehetetlen elhagyni - mi mást értene egy fiatal középiskolás, mint azt a teljesen őrült szerelmet, aminek beteljesüléséhez mindennel meg kell küzdeni. És szerettem volna hinni, hogy az MTV-klipek világa az én világom is, az öltözködés, a fények, a színek és a vágás is. 

-

A Montague és Capulet család harca különleges volt, a film elején egymás mellett látunk két felhőkarcolót, majd azt követően már utcai lövöldözésbe keverednek egy benzinkúton a családtagok: a Luhrmannra jellemző vad színek mellé túltöltött, minden apró részletre ügyelő vizuális világ épült tetoválásokkal, aranyláncokkal és Hawaii-ingekkel (ld. David LaChapelle amerikai fotóművész képi világát). A tengerparti város dél-amerikai hangulatú, ahogy szimbolikájában találkozik az utca kultúrája, a hatalom, pénz és vallás összeolvadó szentháromságával. A történet helyszíne Verona Beach, amit Mexikóvárosban, Vera Cruzban, Los Angelesben és San Franciscóban forgattak.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Baz Luhrmann (@bazluhrmann) által megosztott bejegyzés

Luhrmann filmjeiben úgy emeli el a valóságtól a történeteit, hogy érezni a konstruáltságot, a szinte színpadi jelleget. A képnyelv olyan kollázstechnikát használ, amiben a katolikus egyház szimbólumai találkoznak a hiphop kultúráéval, ami a kilencvenes években vált mainstreammé. Verona Beach plakátjain Shakespeare-idézetek szerepelnek más-más műveiből, a fegyverek kardokról kapták nevüket, a ruhák nagy divatmárkák termékeiből (Prada, Dolce, Yves Saint Laurent) és kézzel festett Hawaii-ingekből állnak össze. 

-  

A szerelem egy nagy akvárium

Baz Luhrmann DiCapriót akarta a főszerepre, és bár sokáig úgy volt, hogy Natalie Portman lesz Júlia, végül az akkor 13 éves lány helyett, a túl nagy korkülönbség miatt, Claire Danes mellett döntöttek. A visszaemlékezések szerint állta DiCaprio tekintetét, nem jött zavarba tőle. A Romeo+Juliet ikonikus jelenetében a két címszereplő először egy hatalmas akváriumnál találkozik, torzítva látják egymást a kettejüket elválasztó vízen keresztül. Az eleve elemelt jelenetben a szereplők beöltöznek, Rómeó lovagi páncélt vesz, ezzel is visszalépve a 16. századba, Júlia angyalszárnyakat kap: ártatlan, játékos, elérhetetlen. 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Baz Luhrmann (@bazluhrmann) által megosztott bejegyzés

Mindketten fiatalok voltak, de Leonardo DiCaprio már megcsinálta az Egy kosaras naplóját, és tökéletes választásnak bizonyult egy gengsztercsalád romantikus, érzékeny hősszerelmesének. Igazából itt indul el a LeoMania, ami 1997-ben, a Titanic bemutatásakor robban be: minden poszteren, csomagolópapíron, matricán, újságban és tévében ő volt látható, vagyis nem ő, csak a képmása. Ő lett a srác, akibe a lányok szerelmesek, vagyis ő lett az, akivel meg kell küzdeni minden áldott nap.

 

Rajtunk olvasókon múlik minden

Baz Luhrman filmje a gimnazista énemnek többet tanított az irodalomról és az olvasásról, mint az akkori magyartanárom. Azt a mágikus pillanatot mutatta meg, hogy egy regény, dráma vagy vers bármilyen régi is, mégis tud ott és akkor hozzám szólni. Az olvasás azért varázslat, mert bármilyen régi szöveg aktuálissá válhat. És emiatt értettem meg, hogy a hagyomány soha nem lezárt és érinthetetlen, hanem folyamatosan mozgásban van, csak meg kell szólítani.

-

Akkoriban nem nagyon érdekeltek a szerzői szándékok, a történelmi kontextusok, sőt a keletkezéstörténetek se, csak az, hogyan hat rám a szöveg. Shakespeare-t én pont bírtam, de nagyon küzdöttem vele, a nyelvével, a túlzásaival és a történelmi távolsággal, ami számomra soha nem volt igazán érdekes vagy vonzó. Engem a jelen érdekelt, a saját világomat akartam megfejteni. A szerelem nagy kérdései lehetnek örökérvényű problémák, de nem szabad úgy tenni, mintha az esztétikai döntések csupán a csomagolást jelentenék. A Romeo+Juliet generációs alkotás lett, az MTV-kompatibilis zenei és vizuális világ máshogy szólt hozzánk, más lett a vágások miatt a ritmusa, sőt a túlzásból kezdett építkezni. Hatalmas neonkeresztek között sétál a főszereplő, a családhoz tartozás nemcsak a utcai bandák közösségeit idézi meg, hanem brandinget is jelent. A szerelem a kapitalizmus termékeként jelenik meg a L’amourra átrajzolt Coca-Cola reklámokon a falakon. A film dalai slágerlistára kerültek, zenekarokat indított el, de még a szuperalternak tartott Radiohead is elkészítette Luhrmann felkérésére a film zárószámát, ami végül nem került fel a hivatalos filmzene albumra, csak a poptörténetileg fontos OK Computerre.

-

Banálisan hangzik, de akkor értettem meg, hogy a lényeg, a szerzői szándék vagy a szöveg akkor is működik, ha másik korba vagy kontextusba helyezzük. A film nyitotta meg nekem ezt a másik világot: Baz Luhrmann rendezői állítása nem az, hogy elég trendin megcsinálni valamit, hanem az, hogy ezek a szövegek irodalomtörténeti kontextusukból kiszakíthatók és játékba hozhatók, és bár nézőként egy másik alkotást látunk, mégis visszavezethet az eredetihez. Erre még egy példát hozunkl: Bodó Viktor rendező Závada Péter átirata alapján az Örkény Színházban készített darabja, a Kertész utcai Shaxpeare-mosó még a Luhrmann-féle világra is ráemel, hogy magyar, sőt budapesti történetté alakítsa át a Rómeó és Júliát. A tavalyi év számomra legizgalmasabb, legőrültebb és legbevállalósabb színházi előadása a szövegből kiindulva épít új világot, lép párbeszédbe a klasszikussal - ezért kötelező megnézni. 

Érdemes meghallgatni Kötelezők című podcastsorozatunkat, amelyben Ott Anna Závada Péterrel beszélget a Rómeó és Júlia adaptálásáról:

Závada Péter átiratában Rómeó első szerelme a drog [Kötelező]
Závada Péter átiratában Rómeó első szerelme a drog [Kötelező]

A kötelező olvasmányok közös könyveink, amiket aligha tudunk elkerülni életünk során. A Kötelező podcast legújabb részében a Rómeó és Júliáról beszélgetünk Závada Péterrel.

Tovább olvasok

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Závada Péter átiratában Rómeó első szerelme a drog [Kötelező]

A kötelező olvasmányok közös könyveink, amiket aligha tudunk elkerülni életünk során. A Kötelező podcast legújabb részében a Rómeó és Júliáról beszélgetünk Závada Péterrell.

...
Beleolvasó

Mi is jellemezhetné jobban a tizenéveseket, mint a Rómeó és Júlia?

Olvass bele a Tilos az Á Könyvek Regényes Shakespeare sorozatának első kötetetébe, ami a Rómeó és Júlia és a Makrancos Kata történetét meséli el.

...
Nagy

Saját szoba: Rómeó és Júlia

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Hervé Le Tellier: Írtam egy bestseller-imitációt, és működött

Hervé Le Tellier matematikus-író, a legendás Oulipo műhely elnöke Anomália című regényével elnyerte a legfontosabb francia irodalmi díjat, a Goncourt-t, az eladási adatok alapján pedig ez lett minden idők második legsikeresebb Goncourt-díjas regénye. Az új francia sztárszerzővel beszélgettünk.

...
Kritika

Richard Osman nyugdíjas nyomozói ahová lépnek, ott hulla terem

Richard Osman azt ígérte, hogy A férfi, aki kétszer halt meg című krimijében mindenki visszatér, aki az első rész, A csütörtöki nyomozóklub végén életben maradt. Most kiderül, tartotta-e a szavát.

...
Kritika

Mi töri szilánkosra egy kislány életét a kommunista Moldova végnapjaiban?

Az árvaság, a magány, a hála, a gyermekkori traumák és jéggé fagyó, majd egymás mellett mégiscsak felolvadó szívek a legfontosabb témái Tatiana Ţîbuleac második regényének, mely 2019-ben elnyerte az Európai Unió Irodalmi Díját.

...
Nagy

„Olyan vagyok, mint egy függő, az írás az ajzószerem”

Jón Kalman Stefánsson és Sigrídur Hagalín Björnsdóttir az izlandi irodalom aktuálisan legizgalmasabb power couple-ja, az őszi Margón az új regényeik mellett a versekről és a hiányzó apafigurákról beszélgettünk velük. Közben kiderült, miért okosabbak a könyvek, mint az íróik, és miért igazi történetmesélő nép az izlandi.

...
Kritika

Nem az életkorunk, hanem a stigmatizáció ellen kellene küzdenünk

Hogyan érhető el a kiegyensúlyozott időskor? Milyen folyamatok zajlanak bennünk az életközép során és utána? Miért szükséges mindenképpen szembemenni az életkorral kapcsolatos előítéletekkel, az ageizmussal? Ezeket a kérdéseket járja körbe Tisza Kata új könyve, amelynek témája a szerethető öregedés.

...
Nagy

Kreatív Európa: Megunt szerelmek, kihűlt kapcsolatok Ciprustól Norvégiáig

Sorozatunkban ezúttal szerelmi csalódások, párkapcsolati unalom, kihűlt házasságok és újrakezdés a téma más-más perspektívából, különböző stílusban, Európa legjobb kortárs szerzőinek tollából.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Pintér Béla színházat csinált Dózsa Lászlóból és a NER működéséből

A Marshal Fifty-Six Gálvölgyi Jánossal, Rezes Judittal és Szabó Kimmel Tamással megszünteti a határt a színház és az életünk között.

...
Szórakozás

Székely Kriszta 8 évesen egy Offenbachban játszott, most rendezett egyet

Több mint 25 év után tűzte ismét műsorra a Magyar Állami Operaház Jacques Offenbach operáját, a Hoffmann meséit. Székely Kriszta rendezővel a próbafolyamat kihívásairól, a kettős szereposztás különlegességéről, és saját Offenbach-kötődéseiről is beszélgettünk.

...
Szórakozás

Varázslatos lett az évfordulós Harry Potter-kvízműsor, a Roxforti Házak Tusája

Nagyon jól hozza a varázslóvilág hangulatát a Harry Potter és a bölcsek köve-film bemutatásának huszadik évfordulójára megálmodott kvízműsor, a Roxforti Házak Tusája. Bár a kérdésekre egy vérbeli Harry Potter-rajongónak nem olyan nehéz válaszolni, a meglepetésvendégek és a nosztalgiázás miatt mindenképpen érdemes megnézni.

...
Szórakozás

Frank, az óriásnyúl 20 éve szólította meg Donnie Darkót

Nyulak, könyvek, harcos kertvárosi anyukák, időutazás és Kiwi! - ez volt a Donnie Darko, ami egyszerre lett generációs kultfilm és szürreális kertvárosi pszichothriller.

...
Szórakozás

A harlemi reneszánsz szívében két nő önáltatással küzd a diszkrimináció ellen

Nella Larsen hősnőinek szereptévesztésében egy korszak kiútkeresése tükröződik. Mozgóképes feldolgozása A látszat ára magyar címmel a Netflix műsorán látható. 

...
Szórakozás

Az éden is veszedelmes, ha fojtogató önzésre épült

Philip Glass egy trilógiával tisztelgett a francia művészzseni és polihisztor Jean Cocteau előtt, ennek záró darabja a Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden), ami november 13-tól látható az Operához tartozó Eiffel Műhelyházban.

Hírek
...
20/21

20/21

...
Hírek

Einstein, Ottlik és Fekete István kézírását őrző ritkaságok kerülnek kalapács alá

...
Szívünk rajta

Szívünk rajta: téli mesegyűjtemény lett a hónap könyve

...
Hírek

Ted Hughes műveit fordította németre a leendő miniszter

...
Szórakozás

Van, amivel George R.R. Martint is meg lehet lepni

...
Hírek

Meghalt Urbánszki László

...
Hírek

Parti Nagy Lajos kapta az első Bertók László Költészeti Díjat

...
Hírek

A Harry Potter szereplői visszatérnek Roxfortba

...
Hírek

Meghalt Kóbor János