A Meggyőző érvek egy újragondolt Fleabag, talpig empírben

A Meggyőző érvek egy újragondolt Fleabag, talpig empírben

A Meggyőző érveket Jane Austen legérettebb, legkiforrottabb regényeként szokták emlegetni, amely már írója halála után posztumusz jelenhetett meg. Hőse a korban már vénlánynak számító, ám még mindig csak 27 éves Anne Elliot, aki engedve környezete rábeszélésének pár évvel korábban kikosarazta az ifjú Wentworth-ot, és azóta is ennek a döntésnek a súlyát nyögi. Az Austen-projekt sorozatunkban részletesen kitárgyaltuk a regényt, pénteken pedig a Netflix bemutatta a legújabb feldolgozást, amelyben Dakota Johnson próbál új életet lehelni a történetbe – felemás sikerrel.

Ruff Orsolya | 2022. július 19. |
Jane Austen
Meggyőző érvek
Ford.: Tomori Gábor, Menő Könyvek, 2022, 301 oldal
-

A látványra nem lehet panasz, a jelmezek, a helyszínek, a teljes vizuális körítés remek. A régenskori Anglia illúzióját már az első percekben megteremti a film, amihez persze nagyban hozzájárul, hogy az eredeti regény is az akkori felsőbb osztályok szokásos színhelyein – kastélyokban, udvarházakban, divatos fürdőhelyeken – kalauzol végig. A Carrie Cracknell rendezte Meggyőző érvek viszont nagyon is 21. századi akar lenni, Anne Elliot személyében pedig egy olyan hősnőt tesz a történet központi alakjává, akivel bármelyik milleniál azonosulni tud.

-

Anne Elliot (őt játssza Dakota Johnson) első blikkre szerencsés lány, hiszen anyagi gondjai nincsenek, csendesen peregnek napjai egy festői kastély falai között. Mégis kívülálló a saját családjában, ahol a nárcizmus mintha ugyanúgy örökletes lenne, mint a nemesi címer vagy a kártyaadósság. Hiú apja, Sir Walter a dicsőséges múltban él, a jelenben viszont adósságot adósságra halmoz, és emiatt kénytelen bérbe adni a patinás Kellynch kastélyt. Utóbbiba történetesen az az admirális költözik be, akinek sógorát Anne nyolc éve kidobta. Hiszen mire mi belépünk a történetbe – és ez fontos vonása a regénynek is –,

már lezajlott a nagy dráma,

és a Meggyőző érvek tulajdonképpen ennek a döntésnek az utórezgéseire épít. A fiatal Wentworth (Cosmo Jarvis) mindenesetre az évek alatt szép karriert futott be a tengerészetnél, és vagyonos emberként tér haza. Anne pedig rágja a kefét, mert még mindig halálosan szerelmes a férfiba. És hogy a dolog még bonyolultabb legyen, feltűnik a színen Mr. Elliot (Henry Golding), a gazdag özvegy, aki nem mellesleg az Elliot-vagyon törvényes örököse is (hiszen férfiutódok híján Sir Walter vagyona halála után majd legközelebbi férfi rokonára száll).

-

Az új adaptáció Anne Elliotja ugyanakkor nem elégszik meg a csendes szenvedéssel és szenvelgéssel: titokban bort nyakal, beleordítja egy párnába a fájdalmát, és szarkasztikus kis megjegyzéseivel – áttörve a negyedik falat – ki-kiszól a néző felé, bár néha az is elég, ha sokatmondóan kinéz. Dakota Johnson Anne-je emiatt sokkal inkább rokona például a Fleabag főhősének, és nemcsak a kiszólások miatt – Carrie Cracknell rendezésében egy 21. századi nő mozog a kora 19. századi díszletek között, ami amúgy nem baj, főleg, mert Dakota Johnson nagyon eltalálja a figurát. Viszont míg a másik nagy adaptációs ikon, a Büszkeség és balítéletet feldolgozó Bridget Jones esetében a történet minden pontján sikerült csavarni egyet, addig itt elég felemás lett az eredmény. Ami már csak azért is szomorú, mert önmagában Anne figurájának nincs nagy szüksége a modernizálásra: ő önmagában egy nagyon modern, érett, önreflektív,

a korát jóval megelőző és meghaladó figura,

amihez képest a film egyszerűen nem tud mit hozzátenni. De Johnson élénk játéka miatt még ez is megbocsátható lenne, igaz, a dolgát egyáltalán nem könnyítik meg az udvarlóit játszó férfiak: a színtelen Cosmo Jarvis castingolása teljes mellélövésnek tűnik, az amúgy meg remek Henry Golding pedig mintha egyáltalán nem találná a helyét a filmben. Ami nem is csoda, hiszen mintha elfelejtették volna rendesen megírni a szerepét, ráadásul az a zárószál, amellyel az ő történetét szépen lekerekítette Austen a könyvben, a filmben teljesen összecsapott, logikátlan, emiatt pedig lóg a levegőben. A film Johnson mellett ugyanakkor még a mellékszereplők miatt maradhat emlékezetes: Richard E. Grantet az isten is önző, hiú, páváskodó apának teremtette, Mia McKenna-Bruce-nál pedig nincs undokabb, önimádóbb testvér.

-

Az új Meggyőző érvek talán ott követi el a legnagyobb hibát, hogy a nyelvezetet teljesen elidegeníti az eredeti történettől. Az olyan mondatok, minthogy „Gyakran mondják, aki 5-ös Londonban, az 10-es Bath-ban”, vagy „Rosszabbak voltunk, mintha barátok lettünk volna – exek voltunk”, egyszerűen leugranak a képernyőről. Nincs az a díszlet, jelmez, ragyogó környezet, ami kompenzálná az olcsó, rosszul sikerült mondatokat. Miközben érezhető az igyekezet, hogy Anne Elliotot kimozdítsák a merev tökéletességből, és egy olyan hús-vér, fiatal nőt faragjanak belőle, aki tud bolondozni, látványosan, szenvedni, vagy néha hülyét csinálni magából. A film ráadásul törekedett arra is, hogy fontos (bár nem fő-) szerepekben színes bőrű színészeket alkalmazzon – ez viszont megmarad látványszinten, és a film a korabeli státuszukról nem állít semmit. Holott Nicole Aljoe egyetemi docens szerint az angol felső- és középosztályban már akkor is megtalálhatóak voltak a feketék és színes bőrűek, akik részt vettek a társas életben, és a régens időszak – állítja – valójában sokkal változatosabb, diverzebb volt, mint ahogy a filmekben általában megjelenik. Így aztán elszalasztott lehetőségnek tűnik egy ilyen szegmens felvillantásának elmaradása, hiszen a film így nem lép túl a Bridgerton szintjén, miközben szuper színészeket láthatunk ezekben a szerepekben, és mind Nikki Amuka-Bird (Lady Russell), mind Ben Bailey Smith (Charles Musgrove) játéka emlékezetes marad.

-

Az új Meggyőző érvek látványos, de feledhető: Austen eredetijére ráeresztettek egy Instagram-szűrőt, és bár ez sokszor szórakoztató, ahhoz elég kevés, hogy maradandó nyomot hagyjon. Arra mindenesetre talán jó, hogy újra előkerüljön a könyv, aminek irodalmi útvesztőjében ITT segítünk eligazodni.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Minisorozat készül Jane Austen testvéréről

A négyrészes tévésorozat Gill Hornby regényét dolgozza fel, és Cassandra Austen szemszögéből mutatja be az író életét.

...

Joviális vénkisasszony vagy 19. századi Carrie Bradshaw – Milyen is volt valójában Jane Austen?

Jane Austen regényei után most három olyan könyvet ajánlunk, amelyekben Austené a főszerep.

...

Mitől olyan izgalmas még ma is Jane Austen? [Az Austen-projekt]

Kosztümös love storyk, romantikus lányregények, netán kortárs társadalomkritikák vagy finom humorral megfestett korrajzok – Jane Austen regényeire valamennyi állítás igaz, attól függően, miként és miért olvassuk történeteit. Az életművet feldolgozó Az Austen-projekt utolsó adásában összegeztük, mi mire jutottunk vele kapcsolatban. 

Hírek
...

Ian Fleming annyira gyűlölt a magyar származású építészt, hogy James Bonddal megölette

...

A kutyával való kapcsolat a gyerek-szülő és a legjobb baráti kapcsolat keverékeként írható le

...

150 ezren látták a Véletlenül írtam egy könyvet című magyar filmet

...

Elkészült a világ első összehajtható ebook-olvasója

...

Spiró Táncsics feleségéről írta új regényét, júniusban érkezik

...

Bruck Edith: Ferenc pápa szeretetteljes, barátságos és egyszerű ember volt

A hét könyve
Nagy
Önmagunkba zárva élni nem azt jelenti, hogy magányosak vagyunk
Önmagunkba zárva élni nem azt jelenti, hogy magányosak vagyunk

Önmagunkba zárva élni nem azt jelenti, hogy magányosak vagyunk

A mai világban már nem arról beszélünk, hogy hogyan tudunk egymással kapcsolódni, hanem hogy egyáltalán tudunk-e. Szaniszló Judit A másik ember című kötete a hét könyve.

Kiemeltek
...

A Föld napja: 7+1 könyvújdonság, amivel visszatalálhatunk a természethez és az egyszerűbb élethez

A bolygónk csodálatos hely: ha egy kicsit túllátnánk a saját kis valóságunkon, észrevehetnénk, milyen intelligens növényekkel és állatokkal vagyunk körülvéve. 

...

Önmagunkba zárva élni nem azt jelenti, hogy magányosak vagyunk

A mai világban már nem arról beszélünk, hogy hogyan tudunk egymással kapcsolódni, hanem hogy egyáltalán tudunk-e. Szaniszló Judit A másik ember című kötete a hét könyve.

...

Meghalt Ferenc pápa, aki Dosztojevszkijt és A Gyűrűk Urát is szerette

Meghalt Ferenc pápa, akinek egyszerűsége és emberszeretete még a nem hívőket is inspirálta. Szenvedélyes olvasó volt, aki az irodalmat a mindennapjai és a hivatása szerves részének tekintette.