Az olvasó, ki magát értelmiséginek titulálja, Beton.Hofi szövegeinek megítélésében nehezen tud higgadt maradni, holott ha közelebb lépünk a Hofi világhoz, és az “eltartott kisujj” logikáját is magunk mögött hagyjuk, akkor fellelhetünk olyan elemeket a valóságában, melyek az esztétikai ítélet tárgyai lehetnek. Persze itt a keresés egy lényegi pont, hiszen ezek a dalszövegek sok tekintetben töredezettek, még akkor is, ha alapvetően van koncepciójuk. Meg kell találnunk a lényegi, szövegszerű pontokat, amelyekről egyáltalán dönteni tudunk, vagy elindulhatunk bármilyen irányba.
Az első dal, ami hallottam tőle, az a Dohánybolt volt, és igen, itt ragadnám meg az alkalmat, hogy a Beton.Hofi szövegek egy visszatérő jellegzetességére hívjam fel a figyelmet: rímkényszer. Vannak jól működő rímpárjai, de van úgy, hogy a sorok egymástól eltartó világok és állítások, így van ez a “Jerikó / cherry co” párnál is. “Bevonulok, úgy, mint Jézus / ez a város Jerikó / Mé-mé-méreg drága whiskey / mellé doboz cherry co”. Nehéz értelmileg összekapcsolni ezeket a sorokat, kényszerűen áll egymás mellett ez a két állítás, jóllehet, ez a gyengeség olykor erősségévé is válhat a szövegeknek.
A BAGIRA nem kecsegtet minket ilyen értelmi hibával, viszont felvonultat egy újabb elemet, amire figyelnünk kell, ez pedig a szövegritmika. Schwarz Ádám nyilvánvaló hite a formában és a különböző képletekben egyértelműen hozzátartozik a dalok működéséhez, még akkor is, ha tudatos rálátással láthatóan nem él. A ritmikai megoldásokat még nem kell keresnünk, hallható, hogy a tudattalan szerkesztés milyen érdekes szótagszámú sorokat szül: 12 / 7 / 15 / 7 / 7 / 14 / 7 / 14 / 7 / 7 / 15 / 15 / 14 - ez az első versszak eklektikája, és ezek az eltérő, olykor illogikus ritmikai elgondolások is fémjelzik a dalt.
Ne kapcsoljuk vissza magunkban az értelmiségi attitűdöt, hogy Esterházy Pétert emlegetjük, aki azt mondta, hogy egy sor megírásához és kihúzásához ugyanazon energiák szükségesek, de azért mégis, a szakavatott szem meg-megakad ebben a szövegben olyan sorokon, hogy: “Nem írom ezt a filmet, én csak feliratozom” vagy “Vakok között állok, és elárul, aki lát”. Ezek a mondatok leginkább azt mutatják, hogy Schwarz képes igazán erős sorokat írni, de lehetséges, hogy csak épp ebben az időszakban ismeri fel ezeket, és húzni még kevésbé tud. Az említett sorok, melyeket szerencsésen nem húzott ki, egy koncepciózus elgondolásból fakadnak - a siker feldolgozhatatlansága, az irigyek elviselése, a papírkoronával megkoronázott idol önmagától való reszketése. Azt képzelem, hogyha ezekre a tudati konstrukciókra több figyelem fordul, akkor Beton.Hofi is átlibbenhet egy újabb kulturális regiszterbe.
A teljes szöveg itt olvasható:
Le-le-lefele dzsalózunk, Ez1 papa vezet
Ezek budai hegyek
Idő Urait hallgatunk mi a Burai helyett
Ezek ugyanolyanok
A nyakukba lihegek
Ezek udvari bolondok, sok wannabe gyerek
A ház fala didereg
Csak egy 9-es busz kellett, hogy hazavigyelek
Apám nem unatkozott
Sokat ivott drogozott
És a mag amit elvetett, lassan kibontakozott
Felizzik a galagonya, lassan felég a bozót
Nem írom ezt a filmet, én csak feliratozom
Amerre én járok, arra bámul a világ
Vakok között állok, és elárul aki lát
Irigylik a semmit meg a papírkoronát
Maugli a nevem, rátok küldöm Bagirát
Amerre én járok, arra bámul a világ
Vakok között állok, és elárul aki lát
Irigylik a semmit meg a papírkoronát
Maugli a nevem, rátok küldöm Bagirát
LA In-N-Out, nem érek innen át
Ez a munkám (bébi), a tudatiparág
Beton.Hofi meg az öntudati parák
Behunyom a szememet, gaboni viperák
Figyelek a részletekre, sokan mondták ezt
Szüleid válnak, és az apád Hondát vesz
Mindent porrá tör, aztán porrá tesz
És a vége egyszer majd a szalagkorlát lesz
Be-be-belehalok, milyen szabad ország ez
Anyámnak írok sms-t és az Orbán les
Amerre én járok, arra bámul a világ
Vakok között állok, és elárul aki lát
Irigylik a semmit meg a papírkoronát
Maugli a nevem, rátok küldöm Bagirát
Amerre én járok, arra bámul a világ
Vakok között állok, és elárul aki lát
Irigylik a semmit meg a papírkoronát
Maugli a nevem, rátok küldöm Bagirát
Küldöm Bagirát
Küldöm Bagirát
Küldöm Bagirát
Küldöm Bagirát