Elena Ferrante megmutatja a pszichodrámát az anyaságban

Elena Ferrante megmutatja a pszichodrámát az anyaságban

Maggie Gyllenhaal nagy álma valósult meg azzal, hogy filmet rendezhetett az általa feminista hősnek tartott Elena Ferrante Nő a sötétben című regényéből. A film december végén debütált a Netflixen Az elveszett lány címmel, a rajongásból pedig a nézők egyértelműen jól jönnek ki: Gyllenhaal rendezői debütálása ugyanis egy lassan csordogáló, de feszült pillanatokat sem nélkülöző pszicho-dráma, amiben van érzelmi alámerülés és szembenézés, meg egy csomó kényelmetlen kérdés, amelyekkel egyszer minden nőnek szembe kell néznie.

Ruff Orsolya | 2022. január 05. |
Elena ferrante
Nő a sötétben
Ford.: Balkó Ágnes, Park, 2021, 192 oldal
-

Ferrantéra jellemzően egy egészen banális eseménnyel indítunk: valaki nyaralni megy. A negyvenes évei végén járó irodalomprofesszor, Leda (Olivia Colman) kibérel egy házat valamelyik görög szigeten, ahol csendes olvasásra rendezkedik be. Hogy zökkenőmentes legyen a pihenése, arról a mindenes Lyle (Ed Harris) gondoskodik, és a kívánságát lesi a strand büféjében dolgozó Will (Paul Mescal) is. A csendes napozós-olvasós óráknak egy hangos queensi család felbukkanása vet véget, akik azonnal belakják az egész strandot, és amelynek matriarchája, Callie (Dagmara Domińczyk) rögtön az elején összetűzésbe kerül Ledával. Ez azonban csak mellékszál, nála ugyanis sokkal fontosabb szereplő a családhoz tartozó fiatal anya, Nina (Dakota Johnson), akire a strandon matricaként tapad a kislánya, Elena.

-

Nina látványa nosztalgikus és traumatikus emlékek egész sorát villantja fel Ledában, amelyek flashbackek formájában bomlanak ki a néző előtt (ezekben a jelenetekben a fiatal Ledát a szuggesztív Jessie Buckley alakítja). Míg a filmbeli jelenben egy beérkezett, magányos asszonyt látunk, a múltbeli képkockákon egy feltörekvő értelmiségit, aki a két lánya és férje mellett keresi a teret és az időt a kibontakozásra. Egy rendkívül sűrű korszak ez, amikor a fiatal Ledának egyszerre kell helytállnia anyaként és feleségként, és még szakmailag is bizonyítani szeretne. Nina elveszettségében utóbb saját magára ismer, ahogy abban az intenzív figyelemben is, amelyet Elena a nap minden percében kikövetel az anyjától. Ninának látszólag mindene megvan, a belőle sütő boldogtalanság mégis mágnesként vonzza az asszony tekintetét. Együttérzését pedig csak fokozza, amikor a kislánynak egy nap – még ha csak rövid időre is – nyoma vész a strandon. A sokk ideiglenes, a hullámok és az érzelmek hamar elcsitulnak, éppen ezért érthetetlen, amikor Leda pillanatnyi szeszélyének engedve úgy dönt, hogy ellopja Elena játékbabáját.

-

Leda kompenzál, minden nagylelkű gesztusával és hibás döntésével egy múltbeli sebet gyógyítana, amelynek nem elszenvedője, hanem sokkal inkább okozója volt. De ez is csak a látszat. Gyllenhaal – és rajta keresztül Ferrante – ugyanis épp arra próbál rávilágítani, hogy a hagyományos szerepek olyan elváráscunamit zúdítanak a nőkre, amivel sokszor nem tudnak, vagy nem is akarnak megbirkózni, eközben pedig ők is sérülnek. A fiatal Leda így aztán a menekülést választja, és hátat fordít addigi jól megszokott életének. Saját magát választja a gyerekei helyett, és az anyaszerep betöltése helyett első, másod- és harmadsorban és mindentől függetlenül nő akar lenni. A döntése nem végleges, traumáját pedig még évtizedekkel később is magában hordozza. Míg azonban a fiatal Leda nagyjából artikulálni tudta, hogy mit akar, addig a jelenben Nina csak a fojtogató közeget érzi maga körül. Látszatmegoldásokba menekül ő is, miközben egyre frusztráltabb és kimerültebb. A közöttük szövődő szimpátia viszont hamar szertefoszlik: nincs igazi sisterhood, az életutak nem azonosak, legfeljebb elemeikben mutathatnak hasonlóságot.

-

Tavaly év végén jelent meg Ferrante Véletlen találatok című esszékötete, amelyben úgy fogalmaz, hogy íróként azok a helyzetek izgatják, amikor hétköznapi, már-már banális történések és érzések mélyéről kell a felszínre hoznia mindazt, „amiről megszokásból, kényelemből mind ez idáig hallgattunk”. Az elveszett lányban a szokványos, a mindennapi fátylán hamar átsejlenek azok az érzések, félelmek, múltbeli emlékek, amelyek fojtogatóan telepednek a szereplőkre és a nézőre is.

Gyllenhaal magabiztosan és kellő érzékenységgel navigál ebben a világban, elkerüli a fekete-fehér női figurák sablonjait: Olivia Colman Ledája egyszerre kiszámíthatatlan és sebezhető, Dagmara Domińczyk emlékezetes a nagyszájú badass Callie szerepében, és Dakota Johnson remek ellenpárjuk a saját érzelmi útvesztőjében tévelygő Nina szerepében. Mellettük igazán csak villanás jut a férfiaknak, és akármilyen fontos a jelenlétük, ebben a sztoriban nekik valójában meg kell elégedniük az untermann szerepkörével, még akkor is, ha Ed Harrist még egy ilyen rövidke szerepben is jó látni, és igazán nem lehet panasz Peter Sarsgaard professzorára sem. Az elveszett lány velük együtt is igazából egy olyan erős női film (anyaságról, önfeláldozásról, annak hiányáról, érzelmi kompenzációról és élve boncolásról), amit a férfiaknak is látniuk kell.

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Négy Gotham-díjat is nyert a legújabb Ferrante-feldolgozás a független filmes gálán

A pszichodrámát a legjobb filmnek választotta a New York-i Filmkritikusok Köre.

...
Szórakozás

Az új Ferrante-adaptáció előzetese sok feszültséget ígér

A Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon nagy sikere volt Maggie Gyllenhaal új Elena Ferrante-adaptációjának, a film el is nyerte a legjobb forgatókönyv díját. Most megérkezett az új előzetese, amely alapján úgy tűnik, egy feszültségteli pszichológiai dráma született.

...
Nagy

Művészet, anyaság és patriarchátus: beleshettünk Elena Ferrante és Marina Abramović privát levelezésébe 

A teljes anonimitásban alkotó Elena Ferrante és a világ előtt minden fájdalmát vállaló Marina Abramović a kortárs művészet két elképesztően fontos, meghatározó alakja. A nápolyi sikerregények írónőjének és a világ első számú performanszművészének emailváltásába most mi is bepillanthatunk. A levelezés összefoglalóját közöljük. 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

Hírek
...
Nagy

Megmutatjuk a világ 10 leggyönyörűbb könyvtárát – nézz be te is!

...
Beleolvasó

Ebben az új fantasyben a tündérek közül kerül ki a leggonoszabb ellenfél – Olvass bele!

...
Nagy

5 áprilisban megjelent regény, amit érdemes elolvasni

...
Alkotótárs

Kiderült, ki lett a Mastercard® – Alkotótárs ösztöndíj 10 döntőse

...
Hírek

Introvertált vagy? Mutatjuk a neked való könyvklubot

...
Így döntöttek ők

Nyáry Luca: Adèle Párizsba készül

...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

...
Szórakozás

Kik a szenvedő költők Taylor Swift új albumán?

...
Hírek

Videó: Kigyulladt Stephen King és Stanley Kubrick horrorhotelje A ragyogásból

...

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

...

Ezt senki nem mondta – Szabó T. Anna és Dragomán György: Azt terveztük, hogy szabad gyerekeket fogunk nevelni

...

Kemény Lili: Az életemet nem különösebben tartom érdekesnek

Még több olvasnivaló
...
Kritika

A Bálnahullás letehetetlen thriller arról, mi van, ha véletlenül lenyel egy ámbráscet

Daniel Kraus Bálnahullás című thrillerében az óceán és egy ámbráscet gyomrának hátborzongató mélyén egy kamaszfiú küzd az életben maradásért, miközben végiggondolja apjához fűződő kapcsolatát is. Lélegzetelállítóan izgalmas könyv, melyben nemcsak az óceán, de a lélek mélységei is feltárulnak.

...
Podcast

Anyaság, apaság, az érzések kavalkádja – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

Ezt senki nem mondta! című podcastunk hatodik adásában Szabó T. Anna és Dragomán György voltak a vendégek, a beszélgetésükhöz pedig könyvajánló is tartozik Ott Anna válogatásában.

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

...
Nagy

Borbély András: Rafi Lajos verse lyukat üt a világon [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Borbély András költő, szerkesztő Rafi Lajos egyik versét választotta.

...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.